Er det nødvendig med en FGS controlboks??
Er det ikke bare å koble seg inn på bryteren (B) ved girspaken???
MB E420 -94 (W124)
Re: MB E420 -94 (W124)
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
Re: MB E420 -94 (W124)
w201-16 wrote:Er det nødvendig med en FGS controlboks??
Er det ikke bare å koble seg inn på bryteren (B) ved girspaken???
Om man vill växla till ettan manuellt, ja. Men vem vill sitta och hålla in en strömbrytare när man har bråttom från ett rödljus?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: MB E420 -94 (W124)
w201-16 wrote:Er det nødvendig med en FGS controlboks??
Er det ikke bare å koble seg inn på bryteren (B) ved girspaken???
Nej i så fall behöver man inte koppla in sig alls, för B är just en manuell i-koppling av första växeln. Boxen gör det utan att man måste röra växelföraren. Dessutom så har jag ställt in i boxen så att bilen växlar ner till ettan när hastigheten går under 10 km/h.
Re: MB E420 -94 (W124)
Och ännu enklare är väl att låta bilen sköta det hela själv utan en massa extrakrafs. Har jag bråttom iväg så trampar jag bara gasen djupare och då startar den på ettan utan extra klydd.
Ettan är ju så låg att man inte gärna vill ha i den oftare än absolut nödvändigt, Det är ju en ren startväxel för tungt släp i kraftig uppförsbacke. I vanliga korsningar i stan blir det bara ett extra ryck när tvåan skall i, helt i onödan, på landsväg ännu onödigare.
Jag förstår alltså absolut inte vitsen med den där mackapären.
Ettan är ju så låg att man inte gärna vill ha i den oftare än absolut nödvändigt, Det är ju en ren startväxel för tungt släp i kraftig uppförsbacke. I vanliga korsningar i stan blir det bara ett extra ryck när tvåan skall i, helt i onödan, på landsväg ännu onödigare.
Jag förstår alltså absolut inte vitsen med den där mackapären.
Re: MB E420 -94 (W124)
Hvis en setter inn en annen bryter på ledningene til "B" eller paralellkobler de to så skal den gire fra 1.gir og oppover.
Jeg synes min E420 trenger litt nye gass for å begynne å kjøre.
Jeg vurdere å sette inn en diff-klump med sperre og litt høyere utveksling å da ville det vært fint om den startet på 1.gir.
Det er vist en enkel sak å legge til i ventilblokken så den starter på 1.gir,men ikke funnet noen guide på dette enda.
Kick-down blir litt enormt da jeg ønsker en myk start.
Hvor får jeg kjøpt en slik boks, å til hvilken pris???
Jeg synes min E420 trenger litt nye gass for å begynne å kjøre.
Jeg vurdere å sette inn en diff-klump med sperre og litt høyere utveksling å da ville det vært fint om den startet på 1.gir.
Det er vist en enkel sak å legge til i ventilblokken så den starter på 1.gir,men ikke funnet noen guide på dette enda.
Kick-down blir litt enormt da jeg ønsker en myk start.
Hvor får jeg kjøpt en slik boks, å til hvilken pris???
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
Re: MB E420 -94 (W124)
w201-16 wrote:Hvis en setter inn en annen bryter på ledningene til "B" eller paralellkobler de to så skal den gire fra 1.gir og oppover.
Jeg synes min E420 trenger litt nye gass for å begynne å kjøre.
Jeg vurdere å sette inn en diff-klump med sperre og litt høyere utveksling å da ville det vært fint om den startet på 1.gir.
Det er vist en enkel sak å legge til i ventilblokken så den starter på 1.gir,men ikke funnet noen guide på dette enda.
Kick-down blir litt enormt da jeg ønsker en myk start.
Hvor får jeg kjøpt en slik boks, å til hvilken pris???
Frågan är ju om du får nedväxling till ettan vid annat än stopp då, med boxen så växlar den ner till ettan vid en hastighet som du ställer in själv. Men det kanske går!
Vad du kan göra är att ta ett ventilblock från en USA eller Japan-såld E420, de blocken startar på ettans växel alltid pga högre utväxling. Om du söker på forumet www.500eboard.com efter "First Gear Start Valve Body" så finns det massor med information om detta. Enkelt sagt så byter du bara block så får du alltid start i första växeln. Men då är det permanent.
Tyvärr så har FGSSwitch.com lagt ner verksamheten, så den boxen jag har finns inte att köpa ny längre. Bergwerks har också gjort en, men det var mycket länge sedan. Så alternativen är ett block från USA/Japan - E420/400E, begagnad box från tex Ebay eller bygga något eget.
Re: MB E420 -94 (W124)
Marie wrote:Och ännu enklare är väl att låta bilen sköta det hela själv utan en massa extrakrafs. Har jag bråttom iväg så trampar jag bara gasen djupare och då startar den på ettan utan extra klydd.
Ettan är ju så låg att man inte gärna vill ha i den oftare än absolut nödvändigt, Det är ju en ren startväxel för tungt släp i kraftig uppförsbacke. I vanliga korsningar i stan blir det bara ett extra ryck när tvåan skall i, helt i onödan, på landsväg ännu onödigare.
Jag förstår alltså absolut inte vitsen med den där mackapären.
Jag förstår att du inte förstår. :) Vill jag komma snabbt iväg så är detta den snabbaste metoden, men visst det är ju inte för alla. Nu får jag valmöjligheten med ett enkelt knapptryck, jag kan inte se hur det är så illa!
Re: MB E420 -94 (W124)
w201-16 wrote:Hvis en setter inn en annen bryter på ledningene til "B" eller paralellkobler de to så skal den gire fra 1.gir og oppover.
Jeg synes min E420 trenger litt nye gass for å begynne å kjøre.
Jeg vurdere å sette inn en diff-klump med sperre og litt høyere utveksling å da ville det vært fint om den startet på 1.gir.
Det er vist en enkel sak å legge til i ventilblokken så den starter på 1.gir,men ikke funnet noen guide på dette enda.
Kick-down blir litt enormt da jeg ønsker en myk start.
Hvor får jeg kjøpt en slik boks, å til hvilken pris???
Om du vill bygga en egen så har jag kompletta instruktioner här: viewtopic.php?f=40&t=79117
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: MB E420 -94 (W124)
w201-16 wrote:Hvis en setter inn en annen bryter på ledningene til "B" eller paralellkobler de to så skal den gire fra 1.gir og oppover.
Riktigt så enkelt är det INTE.
När jag köpte min W140 hade "B-brytaren" lossnat från växelväljarhuset och var därmed ständigt i "B-läge". Detta fick till följd att lådan växlade MYCKET knepigt. Den startade helt riktigt på ettan, lade i tvåan uppåt 50, och sedan låg tvåan i till 80 med lätt gasfot, då den abrupt växlade direkt till fyran. Trean gick inte på vis i världen att få den att lägga i annat än genom att manuellt lägga i "3". Nu var ju detta 'automatlådefel' ett av de huvudsakliga prutningsargumenten när jag prutade ned den från 49800 till 30000 blankt, och när felet visade sig vara så enkelt som att montera tillbaka "B-brytaren" och säkra den, så var det ju en riktig fullträff....
Re: MB E420 -94 (W124)
Marie wrote:w201-16 wrote:Hvis en setter inn en annen bryter på ledningene til "B" eller paralellkobler de to så skal den gire fra 1.gir og oppover.
Riktigt så enkelt är det INTE.
När jag köpte min W140 hade "B-brytaren" lossnat från växelväljarhuset och var därmed ständigt i "B-läge". Detta fick till följd att lådan växlade MYCKET knepigt. Den startade helt riktigt på ettan, lade i tvåan uppåt 50, och sedan låg tvåan i till 80 med lätt gasfot, då den abrupt växlade direkt till fyran. Trean gick inte på vis i världen att få den att lägga i annat än genom att manuellt lägga i "3". Nu var ju detta 'automatlådefel' ett av de huvudsakliga prutningsargumenten när jag prutade ned den från 49800 till 30000 blankt, och när felet visade sig vara så enkelt som att montera tillbaka "B-brytaren" och säkra den, så var det ju en riktig fullträff....
Hah det var en dyr lös knapp för firman! :)
Re: MB E420 -94 (W124)
doolar wrote:Marie wrote:Riktigt så enkelt är det INTE.
När jag köpte min W140 hade "B-brytaren" lossnat från växelväljarhuset och var därmed ständigt i "B-läge". Detta fick till följd att lådan växlade MYCKET knepigt. Den startade helt riktigt på ettan, lade i tvåan uppåt 50, och sedan låg tvåan i till 80 med lätt gasfot, då den abrupt växlade direkt till fyran. Trean gick inte på vis i världen att få den att lägga i annat än genom att manuellt lägga i "3". Nu var ju detta 'automatlådefel' ett av de huvudsakliga prutningsargumenten när jag prutade ned den från 49800 till 30000 blankt, och när felet visade sig vara så enkelt som att montera tillbaka "B-brytaren" och säkra den, så var det ju en riktig fullträff....
Hah det var en dyr lös knapp för firman! :)
Ja, fast hade firman lämnat bilen till en märkesverkstad så hade det det ju börjat med en felsökning för 1900kr, därefter ett oljebyte i automaten för 3000kr, sedan diverse olika meningslösa byten av komponenter till dess att hela spakstället bytts ut mot ett fungerande. 19800kr hade inte räckt långt i den historien. Men det var bra prutat!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: MB E420 -94 (W124)
her er det beskrevet med å kjøre i "B"-program å der funker det vist fint.
http://2phast.com/500e/
http://2phast.com/500e/
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
Re: MB E420 -94 (W124)
w201-16 wrote:her er det beskrevet med å kjøre i "B"-program å der funker det vist fint.
http://2phast.com/500e/
Fint vet jag inte...
2phast.com wrote:Once I reached this point, I installed the switch and took the car for several short drives and then out on the freeway. I was afraid with this ckt closed, the transmission might not shift correctly, but so far there everything is working fine (you don't have any control over the shift points using my method, so 1st to 2nd shifts happen around 4500 rpm, the aftermarket kits allow you to adjust this shift point)
Om man inte vill köra omkring i 4500rpm hemma på villagatan så är det bättre som jag och Doolar har det konfigurerat. Min växlar 1-2 vid cirka 1800-2500 rpm beroende på hur mycket jag gasar. Gasen i botten så växlar den 1-2 vid rödmarkeringen så klart.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: MB E420 -94 (W124)
torake wrote:w201-16 wrote:her er det beskrevet med å kjøre i "B"-program å der funker det vist fint.
http://2phast.com/500e/
Fint vet jag inte...2phast.com wrote:Once I reached this point, I installed the switch and took the car for several short drives and then out on the freeway. I was afraid with this ckt closed, the transmission might not shift correctly, but so far there everything is working fine (you don't have any control over the shift points using my method, so 1st to 2nd shifts happen around 4500 rpm, the aftermarket kits allow you to adjust this shift point)
Om man inte vill köra omkring i 4500rpm hemma på villagatan så är det bättre som jag och Doolar har det konfigurerat. Min växlar 1-2 vid cirka 1800-2500 rpm beroende på hur mycket jag gasar. Gasen i botten så växlar den 1-2 vid rödmarkeringen så klart.
Och läser man vidare på 20phasts sida så installerar han en precis likadan som jag har, efter att hans växellåda med fgs valve dött.
Nu har jag inte testat i trafik än, men många är nöjda med denna lösning!
Re: MB E420 -94 (W124)
Igår fortsatte jag med diverse inkopplingar. Rest-värmen är nu klar för test förutom extra säkringshållaren, återkommer när jag testat.
Jag flyttade kontroll/blinkerslampan till dragkroken, då jag kom på att det ju finns två lediga uttag i instrumentklustret som kan lysa grönt. Nu sitter den efter airbaglampan istället:
Nu är det fullt bland knapparna. Det som återstår är kabeldragning till centrallåsknappen:
Jag ska montera ett litet fyrkanals slutsteg som ska driva högtalarna i instrumentbrädan och hatthyllan, det blev ett Pioneer GM-D1004. Väldigt smidigt format och har absolut kräm nog att få lite stabilare ljud i högtalarna. Det placeras under plåtskivan framför fötterna på passagerarplats:
Jag flyttade kontroll/blinkerslampan till dragkroken, då jag kom på att det ju finns två lediga uttag i instrumentklustret som kan lysa grönt. Nu sitter den efter airbaglampan istället:
Nu är det fullt bland knapparna. Det som återstår är kabeldragning till centrallåsknappen:
Jag ska montera ett litet fyrkanals slutsteg som ska driva högtalarna i instrumentbrädan och hatthyllan, det blev ett Pioneer GM-D1004. Väldigt smidigt format och har absolut kräm nog att få lite stabilare ljud i högtalarna. Det placeras under plåtskivan framför fötterna på passagerarplats:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests