Page 1 of 21

Mercedes Benz 500E -93

Posted: Tue 06 Jul, 2010 17:07
by BenDover
Dags att lägga upp en projekttråd!

Bilen det kommer handla om är en, som rubriken avslöjar, Mercedes Benz 500E årsmodell 93 som rullat 25 600 mil (nu)
Den är importerad från Tyskland av oss och har aldrig varit utsatt för saltade vägar. Bilen är självklart servad efter alla konstens regler.

Chassienummer: WDB1240361B842345
Motornummer: 119974120006007

Saker/händelser som redan skett innan den här tråden existerade är bl.a:
- Nylackerad för ungefär 3 år sedan (allt pga skadegörelse. Före och efter- bilder finns. Det tråkiga i det hela var att bilen egentligen inte behövde ny lack).
- Nya hardyskivor.
- Ny kabelmatta motor.
- Nya fälgar, Carlsson 1/12. Orginal finns självklart sparade (nylackerade).
- Nya lyktglas till strålkastarna och dimljusen fram (orginal).
- Ny grill (orginal)
etc etc.

Utrustning:
291 - Airbag for front passenger
412 - Electric sliding roof
570 - Folding armrest. front
620 - Air pollution control
810 - Sound system
873 - Seat heater for left and right front seats
27x - Leather anthracite
540 - Rollo blind electric for rear window.
592 - All round wd-green glass heated rear window-vsg
682 - Fire extinguisher
855 - V140 M119 mit nag (43 fzg)

Före Lackering med AMG 18" hjul:
Image

Efter lack med orginalhjul:
Image

Nutid med Carlsson hjulen:
Image

Image

Inredningen:
Image

Image

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Tue 06 Jul, 2010 17:34
by BenDover
Börjar med att infria Er i mitt största och förmodligen det mest vanligt förekommande problemet för just dessa modeller nämligen ASR -Limp Home Mode.
Motorn går m.a.o ibland ner i nödläge. Det händer om motorn är varm eller kall. Om det går fort exempelvis 150 km/h på farthållaren eller om man är ute och kör mer offensivt.
Har aldrig lyckats klura ut några direkta samband när det uppkommer. Det enda jag vet är att om jag kör lagligt händer ingenting.

Steg 1 - Kontrollerade batteriet - NYTT.
Steg 2 - Bromsljuskontakten - NY.
Steg 3 - Smorde gasreglagen - GJORT.
Steg 4 - Kontrollerade däckmönstret - NYA DÄCK.
Steg 5 - Kontrollerade motorkablaget och det var ju underbart skrot. Nytt beställdes på Mercedes - NYTT.

Image

Image

Steg 6 - Efter detta provkörde jag och felet är ännu EJ åtgärdat. Lämnade då in bilen på Mercedes där de sattes in i problemet.
Felsökningen började och man kunde konstatera att det låg mängder med felkoder vilka man raderade. Testkörning gjordes och samma problem uppstod.
Nu kunde man enklare bena isär felkoderna lite lättare då den havererade kabelmattan fått allting att se lite mystiskt ut.

Nu pekade allt mot att gaspedalspotentiometern, alternativt kablaget till den från huvuddatorn eller själva huvuddatorn.
Teknikern fann oxid i kontakten till spjällhjuset där allt sitter. Rengjorde detta och bad mig provköra. Det gjorde jag men problemet återuppstod...
(anledningen till att jag fick provköra var att man måste köra rätt hårt/fort för att det skall hända vilket inte teknikern ville utsätta sig för).

Ett nytt spjällhus med ASR kostar 12700:- SEK :drinking: :drinking: . Innan jag beställer ett sprillans nytt så måste jag få veta om www.gohermann.de kan hjälpa mig.
De har tydligen tillgång till en massa både nya och begagnade delar till Mercedes Benz. Skall bli enormt intressant och se om han kan hjälpa mig!!!!!!!

To be continued..... // en förväntansfull Gustafsson

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Tue 06 Jul, 2010 18:27
by Oskar_N
viewtopic.php?f=59&t=60255

Där förklarar jag hur man kan hitta ett billigt spjällhus i Sverige :-)
Mycket riktigt så är det en kolbana till potentiometern som känner av hur mycket du gasar. Den brukar bli sliten med tiden. Så försök hitta ett från en som inte gått så långt.

Annars finns det firmor som reparerar spjällhus. Antar att dom byter kablarna(som ser ut som kabelstammen) och byter slitdelarna.

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Tue 06 Jul, 2010 21:01
by Pärlan
Min 600:a gjorde som din. Gick in i felsäkert läge då och då och gick kasst.

Visade sig vara ett fördelarlock och en rotor som var förbrukade.

Ett hett tips är alltså att kontrollmäta/byta fördelarlocket och rotorn.

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Tue 06 Jul, 2010 22:40
by sune35
Hej

är lite osäker men om din motor är av modellen 067 LH-jet så har jag ett tips om mycket information om detta problem här;

Här är en länk till en kunnig kille som gäller problem med ASR.

http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_asr.html

Allmän länk om 119 motorn

http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_S500.html

lycka till

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Tue 06 Jul, 2010 22:48
by BenDover
Oskar_N wrote:http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=59&t=60255
Där förklarar jag hur man kan hitta ett billigt spjällhus i Sverige :-)
Mycket riktigt så är det en kolbana till potentiometern som känner av hur mycket du gasar. Den brukar bli sliten med tiden. Så försök hitta ett från en som inte gått så långt.

Annars finns det firmor som reparerar spjällhus. Antar att dom byter kablarna(som ser ut som kabelstammen) och byter slitdelarna.

Tackar för den informationen! Jan Lillsäter på Biltjänst i Arvika berättade nyss för mig att de brukar lämna in spjällhus till ett företag som renoverar dessa.
Får namnet på firman imorgon. Har testat med ett spjällhus från en 400E -93 som skrotats på Arvika bilskrot. Det visade sig att även den bilen hade liknande symptom (snackade med förra ägaren). Testade ändå att montera detta spjällhus och felen blev om än värre varför jag tror stenhårt på att felet åtgärdas om man får tag på ett riktigt alternativt kan få spjällhuset renoverat.

Pärlan wrote:Min 600:a gjorde som din. Gick in i felsäkert läge då och då och gick kasst.
Visade sig vara ett fördelarlock och en rotor som var förbrukade. Ett hett tips är alltså att kontrollmäta/byta fördelarlocket och rotorn.

Absolut det är förbrukningsvara och skall bytas men då bilen går kanonfint för övrigt tror jag att jag i det här steget måste utesluta spjällhuset först då allt just nu pekar mot detta.
Men tro mig, under vintern skall det beställas rotorer, fördelarlock och tändkablar! :-D

sune35 wrote:Hej
är lite osäker men om din motor är av modellen 067 LH-jet så har jag ett tips om mycket information om detta problem här;

Här är en länk till en kunnig kille som gäller problem med ASR.
http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_asr.html

Allmän länk om 119 motorn
http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_S500.html

lycka till


Tackar! Matnyttig information, den första länken har jag skumläst en gång men det skadar absolut inte att läsa den igen.
Jag menar, det är lite skillnad på att lära sig om sakerna själv istället för att lämna in till Mercedes för typ 800:- i timmen! Tack igen!

// Gustafsson

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Tue 06 Jul, 2010 22:55
by BenDover
Felkoderna vid avläsningen ser ut såhär:

EFP;007 Styrdon EFP N4/1 eller väljarspak.
LH1:009 KL50 startsignal inte uppfattad
016 omkopplingsventil ARF Y 27 kortslutning eller avbrott.
ASR:030 CAN: ingen mottagning från EFP N4/1

(EFP är gasspjället efter vad jag förstått)

Ps. Hoppas innerligt att detta kan hjälpa någon med samma problem i framtiden :-) . Ds

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Wed 07 Jul, 2010 18:27
by Jim Profit
Grymt snygg bil du har !! Lova att behålla grillen, blinkers och lamporna. :-D

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Wed 07 Jul, 2010 18:32
by Per_230E
Verkar vara ett mycket vanligt fel på 500E med ASR-lampan.
Min lampa blinkade till nån gång i våras. Då forskade jag lite och har sammanställt en lista vad detta kan bero på. Finns tydligen många saker som kan flippa ur. Oftast så ger en felsökning hos MB ingenting.

Bromsljuskontakt, gasspjäll , batteri och startspärr- och backljuskontakt verkar vara de vanligaste felen.

• Batteri/laddning
• Bromsljuskontakt
• Tomgångskontakt (vid gaspedalen)
• Gasspjäll (felande potentiometer, TPS-givare, kärvande reglage)
• Kabelhärva motor
• Startspärr- och backljuskontakt ( på sidan av växellådan)
• Varvtalsgivare (en vid varje hjul och två vid bakaxeln)
• Positionsgivare vevaxel
• Kontakt tempomat
• Tryckkontakt kylkompressor
• Temperaturgivare kylvätska
• Dålig kabel från pedal till motor

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Wed 07 Jul, 2010 22:58
by Marie
och jag kan lägga till:

    * Dåligt hjullager bak.

Hade problem med att ASR-lampan tändes och motorn gick i nödläge då och då. Några hundra mil senare började ett bakhjulslager låta illa. Efter lagerbytet har jag kört 4000 mil utan ett enda ASR-larm.

Visserligen på en W140, men den torde ha ungefär samma elektronik till sin M119, som en W124 med M119

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Thu 08 Jul, 2010 09:24
by Crillej
Härlig bil du har! Klockrent med oranga blinkers och framför allt... fälgarna! Mums! 8)

Mkt bra projekttråd med det eviga ASR-felet, som jag har samma problem med ibland! Kommer att följa den här tråden noggrant! :-)

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Thu 08 Jul, 2010 11:47
by BenDover
Jim Profit wrote:Grymt snygg bil du har !! Lova att behålla grillen, blinkers och lamporna. :-D

Tackar! Jag kan inte lova att behålla den grillen som syns på bilderna då jag bytt ut den mot en orginal grill.
Däremot så kan jag lova dig att ALDRIG montera vita blinkers eller klarglas! :-D
Per_230E wrote:Verkar vara ett mycket vanligt fel på 500E med ASR-lampan.
Min lampa blinkade till nån gång i våras. Då forskade jag lite och har sammanställt en lista vad detta kan bero på. Finns tydligen många saker som kan flippa ur. Oftast så ger en felsökning hos MB ingenting.

Bromsljuskontakt, gasspjäll , batteri och startspärr- och backljuskontakt verkar vara de vanligaste felen.

• Batteri/laddning
• Bromsljuskontakt
• Tomgångskontakt (vid gaspedalen)
• Gasspjäll (felande potentiometer, TPS-givare, kärvande reglage)
• Kabelhärva motor
• Startspärr- och backljuskontakt ( på sidan av växellådan)
• Varvtalsgivare (en vid varje hjul och två vid bakaxeln)
• Positionsgivare vevaxel
• Kontakt tempomat
• Tryckkontakt kylkompressor
• Temperaturgivare kylvätska
• Dålig kabel från pedal till motor

Det är ju som sagt bara att börja gräva i problemen. Är oerhört medveten om att verkligen ALLT spelar roll vilket gör det hela till ett i slutändan våldsamt dyrt problem.
Men men, den som gett sig in i 500E-leken (eller en Mercedes överhuvudtaget) från förra århundradet får leken tåla. Stort tack Per för informationen förresten. All input är mer än välkommen.

Alla dessa givare och småpryttlar är ju förmodligen inte så overkligt dyra varför det bara är att sammanställa någon form av lista med alla punkter och därefter byta/åtgärda/testköra/gråta eller förhoppningsvis skratta av ren och skär glädje när problemet äntligen är löst! :-D

Rörande besöket på MB så har du nog lite rätt angående vad man kan få ut. Bilarna från dessa årtal är ju inte helt enkla att kommunicera via dator med.
Det enda man får ut är ganska knapphändig information som du ser nämns ovan i ett tidigare inlägg.
Marie wrote:och jag kan lägga till: Dåligt hjullager bak.

ASR... Vilket enormt trevligt system! Jag älskar det :-D :-D. Som jag nämner i en av de ovanstående meningarna. Tack för all information! Det här med internet och forum är allt riktigt bra grejjer!
Crillej wrote:Härlig bil du har! Klockrent med oranga blinkers och framför allt... fälgarna! Mums! 8)
Mkt bra projekttråd med det eviga ASR-felet, som jag har samma problem med ibland! Kommer att följa den här tråden noggrant! :-)

Tack ska du ha Crillej. Det är ju faktiskt Ni om inte jag minns fel som förmedlade annonsen med hjulen för typ två år sedan! Så den stylingen är det ju egentligen Ni som hjälpte till att förverkliga!!!!
Ni kan va lugn för att bilen kommer att se ut såhär i fortsättningen. Kanske en sänkning bak och några rejäla brakes med logotypen AMG på 8)

Image Image

Men det är ett senare och framför allt roligare problem. Nu har jag gett mig f-n på att lösa ASR problemet om jag så skall köpa mig ett helt nytt gasspjäll på MB.
Vore enormt kul om någon annan kunde ha användning av informationen i framtiden då det är som Ni alla säger ett evigt problem som varenda w124.036 koimmer att bli utsatt för!

Väl mött // Gustafsson

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Thu 08 Jul, 2010 16:32
by Thompao
sjukt snygg!

den bilden ovan minns ja sen tidigare, nån postade den på forumet här innan^^ verkligen nice fälgar!

sen klart du ska byta ut den kromade grillen mot original :wink:

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Thu 08 Jul, 2010 18:17
by Jim Profit
BenDover wrote:
Jim Profit wrote:Grymt snygg bil du har !! Lova att behålla grillen, blinkers och lamporna. :-D

Tackar! Jag kan inte lova att behålla den grillen som syns på bilderna då jag bytt ut den mot en orginal grill.
Däremot så kan jag lova dig att ALDRIG montera vita blinkers eller klarglas! :-D


Ah, dåligt skrivet av mig, menade såklart att du inte skall byta till facelifthuven, den är snyggast original. :-D

Re: Mercedes Benz 500E -93

Posted: Thu 08 Jul, 2010 21:48
by Crillej
Tack ska du ha Crillej. Det är ju faktiskt Ni om inte jag minns fel som förmedlade annonsen med hjulen för typ två år sedan! Så den stylingen är det ju egentligen Ni som hjälpte till att förverkliga!!!!
Ni kan va lugn för att bilen kommer att se ut såhär i fortsättningen. Kanske en sänkning bak och några rejäla brakes med logotypen AMG på


Jaaa, så var det ju! Kommer ihåg det nu!
Hittade ju annonsen på blocket har jag för mig om! Hade jag haft pengarna då så hade jag köpt dom själv! :wink:

Gillar ditt stuk och vidareutvecklings planer! Tummen upp!