Ok. Lite ändringar. det finns lite rost i denna bilen och jag kan inte svetsa ordentligt. Så lösning till denna dilemman är:
1. Jag tar OM611+722.6+kardan+diff+axlar+nav ur bilen.
2. Jag köpte en S124 M111+717 och tar hela drivlinan ut ur bilen
3. Skruvar CDI teknik in i S124
Resultat: S124 T220CDI
Så, S210 är nu avregistrerad och jag köpte en S124 igår med brandskada, nästan rostfri 1995.
S210 ska sen skrotas!
Sergeys W124 E220CDI ;) + E290
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Tokintressant projekt :)
Det här kommer följas!
Det här kommer följas!
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
tyvärr det tar väl lite tid. Kompis har en färdig W201 200CDI+6V manual. Han har just på gång en S124 220CDI med OM646+automat, som vi måste bygga först färdigt
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Hur har din kompis löst det med motorstyrningen på W201:an? Har han använt sig av eftermarknadssystem?
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Sergey wrote:tyvärr det tar väl lite tid. Kompis har en färdig W201 200CDI+6V manual. Han har just på gång en S124 220CDI med OM646+automat, som vi måste bygga först färdigt
Grymt!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Bra idé!
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Farmarn wrote:Hur har din kompis löst det med motorstyrningen på W201:an? Har han använt sig av eftermarknadssystem?
Orginal 200cdi system komplett. mätaren och ABS+ESP+startspärr mm. är programerad bort.
I min W124 kommer det bli W210 orginal system med ESP, ABS, färddator, rattknappar till radion osv. med komplett W210 kabelsats + radio. Jag tar hela bakaxeln från w210 för att W124 har ju 1st ABS givare i diffklumpen, inte i hjulnav som W210 som krävs för att ESP och cruise kan fungera.
Allt är Bolt-on/plug&play! Batterin ska flyttas bak, det blir väl optima, så det är inte så svårt att placera.
Tyvärr glömde jag ta bilder av den W124 som är halvvägs färdig...
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Hann inte plocka motorn ur bilen. men nu ordentlig koll hur bilen ser ut. Några få rostprickar finns, ingenting störe än dessa. Ganska konstigt här i land på andra sidan havet...
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Sergey wrote:Farmarn wrote:Hur har din kompis löst det med motorstyrningen på W201:an? Har han använt sig av eftermarknadssystem?
Orginal 200cdi system komplett. mätaren och ABS+ESP+startspärr mm. är programerad bort.
I min W124 kommer det bli W210 orginal system med ESP, ABS, färddator, rattknappar till radion osv. med komplett W210 kabelsats + radio. Jag tar hela bakaxeln från w210 för att W124 har ju 1st ABS givare i diffklumpen, inte i hjulnav som W210 som krävs för att ESP och cruise kan fungera.
Allt är Bolt-on/plug&play! Batterin ska flyttas bak, det blir väl optima, så det är inte så svårt att placera.
Tyvärr glömde jag ta bilder av den W124 som är halvvägs färdig...
Okej. Är helt klart intresserad av motorbytet på W201:an. Har själv en 190d med halvkass motor och tankarna har riktats mot om611 220cdi.
vem är det som har programmerat om styrdonet och vad kostade det?. Var det några andra större svårigheter med motorinstallationen?
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Det är nog kompis som gör program själv. Annars är det nog lätt som en plätt.
Ut med de gamla! 1995 Motorola GSM tel fungerar! "Talk about downshifting!"
Ut med de gamla! 1995 Motorola GSM tel fungerar! "Talk about downshifting!"
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Det där får du gärna skriva lite mera om!Sergey wrote:Det är nog kompis som gör program själv. Annars är det nog lätt som en plätt.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
hej Sergey! Kan du skriva exakt vad som behöver göras för att få en 220cdi att fungera i denna fd bensinare? Har sådana planer själv också, hur är det med besiktningen, räcker det med reg.besiktning? Bilen i mitt fall är en clk 200 från 98...
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
pasi wrote:hej Sergey! Kan du skriva exakt vad som behöver göras för att få en 220cdi att fungera i denna fd bensinare? Har sådana planer själv också, hur är det med besiktningen, räcker det med reg.besiktning? Bilen i mitt fall är en clk 200 från 98...
Konvertera bensinbilar nyare än -93 till diesel blir nog svårt.
Sedan kanske inte Sergey har så bra koll på Svenska regler...?
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
detta gäller i sverige http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98
--http://www.garaget.org/jox--
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98
--http://www.garaget.org/jox--
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
jox wrote:detta gäller i sverige http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
Tack,bara att glömma då:(
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 94 guests