Stiligt!
Det där ser riktigt bra ut!
Nybörjare tar hand om en 500E, såld!
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 113
- Joined: Wed 27 Apr, 2011 16:20
Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Nya bilder!"
Jag har för mig att Dekra gör efterkontroll, bara ringa dit och fråga.
Holländare
Holländare
Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Nya bilder!"
Tackar för alla tips och råd. Tydligen satt det en dieselkylare i den, hmm... Verkstaden säger att det är samma som innan, och att anslutningarna inte passade på originalkylaren. Dieselkylen ska tydligen vara bättre än originalet.
Har skrivit en tråd med frågor om det som hänt i w124 delen: viewtopic.php?f=59&t=76721
Hoppas få lite svar så jag vet om allt står rätt till. Detr bästa vore om det fanns någon med en 500:a i närheten så man kunde titta och jämföra. Om någon är sugen på att ses och snacka 500:a och kika lite så bjuder jag gärna på käk eller fika.
I vilket fall så ska jag till Hedemora om två veckor, där har jag ju underbara vänner som garranterat kan reda ut det hela.
/Mikael
Har skrivit en tråd med frågor om det som hänt i w124 delen: viewtopic.php?f=59&t=76721
Hoppas få lite svar så jag vet om allt står rätt till. Detr bästa vore om det fanns någon med en 500:a i närheten så man kunde titta och jämföra. Om någon är sugen på att ses och snacka 500:a och kika lite så bjuder jag gärna på käk eller fika.
I vilket fall så ska jag till Hedemora om två veckor, där har jag ju underbara vänner som garranterat kan reda ut det hela.
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Nya bilder!"
Mike Bike wrote:Tackar för alla tips och råd. Tydligen satt det en dieselkylare i den, hmm... Verkstaden säger att det är samma som innan, och att anslutningarna inte passade på originalkylaren. Dieselkylen ska tydligen vara bättre än originalet.
Har skrivit en tråd med frågor om det som hänt i w124 delen: viewtopic.php?f=59&t=76721
Hoppas få lite svar så jag vet om allt står rätt till. Detr bästa vore om det fanns någon med en 500:a i närheten så man kunde titta och jämföra. Om någon är sugen på att ses och snacka 500:a och kika lite så bjuder jag gärna på käk eller fika.
I vilket fall så ska jag till Hedemora om två veckor, där har jag ju underbara vänner som garranterat kan reda ut det hela.
/Mikael
Kika om du kan se reservdelsnumret, alltså Mercedes 124... osv kod. Det händer att produktserier slås ihop och används på fler bilar. Tex huvisoleringen. Så det behöver inte vara fel. Men det låter väldigt konstigt.
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 113
- Joined: Wed 27 Apr, 2011 16:20
Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Nya bilder!"
Beställde en ny kylare till min 500 för 3 år sen i Kristianstad hos Kristianstads kylarrenovering har jag för mig. Beställde enligt chassisnummer och fick en med felplacerad ut/ingång. Ringde dit och de beställde en annan "pirat" kylare. Tror att det finns 2 olika modeller. Fick en som passade perfekt och det var en Behr för typ 2500 sek. Jätte billigt tycker jag. Jag skulle aldrig vilja har en begagnad kylare iaf.
Holländare
Holländare
Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Nya bilder!"
Ja då har man fått tilbaka bilen och varit och tittat på några andras 500:or. Och visst är det så att det båda är dåligt fixat samt saknas delar på min bil. Så nu har jag sammanställt en lista med 15 punkter som jag skickat till försäkringsbolaget. Jag ska ge dom lite tad att begrunda det hela, så dom kan bestämma hur vi ska gå vidare. Förhoppningsvis inser de oxå att det inte är någon bra idé att gå tillbaka till den verkstaden.
Stort tack till alla som ville kolla till min bil och dela med sig av sina tankar och upptäkter.
Här är listan:
#1: Huvlåset sitter för högt. Det fungerar inte att höja de huvstop som sitter på sidorna. Det är max uppskruvade och huven går ändå att vicka fran sida till sida.
#2: Tvärbalken är felmonterad, sitter ca: 15-20mm för långt bak (se bild). Finns kvitto på en ny tvärbalk samt huvlåsplåt men de är ej monterade, då den gamla sitter kvar på bilen.
#3: Främre skruv på höger framskärm saknas. Går ej montera se pga (se #2)
#4: Kylarplast saknas. Skall sitta på ovansidan och ner på baksidan av kylaren.
#5: Kofångaren mycket dåligt lagad, spricka synlig samt ojämn på ovansidan (se bild).
#6: Plåt under lyktan på höger sida, dåligt lackad samt lacken skadad för att huven går imot vid stängning.
#7: Regskylthåller fel sort/färg. Tidigare var det en i krom, sitter en likadan på bak.
#8: Ny regskylt ej beställd/monterad (se bild).
#9: Innerskärm höger sida, är ej fastskruvad och är nu skadad pga detta.
#10: Kontakterna från spolarmunstyckena ej monterade. Hänger löst under huven.
#11: Hållare för luftkylningslock saknas. Båda sidor. Sitter bakom framlyktorna.
#12: Plastskruv till höger framlykta, på ovansidan trasig. Svår att skruva dit, då tvärbalken sitter fel.
#13: Signalhorn felmonterad samt plastskydd saknas. Den fungerar även dåligt (svag/låg signal).
#14: Tämpgivare för kyl-luft ej monterad.
#15: Båda framlyktorna sitter för långt bak pga tvärbalkens position. Detta bidrar till en stor skarv mellan lyktan och blinkersglaset (se bild).
Den bruna bilen är Johans, ett stort tack till dig för att jag fick ta bilder. Kommer hjälpa mig att bevisa felaktigheterna på min bil (den svarta är min).
Tvärbalken sitter för långt bak.
Plastkåpan på kylaren saknas på min bil.
Här syns även det felplaserade signalhornet mm.
Här syns den att det åtgärdat sprickan på kofångaren samt det felplasserade signalhornet.
Här syns att huven inte ligger i linje med skärmen samt att plåten under lyktan sitter fel.
Det finns mer att berätta men detta är vad man lätt kan se att de misslyckats med. Vi får se vad försäkringsbolaget har att säga. Återkommer så fort jag vet mer.
/Mikael
Stort tack till alla som ville kolla till min bil och dela med sig av sina tankar och upptäkter.
Här är listan:
#1: Huvlåset sitter för högt. Det fungerar inte att höja de huvstop som sitter på sidorna. Det är max uppskruvade och huven går ändå att vicka fran sida till sida.
#2: Tvärbalken är felmonterad, sitter ca: 15-20mm för långt bak (se bild). Finns kvitto på en ny tvärbalk samt huvlåsplåt men de är ej monterade, då den gamla sitter kvar på bilen.
#3: Främre skruv på höger framskärm saknas. Går ej montera se pga (se #2)
#4: Kylarplast saknas. Skall sitta på ovansidan och ner på baksidan av kylaren.
#5: Kofångaren mycket dåligt lagad, spricka synlig samt ojämn på ovansidan (se bild).
#6: Plåt under lyktan på höger sida, dåligt lackad samt lacken skadad för att huven går imot vid stängning.
#7: Regskylthåller fel sort/färg. Tidigare var det en i krom, sitter en likadan på bak.
#8: Ny regskylt ej beställd/monterad (se bild).
#9: Innerskärm höger sida, är ej fastskruvad och är nu skadad pga detta.
#10: Kontakterna från spolarmunstyckena ej monterade. Hänger löst under huven.
#11: Hållare för luftkylningslock saknas. Båda sidor. Sitter bakom framlyktorna.
#12: Plastskruv till höger framlykta, på ovansidan trasig. Svår att skruva dit, då tvärbalken sitter fel.
#13: Signalhorn felmonterad samt plastskydd saknas. Den fungerar även dåligt (svag/låg signal).
#14: Tämpgivare för kyl-luft ej monterad.
#15: Båda framlyktorna sitter för långt bak pga tvärbalkens position. Detta bidrar till en stor skarv mellan lyktan och blinkersglaset (se bild).
Den bruna bilen är Johans, ett stort tack till dig för att jag fick ta bilder. Kommer hjälpa mig att bevisa felaktigheterna på min bil (den svarta är min).
Tvärbalken sitter för långt bak.
Plastkåpan på kylaren saknas på min bil.
Här syns även det felplaserade signalhornet mm.
Här syns den att det åtgärdat sprickan på kofångaren samt det felplasserade signalhornet.
Här syns att huven inte ligger i linje med skärmen samt att plåten under lyktan sitter fel.
Det finns mer att berätta men detta är vad man lätt kan se att de misslyckats med. Vi får se vad försäkringsbolaget har att säga. Återkommer så fort jag vet mer.
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: Nybörjare tar hand om en 500E
Trist när det är klåpare som har med bilen att göra. Man kan ju tycka att det borde finnas någon i GBG som kan sina saker. Sen är det just dessa små skillnader mellan en vanlig W124 och W124036 som är viktiga och unika.
En kommentar när det gäller innerskärmarna är att det ska sitta en extra innerskärm längst ut som inte alltid finns kvar. Kolla att den finns och är hel. Ska även sitta en liten extra plastbit i bakskärmen som lätt faller bort. Är tvärbalken samma som vanliga W124? Borde gå att se på EPC.
Lycka till med försäkringsbolaget
Psycho
En kommentar när det gäller innerskärmarna är att det ska sitta en extra innerskärm längst ut som inte alltid finns kvar. Kolla att den finns och är hel. Ska även sitta en liten extra plastbit i bakskärmen som lätt faller bort. Är tvärbalken samma som vanliga W124? Borde gå att se på EPC.
Lycka till med försäkringsbolaget
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Nybörjare tar hand om en 500E
psycho: Jo jag känner till den lilla extra innerskärman. Jag antar att du menar plastbiten som sitter fast i kofångaren, rektangurär sak. Den bör man limma om man vill behålla den. När det gäller tvärbalken vet jag inte. Tack för tipsen!
Senaste:
Väntar på svar från försäkringsbolaget. Inget händer har ringt dom en gång, tänkte ringa imorn igen. Nu har även ljudet lagt av i höger dörrhögtalare, jobbigt. Så nu måste bilen dit med. Allt medans sessongen glider förbi...
Det ända jag har att bjuda på är en kul bild!
/Mikael
Senaste:
Väntar på svar från försäkringsbolaget. Inget händer har ringt dom en gång, tänkte ringa imorn igen. Nu har även ljudet lagt av i höger dörrhögtalare, jobbigt. Så nu måste bilen dit med. Allt medans sessongen glider förbi...
Det ända jag har att bjuda på är en kul bild!
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Nybörjare tar hand om en 500E
Mike Bike wrote:Det ända jag har att bjuda på är en kul bild!
[img]http://www1.garaget.org/archive/138/137418/217208/217208-3406559.jpg[img]
/Mikael
Stilig bild Micke!
Inte utan att man får flashbacks från 2010, då Göta-Älvsbron korsades mången ggr med Coupe i flygande fart
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Nybörjare tar hand om en 500E
Mercafreaket: Tackar!
Jo då är bilen tillbaka på Hogmalms bilverkstad igen. Och det har fått ta del av listan. Jag kommer kolla allt när det är klart och och har de inte lyckats får det göra om igen, tills dess att jobbet gjorts bra.
Sen var det ju det med 500E träffen i Tyskland, så jag får hämta bilen på onsdag 25/6 och göra min resa för att sedan lämna tillbaka den igen. Jag vill ju inte missa ett besök på Brabus.
/Mikael
Jo då är bilen tillbaka på Hogmalms bilverkstad igen. Och det har fått ta del av listan. Jag kommer kolla allt när det är klart och och har de inte lyckats får det göra om igen, tills dess att jobbet gjorts bra.
Sen var det ju det med 500E träffen i Tyskland, så jag får hämta bilen på onsdag 25/6 och göra min resa för att sedan lämna tillbaka den igen. Jag vill ju inte missa ett besök på Brabus.
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: Nybörjare tar hand om en 500E "Nya bilder!"
Mike Bike wrote:Ja då har man fått tilbaka bilen och varit och tittat på några andras 500:or. Och visst är det så att det båda är dåligt fixat samt saknas delar på min bil. Så nu har jag sammanställt en lista med 15 punkter som jag skickat till försäkringsbolaget. Jag ska ge dom lite tad att begrunda det hela, så dom kan bestämma hur vi ska gå vidare. Förhoppningsvis inser de oxå att det inte är någon bra idé att gå tillbaka till den verkstaden.
Stort tack till alla som ville kolla till min bil och dela med sig av sina tankar och upptäkter.
Här är listan:
#1: Huvlåset sitter för högt. Det fungerar inte att höja de huvstop som sitter på sidorna. Det är max uppskruvade och huven går ändå att vicka fran sida till sida.
#2: Tvärbalken är felmonterad, sitter ca: 15-20mm för långt bak (se bild). Finns kvitto på en ny tvärbalk samt huvlåsplåt men de är ej monterade, då den gamla sitter kvar på bilen.
#3: Främre skruv på höger framskärm saknas. Går ej montera se pga (se #2)
#4: Kylarplast saknas. Skall sitta på ovansidan och ner på baksidan av kylaren.
#5: Kofångaren mycket dåligt lagad, spricka synlig samt ojämn på ovansidan (se bild).
#6: Plåt under lyktan på höger sida, dåligt lackad samt lacken skadad för att huven går imot vid stängning.
#7: Regskylthåller fel sort/färg. Tidigare var det en i krom, sitter en likadan på bak.
#8: Ny regskylt ej beställd/monterad (se bild).
#9: Innerskärm höger sida, är ej fastskruvad och är nu skadad pga detta.
#10: Kontakterna från spolarmunstyckena ej monterade. Hänger löst under huven.
#11: Hållare för luftkylningslock saknas. Båda sidor. Sitter bakom framlyktorna.
#12: Plastskruv till höger framlykta, på ovansidan trasig. Svår att skruva dit, då tvärbalken sitter fel.
#13: Signalhorn felmonterad samt plastskydd saknas. Den fungerar även dåligt (svag/låg signal).
#14: Tämpgivare för kyl-luft ej monterad.
#15: Båda framlyktorna sitter för långt bak pga tvärbalkens position. Detta bidrar till en stor skarv mellan lyktan och blinkersglaset (se bild).
Den bruna bilen är Johans, ett stort tack till dig för att jag fick ta bilder. Kommer hjälpa mig att bevisa felaktigheterna på min bil (den svarta är min).
Tvärbalken sitter för långt bak.
Det finns mer att berätta men detta är vad man lätt kan se att de misslyckats med. Vi får se vad försäkringsbolaget har att säga. Återkommer så fort jag vet mer.
/Mikael
Det var så lite så Mike. Så jäkla tråkigt att klåpare har lagt händerna på din pärla men nu har du iaf. lite referenser att visa upp så att de verkligen fattar skillnaden. Så konstigt att försäkringsbolaget anlitar en firma/klåpare som uppenbarligen inte kan reparera bilar med rätt grejor utan bara tar lite av vad de har i skafferiet. Inte så seriöst o det slår ju tillbaka på både kunden som får vänta o krångla mer o på försäkringsbolaget som dels får betala för reparationerna o sedan för att återställa allt som reparerats fel. Bara dieselkylen är ju jättemärkligt! Om bilen skulle gå varm så illa att motorn tar skada. Vem är ansvarig då?!
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Re: Nybörjare tar hand om en 500E
johan h: Jo det stämmer. Jag förstår inte varför de vill att jag går tillbaka dit. Men så har det tyvärr blivit. Ta bara en sån här grej, igår ringde en av killarna mig, han sa att vi skulle snacka igenom vad som skulle göras och hur, så jag får det som jag vill. Men chefen var inte där så jag kunde komma imorn. Så idag åkte jag dit och satte mig med chefen för att förtydliga alla fel och brister. men han visste inte att jag blivit dit dragen av hans anställda. Hmm...
Jag tog iaf upp div för att förtydliga det som måste göras.
Vad ska man säga, tycka...
Btw: tackar så jätte mycket för att jag fick titta, jämföra och fota din bil!
500E träffen nästa iaf, ser fram imot det massor.
/Mikael
Jag tog iaf upp div för att förtydliga det som måste göras.
Vad ska man säga, tycka...
Btw: tackar så jätte mycket för att jag fick titta, jämföra och fota din bil!
500E träffen nästa iaf, ser fram imot det massor.
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: Nybörjare tar hand om en 500E
Mike Bike wrote:johan h: Jo det stämmer. Jag förstår inte varför de vill att jag går tillbaka dit. Men så har det tyvärr blivit. Ta bara en sån här grej, igår ringde en av killarna mig, han sa att vi skulle snacka igenom vad som skulle göras och hur, så jag får det som jag vill. Men chefen var inte där så jag kunde komma imorn. Så idag åkte jag dit och satte mig med chefen för att förtydliga alla fel och brister. men han visste inte att jag blivit dit dragen av hans anställda. Hmm...
Jag tog iaf upp div för att förtydliga det som måste göras.
Vad ska man säga, tycka...
Btw: tackar så jätte mycket för att jag fick titta, jämföra och fota din bil!
500E träffen nästa iaf, ser fram imot det massor.
/Mikael
Det är bara att du hojtar till om du behöver fler bilder på något speciellt. Jag siktar även jag på nästa års E500E träff o förhoppningsvis är lådan renoverad då. Väntar bara på klartecken från han som ska göra jobbet.
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"
Nu börjar verkstaden bli klar med den. Det säger säger att den ska vara fixad, huvlås och allt. men jag ska kolla den noga innan jag tar hem den.
Nu har jag tänkt skaffa något annat, så jag släpper ´Styggingen till någon som gillar den. Mycket är nytt och bytt som ni vet (ni som fäljer tråden iaf). jag har massor med kvitton på allt som jag hunnit med under de 4,5 åren jag haft den. Kolla min säljes annona: viewtopic.php?f=41&t=77352
/Mikael
Nu har jag tänkt skaffa något annat, så jag släpper ´Styggingen till någon som gillar den. Mycket är nytt och bytt som ni vet (ni som fäljer tråden iaf). jag har massor med kvitton på allt som jag hunnit med under de 4,5 åren jag haft den. Kolla min säljes annona: viewtopic.php?f=41&t=77352
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"
Det går trögt, men idag har de fått in en ny kofångare, innerskärmar och lite annat smått. Så det är på gång. Känns bra, men den är ju tillsalu.
/Mikael
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 100 guests