Riktigt snyggt och prydligt! F*n en sån här fin 124a vill man ju ha,blir avundsjuk!
Skitfränt med alla original-tillvals prylar!
Var det färdigdraget för läslamporna bakom stolparna eller fanns det nånting "förberett" nån annanstans i bilen?
MB E420 -94 (W124)
Re: MB E420 -94 (W124)
Mercedes-Benz W201 190E 2.3 -90 'Såld'
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Re: MB E420 -94 (W124)
ä
Tack för gillandet.
Nä inte något fördraget, det verkar sällan vara fördraget när det gäller Mercedes från denna tiden. Däremot så fanns originalhärvan att beställa från MB, och kopplades in på taklampan bak, alltså plug and play, typ. :)
Nästa belysningsprylar som ska på är belysta speglar i solskydden och instegsbelysning.
Nylanderz wrote:Riktigt snyggt och prydligt! F*n en sån här fin 124a vill man ju ha,blir avundsjuk!
Skitfränt med alla original-tillvals prylar!
Var det färdigdraget för läslamporna bakom stolparna eller fanns det nånting "förberett" nån annanstans i bilen?
Tack för gillandet.
Nä inte något fördraget, det verkar sällan vara fördraget när det gäller Mercedes från denna tiden. Däremot så fanns originalhärvan att beställa från MB, och kopplades in på taklampan bak, alltså plug and play, typ. :)
Nästa belysningsprylar som ska på är belysta speglar i solskydden och instegsbelysning.
Re: MB E420 -94 (W124)
doolar wrote:Nästa belysningsprylar som ska på är belysta speglar i solskydden och instegsbelysning.
Har du inte sånt redan?? Trodde det var standard med det vid åtta under huven......
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: MB E420 -94 (W124)
M116 wrote:doolar wrote:Nästa belysningsprylar som ska på är belysta speglar i solskydden och instegsbelysning.
Har du inte sånt redan?? Trodde det var standard med det vid åtta under huven......
Har man en 500E så är det inte många options, på E420 började bilarna i princip lika nakna som en 200:a. Däremot så var det ju vanligt med mycket utrustning i-kryssat då vi snackar bil för 800k. Men mitt ex är tämligen snålutrustat, kom med grått tyg tex. Inget utökat ljud eller sminkspeglar med lampor. Ingen ASR (och det är jag glad för), ingen taklucka, inga minnen till elstolarna.
Så jag får ordna upp själv i detta, för att få till den där extra exklusiva känslan som jag tycker mig vilja ha i denna bil. Inga större ingrepp görs, alla delar sparas och allt går att återställa till original om jag vill någon gång i framtiden.
Idag har jag monterat ett förvaringsfack framför stolen, ett tillbehör jag letat som f-n efter men som jag äntligen fått tag i:
Re: MB E420 -94 (W124)
De där förvaringsfacken är skitfräna!! Grattis till fyndet
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: MB E420 -94 (W124)
M116 wrote:De där förvaringsfacken är skitfräna!! Grattis till fyndet
Ja och mycket användbara! Hittade faktiskt två, så ett går i farsans 500E.
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: MB E420 -94 (W124)
Kul med webaston! Mycket mytomspunnet och ibland överdrivet mystiskt beskrivet, ungefär som om det skulle handla om svart magi. Men ruggigt skönt tillbehör! Jag har webasto i alla mina vinteraktuella bilar, i min X5 är den eftermonterad.
Själv fick jag en aha-upplevelse när värmen i min E38 krånglade (den har webasto från fabrik). Hade ingen värme i kupén och det slutade med att jag lossade slangar en efter en och fyllde på vatten för att se hur vattnet rann. Vatten genom kylaren, genom motorn och genom värmepaketet och tillbaks. Har man en webasto så är den inkopplad på denna slinga, eventuellt tillsammans med en elektromagnetisk backventil för att stänga vattenkretsen till antingen motor eller kupé, och att den öppnar vid en viss temperatur så att hela systemet värms. I mitt fall var en elektromagnetisk backventil trasig, så det varma vattnet gick bara runt i motorn men släpptes inte in i kupén pga den trasiga backventilen.
I princip kan man koppla in webaston var som helst i bilens värmesystem - det är bara att kapa två slangar - vilka som helst - (en in och en retur). Men vilka två - samt om man vill ha en backventil - bestäms av hur man som ägare av bilen vill att systemet ska fungera. En cirkulationspump behövs också - antingen har bilen en elektrisk pump original eller så behöver man installera en tillsammans med webaston. Pumpen ska få +12V tillsammans med Webaston så att pumpen går igång samtidigt som webaston.
Om man vill ha värme i kupén behöver man också komma på ett sätt att starta kupéfläkten på lågvisp. I mitt fall löstes detta genom att ta samma 12V som går till webaston, och dra den genom en vridpotentiometer till fläktmotorn.
Hur värmarens funktion ska väljas är upp till ägaren av bilen. Själv prioriterar jag komforten, det sköna att komma ut till en varm, isfri kupé - men det finns de som prioriterar att motorn ska vara så varm som möjligt. Det bestämmer man som ägare av bilen själv. Skillnaden är hur en backventil installeras. En bils värmesystem brukar ha mellan 6-12 liter vatten, och kan man stänga av detta till endast kupén eller motorn så går uppvärmningen dubbelt så fort. Att värma motorblocket tar dessutom lång tid, så är man intresserad av en varm kupé i första hand, så gör man klokt i att strypa vattentillförseln till blocket den första kvarten, eller till värmen i kupén börjar komma.
Om man vill ha en varm kupé så installerar man den elektromagnetisk ventil så att den stänger flödet ut till motorn, och vill man ha tvärtom så kopplar man in den så att den stänger av flödet in till kupén. Det löser man med en T-koppling som finns att köpa på Swedol för ca 200 kr.
Nya webastos kan köpas i Tyskland för ca 8000 kr inkl fjärrstart och frakt. Vill man ha den installerad i Sverige så brukar verkstaden ta ca 15-30 000 för att koppla in den.
Själva Webaston är i stor utsträckning självgående original - det finns en +12V och en jord på enheten, och om du lägger på 12V på den så kommer den gå igång av sig själv, ventilera (fläkten går) några sekunder innan man hör att bränslepumpen tickar och den försöker tända. Det krävs alltså ingen märkesanpassning för detta. Den enda skillnaden mellan en standard Webasto och en märkesanpassad är att den märkesanpassade har elektronik för att integrera enheten på bilens IBus eller vad motsvarande fordonselektroniska system heter på Mercedes, för att lagra felkoder.
Om du inte vill ha Webastos fjärrstart så finns det GSM-reläer inklusive programvara att köpa på ebay för ca 700 kr. Med ett sådant kan du starta värmaren via din mobilapp.
Själv fick jag en aha-upplevelse när värmen i min E38 krånglade (den har webasto från fabrik). Hade ingen värme i kupén och det slutade med att jag lossade slangar en efter en och fyllde på vatten för att se hur vattnet rann. Vatten genom kylaren, genom motorn och genom värmepaketet och tillbaks. Har man en webasto så är den inkopplad på denna slinga, eventuellt tillsammans med en elektromagnetisk backventil för att stänga vattenkretsen till antingen motor eller kupé, och att den öppnar vid en viss temperatur så att hela systemet värms. I mitt fall var en elektromagnetisk backventil trasig, så det varma vattnet gick bara runt i motorn men släpptes inte in i kupén pga den trasiga backventilen.
I princip kan man koppla in webaston var som helst i bilens värmesystem - det är bara att kapa två slangar - vilka som helst - (en in och en retur). Men vilka två - samt om man vill ha en backventil - bestäms av hur man som ägare av bilen vill att systemet ska fungera. En cirkulationspump behövs också - antingen har bilen en elektrisk pump original eller så behöver man installera en tillsammans med webaston. Pumpen ska få +12V tillsammans med Webaston så att pumpen går igång samtidigt som webaston.
Om man vill ha värme i kupén behöver man också komma på ett sätt att starta kupéfläkten på lågvisp. I mitt fall löstes detta genom att ta samma 12V som går till webaston, och dra den genom en vridpotentiometer till fläktmotorn.
Hur värmarens funktion ska väljas är upp till ägaren av bilen. Själv prioriterar jag komforten, det sköna att komma ut till en varm, isfri kupé - men det finns de som prioriterar att motorn ska vara så varm som möjligt. Det bestämmer man som ägare av bilen själv. Skillnaden är hur en backventil installeras. En bils värmesystem brukar ha mellan 6-12 liter vatten, och kan man stänga av detta till endast kupén eller motorn så går uppvärmningen dubbelt så fort. Att värma motorblocket tar dessutom lång tid, så är man intresserad av en varm kupé i första hand, så gör man klokt i att strypa vattentillförseln till blocket den första kvarten, eller till värmen i kupén börjar komma.
Om man vill ha en varm kupé så installerar man den elektromagnetisk ventil så att den stänger flödet ut till motorn, och vill man ha tvärtom så kopplar man in den så att den stänger av flödet in till kupén. Det löser man med en T-koppling som finns att köpa på Swedol för ca 200 kr.
Nya webastos kan köpas i Tyskland för ca 8000 kr inkl fjärrstart och frakt. Vill man ha den installerad i Sverige så brukar verkstaden ta ca 15-30 000 för att koppla in den.
Själva Webaston är i stor utsträckning självgående original - det finns en +12V och en jord på enheten, och om du lägger på 12V på den så kommer den gå igång av sig själv, ventilera (fläkten går) några sekunder innan man hör att bränslepumpen tickar och den försöker tända. Det krävs alltså ingen märkesanpassning för detta. Den enda skillnaden mellan en standard Webasto och en märkesanpassad är att den märkesanpassade har elektronik för att integrera enheten på bilens IBus eller vad motsvarande fordonselektroniska system heter på Mercedes, för att lagra felkoder.
Om du inte vill ha Webastos fjärrstart så finns det GSM-reläer inklusive programvara att köpa på ebay för ca 700 kr. Med ett sådant kan du starta värmaren via din mobilapp.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: MB E420 -94 (W124)
Vad gäller lacken av dragkroken så vill jag inte på något sätt bidra till förvirringen. Själv är jag inte lackerare, men min kompis Stefan som är, säger att skillnaden mellan våtlack och pulverlack är täckningen. Eftersom pulverlack appliceras med ett elektriskt kraftfält så dras färgen in i minsta skrymsle. Det är svårt/omöjligt att göra samma sak med våtlack.
Men när väl lacken fastnat och torkat så är det ingen skillnad på lack. Metoden att få dit den skiljer, men lacken är densamma.
Oavsett om du pulverlackar eller våtlackar så är det viktiga underarbetet. Om du gör det rätt (avfettar och slipar) så kommer lacken att sitta hur länge som helst (bortsett mekanisk åverkan), oavsett om du pulverlackar eller våtlackar.
Men när väl lacken fastnat och torkat så är det ingen skillnad på lack. Metoden att få dit den skiljer, men lacken är densamma.
Oavsett om du pulverlackar eller våtlackar så är det viktiga underarbetet. Om du gör det rätt (avfettar och slipar) så kommer lacken att sitta hur länge som helst (bortsett mekanisk åverkan), oavsett om du pulverlackar eller våtlackar.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
Re: MB E420 -94 (W124)
Tack för all info och tips, forumet at it's best!
Har du länk eller tips på säljare för fjärrstart till webaston? Hittade några med en fulkopplad enkel mobiltelefon, antar det funkar också?
Just fjärrstart hade varit användbart för mig, om jag ska ta en tur från garaget som ligger kvart bort så är det ju utmärkt, särskilt eftersom det är kallt i garaget på höst, vinter och vår.
Har du länk eller tips på säljare för fjärrstart till webaston? Hittade några med en fulkopplad enkel mobiltelefon, antar det funkar också?
Just fjärrstart hade varit användbart för mig, om jag ska ta en tur från garaget som ligger kvart bort så är det ju utmärkt, särskilt eftersom det är kallt i garaget på höst, vinter och vår.
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: MB E420 -94 (W124)
Inte för att vara petig men det är lite olämpligt att köra en bränslevärmare i ett stängt garage. Men kanske har du kanon-utsug, vad vet jag, bara ett tips i all välmening
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
Re: MB E420 -94 (W124)
DieselThomsen wrote:Inte för att vara petig men det är lite olämpligt att köra en bränslevärmare i ett stängt garage. Men kanske har du kanon-utsug, vad vet jag, bara ett tips i all välmening
Stort flerbilsgarage med dunderventilation, om en motorvärmare går i en kvart gör ingen skillnad där. :)
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: MB E420 -94 (W124)
Ang fjärrstart till Webasto, denna skulle fungera: (jag söker på "gsm relay" på ebay.com)
Det enda Webaston behöver är något som ger den +12V på sin pinne, sedan sköter den sig själv.
http://www.ebay.com/itm/GSM-RELAY-DC-7C ... 19e89cc51a
Det enda Webaston behöver är något som ger den +12V på sin pinne, sedan sköter den sig själv.
http://www.ebay.com/itm/GSM-RELAY-DC-7C ... 19e89cc51a
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
Re: MB E420 -94 (W124)
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: MB E420 -94 (W124)
Den ser ut att kunna samma som de från Kina, så det får nog bli en sådan! Tack för tipset!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 86 guests