G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om606
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Är farsans bil, men han kommer använda den som kompetent vinterbil som det numera går att åka i utan att bli ruinerad Jo det rullar alldeles för få exemplar där ute, men ägarna verkar vara duktiga att hälsa på varandra i alla fall, har själv haft en 280ge tidigare och det är alltid samma ömsesidiga tutande/blinkande när man ser en annan G
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Vi snubblade över en prisvärd E300D -95 med OM606 (24v) och var lite uttråkade i mellandagarna, resultatet (otvättad på bilden, precis färdigmonterad):
Luftburken ska bytas ut mot originaltrumpeten när tillfälle ges, då denna motor suger luft på rätt sida i motorrummet
Det är riktigt tajt mellan insug och servo, och mellan insug och stötdämpartorn, men slår inte i hur mycket man än vickar
Det som behövde göras var i runda slängar:
-Bygga om avgassystemet, då denna motor har två rör och den gamla 603:an hade ett rör
-"Fräsa" ur lite i hålen på motorfästena då motor+låda var någon cm längre
-Flytta över oljepumpen från 603:an, då 606:ans pump har uttag för vattenkylare till oljan
-Flytta över termostathuset från 603:an, olika slangdimensioner
Vi flyttade även ner stag/wire-"adaptern" en bit så att det inte blir något veck på wiren när man stänger huven.
Skillnaden mellan dessa motorer, båda i sugutförande, var mycket större än vi vågat hoppas på och större än vad det ser ut på pappret - 606:an känns avsevärt mycket starkare på lägre varv och är mycket roligare att varva ur, är tystare på tomgång och låter även skönare
Luftburken ska bytas ut mot originaltrumpeten när tillfälle ges, då denna motor suger luft på rätt sida i motorrummet
Det är riktigt tajt mellan insug och servo, och mellan insug och stötdämpartorn, men slår inte i hur mycket man än vickar
Det som behövde göras var i runda slängar:
-Bygga om avgassystemet, då denna motor har två rör och den gamla 603:an hade ett rör
-"Fräsa" ur lite i hålen på motorfästena då motor+låda var någon cm längre
-Flytta över oljepumpen från 603:an, då 606:ans pump har uttag för vattenkylare till oljan
-Flytta över termostathuset från 603:an, olika slangdimensioner
Vi flyttade även ner stag/wire-"adaptern" en bit så att det inte blir något veck på wiren när man stänger huven.
Skillnaden mellan dessa motorer, båda i sugutförande, var mycket större än vi vågat hoppas på och större än vad det ser ut på pappret - 606:an känns avsevärt mycket starkare på lägre varv och är mycket roligare att varva ur, är tystare på tomgång och låter även skönare
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Halloj...
Hur gjorde ni med tempraturgivaren till mätaren på instrumentpaneln?
Jag har kopplat ihop givare som sitter på min 603:a på org mätaren i bilen men den vissar konstant för lite tempratur (även när bilen är alldelse för varm )
Verkar dom om dom inte jobbar med samma motstånd!?
Hur gjorde ni med tempraturgivaren till mätaren på instrumentpaneln?
Jag har kopplat ihop givare som sitter på min 603:a på org mätaren i bilen men den vissar konstant för lite tempratur (även när bilen är alldelse för varm )
Verkar dom om dom inte jobbar med samma motstånd!?
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Marcus A wrote:Halloj...
Hur gjorde ni med tempraturgivaren till mätaren på instrumentpaneln?
Jag har kopplat ihop givare som sitter på min 603:a på org mätaren i bilen men den vissar konstant för lite tempratur (även när bilen är alldelse för varm )
Verkar dom om dom inte jobbar med samma motstånd!?
Du skulle ha plockat givarn från originalmotorn.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
MB_Star wrote:Marcus A wrote:Halloj...
Hur gjorde ni med tempraturgivaren till mätaren på instrumentpaneln?
Jag har kopplat ihop givare som sitter på min 603:a på org mätaren i bilen men den vissar konstant för lite tempratur (även när bilen är alldelse för varm )
Verkar dom om dom inte jobbar med samma motstånd!?
Du får plocka givarn från originalmotorn så funkare! .
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Samma problem på denna bil, och orginalgivaren på 280-motorn var tyvärr trasig, så man får om-kalibrera sig själv när man läser av mätaren istället
ca 1/4-1/3 på mätaren verkar vara normal arbetstemp
ca 1/4-1/3 på mätaren verkar vara normal arbetstemp
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
ja eller så kan du ju fixa en mätare från nån annan mb som är gammal typ 123 och 116 borde ha samma.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
smart... eller är det kanske jag som är dum... tänkte inte på det
Nu har jag iaf bytt givare och nu visar mätaren mera på mitten.
Tack
Nu har jag iaf bytt givare och nu visar mätaren mera på mitten.
Tack
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
MB_Star wrote:ja eller så kan du ju fixa en mätare från nån annan mb som är gammal typ 123 och 116 borde ha samma.
jag skrev visst mätare men menade givare men du verkade förstå vad jag tänkte!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
MB_Star wrote:MB_Star wrote:ja eller så kan du ju fixa en mätare från nån annan mb som är gammal typ 123 och 116 borde ha samma.
jag skrev visst mätare men menade givare men du verkade förstå vad jag tänkte!
La inte märke till att du skrivit mätare förens nu när du sa det :) Men förstog iaf vad du menade..
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Kjell Niklasson wrote:Antar att du menar att du rengjort silen i tanken? Vet inte hur det ser ut på "G" bilarna, men på 123/124 osv finns det olika silar för bensin/diesel. Med bensinsil blir det för dåligt flöde med diesel. Gissar på att det är lika på G-wagen. Det är till och med märkt "Benzin" och "Diesel" på vissa av dom.
De är inte fel att montera "dieselsil", men jag körde 274hk i min 123:à med bensinsil,rullade 2000mil å rullar ännu,fast med annan ägare i Gbg:)
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Med original luftburk. Visst är OM606 en vacker motor? :)
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
Igår roade jag mig med att koppla in kabeln från glödningsrelät till orginal glödningslampa (finns även när bilen är bensin orginal!). Ska kopplas till stift 1 på runda mätaren med alla lampor - bilen saknade dock stift i stora runda kontakten för just 1:an då bilen är bensinare orginal så fick tillverka ett. Provade även att koppla in varvräknaren till varvräknarkontakten på generatorn - fungerar men den visar alldeles för högt varv, på tomgång ca 3000 varv. Går det att ordna med motstånd eller måste man skaffa en varvräknare från en diesel?
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603
xX wrote:Igår roade jag mig med att koppla in kabeln från glödningsrelät till orginal glödningslampa (finns även när bilen är bensin orginal!). Ska kopplas till stift 1 på runda mätaren med alla lampor - bilen saknade dock stift i stora runda kontakten för just 1:an då bilen är bensinare orginal så fick tillverka ett. Provade även att koppla in varvräknaren till varvräknarkontakten på generatorn - fungerar men den visar alldeles för högt varv, på tomgång ca 3000 varv. Går det att ordna med motstånd eller måste man skaffa en varvräknare från en diesel?
man får klämma emellan en sånhär
http://www.dakotadigital.com/index.cfm/ ... prd128.htm
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om606
Ah ok, tack för tipset :)
Nu är galler och några extra lastögglor monterat, alla säten bak urmonterade, och tid bokad för reggning av motor + göra om från pb till lb, ska bli spännande :)
Nu är galler och några extra lastögglor monterat, alla säten bak urmonterade, och tid bokad för reggning av motor + göra om från pb till lb, ska bli spännande :)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 77 guests