Sergeys W124 E220CDI ;) + E290

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Sergeys W124 E220CDI ;) + E290

Postby Sergey » Wed 27 Jul, 2011 22:28

Jag har nu sökt en bra och billig kombi fär nästan 2 år. Jag sökte bmw e39 525/530 diesel men jag hittade inte billiga. och sen en kompis hörde av denna bilen som jag provkörde och köpte igår. Pris: Hutlöst billigt här i finland, var i nätet hittade jag billigast för 8900euro, denna bilen var lite över tre tusen €, dvs jämt trettitusen kronor. Även billig väl i sverige?

38400mil, Bilen är Classic. full service bok, med sista datum från juni. 5v-automatlåda, MB-tex säten, elhiss, spegel, säten, helautomatisk klima, webasto, audio 10, mm.

i bild 8,5x18et35 monoblock kopior + 225/40 och 255/35 däck. SÄnkning kommer senare. Även andra, split fälg i samma storlek modell Lorinser RSK5.

Men billig bil kommer med fel. Regnsensor torkar hela tiden på II läge. Men delvis fungerar den och i ösregn den växlar mellan II och III lge hur bra som hellst. Vad kan man göra att den funkar bra även då det regnar inte mycket?

även blinkers... alla lampor fungerar men ibland händer att den börjar blinka snabbt som det skulle vara en trasig lampa. men alla lampor lyser! Och det händer inte alltid!

http://www.garaget.org/?car=257074
ImageImageImageImage

engine 611961 30 186594
interior 151A
lights HELLA
paint1 693
transmission 722699 01 903646

228 AUXILIARY HEATER
236 SPECIAL LAMP SWITCHING - DAYTIME RUNNING LAMPS
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
273 TELEPHONE PRE-INSTALLATION D-NET MOBILE
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
293 Unknown (EPC SIDEBAG IM FOND LINKS UND RECHTS)
345 RAIN SENSOR
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
480 SELF-LEVELLING SUSPENSION
550 TRAILER COUPLING
581 AUTOMATIC AIR CONDITIONER
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
668 PACKAGING FOR SHIPPING VEHICLES WITH TIE-DOWN HOOK
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
756 RADIO MB AUDIO 10 CD WITH VK/RDS
800 AEJ 06/1/M/X
825 VEHICLES FOR SWEDEN, ADDITIONAL PARTS
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
984 COC DOC., DELETION OF VEHICLE REGISTRATION DOC.
150A Unknown (EPC 150A MB-LEDER TWIN)
693 ALL-ROUND WD-BLUE GLASS,BAND FILTER,REAR WINDOW-ES
151A Unknown (EPC 151A MB-LEDER TWIN ANTHRAZIT)
Last edited by Sergey on Fri 25 Apr, 2014 02:35, edited 6 times in total.
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

User avatar
Thompao
Expert
Expert
Posts: 474
Joined: Sun 31 May, 2009 16:20
Location: Göteborg

Re: Sergeys E220CDI

Postby Thompao » Wed 27 Jul, 2011 23:52

riktigt kap för o vara i finland!

ser fram emot sänkning o fälgbyte!
Numera Mercedeslös..

Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Re: Sergeys E220CDI

Postby Sergey » Thu 28 Jul, 2011 17:18

dessa lorinser ska jag ha. Om jag inte hittar OZ Opera II 8,5" & 10". även RS fälgar skulle vara fräcka... Men jag har bara 16" och 17" :(

Image
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

MBetoile
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 159
Joined: Wed 16 Feb, 2011 19:27

Re: Sergeys E220CDI

Postby MBetoile » Thu 28 Jul, 2011 18:15

Ser fräsch ut... Ingen rost?

Ska du ha fälgarna vita?
MB 230 aut -80
MB C220 Esprit -94

Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Re: Sergeys E220CDI

Postby Sergey » Thu 28 Jul, 2011 23:00

jag tror att vita passar inte så bra. men nåt annat... kaross färg?

bilen är lackad en gång så det har funnits rost? Nu, nästan rostfri. jag fick bilen därför att den hadde el problem i belysning. den brände säkringen hela tiden.

Orsaken var enkel. Den säkringsboxen vänstra sidan inne i instrumentbrädan har papperslapp vilken säkring är till vilken grej. Det visade att Engelsk språkiga listan var i fel ordning (spegel vänt) jämfört med de tyska som var på andra sidan. Jag tog ut alla säkringar och satt dom i tyska ordning och voilá, allt fungerar!

alltså skrivfel, inget annat :!: 8) :roll: ännu orginal lapp!!
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sergeys E220CDI

Postby torake » Thu 28 Jul, 2011 23:27

Ha ha säkringslistan har skördat ännu ett offer! :lol: :lol:

viewtopic.php?f=60&t=60223
viewtopic.php?f=60&t=65959
viewtopic.php?f=60&t=56710

Men den här gången var det ju till fördel! 8)

Förresten jag tyckte nog det var lite lite gummi på fälgarna, det är nog bestyckat för en c-klass. W210 skall ha 225/45-18 eller 245/40-18. Ser lite maffigare ut och fyller hjulhusen bättre.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

MBetoile
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 159
Joined: Wed 16 Feb, 2011 19:27

Re: Sergeys E220CDI

Postby MBetoile » Fri 29 Jul, 2011 02:07

Nej! Vit passar inte. Det var det jag menade men inte ville skriva. :wink:

Skönt när problem kan lösas billigt. Den spegelvända säkringsförteckningen har gått mig rent förbi. :oops: Jag vet inte vilken stjärna jag har varit på. Tydligen ingen MB-stjärna... :roll: då det tydligen är ett vanligt fel. Man kanske ska börja att leta MB-fynd med lustiga elfel... :mrgreen:

Mvh
Patrick
MB 230 aut -80
MB C220 Esprit -94

Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Re: Sergeys E220CDI

Postby Sergey » Thu 11 Aug, 2011 16:48

Det har varit mycket smått som jag har gjort till bilen.

h7 55W xenon kit har hittat dit, sen har jag polerat lamporna
ImageImage

även en extra uttag till 12V i facket
Först var det så: kabelhärva ch Biltema FM sändare synligt
Image

Bort med lådor.
ImageImageImage

Några hål + 12V uttag
ImageImage

Färdig
ImageImageImage
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Re: Sergeys E220. CDI högtryckspump skuren och trasig

Postby Sergey » Fri 14 Oct, 2011 16:40

nu har jag kört med bilen nästan 1000mil och sen en dag bilen sa "Skråing!" och sen var den död. Hjärtan skar, dvs CDI högtryckspump, den med tre "elementer" i.

Nu... när man måste byta delar, tänkte jag att f-n jag trimmar bilen med samma... Med 270cdi pump och turbo och en kompis får fixa ny program. Bara en bättre cooler ska jag fixa dit. Få se, om man får ut 220hk!

nån som har gjort tidigare nåt liknande?
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Re: Sergeys E220. CDI högtryckspump skuren och trasig

Postby Sergey » Tue 29 Nov, 2011 22:52

köpte ny repsats till pumpen för 200euro från en dieselbutik i finland. Nu har bilen Huyndai delar i sig och maten räcker till 300hk :twisted: nästa steg är efekt ökning till 180hk bara jag hinner åka till lapland och hälsa en kille som kodar dessa bilar (han har en 270cdi med 65hk/110Nm per cylinder :shock: )

Här några intressanta bilder, dock tog jag inte några detaljer när det var mörkt och jag var ute :bday: :

ImageImageImageImage
Image
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Re: Sergeys E220CDI Powered by Huyndai

Postby Sergey » Tue 11 Dec, 2012 22:04

huyndai pump sitter kvar i hyllan och jag kör nästan standard pump. Automatlådan slår turbinlås på när det blir 3200 varv och med ny program bilen är helt annan bil och köra. Mycket roligare :)

Webaston har strulat och jag har haft den på bordet 4 gånger. Idag upptäckte jag att en diod var lös från kretskort, jag fixa den och nu fungerar den bra igen.

Orginal turbo är inte frisk, den fungerar ännu, men man ser att den är nog snart slut. Sen blir det en 270 eller 320 turbo istället. Då behöver jag bätre luftskylning och Huyndai pump. Så jag tror att jag kör med denna till våren. Även två spridare läcker lite, så det blir väl AMG modeller istället 8)
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Sergeys E220CDI Powered by Huyndai

Postby aroncbds » Wed 09 Jan, 2013 18:17

Huyndai-pump? Vilken model av Huyndai kommer pumpen från?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Re: Sergeys E220CDI Powered by Huyndai

Postby Sergey » Tue 15 Jan, 2013 16:50

Jag vet inte exakt. Min kompis som programerade bilen har bygd själva pumpen.
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

Sergey
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Sat 21 Apr, 2007 15:23
Location: Finland

Re: Sergeys E220CDI Powered by Huyndai

Postby Sergey » Mon 25 Mar, 2013 19:55

vad tycker ni om vattenpump? dags att byta?
http://www.youtube.com/watch?v=1hsdSOAi6Q4
Finlands Mercedes-Benz bilister rf www.mese.fi
C124 W126 S210
Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sergeys E220CDI Powered by Huyndai

Postby torake » Mon 25 Mar, 2013 20:45

Sergey wrote:vad tycker ni om vattenpump? dags att byta?
http://www.youtube.com/watch?v=1hsdSOAi6Q4

WD40


:wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 93 guests