Page 1 of 5

G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om606

Posted: Wed 12 Oct, 2011 20:47
by xX
Hej!

Tänkte lägga upp lite bilder och info om ett litet projekt, håller på hjälpa farsan dieselkonvertera hans G-wagen. Tanken är att hinka i en 300D från en W124. Vi har endast hunnit jobba på detta en helg, men motorn ur W460:an och W124:an är urlyfta och diverse förberedelser är gjorda

Lite bilder på bilen:

Image
Image
Image

Mums...recaro i skinn, dessutom de två bakre sätena, också i samma skinn...ovanligt!

Image

Donatorbilen, lyckligtvis har den fått bra kärlek vad gäller drivlinan men som synes inte vad gäller det yttre. En 300D -91 är det, försäljningsbild:

Image

Lite bilder på urplockandet av motorerna:

Image
Image

Motorn gick lite hårt på tomgång...men det visade sig att ena motorfästet knappt existerade! (metallringen i övre delen av fästet låg rakt på chassit... :D )

Lite bilder på 460:an...helt sjukt hur dessa bilar är byggda. Utan att överdriva så tog det lika lång tid att få bort kylare & hasplåt som det tog att montera ur motorn ur 124:an...allt sitter med minst 5 gånger mer skruvar än på en vanlig bil, och saker är inte lätt att komma åt. Men allt detta glömmer man när man bara tittar på bilen... ;)

Image

Ut med motorn...drar bara 2 - 2.5 l i denna kaross, lågkompsvarianten av M110!

Image

Medbringaren flyttad från m110-motorn till dieseln...bolt on!

Image

Tanken behövde lite kärlek

Image

Tråget omsvetsat av firma här i Stockholm, för att undvika att det slår i framdiffen vid kraftiga "fjädergenomslag" (lätt hänt med dessa bilar av någon anledning :lol: )

Image

Vi fortsätter denna helg, så mer bilder kommer, om vädret blir tillräckligt bra för att jobba vidare! Återstår att gör är att hinka i nya motorn, bygga motorfästen, förlänga växelstaget, montera oljekylaren i fronten och sedan givetvis att koppla in allt och säkert lite annat jag glömt, vi får se hur det går ;)

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Wed 12 Oct, 2011 21:06
by didriknilsson
fint att den får en om603 :-D riktigt snygga bilar de där :-)

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Wed 12 Oct, 2011 21:07
by Jim Profit
Ah, en G wagen, det här skall följas. Dessa bilar är bara för fräna! :-D

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Wed 12 Oct, 2011 21:58
by Cpt Tuttle
Trevliga bilar det här...

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Wed 12 Oct, 2011 21:58
by Karlie
Grym tråd! Skall bli kul att följa. Såg ju riktigt fräsh ut för att vara en G-wagen med över 20 år på nacken! :-D

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Thu 13 Oct, 2011 06:46
by Hynboholm
Instämmer med tidigare inlägg!

Vem har inte varit sugen på en G... :roll:

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Thu 13 Oct, 2011 09:06
by MB_Star
Kul med ett G projekt!

Den ser dessutom ut att vara i bra skick! 8)


Skaplig kabelhärva du fått med 300an! :lol:

men du behöver i princip inget av det förutom glödreläet då.
Har själv konverterat flera bilar med 603 motorn!

Ska följa denna spännade tråd!

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Tue 18 Oct, 2011 19:14
by xX
Jo kabelhärvan verkar som att man kan minska ner på en hel del :-D

Arbetet går framåt, mycket tid gick till att montera tanken, börja bygga på kombinationen gasstag/gaswire, montera oljetråg, montera bort diverse bensinvärmare och gamla bränsleslangar, laga rost vid downpipen i en balk vilken verkar ha rostat pga värmen från downpipen (!) m.m

Motorn provmonterad (ska sitta rakt givetvis) för att se vad man inte tänkt på och börja fundera på motorfästen, och det var ett fäste på lådan till avgassystemet som slog i främre kardan, den löstagbara metallskyddet vid batteriet måste bort och diverse smått och gått.

Image

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Wed 19 Oct, 2011 00:42
by CE 36
xX wrote:Motorn provmonterad (ska sitta rakt givetvis)


Det är inte helt säkert att den ska sitta rakt..? Min V8 lutar åt höger...

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Wed 19 Oct, 2011 07:32
by xX
Du har givetvis rätt (syftade på att den var högre fram), faktum är att fästet till lådan sitter snett just för att det ska monteras snett, typiskt G-wagen ;)

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Wed 19 Oct, 2011 11:03
by MB_Star
oljetrågen ska alltid vara plana så du kan utgå från dom när du ska kolla om motorn är rak.

och tänk på att g-wagen brukar ha större oljetråg.
just för att den ska kunna köra i lutning utan att oljepumpen suger luft.

kanske kan man öka olje nivån lite med flit och kollla till den innan man ska ut och köra brevid vägen.

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Wed 19 Oct, 2011 14:45
by Marie
Jag går ju här och funderar på att köpa en G-Wagen att ha som slängbil under vintern....

Man blir ju rent längtande...

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Wed 19 Oct, 2011 17:51
by Cpt Tuttle
Man blir sugen ja...man kan ju strunta i klimatet på ett helt annat sätt än med W123...

Vad är det för mått på en G egentligen? Är "fotavtrycket" kanske rent av mindre än W123ans? För på höjden har jag ju trots allt lite plats i garaget (men det är också enda vägen)...kanske inte direkt blir aktuellt nu till vintern men det är inte utan att man drömmer... :?

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Wed 19 Oct, 2011 20:46
by xX
MB_star: Stort tack för tipsen! Blir nog ingen extreme offroading med denna, så jag tror att det ska gå bra med tråget, men skadar nog inte att ha olja hela vägen upp till max på stickan :)

cpt Tuttle: Här hittar du mått på långa modellen, den är både kortare och smalare än en 123:a, osäker på om bredden är angiven med eller utan skärmbreddare dock:

http://www.mercefreaken.com/modellene/4 ... gelang.htm

Re: G-wagen 280GE -88 dieselkonvertering om603

Posted: Mon 24 Oct, 2011 21:43
by xX
Mycket har hänt i helgen...tanken uppmonterad och alla slangar framdragna...och lite till :)

Motorfästet som sitter under insuget. 1 cm tjockt järn, skratta inte åt mina fogar ;)

Image

Andra sidan...ska nog hålla ihop!

Image

Nersänkt på plats, sitter bra!

Image

Tyvärr sitter motorn så pass långt bak nu att tråget behöver göras om en aning...alternativet var att sätta den längre fram men då måste man dra ut kardanen så mycket att den inte känns bra, så det blir till att lämna in tråget igen.

Inkopplad startmotor och glödning, provisoriskt för att testa. Har inte fixat med stoppet ännu så jag använder gamla tändningslåset för att stänga av. Startmotorn gick inte vid första försöket, men jag hade inte kopplat in kablarna till lådan. Det var en helt annan kontakt på den nya lådan, men lyckligtvis var färgerna på kablarna samma som w124:an, så det var bara att skarva. Efter det gick startmotorn runt. Och tro det eller ej, motorn startade efter max 1/2 sekund på startmotorn, trots helt snustort i förfiltret, helt nya bränsleslangar, att motorn varit lutad i alla tänkbara vinklar etc...gick inte ens ojämnt och den sög glatt i sig "ny" diesel (fanns säkert lite kvar i stora filtret m.m) och diverse luft, utan att över huvud taget gå ojämnt.

Image

Vinterpuckar på nyblästrade och lackade plåtisar, snart kommer snön!

Image

Det som återstår är grovt sett bygga avgas, fixa med gaswiren, skruva fast kardanskruvarna (lättare sagt än gjort på dessa bilar), göra glödningselen mer permanent, göra något smart med avstängingen, montera kylsystem och dra slangar till det, montera omsvetsade tråget, bygga om staget till växellänkaget och massa mer, finns att göra innan provkörning :-)

Några frågor som jag hoppas kunna få svar på:

-Längst bak på lådan finns en kontakt med 1 kabel, vad behövs den till?
-Vad för säkring ska man ha till glödningen?
-Oljetryckslampan, visst kopplar man den till givaren som sitter vid filterhuset? Eller den nere på tråget? Och hur identifierar man lättast vilken kabel det är på bilen? Lyser den om man jordar kabeln? (glömde självklart märka upp :oops: )