nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) - Pärlan

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3

Postby Marie » Mon 18 Apr, 2011 22:05

Ja, tyvärr är det ju så att en del inte följer med sin tid. När blyfri bensin introducerades var det bara 95-oktan som var blyfri. 96 och 98 oktan innehöll fortfarande alkylbly. Men det är nu väldigt många år sedan alla bensinsorter blev helt blyfria.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3

Postby Cpt Tuttle » Mon 18 Apr, 2011 22:11

98 oktan blyfri började väl införas på vissa håll under tidigt 90-tal, 1994 försvann det riktiga blyet i 96 och 98 till förmån för "blyersättning" (oftast natrium- eller kaliumbaserat som jag fattat det?), och var det inte redan 2001 som blyersättning försvann i all 96 och 98 oktanig bensin?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3

Postby nomolas » Wed 20 Apr, 2011 22:27

Ok, ok... Känns som man får leta fram flaskan med blyersättningen iaf, lika bra att slå i så man är hundra säker.

Jag har sökt runt här på forumet och om jag greppade rätt så skall ju w108 med 6a ha härdade ventilsäten och då skulle inte behöva bly/blyersättning som smörjmedel. Ingen som har en som bra lista över alla motorer etc... Eller en bra MB-verkstad att ringa. :wink:

Oh, well bilen skall få olåsta bromsar innan det kommer till det.

//John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3

Postby huckstar » Thu 21 Apr, 2011 20:14

Här har du en lista på lite motoralternativ. :-)

Modell Årsmodell Motor Cylindervolym Effekt Bränslesystem Anm.
250 S 1965-69 M108: 6-cyl radmotor ohc 2496 cm³ 130 hk Dubbla Zenith-förgasare
250 SE 1965-67 M129: 6-cyl radmotor ohc 2496 cm³ 150 hk Bosch bränsleinsprutning
300 SE 1965-67 M189: 6-cyl radmotor ohc 2996 cm³ 170 hk Bosch bränsleinsprutning
280 S 1968-72 M130: 6-cyl radmotor ohc 2778 cm³ 140 hk Dubbla Zenith-förgasare
280 SE/SEL 1968-72 M130: 6-cyl radmotor ohc 2778 cm³ 160 hk Bosch bränsleinsprutning
280 SE/SEL 3.5 1971-72 M116: 8-cyl V-motor ohc 3499 cm³ 200 hk Bosch bränsleinsprutning
280 SE/SEL 4.5 1971-72 M117: 8-cyl V-motor ohc 4520 cm³ 200 hk Bosch bränsleinsprutning Endast för USA
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3

Postby nomolas » Tue 26 Apr, 2011 16:47

huckstar wrote:Här har du en lista på lite motoralternativ. :-)

Modell Årsmodell Motor Cylindervolym Effekt Bränslesystem Anm.
280 S 1968-72 M130: 6-cyl radmotor ohc 2778 cm³ 140 hk Dubbla Zenith-förgasare


Denna där är det, då kommer följdfrågan, jag har fått för mig att jag har sett några som har skrivit om härdade ventilsäten på den och det skulle innebära att man inte behövde blyersättningen i bensinen. Men för att vara säker till 100% så skall man alltså ha den i alla fall? Har jag förstått allting rätt nu?
(Känner mig väldigt grön på detta med motorer.)

//John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Massiv upd. 1-3

Postby Cpt Tuttle » Tue 26 Apr, 2011 18:54

Jag kan inte svara på om den HAR härdade ventilsäten.
Om den HAR det så är blyersättningen överflödig.
Om den inte har det, så ska du ha blyersättning i.

Detta oavsett bensin. Det finns ingen blyersättning i någon bensin idag oavsett oktantal och det var väl där det rördes ihop lite.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby nomolas » Sat 14 May, 2011 16:19

Så nu är vi nere och försöka fixa vidare, men, vi har hamnat i det läget att vi måste nog klippa bromsrören för att få loss oken för att kunna fixa bromsarna. Så jag funderar nu hur svårt det är att få tag på dessa lite snabbt. Dvs inga månader i leveranstider.

Vi skall ge oss på en vända till men som det ser ut nu så kommer nog rören/slangarna ryka. Skruvanslutningen är helt rund sen tidigare.... :-( :-(

Idéer?

//John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby Marie » Sat 14 May, 2011 16:48

Bromsrör gör du väl själv? Koningsverktyg kostar inte vilka förmögenheter som helst.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby nomolas » Sat 14 May, 2011 18:19

Marie wrote:Bromsrör gör du väl själv? Koningsverktyg kostar inte vilka förmögenheter som helst.


Jo, det tyckte Fredrik också. Men. Det är något fäste på det som vi är osäkra på om det måste vara där.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby nomolas » Sat 14 May, 2011 20:36

Som jag skrev i Karlies tråd och fick svar på:

Vi har nu i en heldag försökt att få ett bromsok att fungera, helt stumt att få in kolven igen. Vi skall ge det en andra chans i morgon söndag och de andra tre en testrunda. Om det inte ger sig då, kommer vi sedan brutalt klippa rören och lämnar in eländena för renovering. (Klippa rören p.g.a. att muttern mot oken är helt rund.)

Men den startar iaf... :-D Men den behöver nog en översyn av motorn också... :roll:

Fotografen wrote:Fukta det som sitter fast med ATF-olja innan ni tar kväller, ev värm lite försiktigt. Upprepa 1-2 ggr/dygn tills det lossnar...för det kommer det att göra till slut
. :wink:


Och tyvärr kommer detta bli svårt då vi åker hemåt i morgon och bilen har svårt att följa med.... :-| :angry3:

Klart hämmande att inte kunna pilla varje dag på den... :-(
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby mbhuset » Sat 14 May, 2011 21:54

Hej,

skrev det här i en annan tråd för några veckor nsedan.
"Hej,

kolvarna kan vara lite besvärliga att få ut ibland, men med en fettspruta så går det alltid. Är enkelt att få ut (loss) åtminstone en kolv. Börja med kolven i den del av oket som inte har hydraulanslutningen på sin sida. Ta loss en kolv, dela sedan oket och tillverka en platta som passar mot oket och skruva fast den. Sen kan du ta loss den andra kolven. Sen noggrann rengöring och nya packningar och sen är det klart. Kräver naturligtvis att du har en fettnippel med en M10x1,0 anslutning också, går naturligtvis att tillverka.

Hälsningar

MB-HUSET

Per
"

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby nomolas » Tue 17 May, 2011 20:32

Så där ja, en helg till med pillade och vi fick loss bromsarna men inte på "rätt" sätt. De ligger numera inne på lite renovering, vi fick verkligen inte loss kolvarna. Troligen är vi väl inte envisa nog.

Dessutom fann vi att höger hjulhus bak var totalt sönder :angry3: :angry3:

Men lite bilder kommer här:
Image
Bromsoket som vi fick klippa ledningen på. Men det löser sig.
Image
Ett löst ok.
Image
Trist hål.
Image
Jättejobbiga hål.

Blandade bilder på massa saker att fixa. :-(
Image
Image
Image
Image

Sedan fann jag ett emblem som satt i radiohålet och radion satt i handskfacket. Får väl ligga till sig.
Image

Så sammanfattningsvis. Den startar hyffsat lätt, den rullar nu... (Inga bromsar är bra... :-D )

Men vi hade en tråkig helg på det hela taget... :/ Men efter bromsoken kommer hem från Bil och Industribromsar hoppas vi att det funkar bättre.

//John
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby Cpt Tuttle » Tue 17 May, 2011 21:35

Såg inte kul ut det här men en 108 är ju alltid räddningsvärd.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby nomolas » Thu 02 Jun, 2011 22:33

Ytterligare en mekardag till ända och nu börjar vi bli riktigt irriterade. Bromsoken är nyrepade och monterade. Det tog oss tyvärr hela dagen, vi är klart inte lämpade för detta och jvlas är bara förnamnet på vad vissa saker ställer till för oss. Så när vi började lufta systemet så kommer det inte en droppe ur bakoken... *sucka*

Vi har sökt och funnit lite lösningar och tips men är den någon annan som har haft torra ledningar bak på sin Mercedes?

Vi skall påt igen under morgondagen men tidpunkten för att jag skickar hela eländet till någon som tar hand om den kosta vad det kosta vill... Vore skönt om något kan bara flyta på, men det kanske lite för mycket att hoppas på med gamla bilar...

//John - lite uppgiven.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) [Upd. 14/5]

Postby mbhuset » Fri 03 Jun, 2011 17:35

Kolla huvudcylindern sen slangarna. Slangarna brukar i och för sig släppa fram vätska en (under tryck) men returen är seg.

Hälsningar

MB-HUSET

Per


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests