Nybörjare tar hand om en 500E, såld!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Nybörjare tar hand om en 500E, såld!

Postby Mike Bike » Thu 29 Jul, 2010 23:31

Hej!

Ja då var det dags för min första riktiga projekttråd.

Jag har köpt en W124 500E -91 i svart, troligen 040. Den har en hel del nyare styling och en hel del som är utbytt och ändrat. Det är oxå flera grejer som inte fungerar och/eller behöver ses över. Min intension är att fixa till den så den går riktigt bra först och så allt fungerar som det ska. Först det viktiga delarna: motor, växellåda, drivlina, hjulupphängning, hjullager, bromsar, styrningen mm mm. Sedan all utrustning, elspeglar, elhissar, eltaklucka, elstolar och alla intrument mm mm. Senare kommer jag se över lacken och efter det blir det styling efter min smak. Jag kommer även att köpa nya fälgar till den.

Det som är utbytt, vad jag vet så här långt är:
Backspeglar, avgasrör, fälgar, strålkastare fram, blinkers, lampor bak, grill och säkert många fler saker. Kan även nämna att den är faceliftad både fram och bak.

Det som saknas, vad jag vet såhär långt är:
reservhjul, dimhjus fram, orginal hatthyllan, högtalare bak, kromlister på kofångaren fram, delar av inredningen i bakluckan, gardinen i bakrutan.

Det som inte är bra och måste fixas, vad jag vet så här långt är:
Kylaren hänger delvis i buntband, avgas röret gungar mycket längst ut, pga extra tyngd då det är delat och har dubbla utblås, plaströr för kylningen till motorn och växellådan växlar lite hårt vid stillastående.

Men den fungerar bra och går som en oljad blixt! Måste säga att hjudet är helt underbart och ger mig gåshud.

Medans jag håller på att fixa med bilen, så kommer jag garranterat att hamna i diverse problem som jag inte förstår eller kan. Jag har ju inte gjort något liknande tidigare, så jag kommer verkligen att behöva hjälp på vägen. Men efter vad jag har märkt så finns det en hel del underbara människor här, som gärna delar med sig av sin kunskap och ger än tips och råd. Så jag litar på att det kommer gå vägen. Avsikten är ju att jag ska lära mig så mycket som möjkligt på vägen, så att jag oxå kan hjälpa andra, det är ju hela meningen med livet. Jag hoppas oxå att ni som har intresset hänger med genom alla svårigheter och allt det roliga som finns på vägen.

Här är en länk till tråden som lett fram till köpet av just denna: viewtopic.php?f=59&t=59751

Här kommer lite bilder för er som inte redan sett den.

Image

Image

Image

Image

Image

Flera av er har kommenterat stylingen, men jag kommer garranterat att ändra på den. Men det blir senare.

/Mikael
Last edited by Mike Bike on Thu 23 Jul, 2015 23:32, edited 25 times in total.
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby André MBSCA » Fri 30 Jul, 2010 01:11

Grattis Mike till din nya "stygging"!
Vad gäller nuvarande styling etc. tänker jag inte kommentera, eftersom jag är av den åsikten
att det är upp till en och envar att bestämma det själv efter eget tycke och smak!
Man har ju trots allt bilen för sin egen skull, och inte för andras - eller hur? :wink:
I vilket fall, så ser den fin ut och det ska bli kul att följa din tråd! Lycka till! 8) :-D
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Feliks » Fri 30 Jul, 2010 02:08

Håller med föregående talare! Men måste ändå säga att jag hade: Bytt ut fronten/ljusen/speglarna mot orginal (samt satt dit stjärnan :wink: ) Sen på med en fräsig ratt kanske från en 500 limited? Angående fälgar är jag svag för AMG fälgar...
Bakdelen var läcker tycker jag...

Är en riktig drömbil som jag hoppas att jag får pengar till inom kort...

Kul att du äntligen hittade en bil och lycka till! Kommer definitivt följa projektet.
:-D
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Bågspännaren
Expert
Expert
Posts: 930
Joined: Sat 13 May, 2006 19:02
Location: Järfälla, Stockholm
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Bågspännaren » Fri 30 Jul, 2010 16:31

Fronten måste du återställa men fälgarna tycker jag sitter fint.
/Fredrik
C320 -05
SLK32 AMG -01
E420 -94
500SEC -89

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby psycho » Fri 30 Jul, 2010 18:30

Ska bli kul att följa!

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Thompao
Expert
Expert
Posts: 474
Joined: Sun 31 May, 2009 16:20
Location: Göteborg

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Thompao » Fri 30 Jul, 2010 18:38

bakdelen ser fin ut som sagt! tycker fälgarna gör sig bra på den också.

något som dock inte faller mig i smaken är strålkastarna fram, men dom ska du säkert byta ut :wink: sen grillen är lite fulsnygg tycker jag :P

sist men inte minst, en ny ratt skulle vara pricken över i på insidan!

men kul projekt, kommer def att följas! :-D
Numera Mercedeslös..

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Jojjet » Fri 30 Jul, 2010 18:56

Riktigt kul att du fann en tillslut! Känslan när man för första gången startar sin egen 500e är lite speciell. Vet inte varför, men så är det bara. :mrgreen:
Hade det vart min bil så hade jag nog bytt ut grillen mot en avantgardegrill, sedan tror jag att du är hemma. Glas och annat tingeltangel är ju lätt att återställa den dagen du känner för det.

Kommer att följa tråden!
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Mike Bike » Fri 30 Jul, 2010 23:06

Hej!

Jag vill tacka för alla kommentarer och säga att det känns super kul att ni vill hänga med. Jag har lite blandade känslor runt det hela med att göra detta ofentligt, ibland är det lite läskigt, för ni skulle inte förlåta mig om jag sabbar det hela på något vis. Men det är oxå riktigt spännande, har alla möjliga visioner om hur den ska kännas och se ut när det blivit färdigt, men jag har långt ifrån bestämt mig än. Vill nog att det ska växa fram sakta.

Så här långt har jag kollat upp en massa allmänt om 500E. Jag har oxå hittat 4st demonterings ex (tårar) som jag ska ta en närmare titt på. Vill ju hitta flera grejer till min. Jag kommer oxå jämföra med delar jag redan har och är det något som ser bättre eller fräschare ut så plockar jag med mig det oxå.

Jag hittade oxå sprängskisser på ryss sidan. Detta kommer vara ovärderligt när jag börjar pilla själv.
Här: http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... ent=dr2000
In med "Win koden" och sedan klicka på respektive del och där hittar man skisserna.

Höger framfälg är illa åtgången. Den rostfria fälgkanten har lossnat men jag fick med den. Så jag kollade upp vad en renovering skulle kosta. Även om jag inte skulle behålla fälgarna är det värt så man får nåt för dom om man säljer dom, tyckte jag. Och jag pratade med Intera: http://www.intera-sverige.se/falgreparationer.html
Det sa att jag hade två allternativ, antingen så kan dom letar rätt på en nya rostfri kant elller så plockar man av dom på alla och polarar upp dom. Det skulle kosta runt 4000:- till 5000:- Bra att veta, men det får vänta, vill ju lägga pengar på viktigare saker först.

Jag har även hört av mig till 6st olika verktäder, för att få en prisbild på en storservice. Och jag kan säga att det skiljer otroligt mycket. Alla har inte hört av sig än. Det gäller alltså byte av alla vätskor, alla filter samt en total översyn/genomgång av bilen. Bernarts i Göteborg vill ha mellan 20000:- och 25000:- vilket är uteslutet. Och Hedin i Linköping pratade nåt om 14000:- till 15000:-
Jag väntar på svar från bilcenter gruppen här i Nyköping, Veho bil i Stockholm, Nyköpings bilservice och en kille (Micke) på Merca skroten i Järfälla Sthlm, som kanske kan hjälpa mig, han har en egen 500E så det känns som han känner till bilen bäst.

