Nybörjare tar hand om en 500E, såld!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby Scorpio » Fri 05 Sep, 2014 08:46

SUMO wrote:
Uky wrote:Mer OT. Ursäkta på förhand...

Mercedes reservdelspriser är inte hutlöst höga även hos Hedin.
Ett instrumentkluster till en CL (215) kostar ~10 papp, vilket
är ungefär vad Volvo tar för ett kluster till en S80.

Vad som "stör" är det usla kundbemötandet, den arroganta stilen som vill
förmedla en känsla av att "Du är här för att Du anser Dig tjäna bra med pengar
och av den anledningen har vi så höga timpriser på verkstadsjobben".

Jag har min favorit när det gäller Hedin: Då jag ringde för att kolla
kostnad på ett jobb där dom inte hört av sig, blev sittande i telefonkö
varefter någon lyfte luren och lade på...

I våras mailade jag HB om en Designoutrustad E250 CGI Coupé.
Det kom aldrig något svar.

Bekantens dotters läkarkompis skulle köpa en ny MB. Hade ungefär en halv mille
på sig (i princip) och stegade in på HB. Hon började prata med en säljare,
men en manlig kund ansågs mer intressant så hon blev stående ensam
i hallen. Gick därifrån och köpte ett annat märke.

Det finns fler sådana här historier. Tyvärr.

:robot:


Inget av det du beskriver är unikt för Hedin.. Bilnasarna (oavsett märke) förstår väldigt sällan att det alltid är kunden som betalar deras lön. Alltid!


Ja i alla fall i Sverige. Trist :-(

Men samtidigt ska man inte dra alla över en kam, det finns de som behandlar kunden med respekt(och affärsmässighet i åtanke) också. Märkligt att det ska vara så mycket ovanligare i vårt land bara :?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

KOWALSKI 1

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby KOWALSKI 1 » Fri 05 Sep, 2014 12:17

SUMO wrote:
KOWALSKI 1 wrote:
när man vart inne på någon av Hedin Bils anläggningar för att köpa grejer till bilen har man möts av ett litet inplastat plakat vid disken som säger att Hedin Bil's motto är att bli bäst på det dom gör dvs ha det bästa kundbemötandet, att serva fordon på ett professionellt sätt, osså vidare.
men det säger inget om att dom skall ha dom bästa reservdelspriserna?
med andra ord, detta företags vision är en massa bullshit tryckt på ett stycket vitt papper!


Öh..

Du menar på fullt allvar att det enda som kan ge trovärdighet överhuvudtaget till en verksamhet är "bästa priss"?

Reality check?


vad är " bästa priss"

det är flera faktorer som skall vägas in för att ett företag skall ha ett bra rykte om sig, inte bara "bästa" priset på reservdelar.
HB har en prissättning på vissa delar/service som kan vara under all kritik

Volvo BRANDT har nice price på reservdelar till sina gamla modeller.
synd att HB inte har detta.

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby Mike Bike » Tue 09 Sep, 2014 07:04

Liten rättelse: Det är inte Hogmalms som slitit loss högtalarlådorna, utan Hasse på CDR som byggde ljudet åt mig som kapat av alla hakarna och skruvat fast de tunga lådorna i panelen. Hur han trodde att det skulle hålla förstår jag inte och varför han inte ringde mig och frågade om jag ville ha det så vet jag inte heller. För övrigt tog det 7 månader för dom att få det färdigt. Så nu skall man behöva åka dit och skälla på dom med.

Jo jag kan inte annat än hålla med er. Hedin bil var de som försäkringbolaget föreslog, men jag sa skarpt nej till det. Jag har en vän som jobbar på Hogmalms och trodde då att han skulle få jobba med bilen. Han är inte så duktig på Merca men lyssnar på mig och duktig på bilar i allmänhet. Men han har själv berättat att han inte fått jobba på bilen alls.

Nu har jag och HP Addict fixat till det hela. Nytt döttstopp, och dörrpanelen sitter som den ska. Det går nu att låsa bilen och förnsterhissen som plötsligt dog, fungerar som den ska. STORT tack till Mårten!
Vill även tacka för alla bra tips och stödet i denna tunga stund.

Nytt pris på bilen, kolla säljes annonsen: viewtopic.php?f=41&t=77352

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Mike Bike » Tue 21 Oct, 2014 05:32

Detta kommer säkert låta som jag är sur för att den inte blir såld, visst vill jag få den såld. Men det är inte livsviktigt, utan jag undrar hur det ligger till egentligen. Många funderingar går genom mitt huvud. Det pratas massor om hur fina dessa bilar är och att de är samlarbilar, limiterade mm. Men jag vet inte om det är jag som är dum eller om det kan vara så att det inte är sant. För min bil borde vara värd de 85000:- jag begär för den. Bara som den bil det är, och med allt som är nytt och bytt, men om det vore så att det är en samlar bil med ökande värde så absolut. Det är säkert några av er som tänker att den inte är original, men det är bara fjädrar, fälgar och saccolacken som är ändrad.
Visst det har varit en del problem genom åren men nu när allt är fixat så är den jätte fin. Och det ligger en fin på blocket för 73000:- ser fin ut 19xxx mil, och en för 79900:- oxå fin 225xx mil. Men de blir inte sålda, så bevisligen är värdet inte ens på den nivån i Sverige.

Jag tror att det kommer ta minst 10 år till innan dessa bilar blir värdfulla på riktigt och då är det bara de som har få mil (under 10xxxmil), oberonde hur fina de som gått över 20xxx mil är.

Jag vet att det ser annorlunda ut till våren och att det kanske är mer eftertraktade i Tyskland. Men vi kommer få se hur det ligger till, tiden har sanningen med sig.

/Mikael

ps: eller kan det vara så att det bara är vi här som fattar och resten av svenskarna famlar i mörkret. Då kanske jag gör mitt livs sämta bilaffär.
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby torake » Tue 21 Oct, 2014 07:09

Bara det att det finns tre st på blocket talar ju för att bilen inte är speciellt ovanlig ännu.
Alla de som vill ha en och har 100.000 att spendera på en onödig hobbygrej har redan köpt en.
Du får vänta till behovet uppstår igen. Tålamod alltså.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Marie » Tue 21 Oct, 2014 20:43

Mike Bike wrote:Jag vet att det ser annorlunda ut till våren och att det kanske är mer eftertraktade i Tyskland. Men vi kommer få se hur det ligger till, tiden har sanningen med sig.


I Tyskland kommer du att ha det svårt. Där kommer faktumet att det handlar om en "Unfallwagen" att reducera värdet rätt ordentligt. Det räcker att man haft en perfekt lagad liten parkeringsskada för att värdet skall börja rasa, och din har varit betydligt värre tilltygad...

Och så är 100.000 km en väldigt magisk gräns där nere...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby psycho » Tue 21 Oct, 2014 21:08

Bara att ha tålamod. Den kundgrupp som vet värdet på dessa bilar är liten och många "dissar" Annonser som inte är skrivna på ett sätt om dom förväntar sig. Sålde min 500E för mer än 150´ till just en bilsamlare. Vi hade en lång pratstund om detta med annonser på Blocket och när det ”klickar” mellan köpare och säljare är inte priset ett problem. Så is i magen och rätt innehåll i annonsen ökar möjligheten till affär. Nu är det inte riktigt säsong för entusiastbilar men du borde få 85´ för den tycker jag. Om jag skulle sälja din bil skulle jag montera den äldre huven med original strålkastare, leta reda på en uppsättning 8-hålare, eller Evo 1 fälgar med rätt ET och lägga med i affären. Annonsera ut den 120´ i vår och vänta.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Hynboholm » Tue 21 Oct, 2014 22:37

psycho wrote: Om jag skulle sälja din bil skulle jag montera den äldre huven med original strålkastare, leta reda på en uppsättning 8-hålare, eller Evo 1 fälgar med rätt ET och lägga med i affären.
Psycho


Det låter som ett utmärkt förslag.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Marie » Wed 22 Oct, 2014 00:13

Hynboholm wrote:
psycho wrote: Om jag skulle sälja din bil skulle jag montera den äldre huven med original strålkastare, leta reda på en uppsättning 8-hålare, eller Evo 1 fälgar med rätt ET och lägga med i affären.
Psycho


Det låter som ett utmärkt förslag.

+1
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Mike Bike » Tue 28 Oct, 2014 05:36

Jo det är som jag misstänkte, ingen vidare efterfrågan på en sådan bil nu. Till våren hittar den säkert en ny ägare. men jag kommer inte leta delar och fixa mer med den, den får gå vidare som den står. jag har lagt ner så mycket pengar tid och det värsta av allt är ju den ständiga kampen som denna bil givit mig, har aldrig varit med om något liknande. Jaq gillar inte att meka, inte häller att köra bilar till verkstäder och sedan behöver tjata på dom så det blir rätt gjort för att sedan behöva komma tillbaka igen och igen och igen...

Se där, den bilen har gjort mig bitter som en... jag vet inte vad.

Idag körde jag upp 500:- bensin i regnet. jag vet inte men, det känns sådär. Så jag kommer sälja den.

Nytt pris: 80000:-

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Marie » Tue 28 Oct, 2014 19:53

Mike Bike wrote:Jaq gillar inte att meka, inte häller att köra bilar till verkstäder och sedan behöver tjata på dom så det blir rätt gjort för att sedan behöva komma tillbaka igen och igen och igen...


Det låter helt klart som att du kör till FEL verkstäder...

Anlita sådana som gör bra jobb; Motorcentrum, Aronsson, Teissl för att ta några i högen.....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Mike Bike » Sat 01 Nov, 2014 09:13

Marie: Jo jag kan gärna prova dom, om du kör mig hem efter jag lmnat bilen där ;p

Ja det där med rätt verkstad eller ej. Alla ställen jag gått till har jag blivit rekommenderad att gå till. Allt handlar om hur det gick när just den personen var där, och det kan skilja från person till person. Tyvärr så vet jag inte någon bra verkstad alls.

Nu ligger den uppe på Blocket: http://www.blocket.se/vi/57022767.htm

Men priset är fortfarande 80000:- för alla här.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby torake » Sat 01 Nov, 2014 10:32

Mike - Om du skall lägga upp en blocketannons, gör det seriöst. Max antal bilder - bra bilder på nära håll så man ser bilen, inredningen m.m. Går att använda några av bilderna du har på garaget men nytagna är bäst.
Texten tycker jag var bra, nån felstavning bara, t.ex. Banz istället för Benz. Skrev du att den bara körts sommartid och när/om den importerats från utlandet? Sökord kan du skippa, blockets sökmotor funkar inte så, den går på all text inkl rubriken. "e 500" indexeras inte, prova söka på "e 500" så ser du att din bil inte kommer upp.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Marie » Sat 01 Nov, 2014 16:24

Mike Bike wrote:Marie: Jo jag kan gärna prova dom, om du kör mig hem efter jag lmnat bilen där ;p

Aronssons ligger i Varberg, och därifrån går det många tåg till Gröteborg...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Uky » Sat 01 Nov, 2014 18:19

Aronssons har lånebil.

Sist jag hade min silvriga springare där behövde jag
inte betala något mer än bensinen för den.

:robot:


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests