MB E420 -94 (W124)

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: MB E420 -94 (W124)

Postby doolar » Mon 22 Nov, 2010 00:11

Mr-sportline wrote:
Mimmi wrote:Grattis till en fin bil, i ett ovanligt trevligt originalskick! :-)



tyvär inte original med tanke på sätena o dörrsidorna.

men ruskigt fin är den :-)


Ska ta reda på om det är original eller ej, bilen har en "unknown code 378" SAMT "interior code 378" så det kan vara något specialbeställt. Ser absolut inte eftermonterat ut någonstans iallafall.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: MB E420 -94 (W124)

Postby doolar » Mon 22 Nov, 2010 00:19

Mimmi wrote:Hej!
För att åtgärda rosten på taket riktigt seriöst måste rutan demonteras. Jag kan nästan gå ed på att rosten spridit sig ner under listen, ända till plåtfalsen. Jag är så gammalmodig att jag hade blästrat och tennat upp en sådan skada. Men vem vet, det kanske finns fullt dugliga plastspackelprodukter i dag...
Svårt bara att få till en riktigt fin fläckbättring på en metallic, men en skicklig lackerare kan bryta lacken så att den stämmer, bilen är ju såpass gammal att ny och gammal lack avviker i kulören (höjden), och lägga en meryta som poleras ihop. Jag har sett sådana exempel som blivit toppenbra, till och med på guldmetallic...

Men så fin som bilen ser ut och verkar vara är det värt det!

Ju mer jag tittar på bilderna desto mer sugen blir jag på att försöka få tag på en bil av den typen. Men det är nog blott en dröm, jag har helt enkelt inte råd efter vad det ser ut.


Jag kommer att lämna den till proffs - behöver inte bli utställningsskick bara det blir ett bra jobb, räknar också med rutan får komma ut. Men som du säger, jag anser att det är värt det.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: MB E420 -94 (W124)

Postby Feliks » Mon 22 Nov, 2010 00:34

doolar wrote:
Mr-sportline wrote:
Mimmi wrote:Grattis till en fin bil, i ett ovanligt trevligt originalskick! :-)



tyvär inte original med tanke på sätena o dörrsidorna.

men ruskigt fin är den :-)


Ska ta reda på om det är original eller ej, bilen har en "unknown code 378" SAMT "interior code 378" så det kan vara något specialbeställt. Ser absolut inte eftermonterat ut någonstans iallafall.

378A:FABRIC PLAID GREY
Så är orginal. Mycker unik och snygg kombination som sagt, aldrig sett den förr...
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: MB E420 -94 (W124)

Postby doolar » Mon 22 Nov, 2010 00:59

Feliks wrote:378A:FABRIC PLAID GREY
Så är orginal. Mycker unik och snygg kombination som sagt, aldrig sett den förr...


Fast 378 är den vanliga gråa tygklädseln. Jag ska kolla med förra ägaren om han vet vad det är, men förmodligen är den bytt. Kan förklara skicket också!

interior 378 <--- så står det först enligt ryska sidan, sedan längst ner i optionrutorna:

038 POWER SUPPLY RCL CONTROL UNIT FOR IMMOBILIZER
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL
512 MB RADIO SPECIAL WITH TRAFF. MESS., RDS
531 AUTOMATIC ANTENNA
540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONING
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
620 AIR POLLUTION CONTROL
348 AUTOM.TELEP.WITH INTEGR. DISTR.-CALL-SYST."ARTHUR"
378 Unknown

Oavsett - bilen är asläcker :)

EDIT:

Utrustning som inte är listad som jag hittat hittills:

SRS passagerare
Aut. avbländningsbar backspegel
Elstolar
Tempomat
Den balla reservdunken i plåt som ligger i reservhjulet
Last edited by doolar on Mon 22 Nov, 2010 17:44, edited 1 time in total.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: MB E420 -94 (W124)

Postby Bullmerca » Mon 22 Nov, 2010 01:23

Mimmi wrote:Hej!
För att åtgärda rosten på taket riktigt seriöst måste rutan demonteras. Jag kan nästan gå ed på att rosten spridit sig ner under listen, ända till plåtfalsen. Jag är så gammalmodig att jag hade blästrat och tennat upp en sådan skada. Men vem vet, det kanske finns fullt dugliga plastspackelprodukter i dag...
Svårt bara att få till en riktigt fin fläckbättring på en metallic, men en skicklig lackerare kan bryta lacken så att den stämmer, bilen är ju såpass gammal att ny och gammal lack avviker i kulören (höjden), och lägga en meryta som poleras ihop. Jag har sett sådana exempel som blivit toppenbra, till och med på guldmetallic...

Men så fin som bilen ser ut och verkar vara är det värt det!

Ju mer jag tittar på bilderna desto mer sugen blir jag på att försöka få tag på en bil av den typen. Men det är nog blott en dröm, jag har helt enkelt inte råd efter vad det ser ut.

Nu sabbar jag tråden lite men men... :-D Här har du en bil Mimmi: http://www.blocket.se/stockholm/MB_e420 ... ?ca=17&w=3
men är nog mer rost på köpet.
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: MB E420 -94 (W124)

Postby Mimmi » Mon 22 Nov, 2010 16:57

Bullmerca wrote: Nu sabbar jag tråden lite men men... :-D Här har du en bil Mimmi: http://www.blocket.se/stockholm/MB_e420 ... ?ca=17&w=3
men är nog mer rost på köpet.



Hej!

Jag också, ber om ursäkt! (trådsabbningen menar jag!)

Tack så mycket, det var jättesnällt. Men det får nog förbli en dröm...
Ekonomiskt verkar många, både äldre och nyare Mercedes vara som ett svart hål med alla de fel jag läser om här som kan uppstå... Och sådant har jag definitivt INTE råd med!

Kabelstammar, elfel, viscokopplingar, fjäderbrott, och diverse annat.
Eftersom jag dessutom inte längre är i skick att kunna göra några större, eller ens mindre reparationsarbeten på en bil får jag nog tyvärr avstå. Men drömma kan jag ju göra...
Jag får hålla mig till min mc som hobby och vara glad för det, den klarar jag av att sköta om tack vare lyften jag har.

Men som sagt, tack ändå!
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: MB E420 -94 (W124)

Postby doolar » Mon 22 Nov, 2010 17:39

Hänt hittills:

Vindrutespolet funkar inte upptäckte jag idag - blir check på det ikväll - fixat, pumpen hade gett upp så satte dit en beg original.

Instrumentklustret är lite skumt, ibland går inte varvräknaren igång förrän man slår på ljuset - check ikväll också. Bilen har varit inne på att få reostaten omlödd nyligen, så lurar på om det är något som är dåligt fastsatt.

Beställt halvljusautomatik.

Ringt lackfirma, ska in i morgon bitti och visa upp rostfläckarna.

Återkommer med rapport!
Last edited by doolar on Tue 23 Nov, 2010 00:54, edited 1 time in total.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: MB E420 -94 (W124)

Postby doolar » Tue 23 Nov, 2010 00:53

Har nu noga kikat igenom det mesta av dokumentationen, bilen är kort sagt överservad. Mycket är gjort "bara för att". Serviceboken fulltecknad hela vägen ut (ligger såklart med en ny i luntan för mig att fortsätta med) på Mercedes förutom sista gångerna då den blivit servad av Auto-Elektra i Malmö (som är absolut minst lika bra och i mitt tycke bättre än MB).

Fakturan från 2009-12-10 är ... intressant:

Stora underhållsservicen vid varje 6k mil, 8903 kr
Bytt vattenpump, termostat och kylvätska, 8094 kr
Lite packningar, slangar och filter till styrservot, 1315 kr
Nav, hjullager och ABS-sensor bytt höger fram pga ABS-lampblink vid högre hastigheter, 7730 kr

Summa total 26042 kr

Fakturan från 2009-10-02 är kul också:

Bytt oljerör, kopparbrickor, glidskenor för kamkedjan och varför inte kylvätskan, 6935 kr

2009-08-31:

Tätprovad och fylld AC plus lite annat, 3868 kr

2009-08-13 dags för däck:
Michelin Pilot Sport runt om, 10962 kr

I could go on all night...

Det är kort sagt mycket imponerande - och så här är hela historiken, har några fantastiska serviceordrar från Tyskland på 5 sidor med varenda skruv specad och galen summa. Förra ägaren har haft bilen sen 6900 mil, så att den är väl omhändertagen är kvällens underdrift.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: MB E420 -94 (W124)

Postby Marie » Tue 23 Nov, 2010 00:59

Mimmi wrote:Ekonomiskt verkar många, både äldre och nyare Mercedes vara som ett svart hål med alla de fel jag läser om här som kan uppstå... Och sådant har jag definitivt INTE råd med!


Och så har du lärt känna min........
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: MB E420 -94 (W124)

Postby Bullmerca » Tue 23 Nov, 2010 01:04

Marie wrote:
Mimmi wrote:Ekonomiskt verkar många, både äldre och nyare Mercedes vara som ett svart hål med alla de fel jag läser om här som kan uppstå... Och sådant har jag definitivt INTE råd med!


Och så har du lärt känna min........


Din är väl i toppskick nu så sälj den till Mimmi :mrgreen: Sen köper du en annan så du har nåt att göra :wink:
CLS350CDI 4Matic

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: MB E420 -94 (W124)

Postby Cpt Tuttle » Tue 23 Nov, 2010 02:04

Marie wrote:
Mimmi wrote:Ekonomiskt verkar många, både äldre och nyare Mercedes vara som ett svart hål med alla de fel jag läser om här som kan uppstå... Och sådant har jag definitivt INTE råd med!


Och så har du lärt känna min........


När vi ändå är inne på ämnet och spånar så kan jag tycka att det är LITE orättvist uttalat ändå. :-)
Har haft min 230E -85 i 1½ år, kört ca. 1400 mil med den och det har nog åtminstone hittills varit det billigaste och mest bekymmersfria bilägande jag har haft.
Slitdetaljer/servicedelar som bromsbelägg, oljefilter, luftfilter, stift m.m. har ju självklart bytts...men det kommer ju krävas på alla bilar.
Reparationskostnaderna under 2009 landade på 20 kr då en frostplugg sprang läck.
2010 fick det dock bli lite dyrare, byte av kopplingscylinder för 600 kr. :| Det enda ännu, peppar peppar...

Att jag då sedan bytt vissa detaljer som lyktglas bara för att fräscha upp bilen är ju ett eget fritt val, så det kan man ju som inte räkna. :wink:

Men det känns som att det ju trots allt är delar som hade kunnat gå sönder på vilken 25 år gammal bil som helst. Eller 5 år gammal bil lika gärna, om man har otur. Alla bilar kan ju gå sönder, men när man ser bilbudgetar från bl.a. Konsumentverket, så finner man ofta att reparationskostnaderna räknas skyhögt mycket högre per år än vad jag är van vid från mitt MB-innehav.

Tror nästan att 164:an jag hade innan fick repareras för mer pengar varje månad än vad jag hittills lagt ned på Mercan i reparationskostnader. :mrgreen:

Du får väl försöka hitta en pedantskött W115 200D som gått under 10 000 mil...då har du nog inte så stora bekymmer de närmsta milen i alla fall. :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: MB E420 -94 (W124)

Postby Bullmerca » Tue 23 Nov, 2010 02:52

Cpt Tuttle wrote:
Marie wrote:
Mimmi wrote:Ekonomiskt verkar många, både äldre och nyare Mercedes vara som ett svart hål med alla de fel jag läser om här som kan uppstå... Och sådant har jag definitivt INTE råd med!


Och så har du lärt känna min........


När vi ändå är inne på ämnet och spånar så kan jag tycka att det är LITE orättvist uttalat ändå. :-)
Har haft min 230E -85 i 1½ år, kört ca. 1400 mil med den och det har nog åtminstone hittills varit det billigaste och mest bekymmersfria bilägande jag har haft.
Slitdetaljer/servicedelar som bromsbelägg, oljefilter, luftfilter, stift m.m. har ju självklart bytts...men det kommer ju krävas på alla bilar.
Reparationskostnaderna under 2009 landade på 20 kr då en frostplugg sprang läck.
2010 fick det dock bli lite dyrare, byte av kopplingscylinder för 600 kr. :| Det enda ännu, peppar peppar...

Att jag då sedan bytt vissa detaljer som lyktglas bara för att fräscha upp bilen är ju ett eget fritt val, så det kan man ju som inte räkna. :wink:

Men det känns som att det ju trots allt är delar som hade kunnat gå sönder på vilken 25 år gammal bil som helst. Eller 5 år gammal bil lika gärna, om man har otur. Alla bilar kan ju gå sönder, men när man ser bilbudgetar från bl.a. Konsumentverket, så finner man ofta att reparationskostnaderna räknas skyhögt mycket högre per år än vad jag är van vid från mitt MB-innehav.

Tror nästan att 164:an jag hade innan fick repareras för mer pengar varje månad än vad jag hittills lagt ned på Mercan i reparationskostnader. :mrgreen:

Du får väl försöka hitta en pedantskött W115 200D som gått under 10 000 mil...då har du nog inte så stora bekymmer de närmsta milen i alla fall. :mrgreen:


Till dig Cpt Tuttle: http://sites.google.com/site/w123swe/
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: MB E420 -94 (W124) uppdaterad todo-lista!

Postby Mimmi » Tue 23 Nov, 2010 10:22

Hej!

Av respekt för trådskaparen tycker jag att vi kan fortsätta denna diskussion i en annan tråd!
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: MB E420 -94 (W124) uppdaterad todo-lista!

Postby MB_Star » Sat 27 Nov, 2010 21:01

sätena är från w210 ifall ni undrar 8)

hur passar bultfästena ? inget special där?

(w124 med v8 har annat fäste än andra w124. kanske samma som w210?)
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: MB E420 -94 (W124) uppdaterad todo-lista!

Postby Mr-sportline » Sun 28 Nov, 2010 00:21

MB_Star wrote:(w124 med v8 har annat fäste än andra w124. kanske samma som w210?)



Därför att kardantunneln är bredare på v8 'orna


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests