Hej igen,tänkte berätta lite varför compakten med sexxa turbodiesel inte riktigt blir klar ..tyckte även att den kommer bli lite väl fin för att bruksköra året-runt,ledsnade även på skatten på min w124 300D24V!
Köpte mej en w123 300d -77 med MYCKET grejer från en -84:a ..8x16" penta sitter fint!
slängde ur originalmaskinen och lådan,stoppade i den här med tillhörande 5vxl låda
bytte sen klump från 3,69 till 3,58..det mellanlandade en 3.27 från w126 med,men var ej nöjd med den utväxlingen
och här är jag nu..hhmm..började snöa efter mer effekt,i väntan på MYNÄpumpen som är på väg till finland i skrivande stund,som för övrigt ska på en OM606 i en volvo 242...ja,ialla fall,ringde då göran på aneby el och diesel,kanske mer känd som "dieselmeken" och frågade hur lång kommer vi med 6mm element? typ 100cc med standard tryckventiler var svaret,och det räcker till ca 260hk i en OM605,i bilen och iväg till aneby! det visade sig att den gav 113cc,mumma tänkte jag,MEN sa göran,jag moddade ett par tryckventiler så med dem ger den 148cc ,se filmlänken,med lite traktorpullingstuk på lägre register,det bästa med allt är att de kan jag byta hur jag vill,pumpen behöver inte upp i provbänk.så den kommer gå med 113cc nu till att börja med då varken drivlina,turbo,m.m hänger med till effekten som 148cc kan ge!!!
annars är pumpen ställd på max bränsle,alla kategorier,ger fullt pull till ca 5500rpm,leanar sedan ut till ca6000rpm
flödesmätning pump: http://www.youtube.com/watch?v=SrXY6fYnmBU
tryckventiler
for sedan till norrköping där OM605 maskinen handlades
därefter hem till datorn där jag fann en eminent snurra T04E,58mm in,56mm ut
alu intercooler,300x300x76
när jag ändå var ute på upptäcksfärd hittades en 717417 växellåda från en c-klass -99,behöver en sån för att kopplingen är en dubbelmassehistoria(C230kompressor,240mm),hhmm tänkte ni kanske nu,där finns ju ingen hastighetsmätare på de nyare lådorna,MEN det är så fiffigt att endast bakre gaveln skiftas mellan den äldre och nyare lådan,vips modern låda med stenålder hastighetsmätning!
wastegatehuset demonterat för matchportning mot downpipe samt wastegatehålet
likadant med kompressorhuset som åxå ska småmoddas något
håll tillgodo,uppdaterar efterhand,det mesta finns som synes hemma på hyllan,så maskinen ska börja styras i bilen inom snar framtid
W123 250D 20V 6mm pump, Bromsfilm!!!! s.10
W123 250D 20V 6mm pump, Bromsfilm!!!! s.10
Last edited by 22,0:1 on Mon 18 Apr, 2011 22:51, edited 16 times in total.
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
Mkt trevligt projekt, imponerande att se vad dieselmeken fick ut med 6mm element, ska bli kul att få se vad maskinen går för
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
Intressant projekt! Hur mycket arbete är det att få hastighetsmätaren att funka?
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
wilhoim wrote:Intressant projekt! Hur mycket arbete är det att få hastighetsmätaren att funka?
ca 30min. arbete
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
ändrade planer,originalgrenröret kommer inte att användas,är alldeles för trångt,med högt avgasmottryck somföljd,och det kan knäcka vilka vevstakar som helst,kommer bygga riktigt grenrör direkt,eller rättare sagt SGR i alvesta gör det,bytesaffärer gillar vi
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
håller den där lådan 717417 bättre oxå?
än dom gamla typ 717 410 411 412 mfl?
eller är det pga lamellen du byter?
än dom gamla typ 717 410 411 412 mfl?
eller är det pga lamellen du byter?
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
intresant tråd:) lägg upp mer info/bilder vart efter kommer va kul å följa..
va kommer du köra med för turbo?
har en 300tdt ja tänkte ev. skicka pumpen till finland, men verkar som han kan få bra fart i grejerna med:)
är han dyr med element byte vet du de?
lycka till!
va kommer du köra med för turbo?
har en 300tdt ja tänkte ev. skicka pumpen till finland, men verkar som han kan få bra fart i grejerna med:)
är han dyr med element byte vet du de?
lycka till!
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
Nice! Det måste vara en av dom enklaste konverteringar man kan göra, alltså ett stoppa i 250 motor i en 123'a.
Lite mer plats att jobba på jämfört med en compakt också...
Vad är det för fördelar med en 417 låda? Har du koll på utväxlingar? Vet var det står en 417 som jag får för småpengar, och delar för att fixa hastighetsmätaruttag tror jag att jag har. Tackade nej till den just pga hastighetsmätaruttaget, men är det så enkelt, så kanske det kan vara värt besväret.
Ingen bild på dubbelmassesvänghjulet?
Lite mer plats att jobba på jämfört med en compakt också...
Vad är det för fördelar med en 417 låda? Har du koll på utväxlingar? Vet var det står en 417 som jag får för småpengar, och delar för att fixa hastighetsmätaruttag tror jag att jag har. Tackade nej till den just pga hastighetsmätaruttaget, men är det så enkelt, så kanske det kan vara värt besväret.
Ingen bild på dubbelmassesvänghjulet?
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
crister wrote:håller den där lådan 717417 bättre oxå?
än dom gamla typ 717 410 411 412 mfl?
eller är det pga lamellen du byter?
tror inte den håller bättre,vad som finns på hyllan just nu,och som du gissade är det för kopplingens skull,växellådskroppens serie nummer är 124xxxxxxx..så det skiljer nog inget på innanmätet så att säga..vad jag förstått så är 717416,417,418 efterföjaren till 717410,411,412 lådorna..nästa steg heter 717.441 och är alldeles säkert efterföljaren till 717,430,433 lådorna då denna sitter tex i C280,den stöddigaste sitter i C230 kompressor och C250 turbodiesel heter 717.460..båda lämmnar 280nm,tror dock inte denna är direkt efterföljare till 717.450 lådan eftersom den har 0,82 i utväxling på femman,men den sitter dock på den vridmomentstarkaste motorn,anledningen till att 717.450,och alla andra biltillverkare med för den delen,har 1/1 på femman på vridmomentsmonster är ju att högste växeln blir en enda rak axel hela vägen och det är bålestarkt,än om du växlar ner det ytterligare,typ 0,82
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
Mathias_ wrote:intresant tråd:) lägg upp mer info/bilder vart efter kommer va kul å följa..
va kommer du köra med för turbo?
har en 300tdt ja tänkte ev. skicka pumpen till finland, men verkar som han kan få bra fart i grejerna med:)
är han dyr med element byte vet du de?
lycka till!
om du läser innehållet står det klart och tydligt vilken snurra jag ska åka med
dagsaktuella priser får du ta med göran,sen är det klart billigare om du har en pump med 6mm element att stoppa i din pump.sitter 6mm element i alla elstyrda pumpar från turbodieselmotorer,OM605,OM606
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
Kjell Niklasson wrote:Nice! Det måste vara en av dom enklaste konverteringar man kan göra, alltså ett stoppa i 250 motor i en 123'a.
Lite mer plats att jobba på jämfört med en compakt också...
Vad är det för fördelar med en 417 låda? Har du koll på utväxlingar? Vet var det står en 417 som jag får för småpengar, och delar för att fixa hastighetsmätaruttag tror jag att jag har. Tackade nej till den just pga hastighetsmätaruttaget, men är det så enkelt, så kanske det kan vara värt besväret.
Ingen bild på dubbelmassesvänghjulet?
det kommer bilder på hjulet,nåt särskilt du tänkte på där?
inga direkta fördelar med just 417lådan,utan sprang på den för kaffepengar,det finns en 441 för samma pengar på samma ställe,men måste monteras bort från en c280,och det hann jag inte just då.700kr gav jag
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
22,0:1 wrote:det kommer bilder på hjulet,nåt särskilt du tänkte på där?
Det jag är lite nyfiken på är hur det ser ut vid bultarna till svänghjulet. På bilden med lamellen ser det ut som att lamellen är ganska plan? På dom dubbelmassehjul jag sett är centrumet på lamellen lite som en kona, för att bultarna till svänghjulet skall få plats. Vet inte om jag förklarar så att man förstår. Alltså, det intressanta är om bultarna ligger försänkta i svänghjulet?
Håller på lite med mitt valpprojekt, och kommer att köra med dubbelmasse där. Men det dubbelhjulet jag har kräver "konisk" lamell. Har bytt splinesdelen på en Mercalamell till Volvo splines. Men klantade mig när jag pressade nitarna, så det blev lite skevt. Hursomhelst, med ett dubbelmassehjul som klarar en "plan" lamell, så hade det blivit enkelt, för då tar jag bara Volvo lamellen, som av en händelse råkar vara 240mm!
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
Kjell Niklasson wrote:22,0:1 wrote:det kommer bilder på hjulet,nåt särskilt du tänkte på där?
Det jag är lite nyfiken på är hur det ser ut vid bultarna till svänghjulet. På bilden med lamellen ser det ut som att lamellen är ganska plan? På dom dubbelmassehjul jag sett är centrumet på lamellen lite som en kona, för att bultarna till svänghjulet skall få plats. Vet inte om jag förklarar så att man förstår. Alltså, det intressanta är om bultarna ligger försänkta i svänghjulet?
Håller på lite med mitt valpprojekt, och kommer att köra med dubbelmasse där. Men det dubbelhjulet jag har kräver "konisk" lamell. Har bytt splinesdelen på en Mercalamell till Volvo splines. Men klantade mig när jag pressade nitarna, så det blev lite skevt. Hursomhelst, med ett dubbelmassehjul som klarar en "plan" lamell, så hade det blivit enkelt, för då tar jag bara Volvo lamellen, som av en händelse råkar vara 240mm!
ok,är ganska säker på att de är försänkta,med torxbultar,sitter på c250dt och c230kompressor ialla fall,ska kolla upp detta
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
småmicklat med lite av varje....
olja in
material till oljeretur(Fendt 936 )
t-kors vid oljetrycksgivaren...inte den snyggaste men fyller sin funktion
olja in
material till oljeretur(Fendt 936 )
t-kors vid oljetrycksgivaren...inte den snyggaste men fyller sin funktion
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: W123 250D 20V Turbo med sportig pump
var även och besiktigade bilen idag,gick bra,en 2a på en spindelled var det ända,frågade besiktningskillen vad som gällde med motorn,då det står T31A motor utbytt,motor 240D3,0 i regbeviset,försökte hävda att det ska stå 250D 3,0,då sa han det kvittar,vi lägger ingen möda på att undersöka vad det sitter för dieselmotor i en 33år gammal bil,bara allt är ordentligt gjort,sen kan inte jag veta hur en 240D 3,0 motor ser ut heller sa han....hhm,perfekt,men hur blir det när jag kommer in med 20v motorn då? inga problem så länge intercoolern sitter bakom nummerskylten blev svaret, ...ska alltid besikta min bil där
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 36 guests