W123 250D 20V 6mm pump, Bromsfilm!!!! s.10

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

W123 250D 20V 6mm pump, Bromsfilm!!!! s.10

Postby 22,0:1 » Wed 20 Oct, 2010 22:52

Hej igen,tänkte berätta lite varför compakten med sexxa turbodiesel inte riktigt blir klar :roll: ..tyckte även att den kommer bli lite väl fin för att bruksköra året-runt,ledsnade även på skatten på min w124 300D24V!
Köpte mej en w123 300d -77 med MYCKET grejer från en -84:a :roll:..8x16" penta sitter fint!
Image

slängde ur originalmaskinen och lådan,stoppade i den här med tillhörande 5vxl låda


Image

bytte sen klump från 3,69 till 3,58..det mellanlandade en 3.27 från w126 med,men var ej nöjd med den utväxlingen

Image

och här är jag nu..hhmm..började snöa efter mer effekt,i väntan på MYNÄpumpen som är på väg till finland i skrivande stund,som för övrigt ska på en OM606 i en volvo 242...ja,ialla fall,ringde då göran på aneby el och diesel,kanske mer känd som "dieselmeken" och frågade hur lång kommer vi med 6mm element? typ 100cc med standard tryckventiler var svaret,och det räcker till ca 260hk i en OM605,i bilen och iväg till aneby! det visade sig att den gav 113cc,mumma tänkte jag,MEN sa göran,jag moddade ett par tryckventiler så med dem ger den 148cc :shock: ,se filmlänken,med lite traktorpullingstuk på lägre register,det bästa med allt är att de kan jag byta hur jag vill,pumpen behöver inte upp i provbänk.så den kommer gå med 113cc nu till att börja med då varken drivlina,turbo,m.m hänger med till effekten som 148cc kan ge!!!
annars är pumpen ställd på max bränsle,alla kategorier,ger fullt pull till ca 5500rpm,leanar sedan ut till ca6000rpm

Image

flödesmätning pump: http://www.youtube.com/watch?v=SrXY6fYnmBU

tryckventiler

Image

for sedan till norrköping där OM605 maskinen handlades

Image

därefter hem till datorn där jag fann en eminent snurra T04E,58mm in,56mm ut

Image

Image

alu intercooler,300x300x76

Image

när jag ändå var ute på upptäcksfärd hittades en 717417 växellåda från en c-klass -99,behöver en sån för att kopplingen är en dubbelmassehistoria(C230kompressor,240mm),hhmm tänkte ni kanske nu,där finns ju ingen hastighetsmätare på de nyare lådorna,MEN det är så fiffigt att endast bakre gaveln skiftas mellan den äldre och nyare lådan,vips modern låda med stenålder hastighetsmätning!

Image
Image

wastegatehuset demonterat för matchportning mot downpipe samt wastegatehålet

Image

likadant med kompressorhuset som åxå ska småmoddas något

Image

håll tillgodo,uppdaterar efterhand,det mesta finns som synes hemma på hyllan,så maskinen ska börja styras i bilen inom snar framtid
Last edited by 22,0:1 on Mon 18 Apr, 2011 22:51, edited 16 times in total.
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby DieselThomsen » Wed 20 Oct, 2010 23:16

Mkt trevligt projekt, imponerande att se vad dieselmeken fick ut med 6mm element, ska bli kul att få se vad maskinen går för :-D
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

User avatar
wilhoim
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 108
Joined: Mon 30 Jun, 2008 03:15

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby wilhoim » Thu 21 Oct, 2010 17:36

Intressant projekt! Hur mycket arbete är det att få hastighetsmätaren att funka?

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby 22,0:1 » Thu 21 Oct, 2010 17:52

wilhoim wrote:Intressant projekt! Hur mycket arbete är det att få hastighetsmätaren att funka?

ca 30min. arbete
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby 22,0:1 » Thu 21 Oct, 2010 17:54

ändrade planer,originalgrenröret kommer inte att användas,är alldeles för trångt,med högt avgasmottryck somföljd,och det kan knäcka vilka vevstakar som helst,kommer bygga riktigt grenrör direkt,eller rättare sagt SGR i alvesta gör det,bytesaffärer gillar vi :-D
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby crister » Sat 23 Oct, 2010 14:44

håller den där lådan 717417 bättre oxå?
än dom gamla typ 717 410 411 412 mfl?
eller är det pga lamellen du byter?

Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby Mathias_ » Sat 23 Oct, 2010 23:11

intresant tråd:) lägg upp mer info/bilder vart efter kommer va kul å följa..
va kommer du köra med för turbo?
har en 300tdt ja tänkte ev. skicka pumpen till finland, men verkar som han kan få bra fart i grejerna med:)
är han dyr med element byte vet du de?
lycka till!

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby Kjell Niklasson » Sun 24 Oct, 2010 22:42

Nice! Det måste vara en av dom enklaste konverteringar man kan göra, alltså ett stoppa i 250 motor i en 123'a.

Lite mer plats att jobba på jämfört med en compakt också...

Vad är det för fördelar med en 417 låda? Har du koll på utväxlingar? Vet var det står en 417 som jag får för småpengar, och delar för att fixa hastighetsmätaruttag tror jag att jag har. Tackade nej till den just pga hastighetsmätaruttaget, men är det så enkelt, så kanske det kan vara värt besväret.

Ingen bild på dubbelmassesvänghjulet?

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby 22,0:1 » Tue 26 Oct, 2010 00:29

crister wrote:håller den där lådan 717417 bättre oxå?
än dom gamla typ 717 410 411 412 mfl?
eller är det pga lamellen du byter?


tror inte den håller bättre,vad som finns på hyllan just nu,och som du gissade är det för kopplingens skull,växellådskroppens serie nummer är 124xxxxxxx..så det skiljer nog inget på innanmätet så att säga..vad jag förstått så är 717416,417,418 efterföjaren till 717410,411,412 lådorna..nästa steg heter 717.441 och är alldeles säkert efterföljaren till 717,430,433 lådorna då denna sitter tex i C280,den stöddigaste sitter i C230 kompressor och C250 turbodiesel heter 717.460..båda lämmnar 280nm,tror dock inte denna är direkt efterföljare till 717.450 lådan eftersom den har 0,82 i utväxling på femman,men den sitter dock på den vridmomentstarkaste motorn,anledningen till att 717.450,och alla andra biltillverkare med för den delen,har 1/1 på femman på vridmomentsmonster är ju att högste växeln blir en enda rak axel hela vägen och det är bålestarkt,än om du växlar ner det ytterligare,typ 0,82
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby 22,0:1 » Tue 26 Oct, 2010 06:06

Mathias_ wrote:intresant tråd:) lägg upp mer info/bilder vart efter kommer va kul å följa..
va kommer du köra med för turbo?
har en 300tdt ja tänkte ev. skicka pumpen till finland, men verkar som han kan få bra fart i grejerna med:)
är han dyr med element byte vet du de?
lycka till!

om du läser innehållet står det klart och tydligt vilken snurra jag ska åka med :wink:
dagsaktuella priser får du ta med göran,sen är det klart billigare om du har en pump med 6mm element att stoppa i din pump.sitter 6mm element i alla elstyrda pumpar från turbodieselmotorer,OM605,OM606
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby 22,0:1 » Tue 26 Oct, 2010 06:09

Kjell Niklasson wrote:Nice! Det måste vara en av dom enklaste konverteringar man kan göra, alltså ett stoppa i 250 motor i en 123'a.

Lite mer plats att jobba på jämfört med en compakt också...

Vad är det för fördelar med en 417 låda? Har du koll på utväxlingar? Vet var det står en 417 som jag får för småpengar, och delar för att fixa hastighetsmätaruttag tror jag att jag har. Tackade nej till den just pga hastighetsmätaruttaget, men är det så enkelt, så kanske det kan vara värt besväret.

Ingen bild på dubbelmassesvänghjulet?

det kommer bilder på hjulet,nåt särskilt du tänkte på där?
inga direkta fördelar med just 417lådan,utan sprang på den för kaffepengar,det finns en 441 för samma pengar på samma ställe,men måste monteras bort från en c280,och det hann jag inte just då.700kr gav jag
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby Kjell Niklasson » Tue 26 Oct, 2010 21:44

22,0:1 wrote:det kommer bilder på hjulet,nåt särskilt du tänkte på där?


Det jag är lite nyfiken på är hur det ser ut vid bultarna till svänghjulet. På bilden med lamellen ser det ut som att lamellen är ganska plan? På dom dubbelmassehjul jag sett är centrumet på lamellen lite som en kona, för att bultarna till svänghjulet skall få plats. Vet inte om jag förklarar så att man förstår. Alltså, det intressanta är om bultarna ligger försänkta i svänghjulet?

Håller på lite med mitt valpprojekt, och kommer att köra med dubbelmasse där. Men det dubbelhjulet jag har kräver "konisk" lamell. Har bytt splinesdelen på en Mercalamell till Volvo splines. Men klantade mig när jag pressade nitarna, så det blev lite skevt. Hursomhelst, med ett dubbelmassehjul som klarar en "plan" lamell, så hade det blivit enkelt, för då tar jag bara Volvo lamellen, som av en händelse råkar vara 240mm!

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby 22,0:1 » Tue 26 Oct, 2010 22:59

Kjell Niklasson wrote:
22,0:1 wrote:det kommer bilder på hjulet,nåt särskilt du tänkte på där?


Det jag är lite nyfiken på är hur det ser ut vid bultarna till svänghjulet. På bilden med lamellen ser det ut som att lamellen är ganska plan? På dom dubbelmassehjul jag sett är centrumet på lamellen lite som en kona, för att bultarna till svänghjulet skall få plats. Vet inte om jag förklarar så att man förstår. Alltså, det intressanta är om bultarna ligger försänkta i svänghjulet?

Håller på lite med mitt valpprojekt, och kommer att köra med dubbelmasse där. Men det dubbelhjulet jag har kräver "konisk" lamell. Har bytt splinesdelen på en Mercalamell till Volvo splines. Men klantade mig när jag pressade nitarna, så det blev lite skevt. Hursomhelst, med ett dubbelmassehjul som klarar en "plan" lamell, så hade det blivit enkelt, för då tar jag bara Volvo lamellen, som av en händelse råkar vara 240mm!

ok,är ganska säker på att de är försänkta,med torxbultar,sitter på c250dt och c230kompressor ialla fall,ska kolla upp detta
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby 22,0:1 » Wed 27 Oct, 2010 23:08

småmicklat med lite av varje....

olja in

Image
Image

material till oljeretur(Fendt 936 :lol: )

Image

Image

t-kors vid oljetrycksgivaren...inte den snyggaste men fyller sin funktion :lol:

Image
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump

Postby 22,0:1 » Wed 27 Oct, 2010 23:27

var även och besiktigade bilen idag,gick bra,en 2a på en spindelled var det ända,frågade besiktningskillen vad som gällde med motorn,då det står T31A motor utbytt,motor 240D3,0 i regbeviset,försökte hävda att det ska stå 250D 3,0,då sa han det kvittar,vi lägger ingen möda på att undersöka vad det sitter för dieselmotor i en 33år gammal bil,bara allt är ordentligt gjort,sen kan inte jag veta hur en 240D 3,0 motor ser ut heller sa han....hhm,perfekt,men hur blir det när jag kommer in med 20v motorn då? inga problem så länge intercoolern sitter bakom nummerskylten blev svaret, :-D :-D ...ska alltid besikta min bil där :lol:
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests