Hej!
Tänkte slänga ut mitt projekt här för att få lite tips och ideer
Köpte mig en 190 2,6 för en månad sedan, va ute efter en 2,6 för att sedan kunna byta till 3,0l. Hittade en ganska snabbt för en billig slant på blocket.
Rätt bra skick inte mycket rost endast lite på trösklarna, ändå besiktad till nästa år.
Tanken är att slänga i en 3l sexa och turbo konventera, sedan införskaffa en lsd eller asd diff. Och hitta en vettig låda som håller för lite krut.
Så om allt som jag tänkt att göra blir klart till nästa år så ska jag köra 402, men mestadels drifting, och ha en tuff gatbil så man kan dra lite finräcers
Lacken blir (tror jag) mattsvart, har inte riktigt bestämt mig än, och sätta i en bur för säkerheten och lite ballhetsfaktor
Bilder kommer snart!
/ Jonas
Mercedes 190 2,6 - 3,0t
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
Roligt projekt, lycka till :)
Nuvarande bilar:
Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606
Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
blir nog bra de här lycka till!!
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
härligt detta, blir fint med fler överladdade gjutjärns sexor i 190a karossen
kommer bli guld :D
mvh stångberg
kommer bli guld :D
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
Tack så mycket, jag ska göra mitt bästa för att underhålla er :)
Igår va jag nere hela dagen i garaget o skruvade. Fick bort diffen och hjulnaven.
Idag ska jag ner en sväng och skruva loss samtliga delar från bakvagnen, tänkte byta bussningar och blästra lite delar.
Såg till min förvårning att det satt hr fjädrar på bilen, alltid skönt att få med något extra som man inte sett när man köpte bilen, förutom oönskad rost då =).
Lite bilder, dock så blev dom små och igår blev dom enorma när jag försökte ladda upp?!
Motorn ur:
Inredning borta.
Diff och axlar lossade:
Igår va jag nere hela dagen i garaget o skruvade. Fick bort diffen och hjulnaven.
Idag ska jag ner en sväng och skruva loss samtliga delar från bakvagnen, tänkte byta bussningar och blästra lite delar.
Såg till min förvårning att det satt hr fjädrar på bilen, alltid skönt att få med något extra som man inte sett när man köpte bilen, förutom oönskad rost då =).
Lite bilder, dock så blev dom små och igår blev dom enorma när jag försökte ladda upp?!
Motorn ur:
Inredning borta.
Diff och axlar lossade:
Last edited by e.k on Sun 08 Aug, 2010 13:37, edited 2 times in total.
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
Det där var ingen jättebild precis
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
Nej jag vet inte vad som är felet, har prövat två olika uppladningsprogram, antingen blir dom enorma eller motsatsen och bilderna är normalstora i min dator ?
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
Ladda upp originalbilderna på www.geting.se istället
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
Nu har jag fixat bilderna :)
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
Lite uppdatering! Har tagit loss bakvagnen och ska skicka in den på blästring. Dom Bakre bussningarna satt rätt ordentligt, men med lite värme, våld och wd40 så lossnade dom tillslut
Vet någon om det finns typ polyretan bussningar att köpa till bakvagnen eller någon som gör lite hårdare bussningar?
Fick ett efterlängtat paket i veckan också, 3,0l
Vet någon om det finns typ polyretan bussningar att köpa till bakvagnen eller någon som gör lite hårdare bussningar?
Fick ett efterlängtat paket i veckan också, 3,0l
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
Den motorn såg ju riktigt fräsch ut, men vad är det för grenrör som sitter monterat?
Ser ju ut som den motorn redan varit överladdad med tanke på oljereturen i tråget och grenröret.
Ser ju ut som den motorn redan varit överladdad med tanke på oljereturen i tråget och grenröret.
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
Jag hade lite flyt att jag hittade denna för den är i stort sett förberedd för turbo, han sålde de pga tidsbrist, så jag vinner ju en hel del tid på motorn. Det är renoverad topp och bottendel. Jag fick med de grenröret som sitter på bilden, vet inte om jag ska ha kvar de är lite osäker på om det kommer klara mycket effekt?
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
Ser ju inte direkt optimalt ut, beror ju lite på vilken snurra du ska ha, men ser ut som det sitter en T3-fläns på röret.
En turbo med T4 är nog mer lämpligt med tanke på motorvolymen.
Jag hade byggt ett nytt rör med twin entry, du vinner rätt mycket spool på det.
En turbo med T4 är nog mer lämpligt med tanke på motorvolymen.
Jag hade byggt ett nytt rör med twin entry, du vinner rätt mycket spool på det.
Re: Mercedes 190 2,6 - 3,0t
Tjena!
Här har det vart lite dött på ett tag, men lite har det iaf hänt.
Bakvagnen och länkarmar har varit inne på blästring och nu har jag rostskyddat och lackat delarna.
Har lite ytrost i golvet kvar som ska slipas ner, det är såå drygt att slipa o göra rent, menmen man får ju se resultat därefter :)
Sedan återstår bara lite bussningar att inhandla sen blir det att hänga upp allt.
Har också varit o hämtat en LSD diff så jag kan sladda lite till nästa år hoppas jag
Det var allt jag hade nu för tillfället. Kommer mera snart.
/ Jonas
Här har det vart lite dött på ett tag, men lite har det iaf hänt.
Bakvagnen och länkarmar har varit inne på blästring och nu har jag rostskyddat och lackat delarna.
Har lite ytrost i golvet kvar som ska slipas ner, det är såå drygt att slipa o göra rent, menmen man får ju se resultat därefter :)
Sedan återstår bara lite bussningar att inhandla sen blir det att hänga upp allt.
Har också varit o hämtat en LSD diff så jag kan sladda lite till nästa år hoppas jag
Det var allt jag hade nu för tillfället. Kommer mera snart.
/ Jonas
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 33 guests