Kul att se ännu en 108:a vakna ur malpåse! Jag skulle till att börja med använda en sexkantig tändstiftshylsa, förlängningsskaft och ett dragskaft för att få grepp/moment. Eftersom du säkerligen har mycket koksrester på nedre delen av stiftet och även oxid i gängorna mellan aluminium/stålgodset så gäller det att få in rostlösare i gängorna genom att gänga stiftet upp och ned och spraya under tiden. På sexans cyl. är det bra att vara extra försiktig när du gängar i nya stiftet då det är lätt att göra gängtårta i alutoppen - sett alltför många exempel på detta under åren....
Hoppas detta kan hjälpa dig få liv i M130:an! När har ni planerat brölloppet? Den här lilla besten var vår bröllopssläde.....
....det var inte den här, men det var en fräck bil ändå!
Och så en bild för att hedra alla drabbade av gårdagens jordskalv utanför japan:
nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) - Pärlan
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)
M116 wrote:Kul att se ännu en 108:a vakna ur malpåse! Jag skulle till att börja med använda en sexkantig tändstiftshylsa, förlängningsskaft och ett dragskaft för att få grepp/moment. Eftersom du säkerligen har mycket koksrester på nedre delen av stiftet och även oxid i gängorna mellan aluminium/stålgodset så gäller det att få in rostlösare i gängorna genom att gänga stiftet upp och ned och spraya under tiden. På sexans cyl. är det bra att vara extra försiktig när du gängar i nya stiftet då det är lätt att göra gängtårta i alutoppen - sett alltför många exempel på detta under åren....
Hoppas detta kan hjälpa dig få liv i M130:an! När har ni planerat brölloppet? Den här lilla besten var vår bröllopssläde.....
Tackar! Sexkantig hylsnyckel/tändstiftsnyckel var självklart det som saknades när vi började, trodde faktiskt far hade någon i sitt garage men det gick jag bet på. Så en sexkantig 20mm och en 21mm och en sexkantig tändstiftsnyckel kommer med ner till bilen nästa helg då den skall starta
Gängtårta vill man inte ha då faller hela planen att få bilen som bröllopstransport den 13 augusti i år.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)
Hej igen.
Nu har vi lyckats fixa lite till med Pärlan. Marie, Fredrik och jag åkte ner till mor min med förhoppningen att få bilen startad och gärna utrullad. Problemet har vart att tändstiften har suttit som limmade. Inget roligt. Sist gav vi upp då vi började gör ett riktigt runt. Men nu så med nya hylsor och massa 5-56 i högsta hugg skulle det gå.
Fredagseftermiddagen dränkte vi alla kvarvarande tändstift i 5-56 med jämna mellanrum. Sedan gick vi löst på de. Och efter stånk och stön och långa hävarmar så lossade alla. Men hur i hela friden tar man bort ettans cylinders tändstift utan rubba fördelardosan?
Fredrik slog i huvudet ett antal gånger förra gången så vi gjorde motorhuven mjukare.
Det mest envisa tändstiftet är äntligen borta. Vi har skruvat i och ur tändstiften många gånger nu och gängorna har överlevt!
Trasigt till höger, det envisa eländet och hans lite smidigare kamrat.
Lördagen, inleddes med lite dåliga nyheter, den hydropnematiska fjädern hade börja läckt olja, eftersom vi hade väckt bilen från dess dvala. Dyrt.
Dyra droppar olja.
Fulhackade bromsledningar...
Men strunt i det efter googling och flickvännen svärande över fjäderpriser, det skall visst finnas en ersättningsfjäder för en 10del av priset för en oljefylld. EDIT: Har hittat var man kan köpa, MB-huset. Dock är en sådan fullgod ersättare till den oljefyllda?
Men nu skulle den igång.
Fredrik fyller luftfiltret med startgas.
Och inte ville den, vi misstänkte att det var lite väl gammal bensin kvar så:
Dryga 15 liter bensin fick fulslangas ur....
Vi hällde i nyare bensin och pillade på fördelardosan gick den igång, då kom nästa strul, bromsarna låste sig. Dock lite pö om pö, så vi hann rulla den framåt och bakåt. Sen slog de till helt.
Tittade lite på de kärvande bromsarna, då avslöjades ett rosthål. Illa. Sitter lite dumt till också.
Trist hål i hjulhuset.
Mycket 5-56 har runnit ner och gör motorn fuktig. Inga droppar där under än.
Lite fick vi ut bilen så man kan beundra den iaf i sin fulla prakt.
Lite rekonditionering kommer behövas...
Länk till en video med en del start försök. 5.35 min lång om ni orkar
Så helgen kan sammanfattas i följande:
1. Vi fick ur tändstiften och och igång motorn.
2. Bromsarna som inte var låsta, låste sig.
3. Dyra fjädrar är inte roliga. Någon som har ett råd hur man skall göra, kan man köra öht med denna tvärliggande fjäder läckandes? Kan man tillfälligt byta ut den mot en ersättningsfjäder som jag har sett referat till. EDIT: Hittat var man köper den, funderar på den är fullgod ersättare eller bara nödlösning?
4. Delvis lyckad helg, den startade efter 18års dvala, det var fint men vi fick inte provköra lite på vägarna runt mor min.
Nu så funderar vi på att försöka finna en verkstad så vi kan få hjälp med bromsarna, fjädern och det där hålet i hjulhuset. Vi kommer nog inte ha den tiden att göra det själva, dessutom plåtarbeten är nog inte min starka sida. Någon som har ett bra tips om någon verkstad/liknande i Katrineholmstrakten?
//John
Nu har vi lyckats fixa lite till med Pärlan. Marie, Fredrik och jag åkte ner till mor min med förhoppningen att få bilen startad och gärna utrullad. Problemet har vart att tändstiften har suttit som limmade. Inget roligt. Sist gav vi upp då vi började gör ett riktigt runt. Men nu så med nya hylsor och massa 5-56 i högsta hugg skulle det gå.
Fredagseftermiddagen dränkte vi alla kvarvarande tändstift i 5-56 med jämna mellanrum. Sedan gick vi löst på de. Och efter stånk och stön och långa hävarmar så lossade alla. Men hur i hela friden tar man bort ettans cylinders tändstift utan rubba fördelardosan?
Fredrik slog i huvudet ett antal gånger förra gången så vi gjorde motorhuven mjukare.
Det mest envisa tändstiftet är äntligen borta. Vi har skruvat i och ur tändstiften många gånger nu och gängorna har överlevt!
Trasigt till höger, det envisa eländet och hans lite smidigare kamrat.
Lördagen, inleddes med lite dåliga nyheter, den hydropnematiska fjädern hade börja läckt olja, eftersom vi hade väckt bilen från dess dvala. Dyrt.
Dyra droppar olja.
Fulhackade bromsledningar...
Men strunt i det efter googling och flickvännen svärande över fjäderpriser, det skall visst finnas en ersättningsfjäder för en 10del av priset för en oljefylld. EDIT: Har hittat var man kan köpa, MB-huset. Dock är en sådan fullgod ersättare till den oljefyllda?
Men nu skulle den igång.
Fredrik fyller luftfiltret med startgas.
Och inte ville den, vi misstänkte att det var lite väl gammal bensin kvar så:
Dryga 15 liter bensin fick fulslangas ur....
Vi hällde i nyare bensin och pillade på fördelardosan gick den igång, då kom nästa strul, bromsarna låste sig. Dock lite pö om pö, så vi hann rulla den framåt och bakåt. Sen slog de till helt.
Tittade lite på de kärvande bromsarna, då avslöjades ett rosthål. Illa. Sitter lite dumt till också.
Trist hål i hjulhuset.
Mycket 5-56 har runnit ner och gör motorn fuktig. Inga droppar där under än.
Lite fick vi ut bilen så man kan beundra den iaf i sin fulla prakt.
Lite rekonditionering kommer behövas...
Länk till en video med en del start försök. 5.35 min lång om ni orkar
Så helgen kan sammanfattas i följande:
1. Vi fick ur tändstiften och och igång motorn.
2. Bromsarna som inte var låsta, låste sig.
3. Dyra fjädrar är inte roliga. Någon som har ett råd hur man skall göra, kan man köra öht med denna tvärliggande fjäder läckandes? Kan man tillfälligt byta ut den mot en ersättningsfjäder som jag har sett referat till. EDIT: Hittat var man köper den, funderar på den är fullgod ersättare eller bara nödlösning?
4. Delvis lyckad helg, den startade efter 18års dvala, det var fint men vi fick inte provköra lite på vägarna runt mor min.
Nu så funderar vi på att försöka finna en verkstad så vi kan få hjälp med bromsarna, fjädern och det där hålet i hjulhuset. Vi kommer nog inte ha den tiden att göra det själva, dessutom plåtarbeten är nog inte min starka sida. Någon som har ett bra tips om någon verkstad/liknande i Katrineholmstrakten?
//John
Last edited by nomolas on Thu 14 Apr, 2011 17:04, edited 1 time in total.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)
nomolas wrote:Hej igen.
Nu har vi lyckats fixa lite till med Pärlan. Marie, Fredrik och jag åkte ner till mor min med förhoppningen att få bilen startad och gärna utrullad. Problemet har vart att tändstiften har suttit som limmade. Inget roligt. Sist gav vi upp då vi började gör ett riktigt runt. Men nu så med nya hylsor och massa 5-56 i högsta hugg skulle det gå.
Fredagseftermiddagen dränkte vi alla kvarvarande tändstift i 5-56 med jämna mellanrum. Sedan gick vi löst på de. Och efter stånk och stön och långa hävarmar så lossade alla. Men hur i hela friden tar man bort ettans cylinders tändstift utan rubba fördelardosan?
Fredrik slog i huvudet ett antal gånger förra gången så vi gjorde motorhuven mjukare.
Det mest envisa tändstiftet är äntligen borta. Vi har skruvat i och ur tändstiften många gånger nu och gängorna har överlevt!
Trasigt till höger, det envisa eländet och hans lite smidigare kamrat.
Lördagen, inleddes med lite dåliga nyheter, den hydropnematiska fjädern hade börja läckt olja, eftersom vi hade väckt bilen från dess dvala. Dyrt.
Dyra droppar olja.
Fulhackade bromsledningar...
Men strunt i det efter googling och flickvännen svärande över fjäderpriser, det skall visst finnas en ersättningsfjäder för en 10del av priset för en oljefylld. EDIT: Har hittat var man kan köpa, MB-huset. Dock är en sådan fullgod ersättare till den oljefyllda?
Men nu skulle den igång.
Fredrik fyller luftfiltret med startgas.
Och inte ville den, vi misstänkte att det var lite väl gammal bensin kvar så:
Dryga 15 liter bensin fick fulslangas ur....
Vi hällde i nyare bensin och pillade på fördelardosan gick den igång, då kom nästa strul, bromsarna låste sig. Dock lite pö om pö, så vi hann rulla den framåt och bakåt. Sen slog de till helt.
Tittade lite på de kärvande bromsarna, då avslöjades ett rosthål. Illa. Sitter lite dumt till också.
Trist hål i hjulhuset.
Mycket 5-56 har runnit ner och gör motorn fuktig. Inga droppar där under än.
Lite fick vi ut bilen så man kan beundra den iaf i sin fulla prakt.
Lite rekonditionering kommer behövas...
Länk till en video med en del start försök. 5.35 min lång om ni orkar
Så helgen kan sammanfattas i följande:
1. Vi fick ur tändstiften och och igång motorn.
2. Bromsarna som inte var låsta, låste sig.
3. Dyra fjädrar är inte roliga. Någon som har ett råd hur man skall göra, kan man köra öht med denna tvärliggande fjäder läckandes? Kan man tillfälligt byta ut den mot en ersättningsfjäder som jag har sett referat till. EDIT: Hittat var man köper den, funderar på den är fullgod ersättare eller bara nödlösning?
4. Delvis lyckad helg, den startade efter 18års dvala, det var fint men vi fick inte provköra lite på vägarna runt mor min.
Nu så funderar vi på att försöka finna en verkstad så vi kan få hjälp med bromsarna, fjädern och det där hålet i hjulhuset. Vi kommer nog inte ha den tiden att göra det själva, dessutom plåtarbeten är nog inte min starka sida. Någon som har ett bra tips om någon verkstad/liknande i Katrineholmstrakten?
//John
Trevliga bilar det här!
Startljudet påminner mycket om min w116 280se, kul att ni fick igång den tillslut.
Bromsarna går fortast om ni fixar själva, donade mina som satt helt fastgjutna på cirka 2 tim.
Hissa upp och knacka lös oken från skivorna, sen tar ni och pillar ur beläggen, efter det när oket hänger löst i slangen tar en av er och bromsar så kolvarna trycks ut en bit, (men akta så ni inte bromsar ut dem för långt så kolvarna hoppar ur)
sen tar ni och putsar rent och smörjer upp riktigt runt kolvarna, efter smörjning tar ni och pressar tillbaka båda kolvarna med en poligrip eller annat verktyg sen bromsar ni ut och pressar tillbaks kolvarna några gånger tills dem flyter på lätt och bra.
Gör så på varje bromsok, viktigt att ni borstar rent oken där beläggen glider mot kanterna från smuts och eventuell avflagnad gammal färg och rost, likadant med beläggen om ni inte köper nya, kan vara bra med repsatser å men det behövs nog inte funkar ändå bara dem glider lätt, på med hjulet (låt bilen vara upphissad) och snurra det, bromsa sen snurra hjulet igen och se om det går lätt.
Sen bör bromsarna funka klockrent igen, mellan 1-4 timmars jobb betydligt snabbare och bra mycket billigare än någon verkstad.
Kort sammanfattning:
1*Ta lös oken, hängandes i slangarna
2*Bort med beläggen
3*Bromsa ut kolvarna
4*Gör riktigt rent runt kolvarna, borsta rent hela oket och beläggen.
5*Smörj upp kolvarna
6*Tryck tillbaks kolvarna
7*Repetera 3 och 6
8*Tillbaka med beläggen
9*Montera oket, på med hjulet
10*Snurra hjulet, provbromsa och se om hjulet snurrar lätt efter bromsning.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)
huckstar wrote:Trevliga bilar det här!
Startljudet påminner mycket om min w116 280se, kul att ni fick igång den tillslut.
Bromsarna går fortast om ni fixar själva, donade mina som satt helt fastgjutna på cirka 2 tim.
Hissa upp och knacka lös oken från skivorna, sen tar ni och pillar ur beläggen, efter det när oket hänger löst i slangen tar en av er och bromsar så kolvarna trycks ut en bit, (men akta så ni inte bromsar ut dem för långt så kolvarna hoppar ur)
sen tar ni och putsar rent och smörjer upp riktigt runt kolvarna, efter smörjning tar ni och pressar tillbaka båda kolvarna med en poligrip eller annat verktyg sen bromsar ni ut och pressar tillbaks kolvarna några gånger tills dem flyter på lätt och bra.
Gör så på varje bromsok, viktigt att ni borstar rent oken där beläggen glider mot kanterna från smuts och eventuell avflagnad gammal färg och rost, likadant med beläggen om ni inte köper nya, kan vara bra med repsatser å men det behövs nog inte funkar ändå bara dem glider lätt, på med hjulet (låt bilen vara upphissad) och snurra det, bromsa sen snurra hjulet igen och se om det går lätt.
Sen bör bromsarna funka klockrent igen, mellan 1-4 timmars jobb betydligt snabbare och bra mycket billigare än någon verkstad.
Kort sammanfattning:
1*Ta lös oken, hängandes i slangarna
2*Bort med beläggen
3*Bromsa ut kolvarna
4*Gör riktigt rent runt kolvarna, borsta rent hela oket och beläggen.
5*Smörj upp kolvarna
6*Tryck tillbaks kolvarna
7*Repetera 3 och 6
8*Tillbaka med beläggen
9*Montera oket, på med hjulet
10*Snurra hjulet, provbromsa och se om hjulet snurrar lätt efter bromsning.
Ahh, det låter enkelt men jag känner vi kommer nog fixa det på 4h per hjul. Men värt att prova innan man släpar den till en verkstad.
Har beställt mig en ersättningsfjäder som får monteras så länge tills jag har fixat den oljefyllda kolven.
Men det lilla irriterande hålet i hjulhuset då? Någon som har en plåtverkstad man kan lita på?
//John
PS. en sak jag grunnar på är bensinen, 98 eller v-power, självklart men med blyersättning eller inte? Och kommer man kunna köpa soppa för dessa underbara bilar i framtiden, den rimliga framtiden?. DS.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3
Angående bensinen så ska det inte behövas någon blyersättning med 98 eller v-power vad jag vet, med 95 soppan behöver man iallafall blyersättningen men de ska man väl helst undvika, tycker gamla bilar går som skit på 95 oktan.
Så länge dem inte tar bort 98 och 99(v-power) så ska de väl gå köra klenoderna några år till, men i maj höjer dem ju etanol halten i både 95 och 98 och byter ut 95 oktan helt mot e10 så då blir det lite sämre för gamla förgasar motorer plus att den nya soppa blandningen förstör motorerna, dock kommer dem ha kvar 98 så det är ingen fara än sålänge.
Tyskarna har ju redan börjat avveckla e10 skiten då den förstört väldigt många bilar där så jag fattar inte vad dem ska hit med dyngan å göra.
Finns att läsa om allt här: http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarn ... inen-30390
Sen finns det en pdf fil där det står vilka bilar som inte klarar av den nya soppan.
Men då din w108 ska köras på minst 98 så är det ju ingen fara ändå.
Så länge dem inte tar bort 98 och 99(v-power) så ska de väl gå köra klenoderna några år till, men i maj höjer dem ju etanol halten i både 95 och 98 och byter ut 95 oktan helt mot e10 så då blir det lite sämre för gamla förgasar motorer plus att den nya soppa blandningen förstör motorerna, dock kommer dem ha kvar 98 så det är ingen fara än sålänge.
Tyskarna har ju redan börjat avveckla e10 skiten då den förstört väldigt många bilar där så jag fattar inte vad dem ska hit med dyngan å göra.
Finns att läsa om allt här: http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarn ... inen-30390
Sen finns det en pdf fil där det står vilka bilar som inte klarar av den nya soppan.
Men då din w108 ska köras på minst 98 så är det ju ingen fara ändå.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3
Kul att se att det går framåt!
Han lär ha haft en sjujäkla bra ljusbild på nätterna med alla de där extraljusen!
Hehe, ja angående bromsarna så är det allt ett riktigt heldagspass! Blev både blod, svett, tårar och krökt Bacho-rörtång innan oken gav med sig på min.
Fick till och med köra förlängda rör på själva rörtången för att kunna mata in dem fram och tillbaka i början. Men skam den som ger sig!
Ett tips är att värma på oken ifall uppsmörjning inte ger någon större framgång. Var även noggrann med att dra rostlösning kring infästningen av bromsrören.
Jag drog tyvärr sönder gängorna när det satt så förbannat så jag fick passa på att byta bromsrör i samma veva.
Men jag rekommenderar precis som de andra att göra det själv. Det är inget avancerat, utan tar bara lång.
Lycka till!
Han lär ha haft en sjujäkla bra ljusbild på nätterna med alla de där extraljusen!
Hehe, ja angående bromsarna så är det allt ett riktigt heldagspass! Blev både blod, svett, tårar och krökt Bacho-rörtång innan oken gav med sig på min.
Fick till och med köra förlängda rör på själva rörtången för att kunna mata in dem fram och tillbaka i början. Men skam den som ger sig!
Ett tips är att värma på oken ifall uppsmörjning inte ger någon större framgång. Var även noggrann med att dra rostlösning kring infästningen av bromsrören.
Jag drog tyvärr sönder gängorna när det satt så förbannat så jag fick passa på att byta bromsrör i samma veva.
Men jag rekommenderar precis som de andra att göra det själv. Det är inget avancerat, utan tar bara lång.
Lycka till!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3
huckstar wrote:Angående bensinen så ska det inte behövas någon blyersättning med 98 eller v-power vad jag vet, med 95 soppan behöver man iallafall blyersättningen men de ska man väl helst undvika, tycker gamla bilar går som skit på 95 oktan.
Så länge dem inte tar bort 98 och 99(v-power) så ska de väl gå köra klenoderna några år till, men i maj höjer dem ju etanol halten i både 95 och 98 och byter ut 95 oktan helt mot e10 så då blir det lite sämre för gamla förgasar motorer plus att den nya soppa blandningen förstör motorerna, dock kommer dem ha kvar 98 så det är ingen fara än sålänge.
Tyskarna har ju redan börjat avveckla e10 skiten då den förstört väldigt många bilar där så jag fattar inte vad dem ska hit med dyngan å göra.
Finns att läsa om allt här: http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarn ... inen-30390
Sen finns det en pdf fil där det står vilka bilar som inte klarar av den nya soppan.
Men då din w108 ska köras på minst 98 så är det ju ingen fara ändå.
Ok, då vet man, så länge jag tankar 98 eller V-power så är det bara att köra. Men Fredrik sa att han hade hört att Shell är på väg bort från Sverige, med det så försvinner väl V-power?
Jag hoppas innerligen att man kan komma tanka "riktig" bensin ett bra tag till...
Karlie wrote:Kul att se att det går framåt!
Han lär ha haft en sjujäkla bra ljusbild på nätterna med alla de där extraljusen!
Hehe, ja angående bromsarna så är det allt ett riktigt heldagspass! Blev både blod, svett, tårar och krökt Bacho-rörtång innan oken gav med sig på min.
Fick till och med köra förlängda rör på själva rörtången för att kunna mata in dem fram och tillbaka i början. Men skam den som ger sig!
Ett tips är att värma på oken ifall uppsmörjning inte ger någon större framgång. Var även noggrann med att dra rostlösning kring infästningen av bromsrören.
Jag drog tyvärr sönder gängorna när det satt så förbannat så jag fick passa på att byta bromsrör i samma veva.
Men jag rekommenderar precis som de andra att göra det själv. Det är inget avancerat, utan tar bara lång.
Lycka till!
Ljusbilden skall vara kraftig, annars är det ingen ide att köra i mörker enl. min far.
Men, delvis framåt, man hinner tyvärr inte mycket eftersom bilen står en bit bort och det är ett litet projekt att ta sig dit. Man hinner inte ner och skruva då och då... Men vi skall nog ge oss på bromsarna nästa gång.
Men Karlie, du skulle ha sagt att du skulle förbi Strängnäs för det är ju nästan vägarna förbi mor min, ni var där samma helg som vi skruvade sist.
//John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3
Nej, det finns inte blyersättning i någon bensin längre, oavsett oktantal, så har man en bil som kräver det så får man blanda själv vad man än slår i tanken.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3
Cpt Tuttle wrote:Nej, det finns inte blyersättning i någon bensin längre, oavsett oktantal, så har man en bil som kräver det så får man blanda själv vad man än slår i tanken.
Ok, det är jag med på. Dock så om jag har förstått alla trådar rätt av de jag hittar här så behöver man inte blyersättningsmedel i en w108 med M130 motorn och alu-topp. För den skall ha härdade ventilsäten.
Återigen, jag är klart grön på detta och jag vill mest veta så det blir inte fel. Jag vet att far min körde med blyersättning de sista åren den gick i trafik så det var planen att fortsätta med det.
Men behöver man inte så klagar jag inte...
/John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3
Så länge du kör på 98 och uppåt så går det fint, man ska helst tömma i så lite kladd och ersättningar som möjligt i tanken.
Bilen går ju bäst på 98 och uppåt så att tömma i 95 med blyersättningar och massa sånt gör ju bara motorn sämre.
Bilen går ju bäst på 98 och uppåt så att tömma i 95 med blyersättningar och massa sånt gör ju bara motorn sämre.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3
Karlie wrote:Kul att se att det går framåt!
Han lär ha haft en sjujäkla bra ljusbild på nätterna med alla de där extraljusen!
Hehe, ja angående bromsarna så är det allt ett riktigt heldagspass! Blev både blod, svett, tårar och krökt Bacho-rörtång innan oken gav med sig på min.
Fick till och med köra förlängda rör på själva rörtången för att kunna mata in dem fram och tillbaka i början. Men skam den som ger sig!
Ett tips är att värma på oken ifall uppsmörjning inte ger någon större framgång. Var även noggrann med att dra rostlösning kring infästningen av bromsrören.
Jag drog tyvärr sönder gängorna när det satt så förbannat så jag fick passa på att byta bromsrör i samma veva.
Men jag rekommenderar precis som de andra att göra det själv. Det är inget avancerat, utan tar bara lång.
Lycka till!
Biltema har ett skitbra bromskolvsverktyg, mycket bättre än poligrip. artikelnummer 19-287 129:-.
Bilen är ju bara såå snygg, extraljusen ??? änglarna gråter, man kör ju bara en sådan bil på sommaren, eller hur.
Men som vanligt smaken är som den är.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3
huckstar wrote:Så länge du kör på 98 och uppåt så går det fint, man ska helst tömma i så lite kladd och ersättningar som möjligt i tanken.
Bilen går ju bäst på 98 och uppåt så att tömma i 95 med blyersättningar och massa sånt gör ju bara motorn sämre.
Då slår jag i 98/V-Power och kör på det. Svårt att veta, många säger ju olika så.
kentapenta wrote:
Biltema har ett skitbra bromskolvsverktyg, mycket bättre än poligrip. artikelnummer 19-287 129:-.
Bilen är ju bara såå snygg, extraljusen ??? änglarna gråter, man kör ju bara en sådan bil på sommaren, eller hur.
Men som vanligt smaken är som den är.
Bromskolvsverktyget är införskaffat, Fredrik misstänkte att det behövdes så det ligger vid bilen, dock så toklåste sig bromsarna så pass sent så vi hann inte fixa med dem tyvärr.
Massa extraljus är det, som sagt min far ville ha mörkret ljust. Bilen rullade som bruksbil för honom fram tills den ställdes undan så då sitter de kvar och med tanke på att jag gillar de får de sitta tills vidare. (Eftersom jag har växt upp med den fronten så "skall" en MB 280S se ut så där... )
//John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3
huckstar wrote:Så länge du kör på 98 och uppåt så går det fint, man ska helst tömma i så lite kladd och ersättningar som möjligt i tanken.
Bilen går ju bäst på 98 och uppåt så att tömma i 95 med blyersättningar och massa sånt gör ju bara motorn sämre.
Förbaskat skitsnack!
Behöver bilen blyersättning, så behöver den detta, vare sig du slår 95, 96, 98 eller 99 oktanig bensin i tanken.
Blyersättningen har inte det minsta med oktantalet att göra, utan är till för att i avsaknad av blyet smörja ventilsätena på bilar som behöver detta.
Skall han skicka räkningen till dig, om han förstör ventilsätena på grund av dina vansinniga råd?
Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3
hej! exakt, håller fullständigt med Marie, du ska ha blyersättningsmedel i din bil just för att skydda ventilsäten/ventilerna. helst ska du dock ha 98 oktanig bränsle då på den tiden har jag för mig att det fanns 96 blyad. jag hade en w115 200 1973 och ringde till mb o fråga vad jag skulle ha för bräsnle så sa dom 98 oktanig ihop med blyersättningmedel. mvh pasi
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 72 guests