G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om606
Posted: Wed 12 Oct, 2011 20:47
Hej!
Tänkte lägga upp lite bilder och info om ett litet projekt, håller på hjälpa farsan dieselkonvertera hans G-wagen. Tanken är att hinka i en 300D från en W124. Vi har endast hunnit jobba på detta en helg, men motorn ur W460:an och W124:an är urlyfta och diverse förberedelser är gjorda
Lite bilder på bilen:
Mums...recaro i skinn, dessutom de två bakre sätena, också i samma skinn...ovanligt!
Donatorbilen, lyckligtvis har den fått bra kärlek vad gäller drivlinan men som synes inte vad gäller det yttre. En 300D -91 är det, försäljningsbild:
Lite bilder på urplockandet av motorerna:
Motorn gick lite hårt på tomgång...men det visade sig att ena motorfästet knappt existerade! (metallringen i övre delen av fästet låg rakt på chassit... :D )
Lite bilder på 460:an...helt sjukt hur dessa bilar är byggda. Utan att överdriva så tog det lika lång tid att få bort kylare & hasplåt som det tog att montera ur motorn ur 124:an...allt sitter med minst 5 gånger mer skruvar än på en vanlig bil, och saker är inte lätt att komma åt. Men allt detta glömmer man när man bara tittar på bilen...
Ut med motorn...drar bara 2 - 2.5 l i denna kaross, lågkompsvarianten av M110!
Medbringaren flyttad från m110-motorn till dieseln...bolt on!
Tanken behövde lite kärlek
Tråget omsvetsat av firma här i Stockholm, för att undvika att det slår i framdiffen vid kraftiga "fjädergenomslag" (lätt hänt med dessa bilar av någon anledning )
Vi fortsätter denna helg, så mer bilder kommer, om vädret blir tillräckligt bra för att jobba vidare! Återstår att gör är att hinka i nya motorn, bygga motorfästen, förlänga växelstaget, montera oljekylaren i fronten och sedan givetvis att koppla in allt och säkert lite annat jag glömt, vi får se hur det går
Tänkte lägga upp lite bilder och info om ett litet projekt, håller på hjälpa farsan dieselkonvertera hans G-wagen. Tanken är att hinka i en 300D från en W124. Vi har endast hunnit jobba på detta en helg, men motorn ur W460:an och W124:an är urlyfta och diverse förberedelser är gjorda
Lite bilder på bilen:
Mums...recaro i skinn, dessutom de två bakre sätena, också i samma skinn...ovanligt!
Donatorbilen, lyckligtvis har den fått bra kärlek vad gäller drivlinan men som synes inte vad gäller det yttre. En 300D -91 är det, försäljningsbild:
Lite bilder på urplockandet av motorerna:
Motorn gick lite hårt på tomgång...men det visade sig att ena motorfästet knappt existerade! (metallringen i övre delen av fästet låg rakt på chassit... :D )
Lite bilder på 460:an...helt sjukt hur dessa bilar är byggda. Utan att överdriva så tog det lika lång tid att få bort kylare & hasplåt som det tog att montera ur motorn ur 124:an...allt sitter med minst 5 gånger mer skruvar än på en vanlig bil, och saker är inte lätt att komma åt. Men allt detta glömmer man när man bara tittar på bilen...
Ut med motorn...drar bara 2 - 2.5 l i denna kaross, lågkompsvarianten av M110!
Medbringaren flyttad från m110-motorn till dieseln...bolt on!
Tanken behövde lite kärlek
Tråget omsvetsat av firma här i Stockholm, för att undvika att det slår i framdiffen vid kraftiga "fjädergenomslag" (lätt hänt med dessa bilar av någon anledning )
Vi fortsätter denna helg, så mer bilder kommer, om vädret blir tillräckligt bra för att jobba vidare! Återstår att gör är att hinka i nya motorn, bygga motorfästen, förlänga växelstaget, montera oljekylaren i fronten och sedan givetvis att koppla in allt och säkert lite annat jag glömt, vi får se hur det går