G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om606

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby Fotografen » Mon 24 Oct, 2011 22:58

Kontakten på växellådan är väl backljuset?
Glödningen har en bladsäkring, typ 50-70 ampere eller däromkring.
Oljetrycksgivaren är för en mätare, inte lampa. Har svårt att tro att Geländewagen saknar mätare.
Påoljetråget sitter en nivågivare för nivåvarningslampa.

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Tue 25 Oct, 2011 18:14

Ok, hur har ni som konverterat W126/W123:or och liknande gjort med backljuset? (det går ju 5 kablar till lådan på om603, men gamla lådan går det 6 kablar till, varav fyra av dessa stämmer färgmässigt och går till "stora kontakten"). Så två oidentifierade kablar på G:n, och en kabel från lådan :lol:

Var sitter glödningssäkringen på W124?

Oljetrycksmätare finns inte på dessa bilar, däremot finns en lampa med en oljekanna på, antar att den varnar när trycket är lågt?

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby MB_Star » Wed 26 Oct, 2011 21:40

xX wrote:Ok, hur har ni som konverterat W126/W123:or och liknande gjort med backljuset? (det går ju 5 kablar till lådan på om603, men gamla lådan går det 6 kablar till, varav fyra av dessa stämmer färgmässigt och går till "stora kontakten"). Så två oidentifierade kablar på G:n, och en kabel från lådan :lol:

Var sitter glödningssäkringen på W124?

Oljetrycksmätare finns inte på dessa bilar, däremot finns en lampa med en oljekanna på, antar att den varnar när trycket är lågt?



Den svarta kabeln längst bak på lådan är till kickdownen och många skippar att koppla in den då dess funktion är att inte lägga i sista växeln sålänge du inte släpper knappen under gaspedalen. borde finnas en sån kabel på din gamla låda med men kontakten kanske är olik.

Du kan ju flytta över oljetrycks givaren från gamla motorn då kan du koppla den mot lampan i bilen.

Glödsäkringen är inbyggd i glödreläet.

När tändning är på så lyser oljetryckslampan om du jordar kabeln som ska sitta på givaren.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Sun 30 Oct, 2011 19:33

Stort tack för hjälpen MB_star, det underlättar!

Blev inga bilder denna helg, men följande är nu gjort:

-Byggt avgassystem inklusive downpipe
-Förlängt växellänkaget
-Flyttat över tempgivare från andra bilen (annat ohm-intervall) och kopplat in
-Kopplat in oljetrycksgivare (hittade en kontakt under oljefiltret som nog är rätt, kunde inte provstarta denna gång dock då vi saknar oljetråg för tillfället)
-Bytt olja/filter i lådan
-Byggt klart kopplingen mellan gas-stagen/wiren
-Skruvat fast kardan (inte lätt på dessa bilar...!)
-Dragit om kablage till glödning så det blir snyggt
-Dragit slangar till värmepaket & kylare
-Diverse småpil, såsom kapat av lite av tråget till lådan som låg för nära framaxelkardanen, rensat bort massa "bensinar-el" m.m

Förhoppningsvis provkörning nästa helg om allt går bra :-)

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Sun 30 Oct, 2011 19:44

Förresten den kontakt jag använt under oljefilterhuset, går det att koppla en vanlig oljetryckslampa till denna? (den verkar jordad utan oljetryck ivf) Eller måste jag flytta över givaren från twincam-motorn?

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Mon 07 Nov, 2011 20:05

Arbetet går vidare, bilen numera provkörd :lol:

Lite småprylar att fixa:

-Kardanvibrationer, då den vibrerar mycket i drivlinan. Troligtvis pga felaktigt monterad kardan mellan autlåda och fördelningslåda (mitt fel, den råkade dras isär i stridens hetta), har tagit bort den och ska lämna in den på balansering när den ändå är nere

-Läcker/lite kompression via ena spridaren. Har beställt specialverktyget till 'saken' som håller fast förkammaren, tänkte byta tätbrickan och hoppas att det blir bättre (visst behöver man öppna denna för att komma åt brickan? Eller blandar jag ihop läckaget med brickan som man 'schimsar' in förkammarens utstick med?). Hur mycket många nm ska man dra med?

-Bilen känns slö och toppade 95-100 km/h, borde göra ca 140 km/h. Gick fint i gamla karossen, gjorde 170 km/h utan att behöva ge fullt. Teorier om varför? Bränslefiltrena är nya.

Marcus A
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 84
Joined: Tue 03 Mar, 2009 20:06

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby Marcus A » Mon 07 Nov, 2011 23:00

Vad har du för utväxling i axlarna?
Har gjort samma operatin i min gelände -87 och utväxlingen blir helt fel :roll:
Är det även 1;1 på org lådan?
Ska försöka para ihop min om603 med en m90 från volvo men 0,73 på 5;an vilket kommer ge en hyffsad lung gång på motorväg, hoppas jag ;-)


xX wrote:Arbetet går vidare, bilen numera provkörd :lol:

Lite småprylar att fixa:

-Kardanvibrationer, då den vibrerar mycket i drivlinan. Troligtvis pga felaktigt monterad kardan mellan autlåda och fördelningslåda (mitt fel, den råkade dras isär i stridens hetta), har tagit bort den och ska lämna in den på balansering när den ändå är nere

-Läcker/lite kompression via ena spridaren. Har beställt specialverktyget till 'saken' som håller fast förkammaren, tänkte byta tätbrickan och hoppas att det blir bättre (visst behöver man öppna denna för att komma åt brickan? Eller blandar jag ihop läckaget med brickan som man 'schimsar' in förkammarens utstick med?). Hur mycket många nm ska man dra med?

-Bilen känns slö och toppade 95-100 km/h, borde göra ca 140 km/h. Gick fint i gamla karossen, gjorde 170 km/h utan att behöva ge fullt. Teorier om varför? Bränslefiltrena är nya.

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby MB_Star » Mon 07 Nov, 2011 23:33

xX wrote:Arbetet går vidare, bilen numera provkörd :lol:

Lite småprylar att fixa:

-Kardanvibrationer, då den vibrerar mycket i drivlinan. Troligtvis pga felaktigt monterad kardan mellan autlåda och fördelningslåda (mitt fel, den råkade dras isär i stridens hetta), har tagit bort den och ska lämna in den på balansering när den ändå är nere

-Läcker/lite kompression via ena spridaren. Har beställt specialverktyget till 'saken' som håller fast förkammaren, tänkte byta tätbrickan och hoppas att det blir bättre (visst behöver man öppna denna för att komma åt brickan? Eller blandar jag ihop läckaget med brickan som man 'schimsar' in förkammarens utstick med?). Hur mycket många nm ska man dra med?

-Bilen känns slö och toppade 95-100 km/h, borde göra ca 140 km/h. Gick fint i gamla karossen, gjorde 170 km/h utan att behöva ge fullt. Teorier om varför? Bränslefiltrena är nya.



om du tvättar kardan så ska du se 2st pyttesmå pilar som ska peka mot varandra för att den är balanerad från början.

bilen är ju lite slöare med läckande spridare och hur var det med egr på den där motorn?

Tror inte bilen blir slöare av utväxlingen. den borde bli snabbare och varva mycket.

det är nog bäst att flytta över oljetrycksgivaren från 280 motorn.. den brukar sitta vid oljefiltret.

och eftersom du byggt om gasen kolla så du verkligen ger full gas.

med bilen avstängd:
sätt en kompis i bilen och be honom hålla full gas.
sen tar du och känner för hand på gasen under huven och ser om det går att gasa mer.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby 22,0:1 » Tue 08 Nov, 2011 00:52

Du behöver inte dra ur förkammarn för att byta spridarbrickan det räcker att dra upp spridaren
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Tue 08 Nov, 2011 21:39

Marcus A wrote:Vad har du för utväxling i axlarna?
Har gjort samma operatin i min gelände -87 och utväxlingen blir helt fel :roll:
Är det även 1;1 på org lådan?
Ska försöka para ihop min om603 med en m90 från volvo men 0,73 på 5;an vilket kommer ge en hyffsad lung gång på motorväg, hoppas jag ;-)


xX wrote:Arbetet går vidare, bilen numera provkörd :lol:

Lite småprylar att fixa:

-Kardanvibrationer, då den vibrerar mycket i drivlinan. Troligtvis pga felaktigt monterad kardan mellan autlåda och fördelningslåda (mitt fel, den råkade dras isär i stridens hetta), har tagit bort den och ska lämna in den på balansering när den ändå är nere

-Läcker/lite kompression via ena spridaren. Har beställt specialverktyget till 'saken' som håller fast förkammaren, tänkte byta tätbrickan och hoppas att det blir bättre (visst behöver man öppna denna för att komma åt brickan? Eller blandar jag ihop läckaget med brickan som man 'schimsar' in förkammarens utstick med?). Hur mycket många nm ska man dra med?

-Bilen känns slö och toppade 95-100 km/h, borde göra ca 140 km/h. Gick fint i gamla karossen, gjorde 170 km/h utan att behöva ge fullt. Teorier om varför? Bränslefiltrena är nya.


Vet ej men har som sagt provat att köra 95-100 km/h och tyckte inte det varvade för mycket i den farten ivf, men jag kör autlåda och de brukar ju varva lite mindre än manuella orginallådor (?), kör du manuellt?
Last edited by xX on Tue 08 Nov, 2011 21:52, edited 1 time in total.

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Tue 08 Nov, 2011 21:44

MB_Star wrote:
xX wrote:Arbetet går vidare, bilen numera provkörd :lol:

Lite småprylar att fixa:

-Kardanvibrationer, då den vibrerar mycket i drivlinan. Troligtvis pga felaktigt monterad kardan mellan autlåda och fördelningslåda (mitt fel, den råkade dras isär i stridens hetta), har tagit bort den och ska lämna in den på balansering när den ändå är nere

-Läcker/lite kompression via ena spridaren. Har beställt specialverktyget till 'saken' som håller fast förkammaren, tänkte byta tätbrickan och hoppas att det blir bättre (visst behöver man öppna denna för att komma åt brickan? Eller blandar jag ihop läckaget med brickan som man 'schimsar' in förkammarens utstick med?). Hur mycket många nm ska man dra med?

-Bilen känns slö och toppade 95-100 km/h, borde göra ca 140 km/h. Gick fint i gamla karossen, gjorde 170 km/h utan att behöva ge fullt. Teorier om varför? Bränslefiltrena är nya.



om du tvättar kardan så ska du se 2st pyttesmå pilar som ska peka mot varandra för att den är balanerad från början.

bilen är ju lite slöare med läckande spridare och hur var det med egr på den där motorn?

Tror inte bilen blir slöare av utväxlingen. den borde bli snabbare och varva mycket.

det är nog bäst att flytta över oljetrycksgivaren från 280 motorn.. den brukar sitta vid oljefiltret.

och eftersom du byggt om gasen kolla så du verkligen ger full gas.

med bilen avstängd:
sätt en kompis i bilen och be honom hålla full gas.
sen tar du och känner för hand på gasen under huven och ser om det går att gasa mer.


Åh grymt tack för tipset om kardanen, mycket riktigt under alla gamla avlagringar och olja så fanns det två pilar!

Det är EGR på motorn, har inte kopplat in vakuumklockan vid grenröret dock, innebär det att det leds avgaser via EGR:en eller inte? Spjället i insuget är ej inkopplat så det är öppet hela tiden. Använde magnetventilen till spjället för start och stop :lol: Tänkte ev. plugga EGR:en på insuget och svetsa igen öppningen på grenröret.

Tror att den ger full gas, har gjort testet som du beskriver, men skadar inte att testa igen :)

Gällande oljetrycksgivaren så funkar det sådär att använda orginalgivaren...oljetryckslampan lyser på tomgång men lyser svagare vid fullt tryck, inte helt optimalt. Dock inte lätt att komma åt denna givare när man har sugmotor-insuget och motorn i bil, men vi får se om jag orkar byta ut den :)

Stort tack för alla tips! Arbetet går vidare i helgen, vi får se vilka nya roliga och oväntade problem som dyker upp :lol:

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Tue 08 Nov, 2011 21:46

22,0:1 wrote:Du behöver inte dra ur förkammarn för att byta spridarbrickan det räcker att dra upp spridaren


Ok, perfekt, tack!

Marcus A
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 84
Joined: Tue 03 Mar, 2009 20:06

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby Marcus A » Wed 09 Nov, 2011 00:00

xX wrote:
Marcus A wrote:Vad har du för utväxling i axlarna?
Har gjort samma operatin i min gelände -87 och utväxlingen blir helt fel :roll:
Är det även 1;1 på org lådan?
Ska försöka para ihop min om603 med en m90 från volvo men 0,73 på 5;an vilket kommer ge en hyffsad lung gång på motorväg, hoppas jag ;-)



Vet ej men har som sagt provat att köra 95-100 km/h och tyckte inte det varvade för mycket i den farten ivf, men jag kör autlåda och de brukar ju varva lite mindre än manuella orginallådor (?), kör du manuellt?



Jag har också automat så där borde det inte var någon skillnad... Dock så har jag nog 4,9 i axlarna och vid 100km/h varar bilen 3250rpm vilket är en aning för mycket för en diesel trycker jag :-)

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Fri 11 Nov, 2011 21:49

Hur många nm ska man dra förkammaren med? (saken som håller nere den dvs) Tänkte kolla att den sitter ordentligt innan jag monterar spridaren, då det tyvärr verkar vanligt med läckande förkammare

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Postby xX » Sat 12 Nov, 2011 20:42

130 nm, om någon undrar :-)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests