Mercedes Benz 500E -93

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby Cpt Tuttle » Fri 11 Feb, 2011 16:24

Den där ratten var ju nästan kriminellt vacker....skulle man gärna varit och fingrat lite på, haha... :P
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Sun 13 Feb, 2011 12:37

CPT Tuttle: TACK! Härligt att det finns fler "perversa" typer på forat :-D . Det skall bli ett sant nöje att montera den kringlan och efter en liten konsultation med herr Psycho även lyckas att matta ner airbagkåpan så den inte blänker för mycket i jämförelse mot ratten.

Psycho, vad var det för medel från Lahega du använde när du skulle matta ner din airbagkåpa?
Mvh // Gustafsson

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Sun 13 Feb, 2011 13:24

Är det någon här på forat som testat sänkningssatsen (fjädrarna) till sin w124.036 som shopen tillhandahåller? Skulle vara lite kul och se före- respektive efter bilder.
Mvh // Gustafsson

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby Uky » Sun 13 Feb, 2011 13:41

Ännu en snygg bil med en hårt slitande ägare.

:thumbleft:

User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby Per_230E » Sun 13 Feb, 2011 17:37

BenDover wrote:Är det någon här på forat som testat sänkningssatsen (fjädrarna) till sin w124.036 som shopen tillhandahåller? Skulle vara lite kul och se före- respektive efter bilder.

Det finns bara en sänkningssats att få tag på till 500E nämligen den du ser i shopen från H&R.
Carlsson mfl har också tagit fram satser men dessa är smått omöjliga att få tag på vad jag har hört..
Men H&R är ju bra grejor och jag har bara läst positiva kommentarer från de som har monterat denna sats.
Du kan ju alltid finjustera höjden efter tycke och smak med olika gummimellanlägg också..

"Dräparen" på forumet har en H&R sats monterad.
W212 E220CDI AMG -12

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Mon 14 Feb, 2011 16:10

Uky wrote:Ännu en snygg bil med en hårt slitande ägare. :thumbleft:

Stort tack! Man försöker så gott det går. Man får helt enkelt ta en del i taget. Efter att ha bytt delarna som införskaffats i vinter är det inte speciellt mycket kvar att byta! 8)
Då är det dags för en lite mer seriös bildserie tagna med en bättre kamera med tillhörande fotograf till skillnad från mina knapphändiga compact-kamerabilder :wink:

Per_230: Tack skall du ha för den informationen. Jag har ju sett att de där fjädrarna kostar en del men det är ju en sån där skön "seriös nisse"-känsla över dem 8)
Jag kommer att försöka sänka den via justerstaget och gummimellanlägg i första hand. Räcker inte det får jag nog punga ut de där dryga femtusen enkronorna.

Tack igen // :thumbright:
Mvh // Gustafsson

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Mon 18 Apr, 2011 13:13

Inför den stora vårservicen är följande inhandlat:

- Mobil 1 0w40 motorolja.
- Oljefilter (motor).
- Rengörningsmedel av automatlåda.
- Automatlådeolja.
- Oljefilter (växellåda).
- Bosch tändstift.
- Nya o-ringar/tätningsringar till fördelarlocken.
- Två stycken däck Michelin Pilot Sport 3 235/40 ZR18 95Y XL med fälgskyddslist (bakdäcken är av någon underlig anledning mycket mer slitna än framdäcken :roll:)
- Ett nytt 500E emblem.

Priset för rengöringsmedlet, oljorna, filtrena och tändstiftena blev typ 4500:- (såg att detta hade diskuterats i en annan tråd (automatlådeoljebytet kostar ~2500:- exkl. jobb)).
Skall som jag tidigare nämnt bli oerhört intressant och dissekera det gamla gasspjället. Kommer självklart dokumentera allt m.h.a bilder för den som vill se!

Planen är att byta det mesta själv under påskhelgen. Oljorna kommer få vänta tills bilen är i trafik (helgen efter påsk). Efter att allt är bytt kommer jag ställa ner bilen på Mercedes så de får lära in det nya gasspjället samt radera de felkoder som ligger lagrade. Efter att det är gjort kommer jag ta bilen på en lång lång bilfärd för att se om problemet med LHM är löst eller ej.
Image
Ps. De däckena under PS3:orna är ett par Energy saver wowowowow av samma märke med dimension 195/65 15" till min w203:a.
Mvh // Gustafsson

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby Hynboholm » Mon 18 Apr, 2011 14:58

Denna tråd är inte bra för mig...

Habegäret bara växer :roll:

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Tue 19 Apr, 2011 07:09

Hynboholm wrote:Denna tråd är inte bra för mig...

Habegäret bara växer :roll:

Kul att höra! Importera dig en vettja alternativt köp en här i Sverige (finns inte så många, av Blocket att döma, till salu i vårt avlånga land dessvärre).
Men vem vet, kanske finns det någon här på forat som kan tänka sig att avyttra ett stycke historia :-D. Det verkar vara fina bilar allihop!

Skall bli oerhört kul att, så snart bilen är i trafik igen, försöka ordna till lite seriösa bilder av kärran tagna av en kamera vars objektiv är dubbelt så stort som min "sura" compact-kamera. :lol:

// Johan
Mvh // Gustafsson

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby Hynboholm » Tue 19 Apr, 2011 07:30

Måste erkänna att jag börjat kolla lite...