Appropå Merca skroten i Järfälla, så kommer jag åka dit på tisdag 3/8 för att snacka mer med honom. Vi får se vad det leder till. Jag kommer även förbi Brostugan på kvällen, hoppas det kommer lite folk man känner.

Nyheter om bilen:
#1: Jag har upptäckt att avgasröret gungar mycket, inte så konstigt då det nu är dubbelt utblås, och när jag kollade under så fanns det ett fäste längst bak på vänster sida som saknar gummi fästningen. Så en ny sådan behövs snabbt. Jag var inne på AD bildelar men det kunde inte se vilken det var jag behövde, ska kolla med Mercedes här imorn. Man vill ju inte att det gungar sönder. Jag kanske behöver ett extra fästa på andra sidan oxå, behöver isf svetsa dit ett sådant, men jag fixar gummifästet till det som finns först.

"2: Jag provade handbromsen idag och den ville inte släppa taget. Lite jobbigt, men jag fick den tillslut att släppa genom att dra tillbaka handbromspedalen. Inte så bra, ska se till att nån fixar den oxå.

#3: Jag fick igång stereon oxå, men det är bara ljud i högra dörrhögtalaren. Det är en fin stereo tror jag, det står dvd på den men jag kan inte få ut skivan som ligger i den. jag har kollat efter en CD växlare men det finns ingen, ska ta en bild på den, kanske det är nån av er som känner igen den. Annars får jag åka ner till bilstereostället här. Har en vän (Leffan) I Linköping som är duktig på sånt som ska hjälpa mig med det.

Mest småsaker nu, men allt eftersom kommer även det stora bitarna.

Jag har märkt att min starka sida så här långt är forskandet efter det jag behöver. Man är ju intresserad och frågvis, det är ju ända vägen till svar och kunskap. Jag har även funderat på att gå nån meckarkurs, kan ju aldrig skada, ska kolla upp det oxå.

Det var allt så här långt. Det jag skulle behöva lite hjälp med just nu är om ni vet någon verkstad som har bra kännedom om 500:an och/eller är bra och inte allt för dyra. Mest med tanke på storservicen. Jag behöver oxå nån som är bra på att mecka, skulle vara guld värt att ha en person/verkstad som man återkommer till, som får bra kännedom om just min bil. Har ni några tips så är jag mycket tacksam. Det måste inte ligga aldeles i närheten och jag pendlar ju en del mellan Göteborg och Nyköping.

Ja ja då har det hela startat iaf. Jag ska ta lite bilder på det som blir gjort oxå. Alltid kul att se hur/vad man har gjort.

/Mikael
Last edited by Mike Bike on Fri 30 Jul, 2010 23:44, edited 1 time in total.
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Mike Bike » Fri 30 Jul, 2010 23:43

Tänkte att en utrustningslista var på sin plats:

Code:
241 FRONT SEAT LH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
412 Unknown
540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW
570 FOLDING ARMREST, FRONT
620 AIR POLLUTION CONTROL
682 FIRE EXTINGUISHER
810 SOUND SYSTEM
199 APPLICATION CODE FOR COMPONENT PROCESSING
271 T.PHONE PRE-INSTALLN.COMPL.D-NET MOBILE ON TOWER

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby DieselThomsen » Sun 01 Aug, 2010 11:30

Såg dig allt ett par gånger, glidandes på stan igår :-) En riktigt grym kärra måste jag säga, trevligt ljud i han också! :thumbup:
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

User avatar
Crillej
Expert
Expert
Posts: 722
Joined: Sun 18 Nov, 2007 17:02
Location: Vimmerby
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Crillej » Sun 01 Aug, 2010 12:42

Ser ut o va en fin bil! Stylingen är ju högst personlig, men visst går det o ha synpunkter! :-D
Fälgarna tycker jag passar bra (likadana som jag har på min)! Hur sitter den rostfria fälgkanten fast, pressad el. limmad?
En liten detalj som går att byta ut är ju golvmattorna som såg ganska gråa ut! Kan göra mer än man tror! 8) ... fast det är ju inget man kanske prioriterar först! :-)
Keep up the good work!
Mercedes 500E -91 Bilder --> http://www.garaget.org/?car=74028

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby BenDover » Sun 01 Aug, 2010 20:10

Har med stort intresse följt din resa påväg mot en w124.036. Nu när du äntligen fixat en med lite småfix hit och dit (precis i linje med du önskade) vill jag bara gratulera.
Gillar fälgarna och tycker att de sitter som ett smäck på kärran!! Grattis än en gång!!

/ G
Mvh // Gustafsson

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Jim Profit » Sun 01 Aug, 2010 22:51

Härligt att du kommer igång. Jag vill verkligen rekommendera MB Service i Högdalen, jag har anlitat dom en hel del och seriösare bilverkstad får du leta (länge) efter. Hälsa gärna ifrån mig, jag börjar bli rätt bra kund där nu efter alla mina nojjor... :-D

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby Mike Bike » Mon 02 Aug, 2010 01:25

Ja men va kul! Jag behöver verkligen få titta på en där allt sitter som det ska. Har hört av mig till Anders oxå. Då är det bara vädret som ska stämma. Jag ska förbi Mercaskroten och MB Service i Högdalen innan Brostugan.

Senaste infon:
Har bestämt mig för att köpa en ny fälg till, istället för att renovera. Då får jag ett riktigt fint reservhjul oxå.
Jag sitter nu och knåpar på en lista till Mercaskroten, dit jag ska på tisdag, det är ju massor med smått och gått som ska köpas.

Nya upptäckter:
Tvättade bilen igår inför http://streetcarsfest.com/ i Linköping idag (igår) och upptäckte att lacken har släppt vid sidan av regskylten bak. Inte så bra, och som på beställning så träffade jag Kenneth och Titti. Vi gick ett varv runt bilen och Kenneth berättade massor om vad som är viktigt och vad man kan ta det lugnt med. Måste säga att dom inte bara är proffs på bil-lackering, dom är oxå otroligt trevliga människor. Stort tack till er!

Sorry att jag buntar ihop det lite: Stort tack för alla synpunkter och trevlige ord! Till: André, Feliks, Bågspännaren vi ses väl på tisdag?, Psycho, Thompao och Jojjet. Det är sant att styling är högst personligt, och jag kommer göra den personlig oxå. Tiden får visa exakt vad det blir.

DieselThomsen: Kul med fler från Nyköping, nästa gång måste du säga hej. Tackar för det fina orden!

Crillej: Jo din var riktigt fin, tycker det är finast när de som inte är faceliftade hålls orginal. Snygg lack oxå. Riktigt schyst om du vet vad fälgarna heter, jag har haft av ena hjulet men inte hittat nåt namn, detta är vad som stod på baksidan: VIA JWL Max load: 1600LBS 19x8,5 (framfälg) ET: 20 sen stod det "Des..." och tre oläsliga bokstäver och Germany där det då är tillverkade. Fälgkanten är nog pressad, för jag kan inte hitta några limrester, har putsat upp kanten lite iaf. Evigt tacksam om du vet var jag kan hitta en till fälg.

BenDover: Tror vi möttes i Vårgårda, rätta mig om jag har fel. Tackar för kommentarerna!

Jim Profit: Tackar så mycket för tipset! Har mailat dom och tänkte titta förbi på tisdag. Hoppas på samma fina service som du beskrivit. Vi ses väl på tisdag!

Vi ses! Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E

Postby BenDover » Mon 02 Aug, 2010 11:26

Mike Bike wrote: BenDover: Tror vi möttes i Vårgårda, rätta mig om jag har fel. Tackar för kommentarerna!

Du har fel då jag inte varit i Vårgårda :wink:
Mvh // Gustafsson


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests