Page 44 of 48

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Sat 17 Jan, 2015 00:46
by Mercafreaket
Inte att förakta. Riktigt najs med det. Hade det på min gamla TOKsnikade kombi, otroligt nog. Och det fungerade riktigt bra efter lampbyte.

Har man väl haft vill man inte vara utan.

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Thu 07 May, 2015 00:11
by doolar
Nu rör det lite på sig åtminstone. Fick bilen försäkrad som entusiastbil hos Bilsport & MC i dag, nöjd med värderingen, villkoren och inte minst årspremien (1500 kr). Dags att säga upp avställningsförsäkringen och försöka få bilen godkänd hos bilprovningen.

Dragkroken har jag börjat fixa till. Isärmonterad och sedan blästrad balk och metallbricka. Ett lager zinkgrund:

Image

Rengöring av krok och krokfästet:

Image

Krokfästet efter rengöring med fettlösande och sedan syra:

Image

Image

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Fri 08 May, 2015 21:42
by doolar
Belysta solskydd klara:

Image

Beställt hem ett medel för att återställa flammiga anodiserade aluminumlister, torake hade fått bra resultat, så jag får prova också.

Före:
Image

Efter:
Image

Före:
Image

Efter:
Image

Några resultat till:
Image

Image

Kort och gott - mycket nöjd! Håller det bara så är det verkligen super. Väldigt lite åtgång på den lilla flaskan också. Rekommenderas!

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Fri 08 May, 2015 21:43
by Hynboholm
Kul att det funkar!

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Sat 09 May, 2015 17:17
by Jim Profit
Vad hette medlet?

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Sat 09 May, 2015 22:05
by doolar

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Sun 10 May, 2015 08:31
by Jim Profit
doolar wrote:
Jim Profit wrote:Vad hette medlet?


http://www.ebay.com/itm/161358861633?_t ... EBIDX%3AIT


Tack, har lagt en beställning. :-D

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Mon 11 May, 2015 18:48
by KOWALSKI 1
doolar wrote:
Jim Profit wrote:Vad hette medlet?


http://www.ebay.com/itm/161358861633?_t ... EBIDX%3AIT



va ere man brukar säga?
only in USA hittar man dundermedlen till sin bil

är dina lister fortfarande rena o snygga efter rengöringen?
kan man ta detta medel på grillen om man vill putsa bått vita aluiminiumfläckar?

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Tue 12 May, 2015 14:31
by doolar
KOWALSKI 1 wrote:
doolar wrote:
Jim Profit wrote:Vad hette medlet?


http://www.ebay.com/itm/161358861633?_t ... EBIDX%3AIT



va ere man brukar säga?
only in USA hittar man dundermedlen till sin bil

är dina lister fortfarande rena o snygga efter rengöringen?
kan man ta detta medel på grillen om man vill putsa bått vita aluiminiumfläckar?


Ser jättefina ut fortfarande, men det har ju bara gått några dagar.

Detta är inget polermedel, så till oxiderad aluminium är det annat som gäller. :)

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Sun 17 May, 2015 10:07
by Magnu5
Kommer också köpa detta! Nice!

doolar wrote:
Jim Profit wrote:Vad hette medlet?


http://www.ebay.com/itm/161358861633?_t ... EBIDX%3AIT

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Tue 19 May, 2015 12:28
by doolar
Då var krokbalken färdig:

Image

Image

Image

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Tue 19 May, 2015 12:58
by aroncbds
Snyggt!!

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Fri 12 Jun, 2015 21:01
by doolar
Idag har jag bytt gummikuddarna till bakfjädrarna till de högsta, för nu ska dragkroken på och bilen är redan nu lägre bak än fram. Efter det var det dags att börja med dragkroksmonteringen!

Rivit ur inredningen i bagageutrymmet:

Image

Image

Bakstötfångare bortmonterad, så här mycket smuts hinner samlas bakom under ett par år, rengöring är givet innan återmontage:

Image

Blir en massa grejer av detta lilla jobb:

Image

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Sat 13 Jun, 2015 07:47
by pasi
Riktigt fint jobb du gör och fin bil! Kommer bli en bra dragbil:)

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Thu 18 Jun, 2015 22:23
by doolar
Sådär era dragkroksfreaks, here goes!

Sista delarna jag saknade:

Image

Klassisk rostfälla på 034/036-bilarna, har faktiskt aldrig kollat under batteriet, men det såg onekligen perfekt ut:

Image

Bort med värmeskölden ovanför slutburken, under den var det typ noll rostskydd och därmed lite småfläckigt:

Image

Reservhjulsbaljan ser ju bra ut:

Image

Dags att börja skrapa bort rostskyddsmassa där krokbalken ska ligga an:

Image

Borra 18 mm för skruvarna:

Image

Dessa två kavata herrar i svart ska sedan tråcklas in i balken:

Image

Image

Men först ska det bli hål i bilen. Här ser man ytrosten under värmeskölden, givetvis bortskrapat och rostskyddat innan skölden åkte tillbaka:

Image

Image

Fäste för skruvarna till förstärkningsjärnen:

Image

Krokbalk på:

Image

Image

Förstärkningsbananstag på sidorna:

Image

Image

Image

Krokpremiär:

Image

Image

Kabeldragning, kontaktstycke med kabelmatta:

Image

Image

Så väl förberett överallt:

Image

Image

Image

Baksäte och förarstol behövdes flyttas på lite:

Image

Panelen under ratten såklart:

Image

Placering av kontrollampa:

Image

Image

Till sist var det tid att sätta sågen i bakstötisen, det kändes sådär:

Image

Image

Image

Letar efter denna originaltäckplast som inte längre finns hos MB, har du en över?

Image

Dags för dekalmys:

Image

Image

Image

Image

Och så godkänd!

Image