okey..
vet du ca. vad ett grenrör ligger på till 6cyl.. ?
W123 250D 20V 6mm pump, Bromsfilm!!!! s.10
Re: W123 250D 20V Turbo med 6mm pump, mååånga nya bilder..
hänt lite idag med...
bräslet klart med 10mm ledning (slangen har inget veck som det ser ut som)
imorn vankas mer montering av motordetaljer...hoppas på i montering av maskinen i helgen,KANSKE uppstart frammåt söndagkväll
bräslet klart med 10mm ledning (slangen har inget veck som det ser ut som)
imorn vankas mer montering av motordetaljer...hoppas på i montering av maskinen i helgen,KANSKE uppstart frammåt söndagkväll
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: W123 250D 20V Turbo med 6mm pump, mååånga nya bilder..
har hänt lite här igår och idag..
vevhusventilation
och här avslutas den,snedskuren, slutet system kallas detta...iallafall när huven är stängd
syns gör även oljeretur från snurran..
mer oljeretur
olja in..
pinnbult och dubbla låånga m6 muttrar fixade fäste till röret..
vaccumpump,dieselfilter,m.m monterat.. vaccumet färdig draget åxå..
och nu kommer det roliga..för er som följt tråden..växellådorna... här är bägge gavlarna demontersde och den nyare lådan syns närmst i bild...den skarpsynte ser att en hylsa i den nyare lådan ersätter hastighetsmätardrevet
detta innebär,för er som ej följt med,att man kan ta nyare lådor minst fram till år 2000,och sätta på sin -80tals merca om manbara gör denna minioperation som tar,ca 30min
den enda överaskningen var igentligen att jag fick flytta över skiftgaffel och synknav då pinnen på bilden skiljde i storlek..här syns även hylsa på ena lådan och hastighetsdrev på andra,är bara att flytta med sig..detta är ingen match för en van hobbymekare...
och här ser vi synknav/skiftgaffel..
lådan klar!
grenrör monterat,turbo monterat,oljeretur monterat
vevhusventilation
och här avslutas den,snedskuren, slutet system kallas detta...iallafall när huven är stängd
syns gör även oljeretur från snurran..
mer oljeretur
olja in..
pinnbult och dubbla låånga m6 muttrar fixade fäste till röret..
vaccumpump,dieselfilter,m.m monterat.. vaccumet färdig draget åxå..
och nu kommer det roliga..för er som följt tråden..växellådorna... här är bägge gavlarna demontersde och den nyare lådan syns närmst i bild...den skarpsynte ser att en hylsa i den nyare lådan ersätter hastighetsmätardrevet
detta innebär,för er som ej följt med,att man kan ta nyare lådor minst fram till år 2000,och sätta på sin -80tals merca om manbara gör denna minioperation som tar,ca 30min
den enda överaskningen var igentligen att jag fick flytta över skiftgaffel och synknav då pinnen på bilden skiljde i storlek..här syns även hylsa på ena lådan och hastighetsdrev på andra,är bara att flytta med sig..detta är ingen match för en van hobbymekare...
och här ser vi synknav/skiftgaffel..
lådan klar!
grenrör monterat,turbo monterat,oljeretur monterat
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
-
- Proffs
- Posts: 254
- Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
- Location: PITEE!!
Re: W123 250D 20V Turbo,startad!
Har du starta den på pall eller i bilen?
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel
Re: W123 250D 20V Turbo,startad!
Vad var skillnaden på nya/gammla lådan, kraftigare eller? Ok nu har jag läst från början. Ska bli kul o höra hur den går sedan, snyggt jobbat
Re: W123 250D 20V Turbo,startad!
En fråga används aldrig vev-ventilationen när ni bygger turbo??
behövs den inte eller?? skulle man köra en bensin motor så skulle du knäcka den motorn ganska fort.
behövs den inte eller?? skulle man köra en bensin motor så skulle du knäcka den motorn ganska fort.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
Re: W123 250D 20V Turbo,startad!
didriknilsson wrote:Har du starta den på pall eller i bilen?
i bilen
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: W123 250D 20V Turbo,startad!
fordson wrote:En fråga används aldrig vev-ventilationen när ni bygger turbo??
behövs den inte eller?? skulle man köra en bensin motor så skulle du knäcka den motorn ganska fort.
ehh,vaddå används? man vill ju ha så fri väg som möjligt i en stressad motor,vare sig det är en diesel eller urk motor
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: W123 250D 20V Turbo,startad!
okej,du vet vad jag menar.. om man har vev-ventilationen rätt,så går motorn lättare,blir inget mottryck i vevhuset.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
-
- Proffs
- Posts: 254
- Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
- Location: PITEE!!
Re: W123 250D 20V Turbo,startad!
22,0:1 wrote:didriknilsson wrote:Har du starta den på pall eller i bilen?
i bilen
Upp me film på monstret!
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel
Re: W123 250D 20V Turbo,startad!
Nu Tycker faktist jag att du ska ladda upp en rulle eller lite bilder
-Mr.Pedaln
Nuvarande bilar
Saab 9-5 TiD 2009
Mercedes W201 190E 2.0 1990
Nuvarande bilar
Saab 9-5 TiD 2009
Mercedes W201 190E 2.0 1990
Re: W123 250D 20V Turbo,startad!
ska försöka frammåt helgen..håller på att modda gasmekanismen något,byta gasvajer..sen fick jag bygga om oljan in på snurran då den hammnade lite för högt och tog i huven..ska bygga avgasrör i helgen samt byta främre fjädrarna med..sen ska jag fria till polaren som har en hyfsat vass videokamera me..
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: W123 250D 20V Turbo,startad!
Härligt! Ser fram imot de
-Mr.Pedaln
Nuvarande bilar
Saab 9-5 TiD 2009
Mercedes W201 190E 2.0 1990
Nuvarande bilar
Saab 9-5 TiD 2009
Mercedes W201 190E 2.0 1990
Re: W123 250D 20V Turbo,startad!
fordson wrote:En fråga används aldrig vev-ventilationen när ni bygger turbo??
behövs den inte eller?? skulle man köra en bensin motor så skulle du knäcka den motorn ganska fort.
Tycker också det verkar ganska dumt. Bör bli ett ganska reält övertyck om du inte har någon ventilation alls.
För att ha kopplat samman toppen med botten gör samma skillnad som att plugga vevhusventen. Finns gott om kanaler i toppen ner till vevhuset.
Oljestickan kommer förmodligen flyga långt efter en stund.
Mercedes-Benz CE55 -93
Re: W123 250D 20V Turbo,startad!
är ni fulla eller?? vevhusventilationen är inte pluggad,den är öppen från toppen ner till generatorfästet!!!titta på bild nr 2...det är INTE slangen med klämma!!
vevhusventilation idag
slangen på den övre bilden slutar här,det är alltså INTE slangen med slangklämma jag menar,utan den strapsade snedskurna slangen..den andre är ju liksom oljereturen,vilket jag åxå beskrivit i samma bild längre upp i tråden!!!!
vevhusventilation idag
slangen på den övre bilden slutar här,det är alltså INTE slangen med slangklämma jag menar,utan den strapsade snedskurna slangen..den andre är ju liksom oljereturen,vilket jag åxå beskrivit i samma bild längre upp i tråden!!!!
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 92 guests