hyped's w203 C180Kompressor Avantgarde -04

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
hyped
Expert
Expert
Posts: 462
Joined: Sat 24 Mar, 2007 19:29
Location: Norrbotten
Contact:

hyped's w203 C180Kompressor Avantgarde -04

Postby hyped » Mon 29 Nov, 2010 20:17

Image
Image
Image

Då inledde man ledigveckan med att införskaffa sig en W203. Bilen är svensksåld med en ägare innan mig och ~6500mil på mätaren. 100% rostfri, fullstämplad servicebok hos MB och pedandiskt skött av en äldre herre.

Trots att den är i ett nyskick måste en del saker göras allt eftersom och ni ska få följa det här i tråden. 8)

* Ditec lackbehandling - Klart!
* Nya sommarfälgar med däck, 19". Klart! 19" Krom
* Nya vinterfälgar med däck, 18" alt 19"? - Klart! 18"
* Ny comand eller double din stereo
* Klarglas baklysen
* Kleemann steg 1
* Ditec solfilm Klart!
* H&R Sänkning
* Lättare rostskyddsbehandling

Ryss fakta;

    Code: Select all

    Название     val
    fin     
    vin     WDB2030461A65994
    whc     WDB
    chassbm     203046
    chass_ident     1A659964
    type     271
    subbm1     946
    subbm2     
    auxiliary_drive     
    body     
    body_code     
    delivery_date     040421         
    engine     271946 30 372267                   
    front_axle1     
    front_axle2     AL253040419050                         
    heater     
    interior     711A                                   
    lights     
    model_idx     0
    odometer     
    order_num1     0456900953
    paint1     768U           
    paint2     
    paint3     
    paint4     
    paint5     
    platform     
    production_num1     5983390                             
    production_order_ref     N
    rear_axle1     
    rear_axle2     
    release_date     040421     
    retarder     8 040421       
    rims     
    service_num     
    steering     
    trailer     
    transfer_case     
    transmission     722695 05 291942                   
    vin_dc     
    vinwhc     
    winch     
    wiper     

    Code     Текст
    M18            DISPLACEMENT 1.8 LITER
    R19            Unknown
    287            THROUGH-LOADING FEATURE
    345            RAIN SENSOR
    423            5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
    523            RADIO AUDIO 20
    524            PAINTWORK - PRESERVATION
    543            SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE-
    551            ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
    573            " FRONT SEATS, LEFT AND RIGHT, WITH SEAT HEIGHT ADJUSTMENT" ???
    580            AIR CONDITIONING
    600            HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
    614            " LAMP UNIT, ASYMMETRICAL, L.H. TRAFFIC, WITH AMBER LENSES" ???
    619            XENON LIGHT UNIT - HEADLAMP DISCONTINUED
    668            PACKAGING FOR SHIPPING VEHICLES WITH TIE-DOWN HOOK
    670            UTILIZATION OF RESIDUAL ENGINE HEAT ???
    673            HIGH-CAPACITY BATTERY
    690            " BLUE HEAT-INSULATING GLASS ALL ROUND, REAR WINDOW (LAMINATED SAFETY GLASS)"???
    691            BLUE HEAT-INSULATING GLASS ALL-AROUND, GLASS REAR
    710A           Unknown
    711A           Unknown
    768U           Unknown
    805            AEJ 06/1/M/X
    873            SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
    882            INTERIOR SAFEGUARD/TOWING PROTECTION
    926            AIR POLLUTION CONTROL D4 EU4-MEASURES
    954            EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
    983            VEH. TITLE OF OWNERSHIP-OMITTED AND W/O COC PAPERS
    210B           OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - SWEDISH
    250B           Unknown
    267B           Unknown
    5XXL           EUROPE
    569L           SWEDEN
    768U           Unknown
    711A           Unknown

    Название     Value
    AF1SV     
    AF2SV     
    ENGSV     
    CASESV     
    AR1SV     
    AR2SV     
    TRANSSV     
    MTRSAC     A2710106700
Last edited by hyped on Mon 11 Apr, 2011 20:06, edited 10 times in total.
Ex:
GLK 220 CDI AMG 4MATIC -15 (x204)
E250 CDI AMG 4MATIC -12 (s212)
C220 CDI AMG -11 (s204)
CLK 320 AMG -98 (c208)
C180 Kompressor Avantgarde- 04 (w203)
C180 -97 Classic (w202)
E200 -89 (w124)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby vic viper » Mon 29 Nov, 2010 20:40

Varför förstöra bilen genom att rostskyddsbehandla den?
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
hyped
Expert
Expert
Posts: 462
Joined: Sat 24 Mar, 2007 19:29
Location: Norrbotten
Contact:

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby hyped » Mon 29 Nov, 2010 20:53

På vilket sätt tycker du att bilen blir förstörd? :shock:
Ex:
GLK 220 CDI AMG 4MATIC -15 (x204)
E250 CDI AMG 4MATIC -12 (s212)
C220 CDI AMG -11 (s204)
CLK 320 AMG -98 (c208)
C180 Kompressor Avantgarde- 04 (w203)
C180 -97 Classic (w202)
E200 -89 (w124)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby vic viper » Mon 29 Nov, 2010 21:34

Har sett mängder med rostskyddade bilar på jobbet, en tjock brunsvart sörja täcker allt undertill förutom kardan och avgas om du har tur, man kan inte göra ett skit med bilen utan att det tar dubbelt så lång tid pg.a nersölade händer och verktyg, merparten av sörjan hamnar där den inte alls behöver finnas.

En modern bil rostar inte sönder i botten, bärarmar eller bakvagnsbryggan. Rostskyddsvax behövs snarare främst i insidan och botten av dörrarna, inne i rambenen och längs skärmkanter.

Sedan anser jag det än mer meninsglöst att rostskydda en bil med några år på nacken, den eventuella rost som redan finns göms under massan och fortsätter att gro ostört och osynligt.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
hyped
Expert
Expert
Posts: 462
Joined: Sat 24 Mar, 2007 19:29
Location: Norrbotten
Contact:

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby hyped » Mon 29 Nov, 2010 21:48

Jasså! Så tror du att min är så pass 'modern' att det är onödigt? Ingen idé att göra en dinitrol behandling om det är meningslöst.
Ex:
GLK 220 CDI AMG 4MATIC -15 (x204)
E250 CDI AMG 4MATIC -12 (s212)
C220 CDI AMG -11 (s204)
CLK 320 AMG -98 (c208)
C180 Kompressor Avantgarde- 04 (w203)
C180 -97 Classic (w202)
E200 -89 (w124)

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby Landin » Tue 30 Nov, 2010 00:36

en 04 i haparanda behöv du inte rostskyddsbehandla
som exempel så är våran Astra från 98 aldrig rostskyddsbehandlad sen ny, nu har den avverkat snart 27000 mil och än finns de inte ens en ytrostfläck efter stensprut, även fast bilen är blekare än en död gamling
som sagt, jag tycker iaf de är onödigt på din bil, men sen är de ju din bil så de är upp till dig om du vill göra de ändå
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

User avatar
hyped
Expert
Expert
Posts: 462
Joined: Sat 24 Mar, 2007 19:29
Location: Norrbotten
Contact:

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby hyped » Tue 30 Nov, 2010 11:53

Tror jag hittar på nåt lättare då..

Hade tänkt ringa o boka tid för solfilm men kom på att det kanske är smartare att göra det efter besiktning. Undra hur man ska börja tackla det problemet. På min gamla c180 rev man ju alltid innan besiktning men känns väl lite si och så att riva proffstonat en gång om året..

Var går % gränsen på toning?
Ex:
GLK 220 CDI AMG 4MATIC -15 (x204)
E250 CDI AMG 4MATIC -12 (s212)
C220 CDI AMG -11 (s204)
CLK 320 AMG -98 (c208)
C180 Kompressor Avantgarde- 04 (w203)
C180 -97 Classic (w202)
E200 -89 (w124)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby Lasse Bender » Tue 30 Nov, 2010 12:33

Ang. rostskydd håller jag fullständigt med dig "vic viper". Smeten undertill gör det bara svårare att upptäcka ev. rost innan det har gått för långt. Och det är precis som du säger inte där rostproblemen uppkommer.
Skall man över huvudtaget göra något så är det som sagt hålrummen i första hand. En riktig linoljebehandling är rena mirakelkuren eftersom linoljan stoppar redan begynnande rost. Och den finns säkerligen där redan.
Har själv haft möjlighet att studera två likadana bilmodeller varav den ena har Dinitrolbehandlats regelbundet under tio år och den andra har ingen som helst behandling. Båda bilarna har används under likartade förhållande. Kan bara konstatera att det inte är någon som helst skillnad vad gäller rost. Dessutom är den obehandlade fyra år äldre. Och den är betydligt trevligare att skruva med under än den andra.

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby Landin » Tue 30 Nov, 2010 13:21

hyped wrote:Tror jag hittar på nåt lättare då..

Hade tänkt ringa o boka tid för solfilm men kom på att det kanske är smartare att göra det efter besiktning. Undra hur man ska börja tackla det problemet. På min gamla c180 rev man ju alltid innan besiktning men känns väl lite si och så att riva proffstonat en gång om året..

Var går % gränsen på toning?


svart nagellack på kanten uppe på rutan och lite ner på filmen så kanten försvinner, sen säger du att de är sydamerikansa taxirutor köpta på mercedes eller nått i den stilen
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby vic viper » Tue 30 Nov, 2010 14:22

Hissa ner rutorna och koppla ur knapparna alternativt motorerna eller dra säkringen, finns inget krav på att fönsterhissarna ska funka.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
hyped
Expert
Expert
Posts: 462
Joined: Sat 24 Mar, 2007 19:29
Location: Norrbotten
Contact:

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby hyped » Tue 30 Nov, 2010 14:44

vic viper wrote:Hissa ner rutorna och koppla ur knapparna alternativt motorerna eller dra säkringen, finns inget krav på att fönsterhissarna ska funka.



Jag tror dom vart med om den ett antal gånger...
Ex:
GLK 220 CDI AMG 4MATIC -15 (x204)
E250 CDI AMG 4MATIC -12 (s212)
C220 CDI AMG -11 (s204)
CLK 320 AMG -98 (c208)
C180 Kompressor Avantgarde- 04 (w203)
C180 -97 Classic (w202)
E200 -89 (w124)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby vic viper » Tue 30 Nov, 2010 15:02

Spelar väl ingen roll, de kan ju inte underkänna något de inte ser.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby Landin » Tue 30 Nov, 2010 16:31

Precis, säg att du skulle köra ner rutorna för att få bort snö tex och dom gick inte få upp igen

Men tack för tipset om säkringen :P hade inte tänkt på de själv, tror ja gör så på c klassen när den är filmad :) är de nått mer som dör än elhissarna om man sliter säkringen?
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby SUMO » Tue 30 Nov, 2010 17:03

vic viper wrote:Spelar väl ingen roll, de kan ju inte underkänna något de inte ser.


Jodå, det kan dem visst. Har råkat ut för det själv nämligen.. Eller, rättare sagt, kommer du in på besiktningen och påstår att rutorna inte går att hissa upp (speciellt på vintern) så kan du lita på att det kommer att läggas en god del energi på att kontrollera hur det ligger till.

Och såå svårt är det inte att se om rutorna är tonade, även om de ligger längst ner i dörrarna..

Ljusgenomsläppet måste vara minst 75%, en orginalruta utan toning ligger på ca 85%. Eftersom Bilprovningen saknar utrustning för att mäta ljusgrnomsläpp och gränsen är så låg, så räknas all form av toning på framrutorna som otillåten. Enda chansen till undantag (som jag känner till) är medicinskt, dvs ett intyg från läkare på epilepsi etc.
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: hyped's w203 C180 Kompressor Avantgard 2004

Postby SUMO » Tue 30 Nov, 2010 17:07

Landin wrote:
hyped wrote:Tror jag hittar på nåt lättare då..

Hade tänkt ringa o boka tid för solfilm men kom på att det kanske är smartare att göra det efter besiktning. Undra hur man ska börja tackla det problemet. På min gamla c180 rev man ju alltid innan besiktning men känns väl lite si och så att riva proffstonat en gång om året..

Var går % gränsen på toning?


svart nagellack på kanten uppe på rutan och lite ner på filmen så kanten försvinner, sen säger du att de är sydamerikansa taxirutor köpta på mercedes eller nått i den stilen


Riktiga proffstonare fasar av filmen med en finare fil. Kladd med nagellack syns garanterat.
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 89 guests