Nybörjare tar hand om en 500E, såld!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Mike Bike » Wed 20 Oct, 2010 18:25

Det har bara hänt två saker sen senast.

När jag skulle fylla på med Omega917 var det bara en tredje del med olja kvar i behållaren, den fylldes för bara någon månad sen, så det läcker en del. Efter det körde jag runt i stan en stund, och svände runt i cirklar åt alla hål på en parkering en stund så att systemet fick arbeta lite och för att oljan/omega skulle blanda sig bra. Nu hoppas jag på att detta räcker, annars blir det en ny styrservopump.

Det andra är att jag kört ner bilen till Göteborg. Den står nu vid en polares hus utanför stan. Inte någon bra lösning men det är bara tills jag hittar garage eller köper ett hus (med garage). Håll tummarna för mig nu så den inte behöver stå där allt för länge. Jag har oxå planerat att ställa av den innan månadsskiftet. Så det börjar bli lite brottom att hitta något.

Jag har upptäckt en förändring av ljudet sen avgasrören byttes. Det är mer dämpat och mjukare nu. Inte någon stor skillnad men ändå annorlunda. Ganska väntat eftersom kattarna var tomma innan. Det är både bra och dåligt, beroende på vilken stuation man är i. Det är bra om man ska glida, smyga eller inte vill störa någon, men lite tråkigt när man ska race:a och vill intimidera den andra bilisten och impa på brudarna! 8) :lol:

Nu kommer en lugnare period när det gäller bilen. Jag kommer inte köra mycket till med den, bara till lämplig förvaringsplats. Och det blir mest småpill. Men det finns en del sådant att ta göra.

Nu står vintern för dörren och halkan har redan gjort sig påmind. Så kör lugnt och tänk på att man aldrig är ensam i trafiken.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Mike Bike » Mon 25 Oct, 2010 00:02

Med risk att uppfattas som jag är på helt fel spår och inte har fattat designen på min bil. Så öppnar jag för alternativ när det gäller styling. Jag kommer säkert chocka vissa av er och skapa reaktioner. Men det är bra, så man håller hjärnan igång.

Jo jag letar efter ett fint kjolpaket till min 500:a. Har ni några förslag eller vet var det finns lite att titta på så är det välkommet. Jag har tittat lite på Zender, Lorinser mfl.

Här finns flera olika, vad tycker ni? http://www.carshine.com.au/index.htm?ht ... tyling.htm

Eller dessa: http://www.raceonusa.com/index.php/exte ... n=15&cat=8

Nu till något annat. Jag undrar oxå var ABS/ASR reläet sitter? Funderar på att dra kablar så jag kan koppla av/på den.

Är tacksam för all feedback!

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby André MBSCA » Mon 25 Oct, 2010 01:21

Mike Bike wrote:Med risk att uppfattas som jag är på helt fel spår och inte har fattat designen på min bil. Så öppnar jag för alternativ när det gäller styling. Jag kommer säkert chocka vissa av er och skapa reaktioner. Men det är bra, så man håller hjärnan igång.

Jo jag letar efter ett fint kjolpaket till min 500:a. Har ni några förslag eller vet var det finns lite att titta på så är det välkommet. Jag har tittat lite på Zender, Lorinser mfl.

Här finns flera olika, vad tycker ni? http://www.carshine.com.au/index.htm?ht ... tyling.htm

Eller dessa: http://www.raceonusa.com/index.php/exte ... n=15&cat=8

Nu till något annat. Jag undrar oxå var ABS/ASR reläet sitter? Funderar på att dra kablar så jag kan koppla av/på den.

Är tacksam för all feedback!

/Mikael


Hmm, Evo II kittet skulle kanske passa isf. - jag menar;
ska man ändå frångå original, så ska man väl styla hela vägen...det ser ju lite "race"-igt ut;


Image


Ang. ASR-defeat, kolla denna tråd - tyvärr så verkar bilderna försvunnit; viewtopic.php?f=5&t=6888&p=69100&hilit=defeat#p69100
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby THHO » Mon 25 Oct, 2010 04:21

Mike Bike wrote:Med risk att uppfattas som jag är på helt fel spår och inte har fattat designen på min bil. Så öppnar jag för alternativ när det gäller styling. Jag kommer säkert chocka vissa av er och skapa reaktioner. Men det är bra, så man håller hjärnan igång.

Jo jag letar efter ett fint kjolpaket till min 500:a. Har ni några förslag eller vet var det finns lite att titta på så är det välkommet. Jag har tittat lite på Zender, Lorinser mfl.

Här finns flera olika, vad tycker ni? http://www.carshine.com.au/index.htm?ht ... tyling.htm

Eller dessa: http://www.raceonusa.com/index.php/exte ... n=15&cat=8

Nu till något annat. Jag undrar oxå var ABS/ASR reläet sitter? Funderar på att dra kablar så jag kan koppla av/på den.

Är tacksam för all feedback!

/Mikael


Med risk för att bli stämplad som en tråkig bakåtsträvare: En E500E ska vara i orginalskick eller möjligen extremt diskret styling. Allt annat är att förstöra bilen. Ska ni dra på kjolkit och annat så kan ni väl snälla välja en annan bil. Nere vid korvkiosken ser dom i alla fall inte skillnad på en vanlig W124 och en E500E.

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Jim Profit » Mon 25 Oct, 2010 06:40

Jag måste väl säga att även jag föredrar original men jag är ändå av åsikten att man gör vad man själv vill med sin bil så vill du styla de så är det bara att köra. 8) Skulle jag gjort det på denna bil så skulle jag satsat på ett fetare men ändå diskret stuk, typ lätt breddade skärmar, sänkning och riktigt breda fälgar i dimensionen 18" eller 19" max.

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Chris Mbsca » Mon 25 Oct, 2010 08:51

Tror inte nått av dessa kit passar ändå då dinär breddad och har helt andra kogångare osv....Inte heller jag tycker man ska kladda på priat kopie kit på en E500.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby snowman » Mon 25 Oct, 2010 12:31

Hmm, jag ställer mig tveksam.
Dock skulle det kunna bli rätt snyggt med ett AMG pkt

http://www.raceonusa.com/index.php/exte ... 05062.html

Men det blir nog mycket skrik för lite ull, mycket som måste byggas om för att det ska passa mot skärmar, trösklar osv

Jim Profit wrote:Jag måste väl säga att även jag föredrar original men jag är ändå av åsikten att man gör vad man själv vill med sin bil så vill du styla de så är det bara att köra. 8) Skulle jag gjort det på denna bil så skulle jag satsat på ett fetare men ändå diskret stuk, typ lätt breddade skärmar, sänkning och riktigt breda fälgar i dimensionen 18" eller 19" max.


Tror att detta är the way to go faktiskt...
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Mike Bike » Mon 25 Oct, 2010 20:22

Tackar för alla era funderingar!

Jag visste att många av er gillar originalstuket och det gör jag med. Men jag känner att det finns så många i fint originalskick och att jag ville ha något lite annorlunda och mer speciellt. Jag tycker nog att EVO kitet är lite för mycket (trodde det bara fanns till w201). Det jag tänker mig är något litet men ändå väl synligt. Jag har tittat på den här till fronten, kanske kan bli fint:

Image

Image

Har inte hittat något bra/snyggt till sidorna och bak än, men jag letar vidare. Detta är visserligen inte brottom, har ju flera grejer kvar att fixa på bilen.

Det som står på listan under vintern är:
Fixa bra ljud, takluckan, vänster fönsterhiss bak, kromlisterna till kofångaren fram och byta nästan alla lampor i kupén.

Tyvärr kommer allt stå stilla tills jag hittar ett garage i Göteborg. Det bästa jag hittat än så länge är 1200:-/mån. Om någon har nåt tips på garage i Göteborgs området är jag mycket tacksam.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Mike Bike » Wed 24 Nov, 2010 04:49

Äntligen har man något att berätta. Flytten har ju tagit upp all min tid.
Men jag har fixat ett garage till Styggingen (bilder kommer) så nu står han tryggt över vintern. Fick hem ett mittkonsollfack och fina luftkylningsrör + lock från Ådelens bildemo. Tyvärr så var rollogardinen på hatthyllan de hade trasig, så jag skippade den. Annars så har det inte hänt så mycket. Utan garage var det ju inte så kul att fixa med den. Men nu kan jag komma igång med allt jag vill få gjort under vintern.

/Mikael
Last edited by Mike Bike on Tue 30 Nov, 2010 19:49, edited 1 time in total.
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby psycho » Wed 24 Nov, 2010 09:19

Trevligt att saker börjar röra på sig. Tycker den där lilla läppen är fin på mörka bilar, den gör mycket. för utseendet.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Thompao
Expert
Expert
Posts: 474
Joined: Sun 31 May, 2009 16:20
Location: Göteborg

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Thompao » Wed 24 Nov, 2010 12:21

Jag har en rollogardin från en E500 liggandes, har inte provat den men föregående ägare sa att den fungerade klockrent. Det är med motor...

Hör av dig om du är intresserad!
Numera Mercedeslös..

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Mike Bike » Wed 08 Dec, 2010 01:03

psycho: Jo det har ståt stilla länge nu. Jag funderar på att bygga nåt litet likt läppen själv. kollar en del på vad andra har gjort. Tackar för responsen!

Thompao: Jo det kan vara bra att veta. Har inte bestämt mig för hur jag vill göra med bilen (om allt ska finnas/fungera som original) eller om jag går min egen väg. den är ju redan ganska långt från original. Tackar för tipset!

Jag behöver hjälp med en del småmeck så jag letar efter någon person eller firma som känner till denna bilen och som är någorlunda billig. Jag vill ju inte behöva gå till Mercedes med den. Och det bör vara i Göteborgstrakten. Tacksam för alla tips!

Styggingen kanske får en kompis, mer om det senare.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Mike Bike » Fri 10 Dec, 2010 18:29

Mycket på gång nu. Jag har tyvärr bestämt mig för att sälja min S-Klass. Mer om det hittar ni här: viewtopic.php?f=31&t=61528&p=587229#p587229

Så jag behövde en ersättare så man inte står billös. Och efter mycket snack och prutande :wink: så slog jag till på en 500E Denna som fanns på Blocket ett tag.

Image

Som tur var så fanns den här i Göteborg så jag slapp åka så långt. Och det var en riktigt trevlig kille som sålde den för det blev en hel del frågor och mycket meck när jag var och tittade på den.

Bilen: Alltså en 500E från -92 den har gått 26000mil blåmetallick med blå skinnklädsel och är i ok skick för sin ålder. Jag medger att blått skinn inte är det finaste men det är helt och bara lite slitet på förarstolen och mittarmstödet. Nästan helt original, ratten är utbytt och huven är en Facelift. Den har två saker som måste fixas direkt, kupéfläkten fungerar ej och ASR lampan lyser. Jag har kört runt med tusen pappers tussar i bilen ett tag nu, men tröttnat på att putsa av framrutan var tionde sekund nu, så jag måste få det fixat.
Jag är tacksam för alla tips jag kan få.

Om någon vet något om bilen sen tidigare är det oxå intressant.

Jag kommer inte starta någon projekt tråd för denna bilen utan skriver lite här ibland. Man har ju tillräkligt att göra ändå.

Och lite om Styggingen:
Som jag nämnt tidigare så har jag fått tag på ett garage. Och nu står Styggingen där.

Image

Känns riktigt bra. Där finns vattenslang så man kan tvätta den. Det är även plats utanför så man kan stå utanför till våren. Och min granne är riktigt trevlig. Nu kan jag äntligen fixa det som behöver göras. Återkommer med vad som händer.

/Mikael
Last edited by Mike Bike on Fri 10 Dec, 2010 18:45, edited 3 times in total.
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Bullmerca » Fri 10 Dec, 2010 18:33

Grattis!

Riktigt fränt med 2st 500E :mrgreen:
CLS350CDI 4Matic

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby DieselThomsen » Fri 10 Dec, 2010 18:40

Haha du är ju inte riktigt riktig :lol:
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests