Mercedes Benz 500E -93
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Mercedes Benz 500E -93
Den där ratten var ju nästan kriminellt vacker....skulle man gärna varit och fingrat lite på, haha...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Mercedes Benz 500E -93
CPT Tuttle: TACK! Härligt att det finns fler "perversa" typer på forat . Det skall bli ett sant nöje att montera den kringlan och efter en liten konsultation med herr Psycho även lyckas att matta ner airbagkåpan så den inte blänker för mycket i jämförelse mot ratten.
Psycho, vad var det för medel från Lahega du använde när du skulle matta ner din airbagkåpa?
Psycho, vad var det för medel från Lahega du använde när du skulle matta ner din airbagkåpa?
Mvh // Gustafsson
Re: Mercedes Benz 500E -93
Är det någon här på forat som testat sänkningssatsen (fjädrarna) till sin w124.036 som shopen tillhandahåller? Skulle vara lite kul och se före- respektive efter bilder.
Mvh // Gustafsson
Re: Mercedes Benz 500E -93
Ännu en snygg bil med en hårt slitande ägare.
Re: Mercedes Benz 500E -93
BenDover wrote:Är det någon här på forat som testat sänkningssatsen (fjädrarna) till sin w124.036 som shopen tillhandahåller? Skulle vara lite kul och se före- respektive efter bilder.
Det finns bara en sänkningssats att få tag på till 500E nämligen den du ser i shopen från H&R.
Carlsson mfl har också tagit fram satser men dessa är smått omöjliga att få tag på vad jag har hört..
Men H&R är ju bra grejor och jag har bara läst positiva kommentarer från de som har monterat denna sats.
Du kan ju alltid finjustera höjden efter tycke och smak med olika gummimellanlägg också..
"Dräparen" på forumet har en H&R sats monterad.
W212 E220CDI AMG -12
Re: Mercedes Benz 500E -93
Uky wrote:Ännu en snygg bil med en hårt slitande ägare.
Stort tack! Man försöker så gott det går. Man får helt enkelt ta en del i taget. Efter att ha bytt delarna som införskaffats i vinter är det inte speciellt mycket kvar att byta!
Då är det dags för en lite mer seriös bildserie tagna med en bättre kamera med tillhörande fotograf till skillnad från mina knapphändiga compact-kamerabilder
Per_230: Tack skall du ha för den informationen. Jag har ju sett att de där fjädrarna kostar en del men det är ju en sån där skön "seriös nisse"-känsla över dem
Jag kommer att försöka sänka den via justerstaget och gummimellanlägg i första hand. Räcker inte det får jag nog punga ut de där dryga femtusen enkronorna.
Tack igen //
Mvh // Gustafsson
Re: Mercedes Benz 500E -93
Inför den stora vårservicen är följande inhandlat:
- Mobil 1 0w40 motorolja.
- Oljefilter (motor).
- Rengörningsmedel av automatlåda.
- Automatlådeolja.
- Oljefilter (växellåda).
- Bosch tändstift.
- Nya o-ringar/tätningsringar till fördelarlocken.
- Två stycken däck Michelin Pilot Sport 3 235/40 ZR18 95Y XL med fälgskyddslist (bakdäcken är av någon underlig anledning mycket mer slitna än framdäcken )
- Ett nytt 500E emblem.
Priset för rengöringsmedlet, oljorna, filtrena och tändstiftena blev typ 4500:- (såg att detta hade diskuterats i en annan tråd (automatlådeoljebytet kostar ~2500:- exkl. jobb)).
Skall som jag tidigare nämnt bli oerhört intressant och dissekera det gamla gasspjället. Kommer självklart dokumentera allt m.h.a bilder för den som vill se!
Planen är att byta det mesta själv under påskhelgen. Oljorna kommer få vänta tills bilen är i trafik (helgen efter påsk). Efter att allt är bytt kommer jag ställa ner bilen på Mercedes så de får lära in det nya gasspjället samt radera de felkoder som ligger lagrade. Efter att det är gjort kommer jag ta bilen på en lång lång bilfärd för att se om problemet med LHM är löst eller ej.
Ps. De däckena under PS3:orna är ett par Energy saver wowowowow av samma märke med dimension 195/65 15" till min w203:a.
- Mobil 1 0w40 motorolja.
- Oljefilter (motor).
- Rengörningsmedel av automatlåda.
- Automatlådeolja.
- Oljefilter (växellåda).
- Bosch tändstift.
- Nya o-ringar/tätningsringar till fördelarlocken.
- Två stycken däck Michelin Pilot Sport 3 235/40 ZR18 95Y XL med fälgskyddslist (bakdäcken är av någon underlig anledning mycket mer slitna än framdäcken )
- Ett nytt 500E emblem.
Priset för rengöringsmedlet, oljorna, filtrena och tändstiftena blev typ 4500:- (såg att detta hade diskuterats i en annan tråd (automatlådeoljebytet kostar ~2500:- exkl. jobb)).
Skall som jag tidigare nämnt bli oerhört intressant och dissekera det gamla gasspjället. Kommer självklart dokumentera allt m.h.a bilder för den som vill se!
Planen är att byta det mesta själv under påskhelgen. Oljorna kommer få vänta tills bilen är i trafik (helgen efter påsk). Efter att allt är bytt kommer jag ställa ner bilen på Mercedes så de får lära in det nya gasspjället samt radera de felkoder som ligger lagrade. Efter att det är gjort kommer jag ta bilen på en lång lång bilfärd för att se om problemet med LHM är löst eller ej.
Ps. De däckena under PS3:orna är ett par Energy saver wowowowow av samma märke med dimension 195/65 15" till min w203:a.
Mvh // Gustafsson
Re: Mercedes Benz 500E -93
Denna tråd är inte bra för mig...
Habegäret bara växer
Habegäret bara växer
Re: Mercedes Benz 500E -93
Hynboholm wrote:Denna tråd är inte bra för mig...
Habegäret bara växer
Kul att höra! Importera dig en vettja alternativt köp en här i Sverige (finns inte så många, av Blocket att döma, till salu i vårt avlånga land dessvärre).
Men vem vet, kanske finns det någon här på forat som kan tänka sig att avyttra ett stycke historia . Det verkar vara fina bilar allihop!
Skall bli oerhört kul att, så snart bilen är i trafik igen, försöka ordna till lite seriösa bilder av kärran tagna av en kamera vars objektiv är dubbelt så stort som min "sura" compact-kamera.
// Johan
Mvh // Gustafsson
Re: Mercedes Benz 500E -93
Måste erkänna att jag börjat kolla lite...
Det bästa vore ju om någon här på forumet vill sälja
Det bästa vore ju om någon här på forumet vill sälja
Re: Mercedes Benz 500E -93
Del 1 av "vårrenoveringen 2011" kommer att handla om vad jag kommit fram till (än så länge) efter bytet av gasspjället (ETA).
Som Ni som läst hela tråden införskaffade jag ett renoverat gasspjäll från http://www.Germanstar.net.
Beställer man ett gasspjäll av dem får man betala $100 extra. Dessa får man tillbaka så fort man returnerar sitt gamla trasiga gasspjäll. Vill man förenkla det hela kan man säga att jag köpt en utbytes-gaspjäll .
Jag kommer inte skicka tillbaka mitt spjäll till herrarna som renoverar dem "over there" utan försöka ta reda på OM man rent ockulärt kan se vad som är fel baserat på allt man läst om dessa mytomspunna stämningsnedtagare (om de krånglar och bilen försätts i LHM... )
Vilka frågor är det då jag vill försöka få svar på:
- Kan man se, utan att mäta/röntga alternativt använda mikroskåp, att kolbanorna är slitna?
- Är kablaget helt vid kretskortet, strax innan spjället (där borde det blivit varmast och se ut som motorkablaget) och strax innan kontakten (där borde det vara skapligt helt då det sitter lite off side och på ett ställe som förmodligen inte når lika höga temperaturer)?
- Är alla drev hela, känns det som om någon motor etc går trögt?
Första kåpan demonterad:
Kolbanorna:
Andra kåpan demonterad:
Kablaget innuti gasspjället precis bakom kretskortet:
Kablaget ganska nära kontakten:
Kablaget ganska nära själva gasspjället:
Som Ni ser är det inte helt lätt att se några fel. Jag kunde liksom inte sätta fingret på någon direkt konstighet.
Men efter att ha bytt gasspjället och kört ca 15 mil (hårt/lugnt/med farthållare inkopplad/med farthållare urkopplad/samt låtit antispinnen arbeta någon gång) har jag ännu inte nått LHM en enda gång!
Det enda som återstår i skrivande stund är att lämna in bilen till Mercedes så de får lära in det nya spjället (ingen aning om vad det skall lära sig men det kanske finns något att vinna på det) samt radera de felkoder som ligger lagrade sen det gamla spjället.
Därefter skall jag ta bilen till jobbet (96 mil tur och retur). Når jag inte Limp Home Mode då blir jag glad, lättad och allmänt euforisk.
Än så länge går allt som på räls och jag är glad (hoppas innerligt att den lyckan håller i sig) !!
Som Ni som läst hela tråden införskaffade jag ett renoverat gasspjäll från http://www.Germanstar.net.
Beställer man ett gasspjäll av dem får man betala $100 extra. Dessa får man tillbaka så fort man returnerar sitt gamla trasiga gasspjäll. Vill man förenkla det hela kan man säga att jag köpt en utbytes-gaspjäll .
Jag kommer inte skicka tillbaka mitt spjäll till herrarna som renoverar dem "over there" utan försöka ta reda på OM man rent ockulärt kan se vad som är fel baserat på allt man läst om dessa mytomspunna stämningsnedtagare (om de krånglar och bilen försätts i LHM... )
Vilka frågor är det då jag vill försöka få svar på:
- Kan man se, utan att mäta/röntga alternativt använda mikroskåp, att kolbanorna är slitna?
- Är kablaget helt vid kretskortet, strax innan spjället (där borde det blivit varmast och se ut som motorkablaget) och strax innan kontakten (där borde det vara skapligt helt då det sitter lite off side och på ett ställe som förmodligen inte når lika höga temperaturer)?
- Är alla drev hela, känns det som om någon motor etc går trögt?
Första kåpan demonterad:
Kolbanorna:
Andra kåpan demonterad:
Kablaget innuti gasspjället precis bakom kretskortet:
Kablaget ganska nära kontakten:
Kablaget ganska nära själva gasspjället:
Som Ni ser är det inte helt lätt att se några fel. Jag kunde liksom inte sätta fingret på någon direkt konstighet.
Men efter att ha bytt gasspjället och kört ca 15 mil (hårt/lugnt/med farthållare inkopplad/med farthållare urkopplad/samt låtit antispinnen arbeta någon gång) har jag ännu inte nått LHM en enda gång!
Det enda som återstår i skrivande stund är att lämna in bilen till Mercedes så de får lära in det nya spjället (ingen aning om vad det skall lära sig men det kanske finns något att vinna på det) samt radera de felkoder som ligger lagrade sen det gamla spjället.
Därefter skall jag ta bilen till jobbet (96 mil tur och retur). Når jag inte Limp Home Mode då blir jag glad, lättad och allmänt euforisk.
Än så länge går allt som på räls och jag är glad (hoppas innerligt att den lyckan håller i sig) !!
Mvh // Gustafsson
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Mercedes Benz 500E -93
Måste man lämna in den för att lära in ett nytt spjäll?
Gör den inte det automatiskt?
Fanns det inga sprickor alls i kablaget? Dåliga lödningar?
Gör den inte det automatiskt?
Fanns det inga sprickor alls i kablaget? Dåliga lödningar?
Re: Mercedes Benz 500E -93
Mkt intressant att följa det här!
Mercedes 500E -91 Bilder --> http://www.garaget.org/?car=74028
Re: Mercedes Benz 500E -93
Starscream: Jag faktiskt inte varför man "måste" kalibrera det nya gasspjället då det fungerar alldeles utmärkt.
*FEL*Men men, skall det vara by the book så skall man alltså kalibrera det nya spjället*FEL*. Det tar inte så lång tid plus att man raderar de felkoder som ligger lagrade sen tidigare. Så någon vinst blir det ändå .
Vad gäller dina andra frågor så kunde jag inte se några dåliga alternativt spruckna lödningar. Det var heller inga, som jag nämner lite tidigare, spruckna/uttorkade kablar någonstans. Högst besynnerligt med tanke på hur motorkablaget såg ut...
Crillej: Det gläder mig att du kanske får ut något positivt av min felsökning!
Förövrigt har jag tillryggalagt ytterligare 5 mil idag utan problem!!!!!!!!!!!!!
*FEL*Men men, skall det vara by the book så skall man alltså kalibrera det nya spjället*FEL*. Det tar inte så lång tid plus att man raderar de felkoder som ligger lagrade sen tidigare. Så någon vinst blir det ändå .
Vad gäller dina andra frågor så kunde jag inte se några dåliga alternativt spruckna lödningar. Det var heller inga, som jag nämner lite tidigare, spruckna/uttorkade kablar någonstans. Högst besynnerligt med tanke på hur motorkablaget såg ut...
Crillej: Det gläder mig att du kanske får ut något positivt av min felsökning!
Förövrigt har jag tillryggalagt ytterligare 5 mil idag utan problem!!!!!!!!!!!!!
Last edited by BenDover on Thu 28 Apr, 2011 09:17, edited 1 time in total.
Mvh // Gustafsson
Re: Mercedes Benz 500E -93
Del 2 av vårrenoveringen rör rattbytet:
Jag köpte en ny orginalratt från en kille i USA från forumet http://www.500espot.com/forums/index.php. Mannens forumnamn: LexLuthor.
Så här så det ut före:
Så här ser du nu ut efter:
Jag bytte ratt på grund av den som suttit i bilen började bli sliten (speciellt på ovansidan). Man ser ju nu vilken oerhörd skillnad det är på en ny och en begagnad ratt med några år på nacken. Jag är nöjd även här!
Jag var ju lite fundersam över hur airbagen skulle göra sig ihop med det nya lädret på ratten. Men baksidan på ratten är i samma material som airbagen. Jag vågar nog påstå och tro att det sett ut såhär även från fabrik. Här kommer en bild som styrker ovanstående teori och där skillnaden på de olika materialen syns väl.
Jag köpte en ny orginalratt från en kille i USA från forumet http://www.500espot.com/forums/index.php. Mannens forumnamn: LexLuthor.
Så här så det ut före:
Så här ser du nu ut efter:
Jag bytte ratt på grund av den som suttit i bilen började bli sliten (speciellt på ovansidan). Man ser ju nu vilken oerhörd skillnad det är på en ny och en begagnad ratt med några år på nacken. Jag är nöjd även här!
Jag var ju lite fundersam över hur airbagen skulle göra sig ihop med det nya lädret på ratten. Men baksidan på ratten är i samma material som airbagen. Jag vågar nog påstå och tro att det sett ut såhär även från fabrik. Här kommer en bild som styrker ovanstående teori och där skillnaden på de olika materialen syns väl.
Mvh // Gustafsson
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 68 guests