w123 goes dubbel trubbel om606
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
och nån rolig filmsnutt kanske?
-
- Proffs
- Posts: 254
- Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
- Location: PITEE!!
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
Filmades lite ikväll kommer kanske upp! Eller va tror vp7?
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
Fixar nog de ikväll
-
- Hangaround
- Posts: 24
- Joined: Tue 22 Nov, 2011 18:26
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
didriknilsson wrote:Går att få 2 bar utan belastning också! Perfekt då man ska börna;)
Tvärt om, avgaserna går från motor - lillaturbon - stora turbon - downpipe
Har en 50mm wg mellan lilla och stora så avgaser smiter förbi lilla turbon en bit upp i registret så det inte blir så mycket mottryck!
Är sjukt mycke vrid i den! Måste upp i bänk så snart som möjligt!
Ska ta lite bilder och göra update över allt som ändrats under vintern när det finns tid!
Vid högt mottryck släpper du avgaserna förbi lilla turbon in i avgas på stora alltså?
Kul att se bänkning sen! Måste ju vara ganska rolig skillnad mellan vridet och hästarna!
-
- Proffs
- Posts: 254
- Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
- Location: PITEE!!
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
Japp precis så, dock så är det väldigt finkänsligt system! Wg måste öppna precis rätt annars blir det bara fiasko!
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
Hur har du gjort med vastegaten i orginal turbon funkar den som vanligt,intressant bygge.Vill lära mig mer om detta
-
- Proffs
- Posts: 254
- Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
- Location: PITEE!!
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
den är svetsad stum, har ju en extern 50mm som ska fylla den uppgiften.
man kan säga att grund funktionen är att lilla turbon och motorn är som en "enhet" det är samma sak att he på den lilla turbon som att trimma motorn till av andas lika mkt luft som 170hk ger (ca vad lilla turbon klarar) och den stora turbon ser inte skillnad på en motor som redan turbo matats till 170hk eller en motor som har 170hk som sug effekt... om du fattar? är exakt samma mängd luft! fysik du vet.
så den lilla turbo ska bara matchas efter hur tidigt ladd du ska ha och den stora efter vilken effekt du vill ha.
hade varit enklare å ställa in det här om man hade haft el ventil ist för wg och justera mot varvtal med dator... men man ska vara glad att man har diesel då man ändrar och helt plötsligt laddar den 3,5bar direkt... då hade en bensinare spikat i sinne!
man kan säga att grund funktionen är att lilla turbon och motorn är som en "enhet" det är samma sak att he på den lilla turbon som att trimma motorn till av andas lika mkt luft som 170hk ger (ca vad lilla turbon klarar) och den stora turbon ser inte skillnad på en motor som redan turbo matats till 170hk eller en motor som har 170hk som sug effekt... om du fattar? är exakt samma mängd luft! fysik du vet.
så den lilla turbo ska bara matchas efter hur tidigt ladd du ska ha och den stora efter vilken effekt du vill ha.
hade varit enklare å ställa in det här om man hade haft el ventil ist för wg och justera mot varvtal med dator... men man ska vara glad att man har diesel då man ändrar och helt plötsligt laddar den 3,5bar direkt... då hade en bensinare spikat i sinne!
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
Kom igen nu! Forumets kanske mest intressanta motor! Upp med bilder!!
phazer_st@hotmail.com
Mercedes 190 2,5 DT Sportline. om606 Holset hx50 & Eaton m90 & 16v-optik
Mercedes C220T cdi -05
Volvo 240 D6 -86
Mercedes 190 2,5 DT Sportline. om606 Holset hx50 & Eaton m90 & 16v-optik
Mercedes C220T cdi -05
Volvo 240 D6 -86
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
250diablo wrote:Kom igen nu! Forumets kanske mest intressanta motor! Upp med bilder!!
ja, man håller ju nästan på å smälla av..
-
- Proffs
- Posts: 254
- Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
- Location: PITEE!!
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
gör en liten update nu.
fick ihop den förra helgen som sagt och hade lite problem med oljeläckage m.m. hade även mkt mixter med att få det att fungera. det fungerar helt tvärsom vad man tänker sig. hade först den svagaste fjädern i wgn och max öppnings tryck för att ge så mkt avgaser till stora turbon som möjligt. men det vart ist pissdåligt ladd! det ska vara mkt avgaser till lilla turbon så den börjar ladda och då ger motorn mer effekt= mer energi i avgaser=stora turbon laddar friskt!
men det gäller även att få wgn att öppna precis rätt för att stora turbon ska starta och minska mottryck. det har varit största bekymmret.
trodde först det skulle vara ett "glapp" mellan stora och lilla turbon men när lilla startar börjar den stora med och det blir väldigt snabb laddtrycks kurva! å det är bra för vridet;) men nu lite bilder
för mkt laddtryck;) 3.6+
stora turbon holset hx52
lilla turbon, 250d 10v orginal turbo
wgn
avgassystem ska it strypa! (4")
pannrummet som det ser ut idag!
kommer filmer sen då det slutar regna! har haft lite problem med bland annat massa gorgonsola i tanken i helgen...
fick ihop den förra helgen som sagt och hade lite problem med oljeläckage m.m. hade även mkt mixter med att få det att fungera. det fungerar helt tvärsom vad man tänker sig. hade först den svagaste fjädern i wgn och max öppnings tryck för att ge så mkt avgaser till stora turbon som möjligt. men det vart ist pissdåligt ladd! det ska vara mkt avgaser till lilla turbon så den börjar ladda och då ger motorn mer effekt= mer energi i avgaser=stora turbon laddar friskt!
men det gäller även att få wgn att öppna precis rätt för att stora turbon ska starta och minska mottryck. det har varit största bekymmret.
trodde först det skulle vara ett "glapp" mellan stora och lilla turbon men när lilla startar börjar den stora med och det blir väldigt snabb laddtrycks kurva! å det är bra för vridet;) men nu lite bilder
för mkt laddtryck;) 3.6+
stora turbon holset hx52
lilla turbon, 250d 10v orginal turbo
wgn
avgassystem ska it strypa! (4")
pannrummet som det ser ut idag!
kommer filmer sen då det slutar regna! har haft lite problem med bland annat massa gorgonsola i tanken i helgen...
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
Blir riktigt tufft!
Ser framemot film med provtur.
Ser framemot film med provtur.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
film finns höggre upp i tråden
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
Kör nu lugnt och sansat fram till lör så inget går sönder så någon MB dyker upp på långnäs iaf
Mvh Mas
Mvh Mas
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg
Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*
Magnus Sandberg
Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*
-
- Proffs
- Posts: 254
- Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
- Location: PITEE!!
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
haha hade glömt att ja it kan komma dit.... tar studenten fredag kanske hinner ta mig dit å kolla bara
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel
-
- Hangaround
- Posts: 24
- Joined: Tue 22 Nov, 2011 18:26
Re: w123 goes dubbel trubbel om606
Trycker du genom lilla turbon? Ser så ut på bilderna iallafall! Intressant med 3.6bar + gissar jag!
Borra hål i insuget, sätt i pinnar/bultar och svetsa från båda sidor så förstärks det rejält! Eller så bygger du ett nytt runt plenum så håller det bättre tryck!
Borra hål i insuget, sätt i pinnar/bultar och svetsa från båda sidor så förstärks det rejält! Eller så bygger du ett nytt runt plenum så håller det bättre tryck!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 60 guests