Det bästa vore ju om någon här på forumet vill sälja :wink:

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Sun 24 Apr, 2011 23:40

Del 1 av "vårrenoveringen 2011" kommer att handla om vad jag kommit fram till (än så länge) efter bytet av gasspjället (ETA).

Som Ni som läst hela tråden införskaffade jag ett renoverat gasspjäll från http://www.Germanstar.net.
Beställer man ett gasspjäll av dem får man betala $100 extra. Dessa får man tillbaka så fort man returnerar sitt gamla trasiga gasspjäll. Vill man förenkla det hela kan man säga att jag köpt en utbytes-gaspjäll :wink: .
Jag kommer inte skicka tillbaka mitt spjäll till herrarna som renoverar dem "over there" utan försöka ta reda på OM man rent ockulärt kan se vad som är fel baserat på allt man läst om dessa mytomspunna stämningsnedtagare (om de krånglar och bilen försätts i LHM... :evil: )

Vilka frågor är det då jag vill försöka få svar på:
- Kan man se, utan att mäta/röntga alternativt använda mikroskåp, att kolbanorna är slitna?
- Är kablaget helt vid kretskortet, strax innan spjället (där borde det blivit varmast och se ut som motorkablaget) och strax innan kontakten (där borde det vara skapligt helt då det sitter lite off side och på ett ställe som förmodligen inte når lika höga temperaturer)?
- Är alla drev hela, känns det som om någon motor etc går trögt?

Första kåpan demonterad:
Image Image

Kolbanorna:
Image
Andra kåpan demonterad:
Image Image Image

Kablaget innuti gasspjället precis bakom kretskortet:
Image

Kablaget ganska nära kontakten:
Image

Kablaget ganska nära själva gasspjället:
Image

Som Ni ser är det inte helt lätt att se några fel. Jag kunde liksom inte sätta fingret på någon direkt konstighet.
Men efter att ha bytt gasspjället och kört ca 15 mil (hårt/lugnt/med farthållare inkopplad/med farthållare urkopplad/samt låtit antispinnen arbeta någon gång) har jag ännu inte nått LHM en enda gång! :shock:
Det enda som återstår i skrivande stund är att lämna in bilen till Mercedes så de får lära in det nya spjället (ingen aning om vad det skall lära sig men det kanske finns något att vinna på det) samt radera de felkoder som ligger lagrade sen det gamla spjället.
Därefter skall jag ta bilen till jobbet (96 mil tur och retur). Når jag inte Limp Home Mode då blir jag glad, lättad och allmänt euforisk.

Än så länge går allt som på räls och jag är glad (hoppas innerligt att den lyckan håller i sig) :-D !!
Mvh // Gustafsson

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby Starscream » Sun 24 Apr, 2011 23:57

Måste man lämna in den för att lära in ett nytt spjäll?

Gör den inte det automatiskt?

Fanns det inga sprickor alls i kablaget? Dåliga lödningar?

User avatar
Crillej
Expert
Expert
Posts: 722
Joined: Sun 18 Nov, 2007 17:02
Location: Vimmerby
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby Crillej » Mon 25 Apr, 2011 12:53

Mkt intressant att följa det här!
Mercedes 500E -91 Bilder --> http://www.garaget.org/?car=74028

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Mon 25 Apr, 2011 15:43

Starscream: Jag faktiskt inte varför man "måste" kalibrera det nya gasspjället då det fungerar alldeles utmärkt.
*FEL*Men men, skall det vara by the book så skall man alltså kalibrera det nya spjället*FEL*. Det tar inte så lång tid plus att man raderar de felkoder som ligger lagrade sen tidigare. Så någon vinst blir det ändå :wink: .

Vad gäller dina andra frågor så kunde jag inte se några dåliga alternativt spruckna lödningar. Det var heller inga, som jag nämner lite tidigare, spruckna/uttorkade kablar någonstans. Högst besynnerligt med tanke på hur motorkablaget såg ut...

Crillej: Det gläder mig att du kanske får ut något positivt av min felsökning! :-D

Förövrigt har jag tillryggalagt ytterligare 5 mil idag utan problem!!!!!!!!!!!!! :-D
Last edited by BenDover on Thu 28 Apr, 2011 09:17, edited 1 time in total.
Mvh // Gustafsson

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Mon 25 Apr, 2011 15:52

Del 2 av vårrenoveringen rör rattbytet:

Jag köpte en ny orginalratt från en kille i USA från forumet http://www.500espot.com/forums/index.php. Mannens forumnamn: LexLuthor.

Så här så det ut före:
Image

Så här ser du nu ut efter:
Image

Jag bytte ratt på grund av den som suttit i bilen började bli sliten (speciellt på ovansidan). Man ser ju nu vilken oerhörd skillnad det är på en ny och en begagnad ratt med några år på nacken. Jag är nöjd även här! :-D

Jag var ju lite fundersam över hur airbagen skulle göra sig ihop med det nya lädret på ratten. Men baksidan på ratten är i samma material som airbagen. Jag vågar nog påstå och tro att det sett ut såhär även från fabrik. Här kommer en bild som styrker ovanstående teori och där skillnaden på de olika materialen syns väl. :wink:
Image
Mvh // Gustafsson


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests