Mercedes Benz 500E -93

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby johnjohn » Mon 13 Aug, 2012 13:01

Härlig bil!!

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Mon 13 Aug, 2012 20:52

Ja, de är speciella dessa hantverken! Tack för kommentaren och för de som missat det finns det en mindre uppdatering på föregående sida med lite nya bilder :-D
Mvh // Gustafsson

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby aroncbds » Fri 17 Aug, 2012 16:34

Vilken fin 500:a..... Dreglar!! :mrgreen:
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Tue 18 Sep, 2012 16:08

Image

Jag har via en ansenlig mängd arbete, tid och pengar lyckats besegra (ihop med Biltjänst i Arvika) det där vidriga Limp Home Mode-misären som ALLA någon gång blir utsatta för.
Det har inte enbart med mycket mil att göra utan även (snudd på mest) att bilarna/materielet börjar bli till åren. Därför känns det oehört fint att ha kommit tillrätta med detta!

Så, vad skriver man i en projekttråd där allt fungerar som det ska?

Jo, kanske just precis det så Ni inte tror att min låga slocknat för w124.036 8) Hade den till jobbet förra veckan tur och retur (100 mil) och den går som en klocka.
Det är ett riktigt landsvägslok som går att köra på litern om man vill. Men det ville inte jag utan landade på ca. 1,4 i genomsnittsförbrukning vilket jag tycker är helt okej (bra 500E-vägar efter GBG (om man åker söder ut) och före Jönköping (om man kommer söderifrån) :-D )!

Då den här säsongen börjar närma sig sitt slut så kommer jag att byta motorolja och oljefilter snarast för att i början på oktober återigen backa in den för vinterförvaring.
Sammanfattningsvis har vi haft en fin säsong ihop jag och bilen med träffen uppe i Hedemora som den stora höjdpunkten!

Tack igen för alla väldigt fina kommentarer. De värmer å det grövsta!

Fred, kärlek och förståelse!
Last edited by BenDover on Wed 03 Oct, 2012 07:29, edited 1 time in total.
Mvh // Gustafsson

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby Dieselpower » Tue 18 Sep, 2012 16:35

BenDover vs Limp home 1-0 alltså :thumbright:

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Wed 19 Sep, 2012 08:39

Känns mer som 10 - 0 faktiskt hehe!
Mvh // Gustafsson

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Wed 03 Oct, 2012 07:49

Jag har ändrat en del i ovanstående inlägg då det gick att tolka på ett, för Biltjänst i Arvika, ej fördelaktigt vis vilket absolut INTE var meningen!

Tilläggas bör att jag inte fungerar som någon Guru för dem, tvärtom, det är dem som sitter på kompetensen och utrustningen för att finna felaktigheterna.
Jag har fått hjälp med hur mycket olika problem som helst på mina två vagnar och de har alltid gjort ett mer än fullgott jobb.
De är grymt duktiga på att se helheten och finner inte bara felet utan även också felorsaken och det skall de ha all heder för!

Alla Ni som åker sådana här åk och stöter på patrull i form av tex. Limp Home Mode och inte bor allt för långt från Arvika bör låt dem hjälpa Er.
Tro mig, det blir inte billigare och går inte snabbare att byta ut del för del baserat på tankesättet "jo, men det var ju det som var fel för honom/henne...".
Nej, det är fakta som gäller och det kan man bara få genom att vända sig till fackmän inom området såsom tex. Biltjänst i Arvika.

All heder till dem och tack för hjälpen!
Mvh // Gustafsson

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Mon 08 Oct, 2012 12:37

...och där ställdes XAJ ner för den här säsongen!
Mvh // Gustafsson

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Wed 07 Nov, 2012 09:44

Image

...även om bilen är nedställd för den här säsongen så betyder inte det att Gustafsson slutat shoppa prylar :mrgreen: .

Jag har beställt två uppsättningar tändstift BOSCH F8DC4. Anledningen till att jag valt just dessa stift är enkel. De skall tydligen fungera bäst.
En kille på 500eboard.com har haft liknande problem som jag själv har och de skall utebli om man sätter i bra/rätt tändstift (vi har bytt liknande komponenter tidigare).

Hur yttrar sig då problemet (och ja, det alltid varit så)?

Om jag använder bilen hela tiden som en bruksbil har jag absolut inga problem MEN om jag låter den vila (vilket är mer regel än undantag numer) i mer än en vecka.
När jag då skall starta bilen och köra iväg går den som en klocka ända tills den blir genomvarm. Då börjar den misstända på lägre varv <2500 rpm och gå klockrent på de lite högre varven.
Kör man på 3500 rpm i någon mil är problemet med misständningen bortblåst. Detta är ju självklart inte alls kul men en verklighet än så länge och med tanke på att om jag använder bilen hela tiden så finns inte problemet varför jag har klarat levt med problemet. Men, är det toppskick som eftersträvas så måste man fortsätta att grotta ner sig i W124.036 världen.

Jag kommer även att beställa fördelarlock och rotorer från BOSCH då de från BERU tydligen inte är att lita på (enligt en tysk på 500eboard.com).
M119.074 är en väldigt kräsen pjäs och vill man nå silkeslen motorgång så får man göra om och göra rätt. Det finns kit på Ebay för runt 2000 spänn och det är helt överkomligt.

Annars har jag, sen ett tag tillbaka varit på jakt efter nya lyktglas bak då de börjat krackelera (mikroskopiska sprickor) något. Nya kostar dessa 1800:- styck *suck*.
Men efter ett ständigt bevakande på Blocket så inhandlades under veckan en uppsättning som säljaren påstår skall vara i nyskick för 300:- :shock: :-D .
Det var värt att chansa tyckte jag och slog till! Förhoppningsvis överensstämmer säljarens och köparens bild av nyskick innebär och alla går nöjda ur den affären.
Mvh // Gustafsson

User avatar
-Mackan-
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1068
Joined: Fri 19 Sep, 2008 20:01
Location: Nyköping
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby -Mackan- » Wed 07 Nov, 2012 23:25

BenDover wrote:Image

...även om bilen är nedställd för den här säsongen så betyder inte det att Gustafsson slutat shoppa prylar :mrgreen: .

Jag har beställt två uppsättningar tändstift BOSCH F8DC4. Anledningen till att jag valt just dessa stift är enkel. De skall tydligen fungera bäst.
En kille på 500eboard.com har haft liknande problem som jag själv har och de skall utebli om man sätter i bra/rätt tändstift (vi har bytt liknande komponenter tidigare).

Hur yttrar sig då problemet (och ja, det alltid varit så)?

Om jag använder bilen hela tiden som en bruksbil har jag absolut inga problem MEN om jag låter den vila (vilket är mer regel än undantag numer) i mer än en vecka.
När jag då skall starta bilen och köra iväg går den som en klocka ända tills den blir genomvarm. Då börjar den misstända på lägre varv <2500 rpm och gå klockrent på de lite högre varven.
Kör man på 3500 rpm i någon mil är problemet med misständningen bortblåst. Detta är ju självklart inte alls kul men en verklighet än så länge och med tanke på att om jag använder bilen hela tiden så finns inte problemet varför jag har klarat levt med problemet. Men, är det toppskick som eftersträvas så måste man fortsätta att grotta ner sig i W124.036 världen.

Jag kommer även att beställa fördelarlock och rotorer från BOSCH då de från BERU tydligen inte är att lita på (enligt en tysk på 500eboard.com).
M119.074 är en väldigt kräsen pjäs och vill man nå silkeslen motorgång så får man göra om och göra rätt. Det finns kit på Ebay för runt 2000 spänn och det är helt överkomligt.

Annars har jag, sen ett tag tillbaka varit på jakt efter nya lyktglas bak då de börjat krackelera (mikroskopiska sprickor) något. Nya kostar dessa 1800:- styck *suck*.
Men efter ett ständigt bevakande på Blocket så inhandlades under veckan en uppsättning som säljaren påstår skall vara i nyskick för 300:- :shock: :-D .
Det var värt att chansa tyckte jag och slog till! Förhoppningsvis överensstämmer säljarens och köparens bild av nyskick innebär och alla går nöjda ur den affären.



Missarna efter en längre tids stillastående, låter ju som fukt i locken tycker jag. Har samma problem med min, men får man köra ett tag så försvinner de, när fukten torkar upp i locken.

/Markus
Nuvarande bilar:

Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby Bullmerca » Wed 07 Nov, 2012 23:31

Nja, har samma problem med min M119, bytte till nya lock och rotorer får några veckor sedan och allt funkade perfekt. Efter några dagar så började den misstända igen på låga varv när motorn var genomvarm. Måste köra cirka 4-5 mil innan det händer.
Bytte i dag till nya stift NGK BCP6ES och efter en lång provtur (8mil) för att köpa bröd så kom inte problemet tillbaka igen. Men ska köpa lite Bosch stift också att testa med.
CLS350CDI 4Matic

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Thu 08 Nov, 2012 10:16

-Mackan- wrote: Missarna efter en längre tids stillastående, låter ju som fukt i locken tycker jag. Har samma problem med min, men får man köra ett tag så försvinner de, när fukten torkar upp i locken. /Markus

Där är jag inte riktigt lika säker. Och även om så skulle vara fallet, varför godta det?

"Tänk Er in i följande scenario. Året är 1993 och den tyske höginkomsttagaren Fritz har nyss införskaffat sig en sprillans ny W124.036.
Ett halvår senare bestämmer sig Fritz för att ta med sin fru på en utflykt till Thailand. Där skall de njuta av allt som Thailand har att erbjuda.
Tre veckor senare landar planet och Herr und Frau Fritz är läckert solbrända och fulla av energi. Väl framme vid bilen med all packning startar Fritz upp bilen problemfritt.
Bilen lastas medan M119 spinner som den katt den egentligen är. Väl färdiglastade sticker de mot sitt hem i typ Hannover. Efter två mils problemfri körning närmar de sig en rondell.
Fritz bromsar ner bilen och når tomgångsvarv då det är kö in i rondellen. Där börjar bilen hosta och misstända.... :shock: "

Behöver jag ens fortsätta berättelsen om hur Fritz reagerar och hur han stormar in på närmaste Mercedesverkstad och skäller ut dem :evil: :evil: ?!

Det kan inte, får inte vara fukt i fördelarlocken som ligger bakom misständningarna :?: :!:
Det innebär att dessa vagnar inte skulle kunna ha sålts i den mängd med just den här motorn och den tändningen.

Nej jag tror stenhårt på tändstift-teorin (jag har bytt stift en vår och då försvann misständningen direkt men återkom efter några veckor varför fukt-teorin förmodligen kan uteslutas (fukten i locken försvinner ju inte på tiden det tar att byta tändstift på en ljummen motor)).

Tackar oerhört för Era synpunkter och jag tror absolut att fler än oss kan tillgodogöra sig vägen till lösningen (för det MÅSTE finnas en förklaring).
Mvh // Gustafsson

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby Marie » Thu 08 Nov, 2012 14:19

BenDover wrote:
-Mackan- wrote: Missarna efter en längre tids stillastående, låter ju som fukt i locken tycker jag. Har samma problem med min, men får man köra ett tag så försvinner de, när fukten torkar upp i locken. /Markus

Där är jag inte riktigt lika säker. Och även om så skulle vara fallet, varför godta det?

"Tänk Er in i följande scenario. Året är 1993 och den tyske höginkomsttagaren Fritz har nyss införskaffat sig en sprillans ny W124.036.
Ett halvår senare bestämmer sig Fritz för att ta med sin fru på en utflykt till Thailand. Där skall de njuta av allt som Thailand har att erbjuda.
Tre veckor senare landar planet och Herr und Frau Fritz är läckert solbrända och fulla av energi. Väl framme vid bilen med all packning startar Fritz upp bilen problemfritt.
Bilen lastas medan M119 spinner som den katt den egentligen är. Väl färdiglastade sticker de mot sitt hem i typ Hannover. Efter två mils problemfri körning närmar de sig en rondell.
Fritz bromsar ner bilen och når tomgångsvarv då det är kö in i rondellen. Där börjar bilen hosta och misstända.... :shock: "

Behöver jag ens fortsätta berättelsen om hur Fritz reagerar och hur han stormar in på närmaste Mercedesverkstad och skäller ut dem :evil: :evil: ?!

Det kan inte, får inte vara fukt i fördelarlocken som ligger bakom misständningarna :?: :!:
Det innebär att dessa vagnar inte skulle kunna ha sålts i den mängd med just den här motorn och den tändningen.

Nej jag tror stenhårt på tändstift-teorin (jag har bytt stift en vår och då försvann misständningen direkt men återkom efter några veckor varför fukt-teorin förmodligen kan uteslutas (fukten i locken försvinner ju inte på tiden det tar att byta tändstift på en ljummen motor)).

Tackar oerhört för Era synpunkter och jag tror absolut att fler än oss kan tillgodogöra sig vägen till lösningen (för det MÅSTE finnas en förklaring).


Jag tror inte att Heinrich som slantat upp sådär 150.000 DM för en M119-bestyckad W140 var mycket gladare...

Det "lustiga" är dock att fördelarlock och rotorer ser ut som F-N redan efter ganska kort tid....

Kör man hyfsat mycket per år så blir det inga rejäla driftstörningar på en M119 inom det i servicehäftet rekommenderade tändstiftsbytesintervallet 2000 mil. Förvisso har man emellanåt små tändmissar i vissa lägen, men hostar och hackar motorn rejält så är det också något ordenligt fel att leta upp.

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby BenDover » Mon 12 Nov, 2012 11:33

Du har helt rätt där Marie! :-D

Nu har förresten tändstiften tillika (förhoppningsvis) slutgiltiga lösningen på alla problem anlänt från staterna:
Image

Sen kan jag även berätta för Er hur baklyktsglas-affären utföll. Det skulle visa sig att "nyskick" inte betydde samma sak hos säljaren och mig.
Jag fann ett oändligt antal asfaltsfläckar (hade ju förvisso bara varit att tvätta bort med avfettning) samt även små sprickor.
Den svarta sargen runt omkring var mer åt det slitna hållet än det fina. Den vita delen för backljuset mer som en dimma än en klarvit fräsch ny del.

Med andra ord, jag är inte nöjd och kommer förmodligen bara kasta skiten, bita i det sura äpplet och beställa nya från Germanstar.net.
Mvh // Gustafsson

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes Benz 500E -93

Postby Marie » Mon 12 Nov, 2012 19:25

Varför AMERIKA? :scratch:


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests