Vad trevligt, Lennart!! Vill tipsa dig om att Mattias har en komplett W123 kombi med OM617 och hela drivlinan. Han ville ha 4000 för hela kittet, men säljer säkert delarna lösa också, inklusive glödreläet. Du kan ju ringa honom ifall du behöver några delar!
Hoppas att du dyker upp med denna på nästa träffen!
Leons gröna 123:a
Re: Leons gröna 123:a
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: Leons gröna 123:a
Leon wrote:Har kört en hel del nu och bakvagnsrenoveringen gjorde verkligen underverk med komforten. Däremot går motorn ojämnt och och hackar. Har funnits tendenser en längre tid
och emellanåt finns knappt nån kraft alls och då är 3.46 ingen hit som utväxling. Blir jobbigt på motorvägen när hastigheten sjunker till 70 när det lutar lite uppåt!
Har tröttnat på att felsöka och tänkte byta ut fyran mot en femma istället. Har ju denna;
Vill samla ihop så mycket delar som möjligt innan jag byter motor. Vad behöver jag mer än glödrelä? Kommer växellådan längre bak så att jag behöver en kortare kardan?
Isåfall blir det olika längder även på växellänkagen? Är växellådsbalken också kortare eller längre?
Tacksam för svar!
Den var riktigt fin lycka till med konverteringen! På en väldigt fin bil i övrigt, fast är inte så förtjust i den ärtgröna färgen
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Re: Leons gröna 123:a
Leon wrote:Vill samla ihop så mycket delar som möjligt innan jag byter motor. Vad behöver jag mer än glödrelä? Kommer växellådan längre bak så att jag behöver en kortare kardan?
Isåfall blir det olika längder även på växellänkagen? Är växellådsbalken också kortare eller längre?
Tacksam för svar!
Motorn bygger bakåt. Samma låda, men annan kardan och andra stänger till växellänkaget (samma prylar i övrigt); minns inte hur det var med växellådsbalken. (Högre utväxling med tillhörande hastighetsmätare är ju inte fel men inget måste.) Förstår inte vad du behöver nytt glödrelä för, men det kanske framgår av tråden någonstans. Kylvattenslangar från motor till värmepaket m.m. (som ansluts i bakre delen av motorn) krävs dock, då de är annorlunda. I framänden är allt samma.
Med reservation nu för att jag inte orkat läsa igenom tråden. Om motorn går dåligt/extremt slö, byt båda bränslefilterna, rengör/byt luftfilter samt rensa sil i tanken (om det inte hjälper med bara filterbyte) samt justera ventilerna. 99 ggr av 100 går bilen helt ok efteråt. Den 100 gången är det skit i bränsleledningarna. Dessa gamla dieslar går antingen ganska bra (á la 59-64 hk) eller inte alls.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: Leons gröna 123:a
Etoda wrote:minns inte hur det var med växellådsbalken.
Dom brukar ju ha justerbara fästen eller flyttas ett hack till skruvhålen bredvid.
Re: Leons gröna 123:a
växellådsbalken är annorlunda emot 240d, 300d sitter med 2 skruvar på vardera sida, o 240d med en skruv på varje sida..
bara att flytta clipsen i kardantunneln så du får balken längre bak.
bara att flytta clipsen i kardantunneln så du får balken längre bak.
Re: Leons gröna 123:a
Etoda wrote:Förstår inte vad du behöver nytt glödrelä för
Trodde det var ett faktum att det är olika reläer på 4-5 och 6-cylindriga motorer. Är det inte så?
Etoda wrote:Motorn bygger bakåt. Samma låda, men annan kardan och andra stänger till växellänkaget
Bra! Då ska jag leta upp andra stänger och leta bland de kardaner jag har!
Re: Leons gröna 123:a
Etoda wrote:Kylvattenslangar från motor till värmepaket m.m. (som ansluts i bakre delen av motorn) krävs dock, då de är annorlunda.
Visste jag inte heller! Bra!
Etoda wrote:Om motorn går dåligt/extremt slö, byt båda bränslefilterna, rengör/byt luftfilter samt rensa sil i tanken (om det inte hjälper med bara filterbyte) samt justera ventilerna. 99 ggr av 100 går bilen helt ok efteråt. Den 100 gången är det skit i bränsleledningarna. Dessa gamla dieslar går antingen ganska bra (á la 59-64 hk) eller inte alls.
Har bytt filter och slangar, ställt ventiler, bytt kamkedja, bytt glödstift, renoverat spridarna, ställt upp pumpen försiktigt. Har bytt toppackning två gånger. Motorn gick varm vid ett flertal tillfällen för flera år sen och jag har börjat undra om det är detta som spökar. Hursomhelst känns det ju onödigt att låta 300:an stå, om nu den är i bättre skick.
Stort tack för dina svar!
Last edited by Leon on Tue 12 Nov, 2013 22:15, edited 1 time in total.
Re: Leons gröna 123:a
crister wrote:växellådsbalken är annorlunda emot 240d, 300d sitter med 2 skruvar på vardera sida, o 240d med en skruv på varje sida..
bara att flytta clipsen i kardantunneln så du får balken längre bak.
Ok, lite kraftigare balk då. Ska kolla vilken jag har. Tack!
Re: Leons gröna 123:a
Leon wrote:... ställt upp pumpen försiktigt...
Kolla silen i tanken och dubbelkolla att du skruvat åt rätt håll. Det senare är nämligen en miss jag minns gjorde första gången jag skruvade på en MB-dieselpump. Det är >15 år sedan så jag minns inte varför jag tänkte fel, eller hur det skulle vara, men jag minns hur jag häcklades för jag hade gjort fel...
Vad gäller glödrelä kan jag bara konstatera att du tydligen hade det nu. I mitt minne var det dragstart fram till och med -77 (manuell seriekopplad glödning) och ett glödstift mer eller mindre hade just ingen betydelse för funktionen. Glöm min fråga.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: Leons gröna 123:a
Etoda wrote:Kolla silen i tanken och dubbelkolla att du skruvat åt rätt håll.
Hmmm.....Har ju faktiskt inte kollat tanksilen, eftersom bränslet rinner som ett niagarafall när man lossar slangarna.Ok, ska kolla.
Har ställt tillbaka skruven på pumpen eftersom den bara drog en massa mer diesel. Ut, åt vänster, för att ställa på och inåt, åt höger för att minska.
Re: Leons gröna 123:a
Har äntligen löst problemet med ryckig gång och kraftlös motor!
Jag hade monterat ett sånt här;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... al-522901/
Kanske funkar på bensinbilar, men är för tätt för en 123-diesel!
Nu sitter det ett riktigt filter och bilen går rent!
Jag hade monterat ett sånt här;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... al-522901/
Kanske funkar på bensinbilar, men är för tätt för en 123-diesel!
Nu sitter det ett riktigt filter och bilen går rent!
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Leons gröna 123:a
Härligt!!
Re: Leons gröna 123:a
Gott, Lennart!! Då blir det inget motorbyte, eller?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Leons gröna 123:a
Jag funderar. Har ju blivit sugen på en 300 nu och jag skaffade ett relä igår.
Re: Leons gröna 123:a
Kör på!!Leon wrote:Jag funderar. Har ju blivit sugen på en 300 nu och jag skaffade ett relä igår.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 88 guests