Nybörjare tar hand om en 500E, såld!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby snowman » Tue 12 Aug, 2014 19:07

Har du gått och köpt dig en 300a!
f-n va coolt! :shock: :o :-D
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby Mike Bike » Tue 19 Aug, 2014 17:52

snowman: Jo visst! Finns lite bilder o info här: http://www.garaget.org/?car=363278

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby Scorpio » Tue 19 Aug, 2014 20:12

Mike Bike wrote:snowman: Jo visst! Finns lite bilder o info här: http://www.garaget.org/?car=363278

/Mikael


Oj..det där är en RIKTIG Mercedes från tiden när ingenjörerna bestämde över ekonomerna 8) 8) 8) Lite skillnad mot pappmodellerna man hittar i saluhallarna idag.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby Mike Bike » Thu 04 Sep, 2014 06:17

Scorpio: Stämmer bra det!

Nu när det har gått över två månader sen jag lämnade bilen till verkstaden för tredje gången. Så var jag äntligen och hämtade bilen idag. Och utan att skälla på dom eller vara frågvis kollade jag till den lite och sedan åkte jag hem. Jag hoppades att den skulle vara som den ska.

Jag hade tidigare bett dom sätta tillbaka dörrfacken (istället för högtalarlådorna jag haft där), och byta till de gamla fälgarna, och jag tyckte de kunde bjuda på det för att det tagit så lång tid. Detta gick de med på.
Men, helt ofattbart, de misslyckades med det oxå. Nu knakar förardörren när man öppnar den helt och sedan stänger den. Den har ju även ett mellanläge där dörren stannar, det finns inte längre, den bara flyger upp helt om man inte håller i den.

Inte nog med det, när jag tittade på högtalarlådorna, så har de knäckt sönder alla hakarna på insidan, så de är nu helt oanvändbara. De har alltså slitit loss dom, istället för att bara skuta upp dom med dörrpanelen. Och jag betalade 1000:- för lådorna i glasfiber, sedan köpte jag svart skinn för 1200:- sen har en polare spacklat och slipat dom för en 800:- och sist men inte billigast så har bilradiofirman som byggde hela ljudet åt mig, satt i högtalarna och monterat det hela i bilen, inga små summor nerlagda på dom mao.

Sedan så knickar det till när man gasar på lite, bara första gången, men backar man så knickar det till igen, och så öpprepas det när man kör framåt igen. Känns som nåt glappar, hardyskivan eller liknande. Så var den inte förut.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har helt tappat intresset för att fortsätta, känner att det inte kommer bli bra hur jag än gör, iaf inte på Hogmalms bil Ringön. Detta har ju igentlighen inte med skadan att göra, men jag ska ringa försäkringsbolaget imorn och se vad dom säger.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby psycho » Thu 04 Sep, 2014 09:21

Fasen vad synd om dig och bilen! Enligt juridiken så har en firma tre försök på sig att åtgärda fel. klarar dom inte det har du rätt att ta bilen och gå till annan verkstad. Du/försäkringsblaget kan möjligen bli skyldig pengar för relevant material. Tyvärr vill ju försäkringsbolagen snåla så dom kommer nog inte att vara så väldigt drivande då detta kan medföra ytterligare kostnader. Som privatperson hade du kunnat lämna bilen till annan verkstad och fakturera kostnaden till den usla firman. Sen får man ofta räkna med att dra det till kronofogden för att få pengarna, men det är få firmor som inte betalar när inkasso breven kommer. Jag skulle kolla med KP- Lack i Linköping och ställa bilen på släp och åka dit, om du inte hittar någon bra firma i dina trakter. Han renoverade min 500E och har yrkesstolthet. Så tråkigt att det saknas stolthet i det yrke man utövar!

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby @ndreas » Thu 04 Sep, 2014 14:11

Riktigt tråkigt att läsa detta Mike. Hoppas verkligen ditt F-bolag lyssnar på dig och byter till en seriös firma.

Vänligen Andreas

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby Marie » Thu 04 Sep, 2014 17:46

Mike Bike wrote:Nu knakar förardörren när man öppnar den helt och sedan stänger den. Den har ju även ett mellanläge där dörren stannar, det finns inte längre, den bara flyger upp helt om man inte håller i den.


Just denna punkten är det svårt att gnälla om.
Dörrstoppen i en Mercedes blir så när de går sönder, och det GÖR DE, någon gång - förr eller senare. Nu hände det medan bilen var på verkstad, men det kunde lika gärna ha hänt när du skulle visa den för en tilltänkt köpare. Och förardörren brukar av naturliga skäl vara den som drabbas först. Jag har väl bytt dörrstopp i förardörren någon gång på alla Mercedes jag haft. I några av dem även på andra dörrar senare.

De andra punkterna däremot skall de ha f-n för. Tråkigt att försäkringsbolagen hänvisar till sådana pundarverkstäder.
Jag är evigt tacksam att jag lämnade på riktig MB-verkstad när jag råkade åstadkomma lite "plåtslöjd" i somras.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby KOWALSKI 1 » Thu 04 Sep, 2014 17:58

Marie wrote:
Mike Bike wrote:Nu knakar förardörren när man öppnar den helt och sedan stänger den. Den har ju även ett mellanläge där dörren stannar, det finns inte längre, den bara flyger upp helt om man inte håller i den.


Just denna punkten är det svårt att gnälla om.
Dörrstoppen i en Mercedes blir så när de går sönder, och det GÖR DE, någon gång - förr eller senare. Nu hände det medan bilen var på verkstad, men det kunde lika gärna ha hänt när du skulle visa den för en tilltänkt köpare. Och förardörren brukar av naturliga skäl vara den som drabbas först. Jag har väl bytt dörrstopp i förardörren någon gång på alla Mercedes jag haft. I några av dem även på andra dörrar senare.

De andra punkterna däremot skall de ha f-n för. Tråkigt att försäkringsbolagen hänvisar till sådana pundarverkstäder.
Jag är evigt tacksam att jag lämnade på riktig MB-verkstad när jag råkade åstadkomma lite "plåtslöjd" i somras.


finns det seriösa MB verkstäder överhufvud taget i Sverige som ägs av andra personer när Hedin Bil köpt upp dom flesta konkurenter?

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby Uky » Thu 04 Sep, 2014 18:17

Aronssons Bil i Varberg är auktoriserad på MB.
Ligger i utkanten av staden vid en av infartslederna.

Inte "snorbillig", men bra service, kunnig personal
och ett vänligt bemötande.

"I Like"

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby torake » Thu 04 Sep, 2014 18:20

Jag trodde nog att det var du själv, Mike, som valde Hogmalms, var det inte det?

Tror inte något försäkringsbolag hänvisar till den typen av verkstad som det verkar vara.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby Marie » Thu 04 Sep, 2014 18:47

KOWALSKI 1 wrote:finns det seriösa MB verkstäder överhufvud taget i Sverige som ägs av andra personer när Hedin Bil köpt upp dom flesta konkurenter?

För det första så består inte världen av Sverige, det finns fler länder....

och för det andra, utöver Aronssons som redan nämnts, så finns ju Motorcentrum i Markaryd, och Småländska Bil i Växjö som jag har egen erfarenhet av. Och kanhända att Hedin har någon verkstad i någon avkrok där Hedinandan ännu inte hunnit genomsyra verkstaden? :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby KOWALSKI 1 » Thu 04 Sep, 2014 20:34

Marie wrote:
KOWALSKI 1 wrote:finns det seriösa MB verkstäder överhufvud taget i Sverige som ägs av andra personer när Hedin Bil köpt upp dom flesta konkurenter?

För det första så består inte världen av Sverige, det finns fler länder....

och för det andra, utöver Aronssons som redan nämnts, så finns ju Motorcentrum i Markaryd, och Småländska Bil i Växjö som jag har egen erfarenhet av. Och kanhända att Hedin har någon verkstad i någon avkrok där Hedinandan ännu inte hunnit genomsyra verkstaden? :mrgreen:


när man vart inne på någon av Hedin Bils anläggningar för att köpa grejer till bilen har man möts av ett litet inplastat plakat vid disken som säger att Hedin Bil's motto är att bli bäst på det dom gör dvs ha det bästa kundbemötandet, att serva fordon på ett professionellt sätt, osså vidare.
men det säger inget om att dom skall ha dom bästa reservdelspriserna?
med andra ord, detta företags vision är en massa bullshit tryckt på ett stycket vitt papper!

jag handlar endast om det skulle krisa med något, helst undviker jag detta företag som pesten, vis från tidigare erfarenheter så har jag än idag inget förtroende för Hedin Bil!
jag vill dock påpeka att dom har några trevliga killar på reservdelsavdelningen samt ute i verkstan men det är allt som är positivt med HB.

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby Uky » Thu 04 Sep, 2014 21:23

Mer OT. Ursäkta på förhand...

Mercedes reservdelspriser är inte hutlöst höga även hos Hedin.
Ett instrumentkluster till en CL (215) kostar ~10 papp, vilket
är ungefär vad Volvo tar för ett kluster till en S80.

Vad som "stör" är det usla kundbemötandet, den arroganta stilen som vill
förmedla en känsla av att "Du är här för att Du anser Dig tjäna bra med pengar
och av den anledningen har vi så höga timpriser på verkstadsjobben".

Jag har min favorit när det gäller Hedin: Då jag ringde för att kolla
kostnad på ett jobb där dom inte hört av sig, blev sittande i telefonkö
varefter någon lyfte luren och lade på...

I våras mailade jag HB om en Designoutrustad E250 CGI Coupé.
Det kom aldrig något svar.

Bekantens dotters läkarkompis skulle köpa en ny MB. Hade ungefär en halv mille
på sig (i princip) och stegade in på HB. Hon började prata med en säljare,
men en manlig kund ansågs mer intressant så hon blev stående ensam
i hallen. Gick därifrån och köpte ett annat märke.

Det finns fler sådana här historier. Tyvärr.

:robot:

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby SUMO » Thu 04 Sep, 2014 21:34

KOWALSKI 1 wrote:
när man vart inne på någon av Hedin Bils anläggningar för att köpa grejer till bilen har man möts av ett litet inplastat plakat vid disken som säger att Hedin Bil's motto är att bli bäst på det dom gör dvs ha det bästa kundbemötandet, att serva fordon på ett professionellt sätt, osså vidare.
men det säger inget om att dom skall ha dom bästa reservdelspriserna?
med andra ord, detta företags vision är en massa bullshit tryckt på ett stycket vitt papper!


Öh..

Du menar på fullt allvar att det enda som kan ge trovärdighet överhuvudtaget till en verksamhet är "bästa priss"?

Reality check?
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: Nybörjare tar hand om en 500E "TILL SALU!"

Postby SUMO » Thu 04 Sep, 2014 21:39

Uky wrote:Mer OT. Ursäkta på förhand...

Mercedes reservdelspriser är inte hutlöst höga även hos Hedin.
Ett instrumentkluster till en CL (215) kostar ~10 papp, vilket
är ungefär vad Volvo tar för ett kluster till en S80.

Vad som "stör" är det usla kundbemötandet, den arroganta stilen som vill
förmedla en känsla av att "Du är här för att Du anser Dig tjäna bra med pengar
och av den anledningen har vi så höga timpriser på verkstadsjobben".

Jag har min favorit när det gäller Hedin: Då jag ringde för att kolla
kostnad på ett jobb där dom inte hört av sig, blev sittande i telefonkö
varefter någon lyfte luren och lade på...

I våras mailade jag HB om en Designoutrustad E250 CGI Coupé.
Det kom aldrig något svar.

Bekantens dotters läkarkompis skulle köpa en ny MB. Hade ungefär en halv mille
på sig (i princip) och stegade in på HB. Hon började prata med en säljare,
men en manlig kund ansågs mer intressant så hon blev stående ensam
i hallen. Gick därifrån och köpte ett annat märke.

Det finns fler sådana här historier. Tyvärr.

:robot:


Inget av det du beskriver är unikt för Hedin.. Bilnasarna (oavsett märke) förstår väldigt sällan att det alltid är kunden som betalar deras lön. Alltid!
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests