Frugans CLK

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Sun 27 Jul, 2014 20:11

Fick äntligen tid att skruva ihop, och det gick riktigt smidigt faktiskt. Jobbigast var att ha jeans och långärmad tröja under bilen i 30 graders värme. Passade på att gå loss med stålborste på några rosthärdar, bränslerören bak vid tanken, "grantopparna" till mittre värmeskölden och lite smått och gått. Sprutade linolja på sedan.

Tog en liten tur sedan och vibrationerna var borta :-D Eftersom värmeskölden slutat skramla och det sitter tysta däck (GoodYear i originaldimension) är det nu en riktigt tyst och skön bil.

Avgasutblåset blev också lite trevligare, inte rostigt och räligt:
Image

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Thu 21 Aug, 2014 20:25

Blev lite inspirerad av att PatrickW lade upp en bild på att han tokpolerat sin C55:a viewtopic.php?f=9&t=77529 så jag gick ut och filade lite på W208:an, den har ju spår av användande...
Lite bättre blev det iallafall.
Image
Image

Jag körde med Fast Cut av bollnäs bilvårds eget märke och oscillerande maskin med blå dyna. Sedan deras vax.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Frugans CLK

Postby Håkan J » Fri 29 Aug, 2014 21:31

Blev väl rätt stor skillnad tycker jag !
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Frugans CLK

Postby Hynboholm » Fri 29 Aug, 2014 21:50

Att polera är som en rejäl löprunda...
Man måste tvinga sig igång - men blir väldigt nöjd efteråt!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Sun 31 Aug, 2014 19:20

Köpte inredningen från Pasis snart hädangånga 208:a.

Baksätet var i bra skick men smutsigt
Image

Efter dubbla behandlingar med lädertvål var den okej nog att prova om kulören stämmer med resten av bilen:
Image

Passagerarstolen var dräglig med, lite torr i vid insteget bara. Krävde flera behandlingar med lädertvål den med:
Image

Image

Förarstolen var det värre med - otroligt skitig och mittsömmen är sprucken i dynan. Insteget är slitet med. Så här såg den ut efter flera omgångar med lädertvål och mikrofibertrasa:
Image

Jag skall beställa läderfärg och försöka rädda den. Den gamla passagerarstolen skall få donera dyna och delar till underredet för den här är lite slapp och knirrar i ramen.

Var lite orolig för kulören först, att den inte skulle stämma med resten av inredningen, men jag tror det kommer bli bra till slut.

Image

Stod och velade hos Pasi om jag skulle ta dörrsidorna också, men jag tror det blir bra med blått i dörrsidorna, inte så mycket Lufthansa som det blir med grått läder annars.

Pasi, jag glömde fråga - minns du om SRS-lampan lös i bilen? Orolig för slingan i passagerarstolen så klart. Och sätesvärmarna, funkade dom på båda sidorna?
Last edited by torake on Sun 31 Aug, 2014 19:33, edited 1 time in total.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Frugans CLK

Postby pasi » Sun 31 Aug, 2014 19:32

Ser ju ut att passa in bra där :-) Synd bara med sprickan på förarstolen, hade inte sett det innan :-(
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Frugans CLK

Postby THHO » Sun 31 Aug, 2014 20:19

Skippa lädertvålen. Tekniskt sett är det inte läder du försöker rengöra utan en målad och lackad yta. Köp BRISK Low Foam och mirakelsvamp för rengöringen. ALL smuts försvinner och stolarna blir i princip som nya med den matta lackerade ytan dom ska ha.

Finns inget bättre. Jag lovar.

Kolla in Pingens hemsida för lite tips.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Sun 31 Aug, 2014 21:05

THHO wrote:Skippa lädertvålen. Tekniskt sett är det inte läder du försöker rengöra utan en målad och lackad yta. Köp BRISK Low Foam och mirakelsvamp för rengöringen. ALL smuts försvinner och stolarna blir i princip som nya med den matta lackerade ytan dom ska ha.

Finns inget bättre. Jag lovar.

Kolla in Pingens hemsida för lite tips.


Förarstolen har torrsprickor och färgen är bitvis bortnött. Om mirakelsvampen skulle fixa det skulle det i sanning vara en mirakelsvamp! När det gäller renheten så är det okej som det är, jag tar vad jag har hemma.

THHO, du får gärna svänga förbi här och låna mig en deciliter Brisk Low Foam, ta med en mirakelsvamp också. Pingens guider visar hur bra det blir om man rekondar en några få år gammal inredning som bara är smutsig, vore kul att se vad grejerna kan göra på en inredning som har gått 15 hårda år och uppåt säkert 30.000 mil som denna.

EDIT: kollade igen på pingens hemsida, och på den där hårdast åtgångna V70:ns klädsel tar han ju till läderfärg för att få styr på den. Och den inredningen har säkert max en tredjedel så många år på sig, såg ut som en V70 generation tre dvs 08 eller nyare.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Frugans CLK

Postby V70tdi » Sun 31 Aug, 2014 21:50

THHO wrote:Skippa lädertvålen. Tekniskt sett är det inte läder du försöker rengöra utan en målad och lackad yta. Köp BRISK Low Foam och mirakelsvamp för rengöringen. ALL smuts försvinner och stolarna blir i princip som nya med den matta lackerade ytan dom ska ha.

Finns inget bättre. Jag lovar.

Kolla in Pingens hemsida för lite tips.


Hittar inte BRISK medlet på sidan men har du en länk så blir jag glad
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Sun 31 Aug, 2014 23:40

Så, sluta jiddra om rengöringsprodukter nu, finns tusen trådar redan om detta.

Jag har precis beställt ett kit med "oriongrau" läderfärg och topcoat samt "leder benzin" som man skall preppa med, tror inte att det spelar någon teater vilken specifik såpa man använt innan eftersom preppen enligt instruktionerna skall appliceras till dess den tidigare färgen börjar släppa...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Frugans CLK

Postby THHO » Mon 01 Sep, 2014 10:59

torake wrote:
THHO wrote:Skippa lädertvålen. Tekniskt sett är det inte läder du försöker rengöra utan en målad och lackad yta. Köp BRISK Low Foam och mirakelsvamp för rengöringen. ALL smuts försvinner och stolarna blir i princip som nya med den matta lackerade ytan dom ska ha.

Finns inget bättre. Jag lovar.

Kolla in Pingens hemsida för lite tips.


Förarstolen har torrsprickor och färgen är bitvis bortnött. Om mirakelsvampen skulle fixa det skulle det i sanning vara en mirakelsvamp! När det gäller renheten så är det okej som det är, jag tar vad jag har hemma.

THHO, du får gärna svänga förbi här och låna mig en deciliter Brisk Low Foam, ta med en mirakelsvamp också. Pingens guider visar hur bra det blir om man rekondar en några få år gammal inredning som bara är smutsig, vore kul att se vad grejerna kan göra på en inredning som har gått 15 hårda år och uppåt säkert 30.000 mil som denna.

EDIT: kollade igen på pingens hemsida, och på den där hårdast åtgångna V70:ns klädsel tar han ju till läderfärg för att få styr på den. Och den inredningen har säkert max en tredjedel så många år på sig, såg ut som en V70 generation tre dvs 08 eller nyare.


Sprickor och bortnött färg fixar givetvis inte BRISK & Mirakelsvampen men smutsen försvinner galant och den matta ytan som fanns då bilen var ny får du tillbaks. När stolarna är riktigt rengjorda kan du färga dem. Det brukar bli bra om inte 100% med ny färg.

Rengjort skinnklädslar som varit mer än 30 år gamla och det funkar lika fint. Kan bjuda på lite BRISK (har en 5l dunk stående) och en Mirakelsvamp (det går åt några sådana på en hel inredning) om du svänger förbi, så får du testa. Gillar du det så kan jag nog "köpa ut" en dunk BRISK och några påsar Mirakelsvampar åt dig direkt från SMARTAB.

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Frugans CLK

Postby THHO » Mon 01 Sep, 2014 11:04

V70tdi wrote:
THHO wrote:Skippa lädertvålen. Tekniskt sett är det inte läder du försöker rengöra utan en målad och lackad yta. Köp BRISK Low Foam och mirakelsvamp för rengöringen. ALL smuts försvinner och stolarna blir i princip som nya med den matta lackerade ytan dom ska ha.

Finns inget bättre. Jag lovar.

Kolla in Pingens hemsida för lite tips.


Hittar inte BRISK medlet på sidan men har du en länk så blir jag glad


Gissar att detta är samma som BRISK Low Foam http://www.pingens.se/p/interior-22/interior-clean-5l.html
annars hittar du BRISK här: http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/invandigt/rengoringsmedel/autosmart-brisk-low-foam-5l

Verkar skilja i pris så det kanske inte är samma ändå?

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Frugans CLK

Postby Lasse-SL-500 » Mon 01 Sep, 2014 12:04

THHO wrote:
V70tdi wrote:
THHO wrote:Skippa lädertvålen. Tekniskt sett är det inte läder du försöker rengöra utan en målad och lackad yta. Köp BRISK Low Foam och mirakelsvamp för rengöringen. ALL smuts försvinner och stolarna blir i princip som nya med den matta lackerade ytan dom ska ha.

Finns inget bättre. Jag lovar.

Kolla in Pingens hemsida för lite tips.


Hittar inte BRISK medlet på sidan men har du en länk så blir jag glad


Gissar att detta är samma som BRISK Low Foam http://www.pingens.se/p/interior-22/interior-clean-5l.html
annars hittar du BRISK här: http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/invandigt/rengoringsmedel/autosmart-brisk-low-foam-5l

Verkar skilja i pris så det kanske inte är samma ändå?


Jag instämmer med THHO. Trodde själv inte heller att det var så stor skillnad på rengöringsmedel. Men det ÄR det. Jag köpte en liter Interior clean från Pingens i våras, och testade på den R230 jag köpte i somras. Stolarna var smutsiga (blankt läder), och läderlacken var sprucken. Och efter att ha prövat många olika metoder tidigare, så blev jag paff! Interior Clean är helt enkelt överlägset, lädertvål är 1800-talet i jämförelse - och jag är ändå svårövertygad som person. Utan att behöva gnugga så kom skiten av på en gång - lädret blev helt rent och matt. Vete sjutton hur det fungerar, men det gör det.

Det är enormt drygt också, en liter kommer att räcka tio år för mig.

När man fått skinnet helt rent och matt (bort med allt fett som gör det blankt), så måste man som du mycket riktigt påpekar fylla i sprickor med ny läderfärg och eventuellt ny lack ovanpå färgen, för att fixera den.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Wed 03 Sep, 2014 22:16

Så här tar man loss baksätet på en W208:

Stick in en stor flatmejsel under kanten, vrid 90 grader när den kommit in ett par centimeter, och fortsätt sedan tryck inåt:
Image
Där finns en fjäder som man trycker bakåt och sedan lossnar sätet med ett plopp!
Image

Här är hela sätet ute:
Image

Och så här ser det ut med skinnsäte, trevligt tycker jag!
Image
Notera det blå locket till askkoppen. Den ljusgrå färgen brukar alltid vara skavd och det ser tattigt ut, så jag målade det. 8)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Immelmann
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 177
Joined: Mon 21 Aug, 2006 15:37
Location: Halmstad

Postby Immelmann » Wed 03 Sep, 2014 22:24

W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests