Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" Kommer sakna dig :/

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby Mike Bike » Wed 21 Nov, 2012 02:27

Jag fick ju ett tips om en Lorinservinge i Helsingborg (till min Lorinser Edition). Så jag var nere igår. Där hittade jag även framlyktor och en träratt till Blåmesen. Ratten är riktigt fin, mycket snyggare än den som sitter i nu. Vet att det är någon skilnade på de vanliga och 500:a lyktorna men inte exakt vilken. Någon som vet?

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby BenDover » Wed 21 Nov, 2012 08:47

En vanlig w124 har dimljusen monterade i huvudstrålkastarna.
En w124 500E/E500 har dimljusen monterade i spoilern och helljuset monterat i strålkastarna närmast grillen.

Skillnaden består således i glasets brytning.

Upp med lite bilder på ratten! :-D Härligt när det investeras tycker jag!
Mvh // Gustafsson

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby Hynboholm » Wed 21 Nov, 2012 09:00

BenDover wrote: Härligt när det investeras tycker jag!


Det tycker nog "köparen" också!
Konstigt att inte bilarna säljs, trots prisdump mm :roll:

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby doolar » Wed 21 Nov, 2012 14:52

BenDover wrote:En vanlig w124 har dimljusen monterade i huvudstrålkastarna.
En w124 500E/E500 har dimljusen monterade i spoilern och helljuset monterat i strålkastarna närmast grillen.

Skillnaden består således i glasets brytning.

Upp med lite bilder på ratten! :-D Härligt när det investeras tycker jag!


Är det inte så att själva glaset inte skiljer på annat än den kosmetiska kromsargen inuti? Brytningen görs av en plasthatt som sitter på reflektorn. Så har jag förstått det, rätta mig om jag har fel.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby BenDover » Wed 21 Nov, 2012 15:18

Funderade även jag på den där chromsargen men vågade inte skriva det då jag tyckte det fanns liknande sargar på vanliga w124:or.
Doolar, du kan ha väldigt rätt i det du skriver!
Mvh // Gustafsson

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby Marie » Thu 22 Nov, 2012 02:21

doolar wrote:
BenDover wrote:En vanlig w124 har dimljusen monterade i huvudstrålkastarna.
En w124 500E/E500 har dimljusen monterade i spoilern och helljuset monterat i strålkastarna närmast grillen.

Skillnaden består således i glasets brytning.

Upp med lite bilder på ratten! :-D Härligt när det investeras tycker jag!


Är det inte så att själva glaset inte skiljer på annat än den kosmetiska kromsargen inuti? Brytningen görs av en plasthatt som sitter på reflektorn. Så har jag förstått det, rätta mig om jag har fel.


Nej, standard124lyktornas dimljusdel har en helt annan "räffling" i glaset jämfört med 124.036ornas. Detta för att sprida ljuset till en bred ljusbild på dimljus.
Hatten är till för att på dimljus (som ju skall kunna användas i st f halvljus) hindra bländande direktljus från glödlampan att gå rakt i mötandes ögon.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby psycho » Thu 22 Nov, 2012 13:57

Nja, det är mer som skiljer än så, Här är en bild på en vanlig W124 insats och en från W124 036. Tittar man noga så är det skillnad även på reflektorerna (både i djup och bredd) för dimljus/helljus samt hur dom är infästande. Det är även olika reflektorer på halvljus. På dom faceliftade W124 036 är det mer lika/samma? men det kan jag inte verifiera på detta tydliga sätt. Att montera 500E glas på vanliga insatser leder till att helljuset kommer närmare bilen (än på W124 036) då den reflektorn är till för dimljus och är vinklad därefter, men visst blir det bättre än vanligt helljus på W124. När jag köpte min W124 036 så var det en reflektor av varje så jag har verkligen haft möjligheten att se den skillnaden.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby BenDover » Fri 23 Nov, 2012 17:49

Där fick vi svar på tal! Tack mr Psycho för förtydligandet. Man skulle kunna sammanfatta det som att det är precis ALLT som skiljer! :shock: :-D
Mvh // Gustafsson

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby psycho » Mon 26 Nov, 2012 09:34

Kanske ska bifoga bild så det blir tydligt :wink:

Image

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby Mike Bike » Thu 29 Nov, 2012 18:07

Stort tack till alla som kommenterat!

Det är en hel vetenskap detta. men frågan är ju vad som händer, eller rättare sagt hur det blir när jag kopplar dit vanliga 124 lyktor? Får man helljus ner i backen då?

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby Marie » Fri 30 Nov, 2012 01:32

Mike Bike wrote:Stort tack till alla som kommenterat!

Det är en hel vetenskap detta. men frågan är ju vad som händer, eller rättare sagt hur det blir när jag kopplar dit vanliga 124 lyktor? Får man helljus ner i backen då?

/Mikael


Det är kanske en påtaglig risk :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby psycho » Mon 03 Dec, 2012 10:38

Kolla vilken färg det är på plasten på insatserna, du kanske har originalinsatser men bara fel glas. Jämför med min bild.

Psycho.
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby Mike Bike » Thu 13 Dec, 2012 07:28

Det är så oerhört konstigt att man kanske behöver bli religös eller nåt. Men Blåmesen dras med mer otur än något annat jag haft att göra med någonsin.

Lämnade bilen hos Ringöns bilelektriska för ca en vecka sen. De skulle leta rätt på smygelen och montera en huvudströmbrytare. Först bytte de alla säkringar och trodde de hade hittat felet, men det visade sig vara något annat. Och efter att de tömt mitt helt nya batteri så fick de leta vidare. De hittade felet i en styrbox (ska ta reda på vilken imorn). Under tiden kom snön så jag tog dit vinterhjulen i hopp om att de skulle kunna montera dom där. Tyvärr så hade jag glömt de kortare bultarna så jag lämnade dom nån dag senare. Bilen blev klar för några dagar sendan och de hade tyvärr inte tid att byta till vinterhjulen, kan bero på att jag sa att jag hade en som gör det för 150:- längre ner på gatan. Jag fick iaf betala 2700:- för jobbet inkludarad var strömbrytaren (60:-).

När jag ska hämta bilen så går den inte igång, de har alltså tömt batteriet för andra gången, vilket betyder att jag inte kan stänga av den förrän jag är hemma vid min andra bil, jobbigt. Men med starthjälp så gick det ju. Tyvärr så tog spårvagnen så lång tid att jag inte hann till det billiga stället för att byta hjul. Jag fick då köra hem på sommardäcken (235 fram, 275 bak = halt, farligt, olagligt och jag skulle inte hem igentligen!).

Väl hemma i garaget skulle jag slå av strömmen, då jag ser att den typ av strömbrytare det valt gör så att locket över batteriet inte går att stänga, den sticker helt enkelt upp för högt över polen. Det gick inte heller att vrida på vredet för att bryta strömmen, det satt så hårt att det var omöjligt med fingrarna, så jag fick lämna det nästan tomma batteriet med strömmen på och ta mig hem i Colten för att hämta en polygrip så jag kunde stänga av strömmen. 25 min senare fick jag lossat vredet och vred och vred men strömen fortsatte vara på, tills vredet lossnade helt och trillade ner under batteriet, mao fick jag lyfta ur batteriet helt för att komma åt den. Men äntligen slutade den dra ur mer ström. Det var ju tveksamt om bilen skulle gå igång nästa gång jag försökte starta den. Inte så roligt med kanske tomt batteri, strömbrytare som inte fungerar och sitter dåligt och vinterhjulen i baksätet.

Idag åkte jag dit för att sätta dit vinterhjulen och ta Blåmesen på en liten tur. Den värdelösa strömbrytaren kunde jag lika gärna kasta då det behövdes verktyg även till den, så jag monterade polen normalt, och bilen visade sig ha ström då cupélamporna gick igång. När jag skulle larma av bilen gick inte det, dosan lyste men ingen signal gick fram till bilen, detta trotts att jag höll dosan och motageren imot varan och klickade på så fungerade det inte. Till slut gick jag in i bilen för att starta den, tänkte att startspärren kanske stänger av sig om man sätter i nyckeln. Men istället gick larmet och det tutade högt och jobbigt i hela garaget, så jag fick plocka av polen igen, innan batteriet blev tömt för tredje gången. Jag försökte på diverse sätt utan resultat, öppnade även dosan för att se så den var hel inuti. Allt som jag kunde se var som det skulle. Det slutade med att jag fick åka hem igen utan att jag fått gjort nåt alls. Otroligt frustrerande och nu kan jag inte ens flytta bilen till verkstad för att få ordning på den. Jag har inte nog med svordomar...

Imorn ska jag snacka med Mårten och se om han kan komma hit och hjälpa mig. Jag har nu lagt över 35000:- för att få ordning på denna bilen, jag som tyckte 40000:- var billigt när jag köpte den, och det går inte ens få 49000:- för den. Men samtidigt kan jag inte sälja den som den är nu, när den drar smygel. Sanningen är att jag inte tycker det är kul att meka, jag vill köra bilen och njuta av det som den är till för. Så utmaningen för mig blir alltid att se hur många timmar jag behöver jobba (= pengar) för att få den fixad.

Jag tänker att vi ska montera bort larmet helt eller liknande. Kan även kolla efter ny dosa om den är trasig.

Har ni tips och råd så är det mer välkomna.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby pasi » Thu 13 Dec, 2012 09:54

Vad säljer du bilen för i nuvarande skick? :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Mike Bikes 500E #2 "Blåmesen" NU TILL SALU!!!

Postby doolar » Thu 13 Dec, 2012 10:05

Mike Bike wrote:Det är så oerhört konstigt att man kanske behöver bli religös eller nåt. Men Blåmesen dras med mer otur än något annat jag haft att göra med någonsin.

Lämnade bilen hos Ringöns bilelektriska för ca en vecka sen. De skulle leta rätt på smygelen och montera en huvudströmbrytare. Först bytte de alla säkringar och trodde de hade hittat felet, men det visade sig vara något annat. Och efter att de tömt mitt helt nya batteri så fick de leta vidare. De hittade felet i en styrbox (ska ta reda på vilken imorn). Under tiden kom snön så jag tog dit vinterhjulen i hopp om att de skulle kunna montera dom där. Tyvärr så hade jag glömt de kortare bultarna så jag lämnade dom nån dag senare. Bilen blev klar för några dagar sendan och de hade tyvärr inte tid att byta till vinterhjulen, kan bero på att jag sa att jag hade en som gör det för 150:- längre ner på gatan. Jag fick iaf betala 2700:- för jobbet inkludarad var strömbrytaren (60:-).

När jag ska hämta bilen så går den inte igång, de har alltså tömt batteriet för andra gången, vilket betyder att jag inte kan stänga av den förrän jag är hemma vid min andra bil, jobbigt. Men med starthjälp så gick det ju. Tyvärr så tog spårvagnen så lång tid att jag inte hann till det billiga stället för att byta hjul. Jag fick då köra hem på sommardäcken (235 fram, 275 bak = halt, farligt, olagligt och jag skulle inte hem igentligen!).

Väl hemma i garaget skulle jag slå av strömmen, då jag ser att den typ av strömbrytare det valt gör så att locket över batteriet inte går att stänga, den sticker helt enkelt upp för högt över polen. Det gick inte heller att vrida på vredet för att bryta strömmen, det satt så hårt att det var omöjligt med fingrarna, så jag fick lämna det nästan tomma batteriet med strömmen på och ta mig hem i Colten för att hämta en polygrip så jag kunde stänga av strömmen. 25 min senare fick jag lossat vredet och vred och vred men strömen fortsatte vara på, tills vredet lossnade helt och trillade ner under batteriet, mao fick jag lyfta ur batteriet helt för att komma åt den. Men äntligen slutade den dra ur mer ström. Det var ju tveksamt om bilen skulle gå igång nästa gång jag försökte starta den. Inte så roligt med kanske tomt batteri, strömbrytare som inte fungerar och sitter dåligt och vinterhjulen i baksätet.

Idag åkte jag dit för att sätta dit vinterhjulen och ta Blåmesen på en liten tur. Den värdelösa strömbrytaren kunde jag lika gärna kasta då det behövdes verktyg även till den, så jag monterade polen normalt, och bilen visade sig ha ström då cupélamporna gick igång. När jag skulle larma av bilen gick inte det, dosan lyste men ingen signal gick fram till bilen, detta trotts att jag höll dosan och motageren imot varan och klickade på så fungerade det inte. Till slut gick jag in i bilen för att starta den, tänkte att startspärren kanske stänger av sig om man sätter i nyckeln. Men istället gick larmet och det tutade högt och jobbigt i hela garaget, så jag fick plocka av polen igen, innan batteriet blev tömt för tredje gången. Jag försökte på diverse sätt utan resultat, öppnade även dosan för att se så den var hel inuti. Allt som jag kunde se var som det skulle. Det slutade med att jag fick åka hem igen utan att jag fått gjort nåt alls. Otroligt frustrerande och nu kan jag inte ens flytta bilen till verkstad för att få ordning på den. Jag har inte nog med svordomar...

Imorn ska jag snacka med Mårten och se om han kan komma hit och hjälpa mig. Jag har nu lagt över 35000:- för att få ordning på denna bilen, jag som tyckte 40000:- var billigt när jag köpte den, och det går inte ens få 49000:- för den. Men samtidigt kan jag inte sälja den som den är nu, när den drar smygel. Sanningen är att jag inte tycker det är kul att meka, jag vill köra bilen och njuta av det som den är till för. Så utmaningen för mig blir alltid att se hur många timmar jag behöver jobba (= pengar) för att få den fixad.

Jag tänker att vi ska montera bort larmet helt eller liknande. Kan även kolla efter ny dosa om den är trasig.

Har ni tips och råd så är det mer välkomna.

/Mikael


Tråkigt Mikael!

Jag hade börjat med att montera ur larmet eftersom det är eftermonterat och en solklar misstänkt för tjuvström och annat knepigt. Detta är såklart bara en gissning, men det är absolut inte ovanligt att gamla larm börjar strula. Blåmesen är ju dessutom utrustad med originallarm, vet du om det funkar?

Till sist så låter det som firman som monterat i strömbrytaren var klåpare, eller så visade dom inte hur strömbrytaren fungerade... Finns varianter där man måste dra upp eller trycka ner handtaget innan man kan vrida om. Oavsett, jag hade reklamerat den monteringen!
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests