nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) - Pärlan

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby nomolas » Sat 04 Jun, 2011 20:39

mbhuset wrote:Kolla huvudcylindern sen slangarna. Slangarna brukar i och för sig släppa fram vätska en (under tryck) men returen är seg.

Hälsningar

MB-HUSET

Per



Tackar, vi kollade cylindern men den funkade. Men slangarna var nog original och var de var det riktigt bomstopp i. Nya slangar bak och vi fick snurr på det hela. Bak. Nu sitter vi här och jagar oss blå efter slangar fram, de är på upphällningen och vill inte släppa tillbaka bromsvätskan. :/

Så de skall vara 453 mm långa med en M10 gäng och en inv o en utv. i de olika ändarna. Så vilka mera modeller än w108 och w116 har sånna så man kan få tag på i Katrineholmstrakten en söndag....?

Det trevliga är att i har gett på och svetsa lite så höger bakinnerhus har klart mindre hål. Kanske inte det vackraste men vi känner att det är gott nog.

/John - med mera hopp.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby mbhuset » Sat 04 Jun, 2011 23:05

Hej,

om du tittar på vår sida hittar du, http://www.mb-huset.com/index.php?page= ... t&Itemid=1


Hälsningar

MB-HUSET

Per

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby mbhuset » Sun 05 Jun, 2011 00:22

Vid närmare eftertanke så skall du ha dessa till din 108, http://www.mb-huset.com/index.php?page= ... t&Itemid=1

Hälsningar

MB-HUSET

Per

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby nomolas » Sun 05 Jun, 2011 10:41

mbhuset wrote:Vid närmare eftertanke så skall du ha dessa till din 108, http://www.mb-huset.com/index.php?page= ... t&Itemid=1

Hälsningar

MB-HUSET

Per


Om vi inte vi får tag på några rakt över disk idag så kommer nog en beställning på dessa. För du gör väl inte hemleverans till Katrineholmstrakten en söndag?? ;-)

//John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby mbhuset » Sun 05 Jun, 2011 17:01

Har tyvärr inte vägarna förbi just nu men senare i sommar kanske.

Hälsningar

MB-HUSET

Per

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby mbhuset » Sun 05 Jun, 2011 19:29

När bilen nu börjat rulla och du redan haft problem med bromsslangarna. Nästa grej som brukar komma är samma problem med slangen till slavcylindern till kopplingen. Det går bra att koppla ur sen blir man stående några timmar till kopplingen tar igen. När man sedan kopplar ur blir det samma visa igen.

Ett tips bara.

Hälsningar

MB-HUSET

Per

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby nomolas » Tue 07 Jun, 2011 17:46

mbhuset wrote:När bilen nu börjat rulla och du redan haft problem med bromsslangarna. Nästa grej som brukar komma är samma problem med slangen till slavcylindern till kopplingen. Det går bra att koppla ur sen blir man stående några timmar till kopplingen tar igen. När man sedan kopplar ur blir det samma visa igen.

Ett tips bara.

Hälsningar

MB-HUSET

Per


Som tur är så är bilen en automat, oavsett vad alla system säger. Den blev visst felreggad och aldrig ändrad. Vetekatten hur eller varför, har kopior på originalpapperna men finner inte felet heller.

/John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby nomolas » Tue 07 Jun, 2011 17:59

Då var den långa mekarhelgen över och det som började i moll slutade i dur. Något att minnas är att bromsslangar som har stått till sig är bara till att byta. Inga undantag. Efter lite tur och påstridighet så fick vi tag på par bromsslangar på Mekonomen i Katrineholm under söndagen som var endast 3cm för långa. Det märktes inte så de sitter där nu tillsvidare. VW Golf har slangar som är 480 mm och kan användas istället för original på 453 mm om det kniper. ;-)

Nya fina däck har Pärlan fått, inget extravagant utan vanliga 185/80 på Pappas gamla Barockfälgar.

Nu äntligen kan vi kanske ana att vi kan ha Pärlan som bröllopstransport, vi måste bara besiktiga den och sedan göra en service hos någon verkstad som kan hjälpa oss med finliret i motorn. Tips emottages gärna, helst runt Katrineholm, Flen.

Vi hann med att ta oss ann de största rosthålen i höger bak. Vi skall ta de andra nästa helg.

Sist denna gång bjuds det på första provturen på lääänge med Pärlan, den rullar så snällt ut med nyrenoverade bromsok och nya bromsslangar. Men den var lite seg och stingslig på gasen. Jag vet att avgassystemet är lite skramligt, vi jagar källan men vi hittar inga uppenbara hål. Förslag?

Självklart kommer det lite bilder också. (De som undrar originalskylten bak finns kvar, bara avmonterad)

Nyrenoverade bromsok.
Image
Stora hål.
Image
Fredrik skär bort rostiga hål.
Image
Plåt passas in
Image
Svetsat och klart med det största hålet
Image
Får lufta sig efter lite avtvätt
Image
Image
Lite rekond att göra?
Image

Provturen. <--Videolänken...

//John - Glad.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Bild-Vid.-Upd.

Postby nomolas » Mon 20 Jun, 2011 21:29

En riktig bra kväll var det ikväll!!

Men först vårt pillande i helgen:
Image
Fredrik testar utrymmet i bakluckan samt målar plåtens baksida. 8)
Image
Rivit ut all inredning för storrengöring.
Image
Damma bakom konsolerna!
Image
Alla medel tillåtna, spolarmotorn har gett upp och den vi fick tag på orkade inte suga vatten genom hela motorn. Så man tager vad man haver.
Image
Pärlan granskas på Bilprovningen!
Image
Domen har fallit, GODKÄND! :shock: Utan anmärkning! :shock: 8) (Dock tog vä. handbroms lite dåligt, men ingen notering om det...)
Image
Myskör hemåt, dock max 70 då det känns som växellådan inte vill hoppa upp på 4an, men det skall någon som är kunnigare få titta på.
Image
Det regnade under hemfärden, men inga gråa moln i sikte för oss.

Nu kan vi ha den som bröllopsbil den 13de augusti, vi skall pilla och dona lite mera med den men den går och den går faktiskt trevligt bra. (Upp till 70...) :-D

ToDo:
Byta den kompenserande fjädern bak från hydrauliska till en stålfjäder, det låter vi Henrys i K-holm göra.
Kolla upp vad i hela friden den inte vill växla vid 70-80...
Kolla upp varför den är kinkig att starta kall. Men vid varmstart, perfekt start.
Fixa en bättre vindrutespolarelösning än en 50cl PET från ÖB... 8)
Kolla efter vad som ger resonans i avgassystemet vid start och vissa varvtal.

Njuta av den tills vi ger oss på lacken/plåten och allt annat som gör att den ser sliten ut.

Fruktansvärt glader John... (Jag hade aldrig kommit hit om inte Fredrik och flickvännen Marie hade hjälpt till så mycket som de har gjort...)
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Bildupdt. 20/6]

Postby Marie » Mon 20 Jun, 2011 22:34

GRATTIS!!!!!!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Bildupdt. 20/6]

Postby Karlie » Mon 20 Jun, 2011 22:41

Grattis!! :mrgreen: Första bes på 20 år alltså? Riktigt grymt! :-D

Ser ut som att du har lite soppa på bilden under bespappret med :wink:

Gällande problem med kallstarter så skulle jag rekommendera att du tar av luftburken. Justera sedan gasspjället genom att dra till det en aning så att du sedan kan ställa ner båda spjällen på förgasarna så att dem ligger ned. Alltså täckta.
Gå sedan in i bilen, tryck ett pump på gasen ner i botten, inget mer.. Därefter testar du att starta :-D
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Bildupdt. 20/6]

Postby nomolas » Tue 21 Jun, 2011 09:37

Marie wrote:GRATTIS!!!!!!


Tackar!!! Vi blev så paffa, vi hade förvänta oss en liten lista med saker att åtgärda... Men vi tackade och bugade.

Karlie wrote:Grattis!! :mrgreen: Första bes på 20 år alltså? Riktigt grymt! :-D

Ser ut som att du har lite soppa på bilden under bespappret med :wink:

Gällande problem med kallstarter så skulle jag rekommendera att du tar av luftburken. Justera sedan gasspjället genom att dra till det en aning så att du sedan kan ställa ner båda spjällen på förgasarna så att dem ligger ned. Alltså täckta.
Gå sedan in i bilen, tryck ett pump på gasen ner i botten, inget mer.. Därefter testar du att starta :-D


Tackar!! Enl. pappret så, ja, men jag har för mig den har besiktigats -92 också men jag kan ha fel. Men då borde Farsgubben fått nedslag på rosten i hö. hjulhus bak.

Japp, soppan är snåltankad med dunk och så, vill köra ur den lite innan vi slänger i 82 liter....

Ang, tipset. Vi skall kolla närmare på det, det kan vara bränslepumpen också. Imorse när jag körde in den till Henrys Bil så lät jag motorn pumpa fram bensin utan choka den alls. Sen fullt ner och upp. Startade direkt sen. :? Men vi har funnit en mekaniker här i K-holm som har skruvat gamla w108or och andra MBs av äldre typ så han har lovat ta sig en titt. Då skulle jag behöva några slags täcklock om man behöver för att justera förgasarna, någon som sitter och trycker på sånna?

//John.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Bildupdt. 20/6]

Postby nomolas » Wed 22 Jun, 2011 09:30

ToDo:
Kolla upp vad i hela friden den inte vill växla vid 70-80...
Kolla upp varför den är kinkig att starta kall. Men vid varmstart, perfekt start.
Fixa en bättre vindrutespolarelösning än en 50cl PET från ÖB... 8)
Kolla efter vad som ger resonans i avgassystemet vid start och vissa varvtal.


DONE:
Byta den kompenserande fjädern bak från hydrauliska till en stålfjäder, det låter vi Henrys i K-holm göra.
Image

Jag tycker den sitter lite böjd men den kanske skall vara så?

Sen funderar jag fortfarande över om automatlådan växlar som den skall. Men det får bli en senare huvudvärk. Olja har den så det räcker.

//John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Bildupdt. 20/6]

Postby Karlie » Wed 22 Jun, 2011 19:17

nomolas wrote:Sen funderar jag fortfarande över om automatlådan växlar som den skall. Men det får bli en senare huvudvärk. Olja har den så det räcker.

//John



Den är ju rätt känd för att vara seg i uppväxlingen. Lådan vill gärna dra ur en hel del på växlarna innan den lägger i nästa.
Så det blir ju lite av en körteknik det där, när man först accelererar för att sedan släppa så att den lägger i växeln och sedan accelererar igen.
Har du testat så att de olika stegen fungerar som dem ska?

Antar att du har beteckningarna D, S, L?
L- så ligger den ju alltid på lägsta och kan även gå upp till andra växeln om jag inte minns fel. Drar enormt länge på de lägre växlarna vilket är lämligt vid rejäla backar med tung last tex. S så går den ju till andra och tredje, men ej fjärde. O Drive är ju som vanligt :)
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [updt. 4/7]

Postby nomolas » Mon 04 Jul, 2011 21:00

Karlie wrote:
nomolas wrote:Sen funderar jag fortfarande över om automatlådan växlar som den skall. Men det får bli en senare huvudvärk. Olja har den så det räcker.

//John



Den är ju rätt känd för att vara seg i uppväxlingen. Lådan vill gärna dra ur en hel del på växlarna innan den lägger i nästa.
Så det blir ju lite av en körteknik det där, när man först accelererar för att sedan släppa så att den lägger i växeln och sedan accelererar igen.
Har du testat så att de olika stegen fungerar som dem ska?

Antar att du har beteckningarna D, S, L?
L- så ligger den ju alltid på lägsta och kan även gå upp till andra växeln om jag inte minns fel. Drar enormt länge på de lägre växlarna vilket är lämligt vid rejäla backar med tung last tex. S så går den ju till andra och tredje, men ej fjärde. O Drive är ju som vanligt :)


Har inte hunnit provköra mera men putsade på den ihelgen iaf. (Prioriteringar, men nu glänser kromen :-D och inredningen är riktigt fräsch, Marie har jobbat med den. Vi skall ju sitta i Pärlan med finaste stassen så...)
Image

Vi fick lite assistans från en gammal Mercamekk med att pilla på förgasarna och tändningen så nu är den bättre och mindre trilskandes. Han sa också att automatlådorna var lite sega ibland och det lät normalt det jag beskrev. Dock tyckte han att oljan borde bytas i lådan om den har stått till sig så länge. Så det skall bytas olja i växellådan och så man kan köra vidare utan oroa sig. Och då efter det skall det provköras och kännas efter. 8)

Edit: Mera småsaker, kromade ändrör har jag börjat jaga. De som är lite bockade med stjärnan på, helst, men jag bara jagar något som passar och inte ser för taffligt ut.

//John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests