Ett grundligt arbete kräver ju sin tid, men du lär absolut få igen det...GUS wrote:pasi wrote:Imponerande arbete!
Tackar, men du får nog vänta med komplimanger tills jag är klar, men går ju sååååå långsamt...
560SL, bil 2 i SL-samlingen
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
Jaha, gick på rostjakt, bra, nu har man lite att göra igen...
Här togs beslutet att instrumentbrädan skulle ur, kollar man på nätet så är nog detta rätt bra skick, tråkigt ställe bara:
Instrumentbrädan en är ju ändå sprucken, men hade tänkt ta det nån gång sen, men får väl bli nu, skinnklädd eller lagat är nu frågan:
Främre delen av avgassystemet ur:
Och lite mer rost:
Hela inlägget här:
http://longway.to/mb560sl/2015/04/10/rusthunt/
Här togs beslutet att instrumentbrädan skulle ur, kollar man på nätet så är nog detta rätt bra skick, tråkigt ställe bara:
Instrumentbrädan en är ju ändå sprucken, men hade tänkt ta det nån gång sen, men får väl bli nu, skinnklädd eller lagat är nu frågan:
Främre delen av avgassystemet ur:
Och lite mer rost:
Hela inlägget här:
http://longway.to/mb560sl/2015/04/10/rusthunt/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
Fascinerande vad det kan rosta när det vill!! Mitt första intryck på bilderna var att denna bilen var ganska fräsh, men med din klass på lagningar så fixar du detta också men det är tråkigt när man inte ser ände på eländet.
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
dodgen wrote:Fascinerande vad det kan rosta när det vill!! Mitt första intryck på bilderna var att denna bilen var ganska fräsh, men med din klass på lagningar så fixar du detta också men det är tråkigt när man inte ser ände på eländet.
Jodå, nog kommer detta fixas, men hade velat börja skruva ihop något snart, vore skoj att se en förbättring och inte bara att man plockar bort mer och mer...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
Blev inte mycket gjort, SL600an fick komma ut istället, den behöver lite översyn...
Mer rostskydd:
Och en del svetsning:
Mer går att se här:
http://longway.to/mb560sl/2015/04/27/right-floor-6/
Mer rostskydd:
Och en del svetsning:
Mer går att se här:
http://longway.to/mb560sl/2015/04/27/right-floor-6/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
Snyggt jobbat! Vad använder du för rostskyddsfärg (den där gråa)?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
aroncbds wrote:Snyggt jobbat! Vad använder du för rostskyddsfärg (den där gråa)?
Det gråa tjocka kletet är Hagmans karosserikitt på burk, alltså för pensling, aldrig använt förr, men verkar kompetent (samma som den på spruts men lite tunnare). Tänkte att under den där balken skall det inte rosta igen, ska bara lyckas spruta in något i den efter jag svetsat klart också.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
Jaha, på så vis. Den såg ut som någon tjock grundfärg från typ Tikkurila. Jag använder själv Hagmans karosserikit flitigt. Har belagt hela underredet av min compakt med denna produkt. Brukar använda det till hjulhusen också som stenskottsskydd. Den har mycket god vidhäftning och verkar funka riktigt bra hittills i alla fall!GUS wrote:aroncbds wrote:Snyggt jobbat! Vad använder du för rostskyddsfärg (den där gråa)?
Det gråa tjocka kletet är Hagmans karosserikitt på burk, alltså för pensling, aldrig använt förr, men verkar kompetent (samma som den på spruts men lite tunnare). Tänkte att under den där balken skall det inte rosta igen, ska bara lyckas spruta in något i den efter jag svetsat klart också.
Om du vill få ett bra skydd mot rost i hålrum, kan jag rekommendera Mike Sanders rostskyddsfett (varmvax) (http://www.mike-sander.de/). Jag har köpt produkten och fick då med:
- Behållare med termostatreglerad eluppvärmning
- Tryckspruta med två olika sprutmunstycken (360-graders och 90-graders)
- 8 eller 10kg rostskyddsvax (minns inte exakt)
- Verktyg för uppvärmning av sprutmunstyckena
Fördelen mot linolje- och bitumenbaserade produkter är att vaxen aldrig torkar ut eller hårdnar, utan smälter ut även vid varmare utetemperaturer och håller springor och skarvar hermetiskt tillslutna. Jag har använt det till alla hålrum liksom mellan skarven av inre och yttre skärmkanterna, och är mycket nöjd med produkten.
Edit: Ett budgetalternativ som jag brukar använda till trösklarna på bruksbilar är att blanda biltemas flytande rostskyddsvax med sågkedjeolja (50-50).
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
Jag kör i övrigt med rå kallpressad linolja, luktar gott, man kan dricka det om det kniper och skyddar bra, enkelt och bättra på också.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
Svetsade, slipade och blästrade det sista på passagerargolvet:
Sen åkte färgsprutan fram:
Mer att se här:
http://longway.to/mb560sl/2015/05/18/right-floor-7/
Sen åkte färgsprutan fram:
Mer att se här:
http://longway.to/mb560sl/2015/05/18/right-floor-7/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
Snyggt!!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
Sådär, då har det till slut kommit till att prova min nya produkt, ljudisolerande färg.
Jag tycker inte om bitumenplattor, besvärliga att använda om underlaget är konstiga former, man får tomrum mellan plåten och plattan, fukt bakom=rost, de är tunga, blir aldrig heltäckande och fula skarvar.
Jag använde färgspruta för underredsmassa, men går att pensla eller rolla också.
Färgen är lösningsmedelsfri, luktar svagt päronsplit, går att städa upp med vatten, övermålningsbar hård yta, jag har rostskyddat med 2 lager poyluretanfärg under, mest för jag har sån, men annars hade det nog blivit epoxyfärg.
Fortfarande blöt:
Nästa dag:
Här finns mer att se/läsa om detta:
http://longway.to/mb560sl/2015/05/19/right-floor-8/
Jag tycker inte om bitumenplattor, besvärliga att använda om underlaget är konstiga former, man får tomrum mellan plåten och plattan, fukt bakom=rost, de är tunga, blir aldrig heltäckande och fula skarvar.
Jag använde färgspruta för underredsmassa, men går att pensla eller rolla också.
Färgen är lösningsmedelsfri, luktar svagt päronsplit, går att städa upp med vatten, övermålningsbar hård yta, jag har rostskyddat med 2 lager poyluretanfärg under, mest för jag har sån, men annars hade det nog blivit epoxyfärg.
Fortfarande blöt:
Nästa dag:
Här finns mer att se/läsa om detta:
http://longway.to/mb560sl/2015/05/19/right-floor-8/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
Höger tröskel då, dags att få den klar så jag kan montera på bakskärmen:
I bra skick i övrigt:
Kapa:
Över förväntan, blir att blästra så gott det går, fosforsyra och en massa linolja:
Mer info:
http://longway.to/mb560sl/2015/05/20/right-side-1/
I bra skick i övrigt:
Kapa:
Över förväntan, blir att blästra så gott det går, fosforsyra och en massa linolja:
Mer info:
http://longway.to/mb560sl/2015/05/20/right-side-1/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
Snyggt!!! Har du några fler rostställen kvar när du är klar med tröskeln?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen
aroncbds wrote:Snyggt!!! Har du några fler rostställen kvar när du är klar med tröskeln?
Hahaha, den var rolig....
Klart jag har, annars skulle jag ju varit klar. Andra sidan är ju bara färdig bakifrån fram till dörren. Golvet i baksätet på den sidan helt borta, några små hål i golvet, har inte inspekterat den tröskeln eller främre hjulhus, sen har vi ju den roliga värmekanalen på passagerarsidan som orsakar all annan rost, så jo, jag har att roa mig med ett tag till. Lack nästa vår?
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 27 guests