G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om606

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Sun 13 Nov, 2011 08:06

Gröna kabeln på glödningsrelät, gissar att den ska kollas till tempsensorn under insuget (grön/blå kabel) så att den inte glöder lika mycket när den är kall, korrekt?

Marcus A
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 84
Joined: Tue 03 Mar, 2009 20:06

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby Marcus A » Mon 14 Nov, 2011 09:42

Så har jag förtsått att det ska vara...
Har även förstått att den inte behövs, det tar så jäkla lånd tid att glöda så tror inte någon orkar vänta till det är klart ändå :roll:

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby Kjell Niklasson » Mon 14 Nov, 2011 22:40

Nja, inte riktigt så. Den gröna kabeln har inget med glödningen att göra. Den är till tempmätaren inne i bilen. Bör vara grön i bägge ändar, säker på att den är blågrön vid givaren? Skall iallafall helt riktigt sitta på givaren under insuget. Andra änden skall hänga i ett eget kontaktstycke vid glödrelät. Där kopplar man ihop med kabeln som går in till mätaren i bilen.

Glödrelän med extra tempgivare skall ha en vit kabel också. Den skall isåfall gå till en tempgivare vid termostathuset.

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Sat 19 Nov, 2011 13:17

Tack för infon gällande glödningen. Tempgivaren i bilen är nu koplad till givaren på termostathuset, men då får vi koppla till gröna kabeln istället vid tillfälle, ger lite lågt utslag som det är nu.

Nu rullar bilen sedan en vecka tillbaka utan problem, har gått kanske 100 mil nu. Inga onormala vibrationer från drivlinan sedan kardanen blev korrekt monterad. Vi passade även på att justera motorfästena så att motorn sitter rakare. Hydroscand fick hjälpa till med ena servoslangen (högtrycksslangen), blev en kombination av orginalslangen och den från 124:an. Nya bromsar fram inklusive slangar/rören på oken, skivorna var troligtvis orginal då navet lostnade från själva skivan vid demontering pga att det rostat kraftigt från insidan. Krävs nog 23 år för det, och den har bara rullat 20000 mil. Nya kors/rör till vevhusventen monterat. Ny rem, gamla ägaren körde med en för kort rem, helt omöjligt att montera. EGR:en är pluggad. Oljetrycksgivaren från M110-motorn passade inte, olika gängor, men det åtgärdar vi senare. Oljetråget omsvetsat en gång till, ingen risk att diffen slår i nu! Förkammaren dragen med 150nm och ny spridarbricka, inge mer läckage :)

Bilen är fortfarande lite slö. Vi har byggt om gasen, nu ger den definitivt full gas, men toppfarten är kanske 110-120 km/h, inget akut problem alltså men vi ska nog testa vidare en del för att försöka hitta vad det beror på. Vi tänkte prova att koppla motorn direkt till en dieseldunk bara för att vara säkra på att det inte är brist på diesel som är problemet. Hur som helst preliminära mätningar visar en förbrukning på 1 - 1,5l /milen, ungefär hälften av vad den drog tidigare :D

Återkommer med lite bilder nästa helg, då blir det även bromsbyte bak. Så underbart med diesel i dessa bilar, speciellt när man haft en M110 innan!

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby MB_Star » Sat 19 Nov, 2011 18:57

ang bränsle problem... har du monterat bort bränslepumpen som sitter bak vid tanken?

och sen ser ja du har det där skumma grenröret... dom flesta har dubbla avgas ända framifrån och kan tänka mej att det ger lite bättre flöde!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Sat 19 Nov, 2011 22:21

Bränslefilter & pump bortplockat (tillsammans med ett stort antal andra bränsleslangar till de _två_ bensinvärmare som satt i denna bil), nya slangar men rören är orginal. Har haft 'silen' nere och gjort rent den. Men man vet ju aldrig om det kanske är blockerat någonstans för m110:in som satt i tidigare gick inge vidare, dock gör de ju sällan det med tanke på den mekaniska insprutningen och alla vakuumslangar, men ändå :) . Återkommer när vi testat att dra diesel direkt till motorn från dunk.

Tack för alla dina svar MB_Star!

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby Kjell Niklasson » Sun 20 Nov, 2011 00:32

Antar att du menar att du rengjort silen i tanken? Vet inte hur det ser ut på "G" bilarna, men på 123/124 osv finns det olika silar för bensin/diesel. Med bensinsil blir det för dåligt flöde med diesel. Gissar på att det är lika på G-wagen. Det är till och med märkt "Benzin" och "Diesel" på vissa av dom.

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Sun 20 Nov, 2011 12:30

Intressant! Det är olika silar även på W460 (samma silar som på W124), får väl ta silen från donatorbilen (W124 300D), göra rent och montera och se om det blir någon skillnad. Trodde inte att det skulle vara så viktigt, men helt klart något som skall åtgärdas!

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Sun 27 Nov, 2011 22:02

I helgen blockade vi bort silen från W124:an, den var identisk den i G:n men den hade ett slanguttag på själva silen, i W460:an tar man bränsle via separat slang (men antar att det går via silen i tanken på något vis)? Hur som helst svestade vi igen slanguttaget, monterade silen och noterade att bensin-silen var sjukt mycket mer finmaskig, stor skillnad! Vi passade även på att montera en bränsleslang direkt till tanken istället för att dra genom orginalröret, då vi noterade en hel del skräp i förfiltret som inte kan ha passerat silen. Provkörde därefter och bilen gick väl som tidigare, men efter en längre provkörning så blev det helt plötsligt mycket bättre och nu går den helt klart som den ska, inga problem att få upp den i 130 km/h och fortare än så är inte meningsfullt med tanke på utväxlingen. Därutöver justerade vi bromsarna bak och gjorde rent, förlängde växelstaget på lådan så att det inte skulle bli så tätstegat (stämmer hyggligt bra med växelkullisen i bilen nu).

Kabeldragning m.m ska snyggas upp när tillfälle ges, men bilen är nu fullt körbar och har gått runt 150 mil med rätt bränsle i tanken :)

Lite bilder:

Image

Image

Image

Servoslang-hybriden som Hydroscand tillverkade:

Image

Trångt värre, utskuret i luftfilterboxen, ska plastas ihop senare (detta problem slipper man om man har turboinsug/turbomotor):

Image

Gasen:

Image

EGR-ventilen för spjället används nu för avstängning:

Image

Alla som funderar på att dieselkonvertera...gör det! Helt klart värt besväret!!

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby MB_Star » Sun 27 Nov, 2011 22:07

Kul att du fått det att fungera!

Men ja ser att du får ett ganska fint veck på gaswiren när huven är stängd.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

Marcus A
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 84
Joined: Tue 03 Mar, 2009 20:06

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby Marcus A » Sun 27 Nov, 2011 22:43

Ser kallas bra ut :-D


xX wrote:Kabeldragning m.m ska snyggas upp när tillfälle ges, men bilen är nu fullt körbar och har gått runt 150 mil med rätt bränsle i tanken :)



Men har ni verkligen hunnit med att reg besiktiga bilen med nya motorn :roll: :-D ?

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Mon 28 Nov, 2011 20:02

Jo vi ska flytta ner gasen en bit, blev inte helt optimalt som synes :)

Självklart körd på inhägnat område, ska reggas så snart som möjligt ;)

User avatar
marenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 383
Joined: Wed 19 Apr, 2006 13:10
Location: SKÅNE
Contact:

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby marenen » Sun 11 Dec, 2011 20:51

Hallå
Jag har en W463 300GD -92 med OM603.931

Vill upplysa om att topphastighet var 141 km/t när den var ny.
Har inte varit uppe i mer än 125-130km/h
Min varvar ca 3000 vid 110km/h, märks att det är en terrängbil.
Känns som att 80-90 är lagom om man ska gå efter varvtal.

Dessutom så är det inte samma sump och oljepump på motorn till G-klass och perssonbil.
min motor rymmer 8,5 liter motorolja
medan personbilsmotorn rymmer 7,0 liter. (om jag inte har fel)
Detta eftersom geländewagen inte ska tappa oljetrycket vid lutningar i terrängen.

Vill minnas att det är 100A säkring till glödningen.


Trevligt att se ert projekt.

:-)
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Sun 11 Dec, 2011 21:13

Ok, grattis till en riktigt trevlig bil!

Vi har inte toppat den ännu men nu verkar den gå som den ska, har haft den uppe i 130 km/h på mätaren men den varvar relativt mycket så ingen mening att köra så fort ändå :)

Vi valde att svetsa om orginaltråget (minskar volymen max 5 dl) och köra med orginalpump istället pga att ett orginal G-tråg + pump kostar 7000-8000 kr på MB, men fyller man till max på stickan med w124-tråget så ska den gå att luta lite, dock blir det nog inga extrem körning med denna bil så det ska nog fungera ;) För 7000 kr får man ju 2-3 st om603:or ;) ;)

Instämmer gällande lämplig fart i dessa bilar, 90 - 100 km/h däromkring känns optimalt :)

Tack för infon gällande säkringen. Vi körde med en 70 eller 80A säkring om jag inte kommer ihåg fel, fungerar fint!

User avatar
marenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 383
Joined: Wed 19 Apr, 2006 13:10
Location: SKÅNE
Contact:

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby marenen » Sun 11 Dec, 2011 21:29

Det var ju billigt o bra :wink:

Funkar säkert bra, är ju bara att hålla koll på oljetrycket.
Kul med terrängkörning.
Är synd att man möter G-wagen så sällan på våra vägar.
Har du några andra plander för bilen?

Mvh Martin
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 63 guests