Page 45 of 48

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Thu 18 Jun, 2015 22:26
by doolar
Passade också på att byta olja, filter, fixa till spolarvätskebehållaren som behövde rengöring och nya gummin, samt kupefilterbyte.

Hög tid för kupefiltren iallafall:

Image

Image

Titta så fin! Nyfylld med Mercedes SummerFit:

Image

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Thu 18 Jun, 2015 23:04
by M116
Kan det vara den här du letar efter :?: :lilangel:

Image

Image

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Thu 18 Jun, 2015 23:08
by doolar
M116 wrote:Kan det vara den här du letar efter :?: :lilangel:

Image

Image


Dräggel....

Ja det skulle jag väl tro att det är?

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Fri 19 Jun, 2015 08:09
by Jim Profit
Magnu5 wrote:Kommer också köpa detta! Nice!

doolar wrote:
Jim Profit wrote:Vad hette medlet?


http://www.ebay.com/itm/161358861633?_t ... EBIDX%3AIT


Snyggt jobbat med kroken!

Har listerna hållt sig fina? Jag har fått hem medlet och tänkte testa det på min när det är dags för rekond om ett par veckor.

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Fri 19 Jun, 2015 22:37
by doolar
[quote="Jim Profit"

Snyggt jobbat med kroken!

Har listerna hållt sig fina? Jag har fått hem medlet och tänkte testa det på min när det är dags för rekond om ett par veckor.[/quote]

Tack, jodå mina lister ser fortfarande fina ut.

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Fri 19 Jun, 2015 22:55
by torake
Mina lister ser bra ut med! Bilen har stått ute i ur och skur en månad, snart.

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Sun 21 Jun, 2015 22:33
by doolar
Äntligen hittat en ac-panel med alla knapphål. Dessutom en som aldrig varit monterad, endast lite små förvaringsrepor:

Image

Inget skav i plasthylsan skvallrar om omonterad del:

Image

Nu kan jag få plats med knapp till rest-värme och knapp till att styra dörrlåsen inifrån.

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Mon 22 Jun, 2015 08:25
by aroncbds
Trevligt! Underbart förädlingsprojekt för övrigt! :-)

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Mon 22 Jun, 2015 08:40
by doolar
aroncbds wrote:Trevligt! Underbart förädlingsprojekt för övrigt! :-)


Tack! Nu måste jag bara hitta delarna till rest-värmen också. :)

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Thu 25 Jun, 2015 22:21
by doolar
Fått tag i dörrfack med högtalare:

Image

Image

Facken är i bra skick, lite klädselsläpp och dom har nog suttit i en rökarbil, tur jag jobbar på en saneringsfirma. Började idag med att montera isär högtalarna och tvätta allt utom högtalarelementen. Sedan får allt ligga och gosa i vårat torkrum med ozon, så försvinner cigglukten kvickt.
Det blir också nya högtalargaller, dom är lite för gula för min smak, plus att skumgummit innanför bara faller i bitar.

Högtalarna verkar vara i ok skick, men frågan är om dom inte måste bytas ut eftersom det är 2 Ohms då jag inte kör originalradio och har faceliftbil.

Tack till M116 här på forumet som hade täckplasten till kofångaren, inklusive fästram:

Image

Image

Färg är beställd för att lacka i rätt kulör!

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Sun 28 Jun, 2015 17:10
by doolar
Denna har legat och dammat i några år nu, dags att sätta igång att montera den. Det är alltså en first gear switch, kommer att kopplas in på S/W-knappen så i S-läge blir det start från ettans växel, slår jag över till W-läge så kommer den att vara original med start på tvåan.

Image

Image

Fortsättning följer!

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Sun 28 Jun, 2015 20:33
by torake
doolar wrote:Denna har legat och dammat i några år nu, dags att sätta igång att montera den. Det är alltså en first gear switch, kommer att kopplas in på S/W-knappen så i S-läge blir det start från ettans växel, slår jag över till W-läge så kommer den att vara original med start på tvåan.

Det där är en riktigt bra uppgradering. Använder S-läget hela tiden med min modul!

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Mon 29 Jun, 2015 21:27
by doolar
Blev ett ryck till idag, första jag gjorde var att byta bränslefilter.

Vidare gav jag mig själv bakläxa på dragkroken. Jag läste igenom den engelska instruktionen i WIS häromdagen, och upptäckte att skruvarna till dragkroksbalken inte fick återanvändas, samma som skruvar till bromsok. Så det fick bli fyra nya från Mercedes:

Image

Image

Detta innebar såklart att bakstötisen fick komma ner igen, men det skulle den ändå för att få täckplasten med ram ditsatt.

Täckplasten är i fel färg, så beställt färg också, som vanligt propert Mercedes med klarlack och allt:

Image

Börjar med att passa in själva ramen, nu är det så väl genomtänkt så att det finns spår på insidan av stötfångaren som ramen häktas fast i:

Image

Image

Image

Så det är bara att häkta på och rita med tusch på insidan och sen fram med sågen!

Grovt utskuret med tryckluftsvinkelslip, sedan tar jag resten med fil och ögonmått:

Image

Luckan passar perfekt! I ena hörnet syns min tidigare fadäs som jag kommer till snart:

Image

Image

Färdigfilat:

Image

Detta är resterna av den avfasning jag gjorde tidigare som skulle ge plats åt att öppna locket till elkontakten. Tog i lite för mycket och det straffade sig nu då ramen till luckan ska nitas precis där.

Image

En liten ful-lagning får komma till pass, inte ute efter att vinna concours på underkanten av stötfångaren, däremot ska det hålla. Epoxylimmar en plåtbit bakom, och tar en bit plast från den bortkapade biten och täcker med.

Image

Image

Inte min finaste stund, men det duger. Ska dras ett borrhål och en nit igenom ändå, plus att det sitter ett lock över. Så man får f-n böja sig sönder och samman för att hitta den där. :)

Image

Lacka-lacka, la inte ner massor med arbete här, det är bara öronen som syns. När kroken är på...

Image

Medan lacken härdar borras det lite:

Image

Parkinson slog till värre än vanligt här, men nu är ramen monterad:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Det var dagens arbete! I morgon ska jag lacka själva luckan, ska försöka få till riktigt bra finish på den, då den ju kommer att sitta på i princip jämt.

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Mon 29 Jun, 2015 22:37
by Marie
Skälet att WIS anger att man inte får återanvända skruvarna är låspastan (det blåa) på gängan. Pytsar du på medelhård Loctite så är det inga problem att återanvända skruvar.
Det handlar ju inte om sträckskruvar....

Re: MB E420 -94 (W124)

Posted: Mon 29 Jun, 2015 23:40
by doolar
Marie wrote:Skälet att WIS anger att man inte får återanvända skruvarna är låspastan (det blåa) på gängan. Pytsar du på medelhård Loctite så är det inga problem att återanvända skruvar.
Det handlar ju inte om sträckskruvar....


Jo tack jag Loctitade de gamla, men jag vill inte chansa. Dessutom gillar jag glansiga prylar :).

Vem vet vilket moment de gamla skruvarna drogs med? Såg dessutom lite småtråkiga ut, och kostade inga stora summor precis.

Men visst, det var väl vid närmare eftertanke rätt onödigt. Ungefär som hela denna bilen är. :)