W123 250D 20V 6mm pump, Bromsfilm!!!! s.10

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

Re: W123 250D 20V Turbo med 6mm pump, mååånga nya bilder..

Postby Mathias_ » Wed 16 Feb, 2011 21:18

okey..
vet du ca. vad ett grenrör ligger på till 6cyl.. ?

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo med 6mm pump, mååånga nya bilder..

Postby 22,0:1 » Thu 17 Feb, 2011 00:51

hänt lite idag med...
bräslet klart med 10mm ledning (slangen har inget veck som det ser ut som)

Image

Image

imorn vankas mer montering av motordetaljer...hoppas på i montering av maskinen i helgen,KANSKE uppstart frammåt söndagkväll
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo med 6mm pump, mååånga nya bilder..

Postby 22,0:1 » Sun 20 Feb, 2011 00:26

har hänt lite här igår och idag..

vevhusventilation

Image

och här avslutas den,snedskuren, slutet system kallas detta...iallafall när huven är stängd :-)
syns gör även oljeretur från snurran..

Image

mer oljeretur

Image

olja in..

Image

pinnbult och dubbla låånga m6 muttrar fixade fäste till röret..

Image

vaccumpump,dieselfilter,m.m monterat.. vaccumet färdig draget åxå..

Image

och nu kommer det roliga..för er som följt tråden..växellådorna... här är bägge gavlarna demontersde och den nyare lådan syns närmst i bild...den skarpsynte ser att en hylsa i den nyare lådan ersätter hastighetsmätardrevet
detta innebär,för er som ej följt med,att man kan ta nyare lådor minst fram till år 2000,och sätta på sin -80tals merca om manbara gör denna minioperation som tar,ca 30min

Image

den enda överaskningen var igentligen att jag fick flytta över skiftgaffel och synknav då pinnen på bilden skiljde i storlek..här syns även hylsa på ena lådan och hastighetsdrev på andra,är bara att flytta med sig..detta är ingen match för en van hobbymekare...

ImageImage

och här ser vi synknav/skiftgaffel..

Image

lådan klar!

Image

grenrör monterat,turbo monterat,oljeretur monterat

Image
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

didriknilsson
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
Location: PITEE!!

Re: W123 250D 20V Turbo,startad!

Postby didriknilsson » Tue 22 Feb, 2011 17:04

Har du starta den på pall eller i bilen? :-D
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel

wilden
Proffs
Proffs
Posts: 236
Joined: Thu 07 May, 2009 21:58
Location: Köping

Re: W123 250D 20V Turbo,startad!

Postby wilden » Tue 22 Feb, 2011 20:53

Vad var skillnaden på nya/gammla lådan, kraftigare eller? :oops: Ok nu har jag läst från början. Ska bli kul o höra hur den går sedan, snyggt jobbat :-D

fordson
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Thu 17 Aug, 2006 08:20
Location: piit
Contact:

Re: W123 250D 20V Turbo,startad!

Postby fordson » Tue 22 Feb, 2011 23:54

En fråga används aldrig vev-ventilationen när ni bygger turbo??
behövs den inte eller?? skulle man köra en bensin motor så skulle du knäcka den motorn ganska fort.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo,startad!

Postby 22,0:1 » Wed 23 Feb, 2011 06:54

didriknilsson wrote:Har du starta den på pall eller i bilen? :-D

i bilen :-D
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo,startad!

Postby 22,0:1 » Wed 23 Feb, 2011 06:56

fordson wrote:En fråga används aldrig vev-ventilationen när ni bygger turbo??
behövs den inte eller?? skulle man köra en bensin motor så skulle du knäcka den motorn ganska fort.

ehh,vaddå används? man vill ju ha så fri väg som möjligt i en stressad motor,vare sig det är en diesel eller urk motor
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

fordson
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Thu 17 Aug, 2006 08:20
Location: piit
Contact:

Re: W123 250D 20V Turbo,startad!

Postby fordson » Wed 23 Feb, 2011 09:56

okej,du vet vad jag menar.. om man har vev-ventilationen rätt,så går motorn lättare,blir inget mottryck i vevhuset.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86

didriknilsson
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
Location: PITEE!!

Re: W123 250D 20V Turbo,startad!

Postby didriknilsson » Wed 23 Feb, 2011 12:01

22,0:1 wrote:
didriknilsson wrote:Har du starta den på pall eller i bilen? :-D

i bilen :-D

Upp me film på monstret! :twisted:
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel

Pedaln
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 135
Joined: Sat 03 Nov, 2007 16:03
Location: Rättvik
Contact:

Re: W123 250D 20V Turbo,startad!

Postby Pedaln » Wed 23 Feb, 2011 20:27

Nu Tycker faktist jag att du ska ladda upp en rulle eller lite bilder :drinking:
-Mr.Pedaln 8)

Nuvarande bilar
Saab 9-5 TiD 2009
Mercedes W201 190E 2.0 1990

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo,startad!

Postby 22,0:1 » Thu 24 Feb, 2011 19:17

ska försöka frammåt helgen..håller på att modda gasmekanismen något,byta gasvajer..sen fick jag bygga om oljan in på snurran då den hammnade lite för högt och tog i huven..ska bygga avgasrör i helgen samt byta främre fjädrarna med..sen ska jag fria till polaren som har en hyfsat vass videokamera me..
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

Pedaln
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 135
Joined: Sat 03 Nov, 2007 16:03
Location: Rättvik
Contact:

Re: W123 250D 20V Turbo,startad!

Postby Pedaln » Thu 24 Feb, 2011 19:32

Härligt! 8) Ser fram imot de
-Mr.Pedaln 8)

Nuvarande bilar
Saab 9-5 TiD 2009
Mercedes W201 190E 2.0 1990

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: W123 250D 20V Turbo,startad!

Postby JohnE » Thu 24 Feb, 2011 22:55

fordson wrote:En fråga används aldrig vev-ventilationen när ni bygger turbo??
behövs den inte eller?? skulle man köra en bensin motor så skulle du knäcka den motorn ganska fort.


Tycker också det verkar ganska dumt. Bör bli ett ganska reält övertyck om du inte har någon ventilation alls.
För att ha kopplat samman toppen med botten gör samma skillnad som att plugga vevhusventen. Finns gott om kanaler i toppen ner till vevhuset.
Oljestickan kommer förmodligen flyga långt efter en stund. :mrgreen:
Mercedes-Benz CE55 -93

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo,startad!

Postby 22,0:1 » Thu 24 Feb, 2011 23:05

är ni fulla eller?? vevhusventilationen är inte pluggad,den är öppen från toppen ner till generatorfästet!!!titta på bild nr 2...det är INTE slangen med klämma!!

vevhusventilation idag

Image

slangen på den övre bilden slutar här,det är alltså INTE slangen med slangklämma jag menar,utan den strapsade snedskurna slangen..den andre är ju liksom oljereturen,vilket jag åxå beskrivit i samma bild längre upp i tråden!!!!

Image
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests