Page 1 of 5

nomolas - Mercedes-Benz 280S -72 (w108) - Pärlan

Posted: Tue 08 Mar, 2011 11:20
by nomolas
Hejsan alla!

Kommer in på väldigt ny mark här och hittade detta forum när jag letade tips & trix för att få liv i min fars gamla 280S. Den har tyvärr stått till sig i ett garage under dryga 15 år men nu är det dags att komma igång.

Bjuder på lite före bilder som den står nu. Och så har jag en fråga, hur får man loss tändstift som sitter fast, jag menar, verkligen fast, just nu är gängorna dränkta i 5-56 och dylikt men det går inte och rubba ett av de. Tyvärr har jag också börjat få det lite "rundat" så jag avvaktar tills 5-56 verkar mera och skall leta reda på en nyckel som inte är 12kantig. (Rookie, jag vet...)

Man är ju redan nu inspirerad av Karlie på forumet här och hans w108 renovering.

Image
Lite dammig men mäktigt bakparti.
Image
Ser lite luggsliten ut men polera polera polera. (Och ta bort en hel del ytrost.)
Image
Äkta ädelträ.
Image
Grillen upptryckt mot väggen.
Image
Vet inte ens vart man skall börja i detta motorrum. Men det finns iaf plats att göra saker i det till skillnad från dagens bilar.
Image

Än så länge, glada renoveringshälsningar, John.

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Tue 08 Mar, 2011 13:09
by Cpt Tuttle
Då W108/109 näst efter Adenauern är min favorit-fyrdörring från Mercedes så skall jag givetvis även följa denna tråd med glädje.

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Tue 08 Mar, 2011 13:51
by MB_Star
du kan ju byta stift efter du varkört den första gången så släpper dom nog bättre.

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Tue 08 Mar, 2011 14:28
by nomolas
MB_Star wrote:du kan ju byta stift efter du varkört den första gången så släpper dom nog bättre.


Det hade vart möjligt om vi inte hade påbörjat tändstiftsbyte och lyckas få ut 2,5 innan det fastnade rejält.

Med tanke på att den har stått still i 15 år så var alla råd att man skulle dutta i lite olja i kolvarna och dra runt innan provstart. Då när vi fick upp det första tändstiftet insåg vi hur svarta de var och kände att dags att byta innan starta. men så var det som inte ens gav sig efter mycket 5-56. Så vi var tvungna att ge oss för dagen.

Så tips på få loss tändstift som sitter hårt utan att starta motorn??. ;)

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Tue 08 Mar, 2011 20:25
by pgadler
Värm inte med låga på aluminium. Ta el-värme istället. Du får hålla på ett tag, men det är säkrare.

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Tue 08 Mar, 2011 22:44
by nomolas
pgadler wrote:Värm inte med låga på aluminium. Ta el-värme istället. Du får hålla på ett tag, men det är säkrare.


Eftersom jag lite nybörjare på detta så vill jag vara helt säker, med el-värme menas en vanlig värmepistol? Och tålamod.. ;)

//John

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Tue 08 Mar, 2011 23:03
by Karlie
Riktigt trevligt med ytterligare en w108 här inne! Att det är just en 280s från 72 gör ju inte saken sämre :wink:

Kul som fasen att man kan ge lite inspiration genom tråden. Hoppas att det flyter på fint för dig framöver trots en trög början med tändstiften. :-D

Re: Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Wed 09 Mar, 2011 08:21
by pgadler
nomolas wrote:
pgadler wrote:Värm inte med låga på aluminium. Ta el-värme istället. Du får hålla på ett tag, men det är säkrare.


Eftersom jag lite nybörjare på detta så vill jag vara helt säker, med el-värme menas en vanlig värmepistol? Och tålamod.. ;)

//John


Japp!

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Wed 09 Mar, 2011 12:22
by nomolas
Jag tackar för responsen och nu skall jag väl bjuda på de första stapplande stegen som togs med min MB 280S.

Aktörerna är jag själv, flickvännen och vår kompis Fredrik som har lite mera erfarenhet av att meka bilar. Dock mest gamla sköna 60-70talare men inga MBs.

Det kollades efter om det var någon ide att börja med målet att den skall rulla i slutet av sommaren, dvs inga större rost hål eller andra plåtjobb. Allt gick hyfsat väl tills vi kom till att ta bort det tredje tändstiftet, det första hade gett oss lite problem men lite kylsprej, enl rekommendation, och svärord så lossade det. Då vi klantade och lyckades skada det första tändstiftet så kände vi att de behövdes bytas rakt av. Dessutom var de helt kolsvarta i gnistgapen så frågan är om motorn skulle starta med de. Det tredje blev jobbigt, så illa så vi gav upp för tillfället, innan det var för skadat i muttern. Det får stå och dra in 5-56 i gängen. Tyvärr skadades det mycket mera så det måste bort. Det och de andra skall bort nästa gång jag åker ner till MBn som står hos min mor där den har stått sen ~94.

Alla goda råd välkomnas eftersom man är helt klart grön på detta. :-)

Men bjuder på lite bilder från tillfället ifråga.
Image
Fredrik dyker ner i motorn.
Image
Oh, hej oh, hå. Bort skall det. Men stenhårt sitter den.
Image
Inte alltid så lätt att komma åt.
Image
Flickvännen, Marie tror Fredrik och jag är svaga...
Image
:agrue: :evil: :agrue:
Image
Jahopp, då packar vi väl ihop för idag.... :/

[Edit, så svenskan blev lite begripligare.]

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Wed 09 Mar, 2011 20:43
by kentapenta
nomolas wrote:Image
Vet inte ens vart man skall börja i detta motorrum. Men det finns iaf plats att göra saker i det till skillnad från dagens bilar.

Än så länge, glada renoveringshälsningar, John.


Lite mer inspiration, bilder på ett tillfixat motorrum och ett ofixat,
det är ca två dagars jobb och skillnaden blir enorm, verkligen värt besväret.

Image

Image

Lycka till med renoveringen, verkar ju vara ett bra utgångsläge, klok far som inte sålde bilen.

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Wed 09 Mar, 2011 23:54
by Marie
De två bilderna kommer väl inte från samma bil, så hur kan du påstå att det är två dagars jobb som skiljer?

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Thu 10 Mar, 2011 10:13
by nomolas
Jag är nöjd om motorrummet innehåller en fungerade motor med allt det innebär nu som första steg.

:-D

//John

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Fri 11 Mar, 2011 02:27
by kentapenta
Marie wrote:De två bilderna kommer väl inte från samma bil, så hur kan du påstå att det är två dagars jobb som skiljer?

Därför att -74an såg ut som -75an innan jag fixade till den och det tog ca 15 timmar.
På bilderna kan man också se skillnaden på D och K-jet Bl.a. luftrenaren.

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Fri 11 Mar, 2011 14:19
by kentapenta
kentapenta wrote:
Marie wrote:De två bilderna kommer väl inte från samma bil, så hur kan du påstå att det är två dagars jobb som skiljer?

Därför att -74an såg ut som -75an innan jag fixade till den och det tog ca 15 timmar.
På bilderna kan man också se skillnaden på D och K-jet Bl.a. luftrenaren.


Kanske skall förtydliga mej, vad jag menar är att om man öppnar huven, eller ser en bild på i detta fallet en 450SE
så ser man direkt på luftrenaren om det är en D eller K, den verkliga skillnaden är naturligtvis inte luftrenaren.

Återigen, bilderna var avsedda för att inspirera John och andra till att lägga ett par dagar på motorrummet.
Självklart skall motorn fungera, men det är mer lättskruvat om det är rent och snyggt.

Re: nomolas - Mercedes-Benz 280S -1972 (w108)

Posted: Fri 11 Mar, 2011 14:32
by nomolas
kentapenta wrote:
kentapenta wrote:
Marie wrote:De två bilderna kommer väl inte från samma bil, så hur kan du påstå att det är två dagars jobb som skiljer?

Därför att -74an såg ut som -75an innan jag fixade till den och det tog ca 15 timmar.
På bilderna kan man också se skillnaden på D och K-jet Bl.a. luftrenaren.


Kanske skall förtydliga mej, vad jag menar är att om man öppnar huven, eller ser en bild på i detta fallet en 450SE
så ser man direkt på luftrenaren om det är en D eller K, den verkliga skillnaden är naturligtvis inte luftrenaren.

Återigen, bilderna var avsedda för att inspirera John och andra till att lägga ett par dagar på motorrummet.
Självklart skall motorn fungera, men det är mer lättskruvat om det är rent och snyggt.


8)

Jag känner mig inspirerad, dock känns det som att motorn skall igång innan det putsas med tandborste... :wink:

Det finns en plan. Den lyder ungefär så här.

1. Få rull på bilen.
2. Fräscha upp den invändigt och utvändigt.
3. Finputsa.
4. Repetera steg 3. :wink:

Steg 2 bör vara klart innan den 13 aug, då vi skulle vilja ha den som transport på vårt Bröllop. 8)

Så få se om vi hinner till steg 2, hoppas på nån vända på steg 3.

//john