W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Kristian
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 345
Joined: Mon 23 Jan, 2006 11:26
Location: Göteborg

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Kristian » Fri 03 Jun, 2011 18:33

300E wrote:Vet ju inte var du fått "gubbkombi" ifrån tycker den ser rätt RÅ ut :wink:
Smart med kontakterna, gjort samma sak på en annan bil, fast tog bara kontakerna från en skrotad.
men skroten svämmar nog inte över av dom där bilarna :drinking: Blir nog fint!

Diesel och kombi är ju per definiton ganska gubbigt :wink:

Alla kontakter går ju att köpa och lösa stift, så det är ju bara att kontaktera om kablarna. Då slipper man ju att skarva fult och allt hålls original. Nackdelen är ju att man får lista ut hur det hela ska kopplas...

Det som förbryllar mig lite är att höger enhet har två fempoliga kontakter, och den vänstra har detsamma, men även en fyrpolig. De är identiska i övrigt. Funderar på om det inte kan vara så att det vänstra har kurvljus men inte det högra (kan bli lite Marty Feldman över det hela...)

Ingen vänlig själ som sitter med kopplingsschema över framljusen pre- och post facelift? :angel:
Image

User avatar
Kristian
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 345
Joined: Mon 23 Jan, 2006 11:26
Location: Göteborg

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Kristian » Sat 04 Jun, 2011 15:03

Då har jag nog fått ordning på en del av elen till ljuset:

Man behöver:
2 x kontaktstycke A 211 545 11 28 till ljuset
2 x kontaktstycke A 023 545 06 26 till regleringen
16 x repsats stift A 000 540 38 05

Numreringen på kontakterna är sedd från höger från baksidan (samma numrering som på kontakterna, dvs 1 är på rundade sidan):

Förarsida:
1) Jord - Brun
2) Halvljus - Gul / Svart
3) Helljus - Vit / gul
4) Parkering - Svart / vit
5) Vänster blinkers - Svart / grå

Passagerarsida:
1) Jord - Brun
2) Halvljus - Gul
3) Helljus - Vit / gul
4) Parkeringssjus - Grå / röd
5) Höger blinkers - Svart / grå

Andra kontakten är fortfarande ett mystierium, så all info i ämnet är välkommen :)
Image

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Chris Mbsca » Mon 06 Jun, 2011 09:03

hur går det med felmedelanden då på ledljuset?? svårt å tro att det kommer gå så här lätt. tror du måste ha nya styrdon åxå å en massa programering på star.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Kristian
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 345
Joined: Mon 23 Jan, 2006 11:26
Location: Göteborg

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Kristian » Tue 07 Jun, 2011 23:51

Då har jag fått fram lite mer info via WIS:

Pre facelift:
Kontaktstycke S1:
1. Jord, Brun, 2,5 mm
2. Halvljus, Gul/Svart, 1,5 mm2 (Höger: Gul 1,5)
3. Solenoid helljus, Vit, 1,0 mm2
4 Blinkers, Grå/Svart, 0,75 mm2 (Höger: Svart/Grön 0,75)

S2:
1. Jord, Brun, 1,0 mm2
2. Helljus, Vit/Gul, 1,0 mm2

S3:
1. Jord, Brun, 0,5 mm2
2. Parkeringsljus, Svart/Vit (Höger: Grå/röd 0,5)

S4:
1. Jord, Brun, 1,5 mm2
2. Tändmodul Xenon, Grön/Svart, 0,5 mm2
3. HRA Power module, Svart, 1,5 mm2


Facelift:
S1:
1. Jord, Brun, 2,5 mm2
2. Halvljus, Gul/Svart, 1,5 mms (Används ej vid xenon)
3. Helljus, Vit/gul, 1,5 mm2
4. Parkeringsljus, Svart/Vit, 0,5 mm2
5. Blinkers, Grå/svart, 1,5 mm2

S2:
1. Jord, Brun, 2,5 mm2
2. LWR (nivå), Grön/Svart, 1,0 mm2
3. Trolig matning av +, Svart, 1.0mm2 (går via ett relä på högerstyrda bilar av nån anledning)
4. Canbus Low, Vit, 0,5 mm2
5. Canbus High, Grön, 0,5 mm2


Kontentan är att det fungerar med facelift på ej xenon, och då behöver man bara kontaktera om. Med xenon är lite knepigare, för där styrs halvljus, kurvljus mm av canbus.

Tre lösningar:
1. Lista ut hur man löser canbusbiten.
2. Bygg om det hela med reflektorer mm från facelift i de gamla husen med standardelektroniken.
3. Sälj dem och köp eftermarknad.

3 är antagligen förnuftigast. 2 blir bara originaldelar, men kan bli knepigt. 1. Svårast, men hade varit roligt att lösa. :-D
Image

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Chris Mbsca » Wed 08 Jun, 2011 08:48

Som jag misstänkte då.. :wink:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Kristian
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 345
Joined: Mon 23 Jan, 2006 11:26
Location: Göteborg

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Kristian » Wed 08 Jun, 2011 09:31

Visst är det så. Vad som behöver göras exakt vet jag inte riktigt ännu. Problemet är att det är lite svårt att hitta någon som verkligen vet hur det fungerar och dessutom vill dela med sig av det. Det finns ju uppenbarligen de som fixat det.

Eftersom det finns så lite info så får man ju ta reda på det, och förhoppningsvis kan det jag lägger ut hjälpa någon annan. Jag vill gärna veta hur saker och ting fungerar själv, helt enkelt. :)

Halogen -> Facelift Halogen är alltså inga problem. Bara att kontaktera om enligt ovan.
Facelift Halogen -> Facelift Xenon är inte heller några större problem om man har nivåreglering eftersom samma givare används. Då behöver man bara aktivera Xenon i SDS så ska det tydligen fungera.

Xenon -> Facelift Xenon är det knepiga, men ska fortsätta forska och se vad jag kommer fram till.

Om någon har kunskap i ämnet är jag givetvis tacksam.
Image

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Chris Mbsca » Wed 08 Jun, 2011 09:36

Sen har du ju LED problemet åxå.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Kristian
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 345
Joined: Mon 23 Jan, 2006 11:26
Location: Göteborg

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Kristian » Wed 08 Jun, 2011 11:26

Chris Mbsca wrote:Sen har du ju LED problemet åxå.

Jo, nu har jag ju motstånd eftersom bilen inte accepterar LED med motstånd i.

Varningen på LED i parkeringsljusen ska tydligen hanteras av de främre SAM-modulerna (N10/1, N10/11) och kunna ställas om i SDS. Efter att ha kikat lite på SDS får får jag nästan skaffa mig det så att man kan aktivera skojigheter som kurvljus i dumljusen med mera. Försöker lista ut om det är samma SAM-moduler före och efter facelift...
Image

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Chris Mbsca » Wed 08 Jun, 2011 11:57

Har för mig att de e nya...Är du i STHLM nått så kan vi leka med min SDS om du vill.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Kristian
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 345
Joined: Mon 23 Jan, 2006 11:26
Location: Göteborg

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Kristian » Wed 08 Jun, 2011 12:17

Inte vad jag vet nu, men ska hålla det i minnet :-)
Image

User avatar
Kristian
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 345
Joined: Mon 23 Jan, 2006 11:26
Location: Göteborg

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Kristian » Wed 08 Jun, 2011 20:07

Kristian wrote:Tre lösningar:
1. Lista ut hur man löser canbusbiten.
2. Bygg om det hela med reflektorer mm från facelift i de gamla husen med standardelektroniken.
3. Sälj dem och köp eftermarknad.

Forskat lite mer, och ska man få det att fungera perfekt med kurvljusen och så så krävs det bland annat nya SAM-boxar fram, ny gateway, mätarhus och kabelmatta. Dyyrt. Alternativ 1 känns inte helt aktuellt.

Samma med alternativ 3, där förlorar jag också kurvljus på xenonet, och det känns ju lite fel att göra något sämre.

Det lutar åt alternativ 2, dvs att ta isär det hela och plocka de "bästa" delarna, dvs projektor, reflektorer, glas, original p-ljus med LED från facelift och utnyttja elektroniken och lamphuset från de jag har idag. Rätt utseende och allt är originaldelar på sätt och vis.
Image

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Chris Mbsca » Thu 09 Jun, 2011 08:21

Hur menar du på 3? Kurvljus är ju bara dimljuset som tänds. Inget speciellt å ha. Ser bara fånigt ut.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Kristian
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 345
Joined: Mon 23 Jan, 2006 11:26
Location: Göteborg

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Kristian » Thu 09 Jun, 2011 10:29

Chris Mbsca wrote:Hur menar du på 3? Kurvljus är ju bara dimljuset som tänds. Inget speciellt å ha. Ser bara fånigt ut.

Det är de passiva kurvljusen som är i dimljusen (opt 619). Jag har 615, dvs aktiva kurvljus. Inte bara vanliga bi-xenon (614). Dem vill jag gärna behålla. :-)
Image

User avatar
Kristian
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 345
Joined: Mon 23 Jan, 2006 11:26
Location: Göteborg

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby Kristian » Thu 07 Jul, 2011 21:53

Lite fler prylar ankommit :)

E63-stötfångare med tillbehör:
Image

Eventuellt blir det DRL istället för dimljus, men det kräver lite ombyggnad av gallrena. Även alla förstärkningar mm är nya, och fästen till PDC-sensorerna, samt ny huvöppnare:
Image
Nu inväntas grill och kolfiberläpp. 8)
Image

User avatar
sillen963
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sat 10 Dec, 2005 21:14
Location: Sandviken

Re: W211: Gubbkombin ska fräschas upp/faceliftas lite!

Postby sillen963 » Thu 07 Jul, 2011 22:29

Är det en orginal eller pirat front?
Du får hemskt gjärna göra en liten beskrivning hur du gör och vad som måste köpas till förutom själva fronten och grillen!
Har ju tänkt göra denna operationen själv och Chris har varit lite dålig på uppdatering/info i sin tråd tycker jag ;)

MVH Sillen
MB S211 320 -4-Matic 2003

viewtopic.php?f=61&t=60805



Volvo 142 S 1967
Volvo 144 S 1967
Volvo 144 S 1968
Volvo 145 1972
Volvo 164 1970
Volvo 164 E 1972
Volvo 164 E 1972

När man tror att man kan allt har man lika mycket kvar att lära!


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 71 guests