w123 goes dubbel trubbel om606

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby crister » Wed 30 May, 2012 23:56

och nån rolig filmsnutt kanske? :lol:

didriknilsson
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
Location: PITEE!!

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby didriknilsson » Thu 31 May, 2012 00:03

Filmades lite ikväll kommer kanske upp! Eller va tror vp7?
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel

viktorp
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 93
Joined: Tue 13 Mar, 2012 22:14
Location: piteå

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby viktorp » Thu 31 May, 2012 09:02

Fixar nog de ikväll

benkoilovikka
Hangaround
Hangaround
Posts: 24
Joined: Tue 22 Nov, 2011 18:26

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby benkoilovikka » Thu 31 May, 2012 15:34

didriknilsson wrote:Går att få 2 bar utan belastning också! Perfekt då man ska börna;)
Tvärt om, avgaserna går från motor - lillaturbon - stora turbon - downpipe
Har en 50mm wg mellan lilla och stora så avgaser smiter förbi lilla turbon en bit upp i registret så det inte blir så mycket mottryck!
Är sjukt mycke vrid i den! Måste upp i bänk så snart som möjligt!
Ska ta lite bilder och göra update över allt som ändrats under vintern när det finns tid!


Vid högt mottryck släpper du avgaserna förbi lilla turbon in i avgas på stora alltså?

Kul att se bänkning sen! Måste ju vara ganska rolig skillnad mellan vridet och hästarna!

didriknilsson
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
Location: PITEE!!

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby didriknilsson » Thu 31 May, 2012 23:06

Japp precis så, dock så är det väldigt finkänsligt system! Wg måste öppna precis rätt annars blir det bara fiasko!
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel

perra74
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 132
Joined: Thu 14 Jan, 2010 00:07

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby perra74 » Fri 01 Jun, 2012 14:04

Hur har du gjort med vastegaten i orginal turbon funkar den som vanligt,intressant bygge.Vill lära mig mer om detta

didriknilsson
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
Location: PITEE!!

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby didriknilsson » Fri 01 Jun, 2012 17:35

den är svetsad stum, har ju en extern 50mm som ska fylla den uppgiften.
man kan säga att grund funktionen är att lilla turbon och motorn är som en "enhet" det är samma sak att he på den lilla turbon som att trimma motorn till av andas lika mkt luft som 170hk ger (ca vad lilla turbon klarar) och den stora turbon ser inte skillnad på en motor som redan turbo matats till 170hk eller en motor som har 170hk som sug effekt... om du fattar? är exakt samma mängd luft! fysik du vet.

så den lilla turbo ska bara matchas efter hur tidigt ladd du ska ha och den stora efter vilken effekt du vill ha.

hade varit enklare å ställa in det här om man hade haft el ventil ist för wg och justera mot varvtal med dator... men man ska vara glad att man har diesel då man ändrar och helt plötsligt laddar den 3,5bar direkt... då hade en bensinare spikat i sinne!
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel

User avatar
250diablo
Expert
Expert
Posts: 780
Joined: Fri 05 Dec, 2003 00:16
Location: Vittangi
Contact:

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby 250diablo » Sat 02 Jun, 2012 11:32

Kom igen nu! Forumets kanske mest intressanta motor! Upp med bilder!! :o
phazer_st@hotmail.com


Mercedes 190 2,5 DT Sportline. om606 Holset hx50 & Eaton m90 & 16v-optik
Mercedes C220T cdi -05
Volvo 240 D6 -86

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby crister » Sat 02 Jun, 2012 17:37

250diablo wrote:Kom igen nu! Forumets kanske mest intressanta motor! Upp med bilder!! :o

ja, man håller ju nästan på å smälla av.. :shock:

didriknilsson
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
Location: PITEE!!

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby didriknilsson » Mon 04 Jun, 2012 19:30

gör en liten update nu.
fick ihop den förra helgen som sagt och hade lite problem med oljeläckage m.m. hade även mkt mixter med att få det att fungera. det fungerar helt tvärsom vad man tänker sig. hade först den svagaste fjädern i wgn och max öppnings tryck för att ge så mkt avgaser till stora turbon som möjligt. men det vart ist pissdåligt ladd! det ska vara mkt avgaser till lilla turbon så den börjar ladda och då ger motorn mer effekt= mer energi i avgaser=stora turbon laddar friskt!
men det gäller även att få wgn att öppna precis rätt för att stora turbon ska starta och minska mottryck. det har varit största bekymmret.
trodde först det skulle vara ett "glapp" mellan stora och lilla turbon men när lilla startar börjar den stora med och det blir väldigt snabb laddtrycks kurva! å det är bra för vridet;) men nu lite bilder
Image
för mkt laddtryck;) 3.6+
Image
stora turbon holset hx52
Image
lilla turbon, 250d 10v orginal turbo
Image
wgn
Image
avgassystem ska it strypa! (4")
Image
pannrummet som det ser ut idag!

kommer filmer sen då det slutar regna! har haft lite problem med bland annat massa gorgonsola i tanken i helgen...
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby huckstar » Mon 04 Jun, 2012 22:00

Blir riktigt tufft! :-)
Ser framemot film med provtur.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

viktorp
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 93
Joined: Tue 13 Mar, 2012 22:14
Location: piteå

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby viktorp » Mon 04 Jun, 2012 22:29

film finns höggre upp i tråden

User avatar
Mas_74
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Tue 06 Sep, 2005 22:26
Location: Luleå
Contact:

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby Mas_74 » Wed 06 Jun, 2012 15:32

Kör nu lugnt och sansat fram till lör så inget går sönder så någon MB dyker upp på långnäs iaf :mrgreen:

Mvh Mas
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg

Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*

didriknilsson
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
Location: PITEE!!

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby didriknilsson » Wed 06 Jun, 2012 16:33

haha hade glömt att ja it kan komma dit.... tar studenten fredag :lol: kanske hinner ta mig dit å kolla bara
w123 mynä om606 med dubbelt trubbel

benkoilovikka
Hangaround
Hangaround
Posts: 24
Joined: Tue 22 Nov, 2011 18:26

Re: w123 goes dubbel trubbel om606

Postby benkoilovikka » Wed 06 Jun, 2012 16:55

Trycker du genom lilla turbon? Ser så ut på bilderna iallafall! Intressant med 3.6bar + gissar jag!

Borra hål i insuget, sätt i pinnar/bultar och svetsa från båda sidor så förstärks det rejält! Eller så bygger du ett nytt runt plenum så håller det bättre tryck! ;)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 73 guests