Frugans CLK

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Frugans CLK

Postby torake » Sun 05 Sep, 2010 23:30

Nytt projekt, en lite fräschare bil för frugan att fräsa omkring i.

Image
kolfiber.. :roll:
Image
Det är en 200 sport sugmotor som har gått 16000 mil. Glastaklucka.

Intryck så långt är väl att den är mera sport än komfort, men känns tyvärr inte som jag tycker att en merca ska kännas, utan mera som en nyare Golf eller Audi. Men, jag slipper ju köra den. :wink:
Jag är otroligt imponerad av skicket, den är väldigt tajt i alla leder, knappar, spakar och rattar, och bäst av allt ingen rost! (förutom tröskelkanten framför bakhjulen och vid nyckelhålet i skuffluckan såklart) Hurra!
Direkt jag kom hem har jag ålat under bilen för att lufta kopplingen så man får lite ny vätska i systemet, det som kom ut var helt svart. Ska ta bromsarna senare.

Det här skall väl inte vara något egentligt projekt, utan bara hennes bruksbil, men det händer ju alltid grejer.
  • Takluckans strömbrytare har lite diffus funktion. Glapp?
  • Plocka i sony-stereon jag har liggande med bluetooth och aux-in på framsidan
  • Motorvärmare, har en slinga liggande
  • Koppla ur airbag för passageraren så dotra får sitta fram
  • Kanske lite tuffare hjul?
  • Liten parkeringsskada på stötfångaren vä fram
Men det får ta sin tid, inget som behöver stressas med, bilen är skattad, besiktad och servad så det är bara att köra och njuta.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Frugans CLK

Postby Jojjet » Mon 06 Sep, 2010 06:31

Stilig! Har själv haft en clk200. Otroligt billiga att köra!
Funderingar ang airbagen.. Har den inte Akse? För isf går det väl inte att koppla ur airbagen?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Mon 06 Sep, 2010 09:51

Jag tänkte helt fräckt se om motståndet A1408680050 passar på kontaktstycket till airbagen. Akse kommer nog fortsätta funka, men airbagen kommer inte att lösa ut.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Sat 11 Sep, 2010 14:02

Lånade bilen och körde en sväng igår, den är riktigt rolig att köra, synd att det inte finns lite mer motor. En 320 hade nog varit lagom.

Anyway, upptäckte att halvljusautomatik inte hade varit så dumt. En lampa i mittkonsollen har pajat, så det är nog läge att byta alla lampor i instrument- och reglagebelysning.

Jag kollade nån webbsida som säljer halvljusautomatik, men det verkade bara vara ett relä som bryter konstantströmmen till belysningsreglaget, och jag skulle vilja ha det som det var i c200:an, att halvljus men inte instrumentbelysning är på när brytarn står på 0. Är det så i de svensksålda CLK:na? På W210 sägs det att det är belysningsreglaget som är annorlunda på svensksålda, så jag antar att det skulle vara en framkomlig väg, men det borde gå lika bra med lite dioder och relän på rätt ställe i härvan bakom reglaget?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: Frugans CLK

Postby frankbuick » Sat 11 Sep, 2010 14:22

på min svensksålda s124a är det automatik. halvljus lamporna fram och bakljusen. inge instrument lr skyltbelysning :wink:
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Sat 11 Sep, 2010 14:38

Ja, det är precis så jag vill ha det, men 124:ans elsystem skiljer sig väldigt mycket från 210:ans och 208:ans så det är nog implementerat på ett väldigt annorlunda sätt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: Frugans CLK

Postby frankbuick » Sat 11 Sep, 2010 17:04

ja d enda som är samma är nog själva ljusknappen 8)
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Frugans CLK

Postby Cpt Tuttle » Sat 11 Sep, 2010 19:29

Hur är den att köra i jämförelse med 202an (för det är väl vad en CLK är i botten?), stor skillnad?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Sat 11 Sep, 2010 20:47

Cpt Tuttle wrote:Hur är den att köra i jämförelse med 202an (för det är väl vad en CLK är i botten?), stor skillnad?

Som 202-referens har jag ju bara den gamla diesel-häcken som gått 36000 mil, men jag tycker den här känns helt annorlunda, och inte helt säkert till det bättre. Växellådan är motsträvig, kopplingen kommer jag inte riktigt överens med och styrningen känns rackligare på något sätt, som att styrdämparen är paj, fast jag vet att den är bytt och ok, och rakt fram går det fint. Både min 210:a och 203:an jag hade var mycket mer fasta och dämpade i styrningen, och i 202:an var det ratten som bestämde över hjulen och inte tvärtom. Sen är gasresponsen konstig, känns som att 75% kommer på de första 25% av nedtryckningen.
Men M111:an är fin, bottenstark och varvar snällt, det är bra komfort och hjulupphängningarna känns stadiga, på det stora hela känns det som en modern bil med sportchassi, vilken som helst (dock ej mercedes). Motorjudet är sportigt och bra, fast det är en fyra och original avgassystem. Jag gillar den, och den är kul att köra, men en v6:a där fram hade varit roligare.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Mon 13 Sep, 2010 19:45

I helgen har jag gått igenom kopplingschemat till den yttre belysningen på bilen, var tvungen att printa ut det på 14(!) A4-sidor för att få överblick. Ser ut som att man skulle kunna pyssla ihop en liten låda med två reläer och åtta kraftiga likriktardioder, men det är ju lite väl mycket slöjd, så jag ska prova ett enklare sätt först:
vabbade idag, och lastade då dottern i bilen och åkte ned till Södertälje och hämtade en sån här:
Image
Det är alltså ljusmodulen, och det finns en del beggade att tillgå då det är samma artikel som för W210

Fyndade också en begagnad intagskabel till Calix-slingan som jag vet att jag har (men inte exakt var den ligger) till denna bil.

Har också ringt Walter och bett honom ta hem smålampor till mittkonsolen samt det hemliga airbagmotståndet.

Fortsättning följer...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Tue 14 Sep, 2010 07:36

Tog en timme att pilla ut den gamla ljusomkopplaren och plocka i den nya, men nu är det halvljusautomatik! Men instrumentbelysningen tänds också automatiskt, alltså inte som på min 210:a eller gamla 202:an :?: :o
Om någon med en 210a eller 208 är trött på sin automatik och vill köra med släckta ljus, hör av dig till mig, jag har en ljusomkopplare till bra pris :-)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Frugans CLK

Postby twostroke » Tue 14 Sep, 2010 08:32

det där skulle man också göra, men man har som vant sig vid att vrida på lyset :roll:

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Tue 14 Sep, 2010 09:20

Är ju lite hårdare krav när det inte är en själv som skall köra bilen. Jag upptäckte att hon åkt omkring hela veckan utan att tända lyset, så det blev lite akut att fixa detta. :roll:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: Frugans CLK

Postby Chris Mbsca » Tue 14 Sep, 2010 12:29

Kul med en till MB i Åkersberga... :P
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Frugans CLK

Postby torake » Fri 17 Sep, 2010 13:08

Så här ser det ut, airbagmotståndet. Försökte mäta upp det med min usla multimeter, och fick det till att den är nånstans mellan 1,8 och 2,2 ohm. Troligen 2,1 ohm men jag vågar inte säga säkert.

Image

Min mobilkamera tar för övrigt endast suddiga bilder. Huawei.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests