560SL, bil 2 i SL-samlingen

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby Lasse-SL-500 » Sun 12 Apr, 2015 16:44

Hynboholm wrote:Förutom solvallabågarna så gillar jag detta utseendet!

Image


Gillar också utseendet, men tycker solvallabågarna sitter rätt på den. Dubbla strålkastarna är ett måste, föredrar det alla dagar i veckan framför de fyrkantiga akvariefönstren.

De här bilarna är ovanligare och har mer personlighet än nya bilar. Behövs inte 22-tumsfälgar på dessa. Mycket coolare, gillar dem skarpt.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Mon 13 Apr, 2015 17:05

Lasse-SL-500 wrote:
Hynboholm wrote:Förutom solvallabågarna så gillar jag detta utseendet!

Image


Gillar också utseendet, men tycker solvallabågarna sitter rätt på den. Dubbla strålkastarna är ett måste, föredrar det alla dagar i veckan framför de fyrkantiga akvariefönstren.

De här bilarna är ovanligare och har mer personlighet än nya bilar. Behövs inte 22-tumsfälgar på dessa. Mycket coolare, gillar dem skarpt.


Antenner stör dock ALLA bilar....
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Mon 13 Apr, 2015 17:09

Balken som går mitt över golvet har alltid sett så bra ut, men jag är ju en rätt skeptisk person så det blev att borra/kapa bort den:

Image

Bestämde mig för att lappa detta, började med punktsvetsarna och sedan de små hålen som var:

Image

Tycker inte om ljudisolering som bitumen och annat, min erfarenhet är att de lossnar eller samlar vatten bakom sig, lär inte sätta i några nya, finns bättre alternativ:

Image

Massa mer bilder/text här:
http://longway.to/mb560sl/2015/03/31/right-floor-3/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby pasi » Mon 13 Apr, 2015 17:47

GUS wrote:Balken som går mitt över golvet har alltid sett så bra ut, men jag är ju en rätt skeptisk person så det blev att borra/kapa bort den:

Image

Bestämde mig för att lappa detta, började med punktsvetsarna och sedan de små hålen som var:

Image

Tycker inte om ljudisolering som bitumen och annat, min erfarenhet är att de lossnar eller samlar vatten bakom sig, lär inte sätta i några nya, finns bättre alternativ:

Image

Massa mer bilder/text här:
http://longway.to/mb560sl/2015/03/31/right-floor-3/


Vad blir det för isoleringsmaterial istället?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Tue 14 Apr, 2015 10:35

För en diskussion med ett företag som tillverkar som en färg, man kan pensla, rolla eller spruta den, lättare, billigare och bättre.

Kruxet är ju att skiten inte säljs i Europa, de har däremot erbjudit mig distributionen av det, står i valet och kvalet om jag klarar av att sälja en massa burkar. Minsta burk ligger på 4 liter till slutkund.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
celberg
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Mon 22 Oct, 2012 05:20
Location: Lund

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby celberg » Tue 14 Apr, 2015 20:20

GUS wrote:Tanken är ju att den skall bli exakt lik, men blir ju en hybrid, blir nog EU stötfångare och slopade dimljus/blinkers fram.


Tror knappt att du kan skippa blinkersen under stötfångaren. De som sitter vid strålkastarna syns nästan inte framifrån. Däremot är den tidigare (1972 och 1973) varianten snyggare i mina ögon.Image
De är dock lite svårare att få tag på. De små stötfångarna satt ju på modellen före 1974 så det blir ju inte en hybrid, det blir en tidig US-SL. :-D
Björn
350 SL '73
350 SE´75
SL500 '96

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Tue 14 Apr, 2015 21:14

celberg wrote:
GUS wrote:Tanken är ju att den skall bli exakt lik, men blir ju en hybrid, blir nog EU stötfångare och slopade dimljus/blinkers fram.


Tror knappt att du kan skippa blinkersen under stötfångaren. De som sitter vid strålkastarna syns nästan inte framifrån. Däremot är den tidigare (1972 och 1973) varianten snyggare i mina ögon.Image
De är dock lite svårare att få tag på. De små stötfångarna satt ju på modellen före 1974 så det blir ju inte en hybrid, det blir en tidig US-SL. :-D


Blinkersen får bli en senare fråga, kan jag bli av med dem, bra, om inte får de nog bli mindre på något sätt...

Just ja, så är det ju, fast 560 kom ju -80, så någon form av hybrid blir det ju, hur som helst kommer inte jänkarstötisarna på.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby kentapenta » Tue 14 Apr, 2015 21:45

Vad använder du för svetstråd, 0.6 eller 0.8 ? Köper var ?
Verkar "smälta ut" bra.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Tue 14 Apr, 2015 21:55

kentapenta wrote:Vad använder du för svetstråd, 0.6 eller 0.8 ? Köper var ?
Verkar "smälta ut" bra.


0,6mm, är en stor rulle, inte direkt så man köper såna varje dag, men den kom nog från Jula eller Biltema, inget speciellt alltså...

Beror ju bara på strömstyrkan hur bra det flyter ut =)

Jag kör ju med kolsyra dessutom...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby kentapenta » Tue 14 Apr, 2015 22:32

Det är samma som jag använder, tror jag köpt min rulle på Biltema.
Tänkte att du kanske använde en dyrare tråd och att jag varit dumsnål.

Det är rätt som du säger, strömstyrkan och att det är rent är det viktiga.
Jag använder Arcal 5 från Air Liquide, blandning argon, koldioxid.

Börjar få hyfs på svetseriet.
Det är lite som att lacka, man får träna, träna, träna.
Det har jag verkligen fått på Binzen :-D
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Tue 14 Apr, 2015 22:40

kentapenta wrote:Det är samma som jag använder, tror jag köpt min rulle på Biltema.
Tänkte att du kanske använde en dyrare tråd och att jag varit dumsnål.

Det är rätt som du säger, strömstyrkan och att det är rent är det viktiga.
Jag använder Arcal 5 från Air Liquide, blandning argon, koldioxid.

Börjar få hyfs på svetseriet.
Det är lite som att lacka, man får träna, träna, träna.
Det har jag verkligen fått på Binzen :-D


Jag har mina dagar med svetsen, ibland går det lysande, ibland sämre, men jag blästrar ju överallt där jag skall svetsa, tycker liksom svetsen fäster bättre än när man slipat. Men du har ju helt rätt, är det inte helt rent så blir det ju skräp.
Min svets är en skapligt stor sak, 250A, men den är nog inte speciellt bra, nåt billigt som köptes när jag skulle bygga A-traktor för 20 år sen...

Jag kör med kolsyresläckare, mest för att jag hade några, innan var det väl Mison, men inte köpt sånt på många år.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby kentapenta » Tue 14 Apr, 2015 22:59

Så är det, ibland går det jättebra, go känsla när man får till det.
Din bil verkar bli riktigt fin, rostar alltid under den där tvärbalken.

Bitumen kan man använda om man gjort riktigt rent, 2K epoxy, plåtfärg
och att man sedan värmer bitumenmattan så att den nästan smälter på.
Ganska mycket jobb, låter onekligen smidigt om man kan stryka på någon form av isoleringsmassa(färg).
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Tue 14 Apr, 2015 23:12

kentapenta wrote:Så är det, ibland går det jättebra, go känsla när man får till det.
Din bil verkar bli riktigt fin, rostar alltid under den där tvärbalken.

Bitumen kan man använda om man gjort riktigt rent, 2K epoxy, plåtfärg
och att man sedan värmer bitumenmattan så att den nästan smälter på.
Ganska mycket jobb, låter onekligen smidigt om man kan stryka på någon form av isoleringsmassa(färg).


Jag tror inte min var rostigare än någon annan, dessa verkar ha mycket dold rost, min såg ju inte alls rostig ut innan jag började.

Har använt bitumen en hel del, just därför har jag beslutat att sluta med det, gillar dem helt enkelt inte.

Geggan jag pratar om verkar lysande, lär kosta ca 150:-/liter, finns det en marknad så man ska beställa hem kanske?
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby aroncbds » Wed 15 Apr, 2015 08:34

GUS wrote:finns det en marknad så man ska beställa hem kanske?
Lite svårt att veta såhär i förhand, men jag är nyfiken på resultatet! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby torake » Wed 15 Apr, 2015 08:47

Marknadsförde inte Tectyl (eller vem det nu var, nån av rostskyddsfirmorna) en ljuddämparmassa för eftermontering. De lovade att det skulle gå att kludda på undertill och i hjulhusen på bilar som Kia Ceed så att de skulle bli lite tystare. Vi Bilägare lämnade in sin Ceed och var inte nöjda med resultatet.
Min poäng är att det redan förmodligen finns eller har funnits på svenska marknaden.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests