MB E420 -94 (W124)
Re: MB E420 -94 (W124)
Kladda inte till det nu. Bilden visar en bil som ser helt perfekt ut i höjd. Aningen låg profil på däcken, möjligen, men inget att hänga upp sig på.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Audi E-tron -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Audi E-tron -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: MB E420 -94 (W124)
Etoda wrote:Kladda inte till det nu. Bilden visar en bil som ser helt perfekt ut i höjd. Aningen låg profil på däcken, möjligen, men inget att hänga upp sig på.
Det är möjligt att du har helt rätt! Jag ska prova med ett steg högre bak - blir det inte bra så åker ettorna tillbaka igen. De gummina som sitter nu är inte bytta heller utan är originalgummina, så dom ska bytas oavsett.
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: MB E420 -94 (W124)
Njae, om det ser ut som på bilden, så tycker jag att du kan gå ner ett steg i gummitjocklek både fram och bak, så blir mellanrummet i hjulhuset betydligt snyggare.
Är nästan lite terrängbilsstuk nu tycker jag
Är nästan lite terrängbilsstuk nu tycker jag
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Re: MB E420 -94 (W124)
Nää..., som Marie skulle uttryckt saken, en MB skall vara hög och stolt.. Bilarna var så här höga förr (innan fjädringen sjunkit ihop eller klåfingra ägare varit och sänkt).
Om det är originalstuket som önskas borde istället däck med lite mer gummi användas för att "fylla ut", då det ser ut att vara för låg profil på dessa jämfört original. Nu är det nog precis som original i höjd på fjädringen, IMHO.
Vill doolar avvika från originalstuket, ja då är det fritt fram med vad som helst. Det är ju lätt återställt om man skulle ångra sig. Jag ville bara uppmuntra till att behålla originallooken fullt ut.
Om det är originalstuket som önskas borde istället däck med lite mer gummi användas för att "fylla ut", då det ser ut att vara för låg profil på dessa jämfört original. Nu är det nog precis som original i höjd på fjädringen, IMHO.
Vill doolar avvika från originalstuket, ja då är det fritt fram med vad som helst. Det är ju lätt återställt om man skulle ångra sig. Jag ville bara uppmuntra till att behålla originallooken fullt ut.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Audi E-tron -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Audi E-tron -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: MB E420 -94 (W124)
Detta är väldigt original! Det sitter nu de lägsta gummina både fram och bak, jag tror på ett steg tjockare bak. Det är alltså bara 5 mm vi pratar om här. Jag ska byta när jag är hemma igen så får ni se! :)
Ang däck så har jag rätt höjd på 17" fälgarna. Blir mer gummi om jag drar på mina original åttahålare.
Ang däck så har jag rätt höjd på 17" fälgarna. Blir mer gummi om jag drar på mina original åttahålare.
Re: MB E420 -94 (W124)
Originaldimension på E420 är 7x16 tum med 215/55 däck, med eller utan sportline-paket.
E36 AMG hade 7,5x17 tum med 225/45 däck. Det är väl dessa fälgar doolar har monterade? Snyggt eller ej är i vanlig ordning tycke och smak. Jag tycker att bilen passar på dessa fälgar.
Här en bild på min gamla coupé med standardchassi men hjul/däck från E420 monterade:
Och en bild på en annan av mina gamla bilar med standardchassi men hjul/däck från E36 AMG monterade:
E36 AMG hade 7,5x17 tum med 225/45 däck. Det är väl dessa fälgar doolar har monterade? Snyggt eller ej är i vanlig ordning tycke och smak. Jag tycker att bilen passar på dessa fälgar.
Här en bild på min gamla coupé med standardchassi men hjul/däck från E420 monterade:
Och en bild på en annan av mina gamla bilar med standardchassi men hjul/däck från E36 AMG monterade:
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: MB E420 -94 (W124)
Precis Janne! Min bil beställdes på Mercedes i Tyskland med AMG-fälgarna som sitter på bilen. 17", 7,5" bredd. 225/45 ska sitta på, bak sitter fel dimension idag, förra ägaren ville ha lite bredare däck. 16"-fälgarna som kom med bilen (dock vid sidan av såklart) levererades skodda med vinterdäck och har av den förra ägaren använts som just det. Självklart har jag kvar dom, däremot kommer dom inte att passa bilen längre när jag bytt till mina nya bromsok, då är det minst 17" som gäller. Men fälgarna ligger i tryggt förvar i förrådet...
Så som det ser ut på din silvriga CE - det är ungefär det stuket och den höjden jag hoppas landa på när grejerna har satt sig och slitits in lite.
Så som det ser ut på din silvriga CE - det är ungefär det stuket och den höjden jag hoppas landa på när grejerna har satt sig och slitits in lite.
Re: MB E420 -94 (W124)
Sorry för OT - vad heter den röda färgen på C124 ovan?
Såg en S124 E320 i den färgen, med samma inredning häromdagen i kanonskick - väckte stort habegär.....
Såg en S124 E320 i den färgen, med samma inredning häromdagen i kanonskick - väckte stort habegär.....
Re: MB E420 -94 (W124)
marcusli wrote:Sorry för OT - vad heter den röda färgen på C124 ovan?
Edit: 582 - Imperialrot.
(568 - Signalrot som jag skrev först fanns bara på prefacelift)
Last edited by Hynboholm on Thu 02 May, 2013 12:37, edited 1 time in total.
Re: MB E420 -94 (W124)
Hynboholm wrote:marcusli wrote:Sorry för OT - vad heter den röda färgen på C124 ovan?
568 - Signalrot.
Jag får nog rätta dig där. Denna bil har färgkod 582, Imperialrot. Den är något ljusare röd än 568 Signalrot(som bara fanns före facelift). Läderklädseln har kod 265 Champignon.
"Saccoplanken" har jag glömt färgen på men de är som synes något mörkare lackerade.
Sorry för ot
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: MB E420 -94 (W124)
Scorpio wrote:Hynboholm wrote:marcusli wrote:Sorry för OT - vad heter den röda färgen på C124 ovan?
568 - Signalrot.
Jag får nog rätta dig där. Denna bil har färgkod 582, Imperialrot. Den är något ljusare röd än 568 Signalrot(som bara fanns före facelift). Läderklädseln har kod 265 Champignon.
"Saccoplanken" har jag glömt färgen på men de är som synes något mörkare lackerade.
Sorry för ot
Skulle tro att Saccoplanken har kod 3524! :) 582 är så snyggt, och även 568 som jag hade på min 190E.
Re: MB E420 -94 (W124) Sportline och 334 mm Brembo
vad tycker du om mitt lilla bidrag?
inte så pjåkigt eller?
Last edited by KOWALSKI 1 on Fri 10 May, 2013 15:28, edited 1 time in total.
Re: MB E420 -94 (W124) Sportline och 334 mm Brembo
KOWALSKI 1 wrote:vad tycker du om mitt lilla bidrag?
inte så pjåkigt eller?
Nä du det var snyggt!
Re: MB E420 -94 (W124) Sportline och 334 mm Brembo
doolar wrote:KOWALSKI 1 wrote:vad tycker du om mitt lilla bidrag?
inte så pjåkigt eller?
Nä du det var snyggt!
tur att jag lejde bort arbetet, det tog sin tid att utföra jobbet med all kabeldragning som måste dras snyggt i motorrummet samt att borra ur mätarhålen ur plattan.
men resultatet blev kanonbra sen.
vad är normal oljetemperatur när oljan är genomvarm?
är det ca. 85 grader motsvarande vattentemperaturen?
oljetrycket i motorn pendlar det vid normalt arbetstryck mellan 2-4 bar?
Re: MB E420 -94 (W124) Sportline och 334 mm Brembo
KOWALSKI 1 wrote:doolar wrote:KOWALSKI 1 wrote:vad tycker du om mitt lilla bidrag?
inte så pjåkigt eller?
Nä du det var snyggt!
tur att jag lejde bort arbetet, det tog sin tid att utföra jobbet med all kabeldragning som måste dras snyggt i motorrummet samt att borra ur mätarhålen ur plattan.
men resultatet blev kanonbra sen.
vad är normal oljetemperatur när oljan är genomvarm?
är det ca. 85 grader motsvarande vattentemperaturen?
oljetrycket i motorn pendlar det vid normalt arbetstryck mellan 2-4 bar?
Jo det blir lite pill med att få det snyggt, det var därför jag sköt på det till vintern, hann inte lägga den tid som krävs vintern som var. Men ordna själv ska jag. :)
Normal oljetemp, ja du det får någon annan på forumet svara på, jag vet faktiskt inte. Jag vill veta när oljan kommit upp i arbetstemperatur cirka och det lär jag väl mig efter hand när jag kört några mil och ser vad den ligger på. Bara så man inte tokgasar med för kall olja egentligen.
Oljetryck skiljer väl sig från motortyp, på min M119 ligger trycket enligt mätaren på tre bar vid belastning, på tomgång trillar trycket ner när motorn är varm. Så fort jag trycker på gasen är det uppe på tre igen.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 40 guests