Sergeys W124 E220CDI ;) + E290

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Postby Sergey » Sun 27 Oct, 2013 11:50

Ok. Lite ändringar. det finns lite rost i denna bilen och jag kan inte svetsa ordentligt. Så lösning till denna dilemman är:

1. Jag tar OM611+722.6+kardan+diff+axlar+nav ur bilen.
2. Jag köpte en S124 M111+717 och tar hela drivlinan ut ur bilen
3. Skruvar CDI teknik in i S124

Resultat: S124 T220CDI

Så, S210 är nu avregistrerad och jag köpte en S124 igår med brandskada, nästan rostfri 1995.
Image
Image
Image

S210 ska sen skrotas!
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

User avatar
Farmarn
Proffs
Proffs
Posts: 208
Joined: Wed 21 Feb, 2007 17:09
Location: Östersund

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby Farmarn » Sun 27 Oct, 2013 14:53

Tokintressant projekt :)

Det här kommer följas!

Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby Sergey » Sun 27 Oct, 2013 16:13

tyvärr det tar väl lite tid. Kompis har en färdig W201 200CDI+6V manual. Han har just på gång en S124 220CDI med OM646+automat, som vi måste bygga först färdigt 8)
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

User avatar
Farmarn
Proffs
Proffs
Posts: 208
Joined: Wed 21 Feb, 2007 17:09
Location: Östersund

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby Farmarn » Sun 27 Oct, 2013 16:41

Hur har din kompis löst det med motorstyrningen på W201:an? Har han använt sig av eftermarknadssystem?

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby Karlie » Sun 27 Oct, 2013 20:36

Sergey wrote:tyvärr det tar väl lite tid. Kompis har en färdig W201 200CDI+6V manual. Han har just på gång en S124 220CDI med OM646+automat, som vi måste bygga först färdigt 8)


Grymt!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby Hynboholm » Sun 27 Oct, 2013 21:31

Bra idé!

Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby Sergey » Mon 28 Oct, 2013 19:19

Farmarn wrote:Hur har din kompis löst det med motorstyrningen på W201:an? Har han använt sig av eftermarknadssystem?

Orginal 200cdi system komplett. mätaren och ABS+ESP+startspärr mm. är programerad bort.

I min W124 kommer det bli W210 orginal system med ESP, ABS, färddator, rattknappar till radion osv. med komplett W210 kabelsats + radio. Jag tar hela bakaxeln från w210 för att W124 har ju 1st ABS givare i diffklumpen, inte i hjulnav som W210 som krävs för att ESP och cruise kan fungera.

Allt är Bolt-on/plug&play! Batterin ska flyttas bak, det blir väl optima, så det är inte så svårt att placera.

Tyvärr glömde jag ta bilder av den W124 som är halvvägs färdig...
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby Sergey » Tue 29 Oct, 2013 15:27

Hann inte plocka motorn ur bilen. men nu ordentlig koll hur bilen ser ut. Några få rostprickar finns, ingenting störe än dessa. Ganska konstigt här i land på andra sidan havet...

Image
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

User avatar
Farmarn
Proffs
Proffs
Posts: 208
Joined: Wed 21 Feb, 2007 17:09
Location: Östersund

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby Farmarn » Tue 29 Oct, 2013 18:08

Sergey wrote:
Farmarn wrote:Hur har din kompis löst det med motorstyrningen på W201:an? Har han använt sig av eftermarknadssystem?

Orginal 200cdi system komplett. mätaren och ABS+ESP+startspärr mm. är programerad bort.

I min W124 kommer det bli W210 orginal system med ESP, ABS, färddator, rattknappar till radion osv. med komplett W210 kabelsats + radio. Jag tar hela bakaxeln från w210 för att W124 har ju 1st ABS givare i diffklumpen, inte i hjulnav som W210 som krävs för att ESP och cruise kan fungera.

Allt är Bolt-on/plug&play! Batterin ska flyttas bak, det blir väl optima, så det är inte så svårt att placera.

Tyvärr glömde jag ta bilder av den W124 som är halvvägs färdig...


Okej. Är helt klart intresserad av motorbytet på W201:an. Har själv en 190d med halvkass motor och tankarna har riktats mot om611 220cdi.
vem är det som har programmerat om styrdonet och vad kostade det?. Var det några andra större svårigheter med motorinstallationen?

Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby Sergey » Wed 30 Oct, 2013 21:16

Det är nog kompis som gör program själv. Annars är det nog lätt som en plätt.

Ut med de gamla! 1995 Motorola GSM tel fungerar! "Talk about downshifting!"
Image
Image
Image
Image
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby aroncbds » Mon 04 Nov, 2013 17:42

Sergey wrote:Det är nog kompis som gör program själv. Annars är det nog lätt som en plätt.
Det där får du gärna skriva lite mera om! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby pasi » Mon 04 Nov, 2013 21:11

hej Sergey! Kan du skriva exakt vad som behöver göras för att få en 220cdi att fungera i denna fd bensinare? Har sådana planer själv också, hur är det med besiktningen, räcker det med reg.besiktning? Bilen i mitt fall är en clk 200 från 98...
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby Hynboholm » Mon 04 Nov, 2013 21:21

pasi wrote:hej Sergey! Kan du skriva exakt vad som behöver göras för att få en 220cdi att fungera i denna fd bensinare? Har sådana planer själv också, hur är det med besiktningen, räcker det med reg.besiktning? Bilen i mitt fall är en clk 200 från 98...


Konvertera bensinbilar nyare än -93 till diesel blir nog svårt.
Sedan kanske inte Sergey har så bra koll på Svenska regler...?

User avatar
jox
Expert
Expert
Posts: 621
Joined: Tue 16 May, 2006 12:05
Location: Torsby
Contact:

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby jox » Mon 04 Nov, 2013 21:22

Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98



--http://www.garaget.org/jox--

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Sergeys W124 E220CDI ;)

Postby pasi » Mon 04 Nov, 2013 22:15

jox wrote:detta gäller i sverige :-D http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Tack,bara att glömma då:(
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 94 guests