Fel.
"Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!"
Edit: Hmm, ser nu att man kan tolka detta som att det bara gäller på "ombyggt fordon", jag hade för mig att man fick byta till dieselmotor fram till 1999 utan vidare, så jag tar tillbaka det....säkrast är nog att höra med bilprovningen om det går...
Sergeys W124 E220CDI ;) + E290
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Cpt Tuttle wrote:Fel.
"Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!"
Edit: Hmm, ser nu att man kan tolka detta som att det bara gäller på "ombyggt fordon", jag hade för mig att man fick byta till dieselmotor fram till 1999 utan vidare, så jag tar tillbaka det....säkrast är nog att höra med bilprovningen om det går...
Och se gärna till att få ett skriftligt utlåtande!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
synd att det ska vara så krångligt med allt detta,pragrafryttare hela bunten..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
pasi wrote:synd att det ska vara så krångligt med allt detta,pragrafryttare hela bunten..
Jag vill inte vara en paragrafryttare...... (men så stavas det i alla fall)
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
dubbelpost
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
wow det har blivit alltså svårare i sverige än i finland. det är nog nytt! Vi har alltid vari så avundsjuka här när det finns SFRO och i finland har vi ingenting liknande. Nästan allt är förbjudet. men, här har vi så att man kan byta motor till en motor som är samma årsmodell eller nyare och att den har samma eller nyare euro typgodkännande (tex. EURO4) som karossen har. 2001 och nyare kan man inte göra detta här heller!
Ända det krävs är att hela motorn med alla orginaldelar som generator, AC, styrservo, intercooler, katalysator, växellåda, diff osv kommer komplett från donerande bil och jag måste bevisa detta, dvs. åka med w210 till besiktningen, där markerar dom delarna och sen lyfter jag dom in i w124 och åker dit o bekräftar att teknikbyten är komplett. i Princip behöver jag alltså hela drivlinan och allt mellan luftburk och katalysatorn.
Men, W124 är ju världens bästa bil och OM611 motorfamiljen är den bästa CDI:n
Men men, projektet har gått vidare med rostlagning. Bakom högra framlyktan fanns det rost och den är nu bortta, bara och svetsa lappar på. det var inte nåt större. Jag har även skaffat lite nya detaljer som Smoke klarglas lyktor fram, sidoblinkers och baklyktor.
Ända det krävs är att hela motorn med alla orginaldelar som generator, AC, styrservo, intercooler, katalysator, växellåda, diff osv kommer komplett från donerande bil och jag måste bevisa detta, dvs. åka med w210 till besiktningen, där markerar dom delarna och sen lyfter jag dom in i w124 och åker dit o bekräftar att teknikbyten är komplett. i Princip behöver jag alltså hela drivlinan och allt mellan luftburk och katalysatorn.
Men, W124 är ju världens bästa bil och OM611 motorfamiljen är den bästa CDI:n
Men men, projektet har gått vidare med rostlagning. Bakom högra framlyktan fanns det rost och den är nu bortta, bara och svetsa lappar på. det var inte nåt större. Jag har även skaffat lite nya detaljer som Smoke klarglas lyktor fram, sidoblinkers och baklyktor.
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
jaa nu är S210 i garaget och med den ska jag börja och ta alla delar lös.
Men hörni jag skaffade ju en tilfällig brukis, en W210 290 turbodiesel. Men oijoi motorn var rasad, bilen har ju 68000mil bakom sig, så den var ju skrot. Jag betalade 200euro för den. Sen köpte jag en eksakt likadan krockad. och det blev motorbyte.
armen var orsak till olyckan:
68000mil Motorn + xenon lampor ut
33000mil Motorn in
tvättad är alltid roligare och meka!
Tadaa, en brukis Färdig med xenon lysen. Det tog ca. 30 timmar riva, sortera, tvätta och bygga brukisen. Två trasiga blev en hel. Nu hittade jag kvitton osv. från den motorhaveri bilen att dieselpump, turbo, glödstift och MAF är spritternya! köpt i juni 2013 för närmare 2000 euros (monterad). Så nu har jag dom som jag tänkte skruva på plats sen ifall dom går sönder men inte tidigare. men jag ska sälja bilen i våras med AMG monoblock fälgar... Blev helt okej bil. Nästan rostfri, när den har varit hos Veho 2005 och lackad på nytt + rostskydd.
EDIT:
Lite pol: före och efter
Men hörni jag skaffade ju en tilfällig brukis, en W210 290 turbodiesel. Men oijoi motorn var rasad, bilen har ju 68000mil bakom sig, så den var ju skrot. Jag betalade 200euro för den. Sen köpte jag en eksakt likadan krockad. och det blev motorbyte.
armen var orsak till olyckan:
68000mil Motorn + xenon lampor ut
33000mil Motorn in
tvättad är alltid roligare och meka!
Tadaa, en brukis Färdig med xenon lysen. Det tog ca. 30 timmar riva, sortera, tvätta och bygga brukisen. Två trasiga blev en hel. Nu hittade jag kvitton osv. från den motorhaveri bilen att dieselpump, turbo, glödstift och MAF är spritternya! köpt i juni 2013 för närmare 2000 euros (monterad). Så nu har jag dom som jag tänkte skruva på plats sen ifall dom går sönder men inte tidigare. men jag ska sälja bilen i våras med AMG monoblock fälgar... Blev helt okej bil. Nästan rostfri, när den har varit hos Veho 2005 och lackad på nytt + rostskydd.
EDIT:
Lite pol: före och efter
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Saken rullar igen... Min telefon är i service och fick en Samsung Galaxy Y som reserv, så bildkvalitet är dålig.
OM611 + 722.6?
Det fanns ingen extern värme i OM611 så jag tog Defa 265 från M111
OM611 motorfästen gick inte, dom kom 5cm för fram, så jag tog dom från M111. Så stöd för insug/Egr passar inte
Det blev en extrabit under OM611 stöd. Kapat en bit från M111 stöd + svets.
Mattsvart
Sen blev det officielt S124 E220CDI
Nu bara resten kvar!
OM611 + 722.6?
Det fanns ingen extern värme i OM611 så jag tog Defa 265 från M111
OM611 motorfästen gick inte, dom kom 5cm för fram, så jag tog dom från M111. Så stöd för insug/Egr passar inte
Det blev en extrabit under OM611 stöd. Kapat en bit från M111 stöd + svets.
Mattsvart
Sen blev det officielt S124 E220CDI
Nu bara resten kvar!
- ABS pump
ABS givaren bak
bakhjulnav
komplett kabelsats från W210
växelspak + ESP/elhiss osv knappar från w210
mm.
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Re: Sergeys W124 E220CDI ;)
Sergey wrote:har inte hänt så mycket när vi flyttade till en ny garage. men kabelsatsen är nu riven ut ur w210 och en hel del med andra detaljer som nu har hamnat in i bilen.
Men denna 290 som funkar som bruksbil, har och fått lite finputs. Mörkare lampor, facelift kjolar, ny nedre del fram, 17" RS fälgar...
Riktigt snygg 210:a du hade!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 84 guests