Nybörjare tar hand om en 500E, såld!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Hemma igen!"

Postby MB_Star » Fri 19 Jul, 2013 22:27

Mike Bike wrote:johan h: Sorry men Gävle är för långt bort för en huv. Tackar för tipset iaf!

Ja då har man väntat ett tag på att bilen ska få komma hem, för det är nästa steg. Tydligen kan det ta upp till en månad. Så det har inte hänt så mycket än.
Håller uppdaterade när det händer något.

/Mikael


får du låna s-klass en tills bilen är klar 8) ?
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Borta igen!"

Postby Mike Bike » Wed 24 Jul, 2013 00:41

MB_Star: Tänk om det var så... nej den lämnades tillbaka samma kväll jag kom hem.

Nu är Styggingen hemma igen, eller iaf i Götet. Jag och Mårten räknade lite löst på kostnaderna för att få den lagad, och det slutade med en tung känsla av vemod. Inlösen är ganska säkert det försäkringsbolaget väljer. Men jag ska inte ta ut nåt i förskott, håller tummarna så det nästan gör ont.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Tillbaka!"

Postby BenDover » Wed 24 Jul, 2013 10:39

Fy vad tråkigt för dig Mike. Men en sak är säker, den där rondellen utanför museet, där körde de som om de stulit bilarna.
Många som tutade konstant i den rondellen. Den var lite knepig att köra i med rödljusen.

Snällt av de som hjälpte dig och det var den känslan man fick av de där tyskarna. Hjälpsamma, trevliga och seriösa.
Hoppas för din skull att dem inte löser in din bil. Fast å andra sidan. Är det på något ställe den skall ha "dött" så är det ju ändå efter DEN träffen.

Jag är fortfarande helt knäckt (på ett bra vis). Det är iaf once in a lifetime man får stå parkerad på det stället!

Seriöst var ordet och hoppas allt går din väg! Tack för senast förresten och hoppas BMX-tävlingen var till Er belåtenhet!
Mvh // Gustafsson

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Tillbaka!"

Postby silentdawg » Wed 24 Jul, 2013 12:03

Jag kanske tänker annorlunda här, men inlösen brukar vara en ganska lönsam affär. Det går ju också att hitta 500e i vettiga skick fortfarande så det kanske leder till nåt bättre. Visst är det trist när man lagt ner en massa jobb men det är fortfarande en originalbil till stora delar och ingen one of a kind så värderar bolaget den vettigt kommer du nog ut på topp ändå.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Tillbaka!"

Postby Uky » Fri 26 Jul, 2013 20:58

Trist - men tur att ingen kom till skada.

Man kan undra hur bolagen resonerar.

Kollegan fick sin Volvo 850 uppbruten och stöldförsökt.
Dom var några minuter från att ha sågat sig igenom stöldkryckan
när någon/något störde dom.

Bilen var inte körbar, men definitivt inte ofixbar
men ändå valde bolaget att lösa in den.

Kvoten "reparationskostnad/värde" var tydligen för stor.

En hemmafixare hade utan tvekan fått ordning på den.
Några nya dörrar från en skrot. Nytt rattlås etc.

Drar mig till minnes CL'en som en medlem körde in i en
dragkrok med. Bilen var hur fin som helst, och fronten
inte alltför illa åtgången. Ändå valde man att lösa in den.

:robot:

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Borta igen!"

Postby johan h » Sat 27 Jul, 2013 06:34

Mike Bike wrote:MB_Star: Tänk om det var så... nej den lämnades tillbaka samma kväll jag kom hem.

Nu är Styggingen hemma igen, eller iaf i Götet. Jag och Mårten räknade lite löst på kostnaderna för att få den lagad, och det slutade med en tung känsla av vemod. Inlösen är ganska säkert det försäkringsbolaget väljer. Men jag ska inte ta ut nåt i förskott, håller tummarna så det nästan gör ont.

/Mikael


Jag håller alla tummar o tår med för att det ska lösa sig med bilen!! Den måste räddas!!

Sen kan man undra det där med inlösen. Jag skrev 500an på mig nu när jag köpte den p.g.a. att jag lär börja samla poäng o vill inte att den ska se ut att ha fler ägare än vad den egentligen haft. För det får jag betala horibelt mycket pengar!! Nu är ju läget så att jag kanske kör med den högst tre månader om året men det blir ändå en hög kostnad. Frågan är dock vad man får för pengarna om olyckan väl är framme?? Får man nobben o inlösen eller får man valuta för pengarna? Jag tvivlar på att jag blir särbehandlad o att de täcker dyrare reparationer om olyckan är framme bara för att jag betalar en saftigare premie??

Jag måste fixa entusiastförsäkring där de vet vad det är för bilar det handlar om.. :evil:
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Tillbaka!"

Postby RS 1800 » Sat 27 Jul, 2013 12:33

Mike, hade du inte Bilsportförsäkring, som även satt ett värde på bilen? Tänker att en 500a borde vara värd en slant, såldes borde det vara väldigt höga reparationskostnader för att motivera inlösen. Skillnad om du haft en "vanlig" försäkring tänker jag.

Har själv min Evo hos bilsportförsäkring så är väldigt nyfiken till hur dom resonerar!

Hoppas iaf att dom lagar din bil!
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Tillbaka!"

Postby Cpt Tuttle » Sat 27 Jul, 2013 19:58

Uky wrote:Trist - men tur att ingen kom till skada.

Man kan undra hur bolagen resonerar.

Kollegan fick sin Volvo 850 uppbruten och stöldförsökt.
Dom var några minuter från att ha sågat sig igenom stöldkryckan
när någon/något störde dom.

Bilen var inte körbar, men definitivt inte ofixbar
men ändå valde bolaget att lösa in den.

Kvoten "reparationskostnad/värde" var tydligen för stor.

En hemmafixare hade utan tvekan fått ordning på den.
Några nya dörrar från en skrot. Nytt rattlås etc.

Drar mig till minnes CL'en som en medlem körde in i en
dragkrok med. Bilen var hur fin som helst, och fronten
inte alltför illa åtgången. Ändå valde man att lösa in den.

:robot:


Fast på den CL:en hade väl kroken träffat nån airbagsensor så olyckligt att varenda kudde smällt, och DET blir dyrt att fixa.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Borta igen!"

Postby doolar » Sat 27 Jul, 2013 21:48

johan h wrote:
Mike Bike wrote:MB_Star: Tänk om det var så... nej den lämnades tillbaka samma kväll jag kom hem.

Nu är Styggingen hemma igen, eller iaf i Götet. Jag och Mårten räknade lite löst på kostnaderna för att få den lagad, och det slutade med en tung känsla av vemod. Inlösen är ganska säkert det försäkringsbolaget väljer. Men jag ska inte ta ut nåt i förskott, håller tummarna så det nästan gör ont.

/Mikael


Jag håller alla tummar o tår med för att det ska lösa sig med bilen!! Den måste räddas!!

Sen kan man undra det där med inlösen. Jag skrev 500an på mig nu när jag köpte den p.g.a. att jag lär börja samla poäng o vill inte att den ska se ut att ha fler ägare än vad den egentligen haft. För det får jag betala horibelt mycket pengar!! Nu är ju läget så att jag kanske kör med den högst tre månader om året men det blir ändå en hög kostnad. Frågan är dock vad man får för pengarna om olyckan väl är framme?? Får man nobben o inlösen eller får man valuta för pengarna? Jag tvivlar på att jag blir särbehandlad o att de täcker dyrare reparationer om olyckan är framme bara för att jag betalar en saftigare premie??

Jag måste fixa entusiastförsäkring där de vet vad det är för bilar det handlar om.. :evil:


Försäkringsbolagen kör inte med någon särbehandling. Nu är ju 500E lite speciell och blir säkert rätt bedömd, däremot var jag orolig för min 420 efter alla pengar jag lagt ner och det skick bilen är i, alltså är det svårt att få en korrekt bedömning. Jag tror inte det finns en 420 i Sverige som motsvarar min i skick och nerlagda pengar.

Ringde bolaget och dom kan göra en värdering även på en "vanlig" bil. Jag har dock inte kommit till skott än, och tänker MHRF försäkra från och med 2014, där ju varje enskild bil besiktigas och värderas, så när det där tråkiga händer så har jag iallafall tillbaka mina utlägg.

Det är ju dock bra att ha bilen försäkrad på dig, i i princip alla försäkringsvillkor för fordon står det fritt tolkat att det är ägaren och den huvudsaklige brukaren som ska stå på försäkringen, har man otur kan alltså ersättningen bli nedsatt eller utebli helt om bolaget anser att du skenförsäkrat, som det så fint kallas. Dessutom som du redan påpekat så är det ju bra att börja samla bonus. En gratisbonus i det hela är att försäkringar brukar bli billigare desto äldre man blir. Jag längtar personligen till jag är 40 om två år, då blir hojen mycket billigare. :)
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Tillbaka!"

Postby MB_Star » Sat 27 Jul, 2013 22:10

När försäringsbolaget diskuterat klart inlösenpriset med dej så säger du okej, men då behåller ja bilen och lagar den själv. 8)
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Tillbaka!"

Postby silentdawg » Sun 28 Jul, 2013 09:43

Tror tiden då man fick välja själv mellan inlösen och en hög med pengar är förbi. Bara tyskland som kör med det ännu, därav många importvrak.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Tillbaka!"

Postby MB_Star » Sun 28 Jul, 2013 21:03

silentdawg wrote:Tror tiden då man fick välja själv mellan inlösen och en hög med pengar är förbi. Bara tyskland som kör med det ännu, därav många importvrak.


inga problem för farsan med sin 300D -93 iaf. pengar+behålla bilen.

Och brukar gå lättare om det är en speciell bil.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Borta igen!"

Postby Scorpio » Sun 28 Jul, 2013 21:56

doolar wrote: så när det där tråkiga händer så har jag iallafall tillbaka mina utlägg.


Njaa..hur mycket man lagt ut har mindre betydelse, det väsentliga är alltid hur mycket man får ut om man säljer bilen. Som bekant är det mer eller mindre omöjligt att få igen pengarna för reparationer och underhåll om man ska sälja bilen, visst kan marknadsvärdet höjas men inte i paritet med hur mycket pengar man lagt ner. Det är ju bara att vända på det, skulle man själv betala samma pengar extra i köpeskilling som föregående ägare lagt ner för att få bilen i toppskick..?

@MB_Star:

När inlösenpriset är diskuterat och klart så kan man många gånger få beviljat s.k. "egen reparation" istället, dvs att man behåller bilen i skadat skick. Men det blir inte frågan om samma pengar som inlösenvärdet, räkna i så fall med c:a 65%(förstås i viss mån en förhandlingsfråga).

@silentdawg:

Njaa..det är snarare tvärtom, det är i princip bara Sverige som kör med reparation fortfarande. I andra länder är det kontantersättning med rep. kostnaden hos auktoriserad verkstad(om det inte är inlösen av bilen). Vid kollision hanteras det dessutom direkt av vållande parts försäkringsbolag till skillnad från i Sverige där det egna försäkringsbolaget reglerar ärendet genom att lämna s.k. "förskottservice"(om man har helförsäkring).

Sverige är också det enda land som har vagnsskadegaranti( = tre år vagnskada) på fabriksnya bilar.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Borta igen!"

Postby doolar » Sun 28 Jul, 2013 23:48

Scorpio wrote:
doolar wrote: så när det där tråkiga händer så har jag iallafall tillbaka mina utlägg.


Njaa..hur mycket man lagt ut har mindre betydelse, det väsentliga är alltid hur mycket man får ut om man säljer bilen. Som bekant är det mer eller mindre omöjligt att få igen pengarna för reparationer och underhåll om man ska sälja bilen, visst kan marknadsvärdet höjas men inte i paritet med hur mycket pengar man lagt ner. Det är ju bara att vända på det, skulle man själv betala samma pengar extra i köpeskilling som föregående ägare lagt ner för att få bilen i toppskick..?


I ett säljläge så har du rätt, men inte om min bil skulle behöva lösas ut av ett försäkringsbolag. Man ser ständigt av försäkringsbolag övervärderade bilar, försäkringstagaren betalar helt enkelt en premie baserat på ett specifikt belopp. Ofta i annonser står det, "av försäkringsbolag värderad till 200000 kr, säljes för (marknadspriset) 120000 kr". Detta gäller allt från bilar till smycken, antikviteter och så vidare.

Alltså, vid försäljning räknar jag aldrig med att få tillbaka mina pengar, men jag ska förmodligen aldrig sälja denna bil heller och det är inte det vi pratar om här heller. Däremot, om den brinner upp, blir kvaddad totalt eller annat, så vill jag ha en likvärdig bil i samma skick, och det kostar, med bil inräknat cirka 150000 kr. Därför vill jag ha bilen värderad till det. Sen löser jag premien vad den nu må hända blir och sover gott.

Ber om ursäkt Mike för trådkapningen - vill du ha bort detta från din tråd säg till så bryter jag ut det i en ny.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Borta igen!"

Postby SUMO » Mon 29 Jul, 2013 01:32

doolar wrote:
Alltså, vid försäljning räknar jag aldrig med att få tillbaka mina pengar, men jag ska förmodligen aldrig sälja denna bil heller och det är inte det vi pratar om här heller. Däremot, om den brinner upp, blir kvaddad totalt eller annat, så vill jag ha en likvärdig bil i samma skick, och det kostar, med bil inräknat cirka 150000 kr. Därför vill jag ha bilen värderad till det. Sen löser jag premien vad den nu må hända blir och sover gott.



Hur ska du lyckas med det? När det står klart och tydligt i MHRF's villkor att:

62 Om en skada ska ersättas kontant grundas ersättningen på egendomens värde (marknads- värde) omedelbart före skadan i allmänna handeln i Sverige.

Du skulle alltså blir ersatt med marknadsvärdet i den allmänna handeln (vilket helt säkert inte ligger på 150k..).

Eller har jag missat något väsentligt..?
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests