Leons gröna 123:a

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Leons gröna 123:a

Postby aroncbds » Mon 11 Nov, 2013 23:47

Vad trevligt, Lennart!! :-) Vill tipsa dig om att Mattias har en komplett W123 kombi med OM617 och hela drivlinan. Han ville ha 4000 för hela kittet, men säljer säkert delarna lösa också, inklusive glödreläet. Du kan ju ringa honom ifall du behöver några delar! :-)

Hoppas att du dyker upp med denna på nästa träffen! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: Leons gröna 123:a

Postby sonderklasse126 » Tue 12 Nov, 2013 01:39

Leon wrote:Har kört en hel del nu och bakvagnsrenoveringen gjorde verkligen underverk med komforten. Däremot går motorn ojämnt och och hackar. Har funnits tendenser en längre tid
och emellanåt finns knappt nån kraft alls och då är 3.46 ingen hit som utväxling. Blir jobbigt på motorvägen när hastigheten sjunker till 70 när det lutar lite uppåt!
Har tröttnat på att felsöka och tänkte byta ut fyran mot en femma istället. Har ju denna;

Image

Vill samla ihop så mycket delar som möjligt innan jag byter motor. Vad behöver jag mer än glödrelä? Kommer växellådan längre bak så att jag behöver en kortare kardan?
Isåfall blir det olika längder även på växellänkagen? Är växellådsbalken också kortare eller längre?

Tacksam för svar! :-)


Den var riktigt fin :-) lycka till med konverteringen! På en väldigt fin bil i övrigt, fast är inte så förtjust i den ärtgröna färgen ;-)
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Leons gröna 123:a

Postby Etoda » Tue 12 Nov, 2013 15:12

Leon wrote:Vill samla ihop så mycket delar som möjligt innan jag byter motor. Vad behöver jag mer än glödrelä? Kommer växellådan längre bak så att jag behöver en kortare kardan?
Isåfall blir det olika längder även på växellänkagen? Är växellådsbalken också kortare eller längre?

Tacksam för svar! :-)


Motorn bygger bakåt. Samma låda, men annan kardan och andra stänger till växellänkaget (samma prylar i övrigt); minns inte hur det var med växellådsbalken. (Högre utväxling med tillhörande hastighetsmätare är ju inte fel men inget måste.) Förstår inte vad du behöver nytt glödrelä för, men det kanske framgår av tråden någonstans. Kylvattenslangar från motor till värmepaket m.m. (som ansluts i bakre delen av motorn) krävs dock, då de är annorlunda. I framänden är allt samma.

Med reservation nu för att jag inte orkat läsa igenom tråden. Om motorn går dåligt/extremt slö, byt båda bränslefilterna, rengör/byt luftfilter samt rensa sil i tanken (om det inte hjälper med bara filterbyte) samt justera ventilerna. 99 ggr av 100 går bilen helt ok efteråt. Den 100 gången är det skit i bränsleledningarna. Dessa gamla dieslar går antingen ganska bra (á la 59-64 hk) eller inte alls.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Leons gröna 123:a

Postby Hynboholm » Tue 12 Nov, 2013 15:32

Etoda wrote:minns inte hur det var med växellådsbalken.


Dom brukar ju ha justerbara fästen eller flyttas ett hack till skruvhålen bredvid.

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: Leons gröna 123:a

Postby crister » Tue 12 Nov, 2013 18:49

växellådsbalken är annorlunda emot 240d, 300d sitter med 2 skruvar på vardera sida, o 240d med en skruv på varje sida..
bara att flytta clipsen i kardantunneln så du får balken längre bak.

User avatar
Leon
Expert
Expert
Posts: 613
Joined: Wed 16 May, 2007 13:13
Location: Kyrkhult

Re: Leons gröna 123:a

Postby Leon » Tue 12 Nov, 2013 21:50

Etoda wrote:Förstår inte vad du behöver nytt glödrelä för


Trodde det var ett faktum att det är olika reläer på 4-5 och 6-cylindriga motorer. Är det inte så?

Etoda wrote:Motorn bygger bakåt. Samma låda, men annan kardan och andra stänger till växellänkaget


Bra! Då ska jag leta upp andra stänger och leta bland de kardaner jag har!

User avatar
Leon
Expert
Expert
Posts: 613
Joined: Wed 16 May, 2007 13:13
Location: Kyrkhult

Re: Leons gröna 123:a

Postby Leon » Tue 12 Nov, 2013 22:05

Etoda wrote:Kylvattenslangar från motor till värmepaket m.m. (som ansluts i bakre delen av motorn) krävs dock, då de är annorlunda.


Visste jag inte heller! Bra!


Etoda wrote:Om motorn går dåligt/extremt slö, byt båda bränslefilterna, rengör/byt luftfilter samt rensa sil i tanken (om det inte hjälper med bara filterbyte) samt justera ventilerna. 99 ggr av 100 går bilen helt ok efteråt. Den 100 gången är det skit i bränsleledningarna. Dessa gamla dieslar går antingen ganska bra (á la 59-64 hk) eller inte alls.


Har bytt filter och slangar, ställt ventiler, bytt kamkedja, bytt glödstift, renoverat spridarna, ställt upp pumpen försiktigt. Har bytt toppackning två gånger. Motorn gick varm vid ett flertal tillfällen för flera år sen och jag har börjat undra om det är detta som spökar. Hursomhelst känns det ju onödigt att låta 300:an stå, om nu den är i bättre skick.
Stort tack för dina svar! :-D
Last edited by Leon on Tue 12 Nov, 2013 22:15, edited 1 time in total.

User avatar
Leon
Expert
Expert
Posts: 613
Joined: Wed 16 May, 2007 13:13
Location: Kyrkhult

Re: Leons gröna 123:a

Postby Leon » Tue 12 Nov, 2013 22:14

crister wrote:växellådsbalken är annorlunda emot 240d, 300d sitter med 2 skruvar på vardera sida, o 240d med en skruv på varje sida..
bara att flytta clipsen i kardantunneln så du får balken längre bak.


Ok, lite kraftigare balk då. Ska kolla vilken jag har. Tack! :-D

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Leons gröna 123:a

Postby Etoda » Wed 13 Nov, 2013 17:17

Leon wrote:... ställt upp pumpen försiktigt...

Kolla silen i tanken och dubbelkolla att du skruvat åt rätt håll. Det senare är nämligen en miss jag minns gjorde första gången jag skruvade på en MB-dieselpump. Det är >15 år sedan så jag minns inte varför jag tänkte fel, eller hur det skulle vara, men jag minns hur jag häcklades för jag hade gjort fel... :oops:

Vad gäller glödrelä kan jag bara konstatera att du tydligen hade det nu. I mitt minne var det dragstart fram till och med -77 (manuell seriekopplad glödning) och ett glödstift mer eller mindre hade just ingen betydelse för funktionen. Glöm min fråga.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
Leon
Expert
Expert
Posts: 613
Joined: Wed 16 May, 2007 13:13
Location: Kyrkhult

Re: Leons gröna 123:a

Postby Leon » Wed 13 Nov, 2013 18:37

Etoda wrote:Kolla silen i tanken och dubbelkolla att du skruvat åt rätt håll.


Hmmm.....Har ju faktiskt inte kollat tanksilen, eftersom bränslet rinner som ett niagarafall när man lossar slangarna.Ok, ska kolla.

Har ställt tillbaka skruven på pumpen eftersom den bara drog en massa mer diesel. Ut, åt vänster, för att ställa på och inåt, åt höger för att minska.

User avatar
Leon
Expert
Expert
Posts: 613
Joined: Wed 16 May, 2007 13:13
Location: Kyrkhult

Re: Leons gröna 123:a

Postby Leon » Wed 20 Nov, 2013 20:35

Har äntligen löst problemet med ryckig gång och kraftlös motor!
Jag hade monterat ett sånt här;

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... al-522901/

Kanske funkar på bensinbilar, men är för tätt för en 123-diesel!

Nu sitter det ett riktigt filter och bilen går rent! :-D

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Leons gröna 123:a

Postby Mattileinen » Wed 20 Nov, 2013 20:36

Härligt!! :-D

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Leons gröna 123:a

Postby aroncbds » Thu 21 Nov, 2013 09:50

Gott, Lennart!! :-) Då blir det inget motorbyte, eller?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
Leon
Expert
Expert
Posts: 613
Joined: Wed 16 May, 2007 13:13
Location: Kyrkhult

Re: Leons gröna 123:a

Postby Leon » Thu 21 Nov, 2013 21:21

Jag funderar. Har ju blivit sugen på en 300 nu och jag skaffade ett relä igår. 8)

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Leons gröna 123:a

Postby aroncbds » Thu 21 Nov, 2013 21:42

Leon wrote:Jag funderar. Har ju blivit sugen på en 300 nu och jag skaffade ett relä igår. 8)
Kör på!! ;-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 88 guests