Hej
Har nu införskaffat mig en av mina drömbilar. en svensksåld (har iofs ingen betydelse) SLK 55 från 2005.
den har rullat 6200 mil och har 2 egentligen brukare (å några bilfirmor).
Bilen är helt orginal och jag kommer inte göra några större modefieringar. Mitt mål är att bilen ska se helt ny ut, typ.
Redan nu är den fruktanvärt fräsch men det blir alltid lite stenskott å visst slitage.
Det som ska fixas är:
* polera lampor (klart)
* Vaxning och polering (klart)
* Injustering och smörjning av tak (klart)
* Nya nummerplåtar för frächt utseende (klart)
* Nya instegslistor i rostfritt (klart)
* Nya mattor i bilen med AMG logga (Klart)
* Nya dimljus (klart)
* Xenon konvertering i dimljusen 6000K (klart)
* LED parkeringslampor (klart)
* LED i nummerplåtsbelysningen bak (Klart)
Nu är det mesta som jag tänkt göra när jag köpte bilen klart. Men som vanligt så börjar man fundera lite till.
nästa projekt är följande:
* Nya headers + cat delete
* Mappning
* Foliering ? färg??
uppdaterar allt eftersom
Läggger in nån bild åxå
Projekt SLK 55 /// AMG Uppdaterad 5/9-2011
-
- Guru
- Posts: 2798
- Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
- Location: Skåne, Åstorp
- Contact:
Projekt SLK 55 /// AMG Uppdaterad 5/9-2011
Last edited by Merca300CECab on Mon 05 Sep, 2011 19:46, edited 14 times in total.
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
-
- Guru
- Posts: 2798
- Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
- Location: Skåne, Åstorp
- Contact:
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
Lägger upp lite bilder på uppfrächningen av framlamporna. blev jäääääteskillnad. Se själv..
Har använt Mequires restorations kit för 569kr återigen (använde samma på min Audi). kanonkit.
före:
Sen efter:
Å en till
Kommer lite fler bilder på skönheten när jag tvättat den...
Har använt Mequires restorations kit för 569kr återigen (använde samma på min Audi). kanonkit.
före:
Sen efter:
Å en till
Kommer lite fler bilder på skönheten när jag tvättat den...
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
Grattis till en röd och trevlig bil!
Psycho
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
Du har inte funderat på att bygga om avgasystemet nåt då?
Tydligen ska headers göra ganska stor skillnad.
nya headers, xpipe och två racekattar. Sen mjukvara då har du en bit över 400 hp.
Kolla här:
http://www.mbworld.org/forums/slk55-r17 ... ost3306689
Headers kan du köpa hos kleemann eller hos dom här: http://www.abedinmotorsports.com/
här har du prisvärda racekattar:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... _500wt_803
Ska själv göra det här såfort jag hittat nån firma som kan göra det åt mig. :)
Mjukvaran funderar jag på att låta turbocenter göra, kostar inte mer än 5 tusen där!
Tydligen ska headers göra ganska stor skillnad.
nya headers, xpipe och två racekattar. Sen mjukvara då har du en bit över 400 hp.
Kolla här:
http://www.mbworld.org/forums/slk55-r17 ... ost3306689
Headers kan du köpa hos kleemann eller hos dom här: http://www.abedinmotorsports.com/
här har du prisvärda racekattar:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... _500wt_803
Ska själv göra det här såfort jag hittat nån firma som kan göra det åt mig. :)
Mjukvaran funderar jag på att låta turbocenter göra, kostar inte mer än 5 tusen där!
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
aha_100 wrote:Du har inte funderat på att bygga om avgasystemet nåt då?
Tydligen ska headers göra ganska stor skillnad.
nya headers, xpipe och två racekattar. Sen mjukvara då har du en bit över 400 hp.
Kolla här:
http://www.mbworld.org/forums/slk55-r17 ... ost3306689
Headers kan du köpa hos kleemann eller hos dom här: http://www.abedinmotorsports.com/
här har du prisvärda racekattar:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... _500wt_803
Ska själv göra det här såfort jag hittat nån firma som kan göra det åt mig. :)
Mjukvaran funderar jag på att låta turbocenter göra, kostar inte mer än 5 tusen där!
Enligt din länk ovan:
Byte av headers utan att ta bort primärkatalysatorerna(de som sitter på slutet av grenrören) plus byte av sekundärkatalysatorerna(de som sitter under bilen) till 200-cells racekatalysatorer gav 304,3 hk vs 297,6 hk på drivhjulen. Dvs 7 hk på drivhjulen.
Vad jag kan förstå hade denna bil sedan innan "K&N filters, Powerchip software and AMS lightened pulley". Hur mycket detta ger framgår dock inte.
Man kan förstås istället plocka bort primärkatalysatorerna helt och montera riktiga långa headers vilket säkerligen ger mer effekt. Men då kan man nog glömma att ta sig genom besiktningen..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
Scorpio wrote:
Enligt din länk ovan:
Byte av headers utan att ta bort primärkatalysatorerna(de som sitter på slutet av grenrören) plus byte av sekundärkatalysatorerna(de som sitter under bilen) till 200-cells racekatalysatorer gav 297,6 hk vs 304,3 hk på drivhjulen. Dvs 7 hk på drivhjulen.
Vad jag kan förstå hade denna bil sedan innan "K&N filters, Powerchip software and AMS lightened pulley". Hur mycket detta ger framgår dock inte.
Sedan kan man förstås plocka bort primärkatalysatorerna helt och montera riktiga långa headers vilket säkerligen ger mer effekt. Men då kan man nog glömma att ta sig genom besiktningen..
För att få ut 400+ lär man göra dom grejjerna jag nämnde, headers, katt, xpipe, ecu.
Hur mycket effekt vardera del ger vet jag inte. Men folk skriver att headers gör upp till 25 häst.
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
aha_100 wrote:Scorpio wrote:
Enligt din länk ovan:
Byte av headers utan att ta bort primärkatalysatorerna(de som sitter på slutet av grenrören) plus byte av sekundärkatalysatorerna(de som sitter under bilen) till 200-cells racekatalysatorer gav 297,6 hk vs 304,3 hk på drivhjulen. Dvs 7 hk på drivhjulen.
Vad jag kan förstå hade denna bil sedan innan "K&N filters, Powerchip software and AMS lightened pulley". Hur mycket detta ger framgår dock inte.
Sedan kan man förstås plocka bort primärkatalysatorerna helt och montera riktiga långa headers vilket säkerligen ger mer effekt. Men då kan man nog glömma att ta sig genom besiktningen..
För att få ut 400+ lär man göra dom grejjerna jag nämnde, headers, katt, xpipe, ecu.
Hur mycket effekt vardera del ger vet jag inte. Men folk skriver att headers gör upp till 25 häst.
Fast det är stor skillnad på headers och headers.. "Korta" headers, dvs utan att ta bort primärkatalysatorerna, ger endast en mindre effektvinst. Det är denna typ av headers som man pratar om i länken ovan. Det är också denna typ av headers som säljs av Kleemann.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
Scorpio wrote:aha_100 wrote:Scorpio wrote:
Enligt din länk ovan:
Byte av headers utan att ta bort primärkatalysatorerna(de som sitter på slutet av grenrören) plus byte av sekundärkatalysatorerna(de som sitter under bilen) till 200-cells racekatalysatorer gav 297,6 hk vs 304,3 hk på drivhjulen. Dvs 7 hk på drivhjulen.
Vad jag kan förstå hade denna bil sedan innan "K&N filters, Powerchip software and AMS lightened pulley". Hur mycket detta ger framgår dock inte.
Sedan kan man förstås plocka bort primärkatalysatorerna helt och montera riktiga långa headers vilket säkerligen ger mer effekt. Men då kan man nog glömma att ta sig genom besiktningen..
För att få ut 400+ lär man göra dom grejjerna jag nämnde, headers, katt, xpipe, ecu.
Hur mycket effekt vardera del ger vet jag inte. Men folk skriver att headers gör upp till 25 häst.
Fast det är stor skillnad på headers och headers.. "Korta" headers, dvs utan att ta bort primärkatalysatorerna, ger endast en mindre effektvinst. Det är denna typ av headers som man pratar om i länken ovan. Det är också denna typ av headers som säljs av Kleemann.
Aha påsåsätt. Då får jag leta vidare försöka hitta långa då Tur att jag inte redan beställt dom där då.
mvh
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
Här finns en tidigare tråd om detta:
viewtopic.php?f=30&t=54801&hilit=headers&start=30
Men nu ska jag inte tjata mer om det i Dannes projekttråd.
viewtopic.php?f=30&t=54801&hilit=headers&start=30
Men nu ska jag inte tjata mer om det i Dannes projekttråd.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
Flaskhalsarna ar forst och framst grenroren och primarkattarna pa M113 n/a.
Kleemannheaders utan primarkattar plus mjukvara ska ge 410 i motorn,
uppmatta enligt Kleemann sjalva. Besiktningen klarar man sig genom med endast
bakre, sekundara kattarna.
Kleemannheaders utan primarkattar plus mjukvara ska ge 410 i motorn,
uppmatta enligt Kleemann sjalva. Besiktningen klarar man sig genom med endast
bakre, sekundara kattarna.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
amgen wrote:Flaskhalsarna ar forst och framst grenroren och primarkattarna pa M113 n/a.
Kleemannheaders utan primarkattar plus mjukvara ska ge 410 i motorn,
uppmatta enligt Kleemann sjalva. Besiktningen klarar man sig genom med endast
bakre, sekundara kattarna.
Precis vad jag hört också..
Du har inga planer på nya headers?
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
Nej, inte vad jag kan se inom overskadlig framtid...?
Hittils mycket nojd med Kleemanns mjukvara, K&Ns och "resonator delete".
I framtiden kanske en C63 T med mjukvara och over 500 hast istallet?
Hittils mycket nojd med Kleemanns mjukvara, K&Ns och "resonator delete".
I framtiden kanske en C63 T med mjukvara och over 500 hast istallet?
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
Sjukt fet!
-
- Guru
- Posts: 2798
- Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
- Location: Skåne, Åstorp
- Contact:
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
Ny mjuvara blir det nog redan nu i sommar (höst). Blir Kleemann av främst 2 anledningar. De meckar bara MB sen anser jag själv att andrahandsvärdet blir ganske oförändrat jämfört med en 55:a med tex powerchip.
Sen kommer jag köpa Kleemanns mattor åxå. Iaf i år sen får vi se.
Har vatt inne på heares lite men tycker inte det ger så många hästar för de pengarna...... men men vi får väll se
e ju inte gratis direkt å få mer pulver i sugbilar...
Sen kommer jag köpa Kleemanns mattor åxå. Iaf i år sen får vi se.
Har vatt inne på heares lite men tycker inte det ger så många hästar för de pengarna...... men men vi får väll se
e ju inte gratis direkt å få mer pulver i sugbilar...
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
Re: Projekt SLK 55 /// AMG
Grym bil !
Drömbil för mig med, den passar fint i rött och den har dom snygga AMG fälgarna
Jag skulle avstå med att lägga ut massor av pengar på att få ut några ubetydliga hästar till som dom har föreslagit ovan, det höjer ju inte direkt värdet på bilen och lär ju knappt kännas efter några dagar. Hur ofta ger man järnet med bilen igentligen ?
Man kan ju uppdatera dom när det är dags att byta ut dom i så fall.
Drömbil för mig med, den passar fint i rött och den har dom snygga AMG fälgarna
Jag skulle avstå med att lägga ut massor av pengar på att få ut några ubetydliga hästar till som dom har föreslagit ovan, det höjer ju inte direkt värdet på bilen och lär ju knappt kännas efter några dagar. Hur ofta ger man järnet med bilen igentligen ?
Man kan ju uppdatera dom när det är dags att byta ut dom i så fall.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 57 guests