560SL, bil 2 i SL-samlingen

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby pasi » Sun 07 Dec, 2014 15:34

GUS wrote:
aroncbds wrote:Tittade på resten av dina bilder! Tummen upp för din grundlighet!! Keep it up!


Har bara planer på att göra det en gång.... :)

helt rätt tankesätt när det gäller projekt av denna kaliber :-) Riktigt fint blir det!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby kentapenta » Sun 07 Dec, 2014 16:40

Jag använder denna som jag köper på en billackfirma, finns säkert fler fabrikat.
Gör en Googling på Finixa, finns massor av bra grejer som underlättar när man lackar.
Är väl lite OT, men hoppas det är ok.

Image
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Sun 18 Jan, 2015 14:09

Började rengöra golvet på passagerarsidan som vanligt hittar man ju mer rost än man vill:
Image

Image

Borstade en massa och la på några omgångar syra:
Image

Mer att se här:
http://longway.to/mb560sl/2015/01/05/floor-2/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Mon 19 Jan, 2015 13:12

Rost, rost och mer rost....

Image

Image

Blev bara borstning och syra, skall ta tag i detta snarast.

Mer finns här:
http://longway.to/mb560sl/2015/01/07/rust-2/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby aroncbds » Mon 19 Jan, 2015 14:17

Man får ju lite goa flashbacks från tiden då man renoverade sitt eget objekt. :-) Keep up the good work!!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Mon 19 Jan, 2015 14:21

Goa Flashbacks?

Alla har vi våra konstiga böjningar.... :shock:

Jag tycker ju ändå inte att det är en total katastrof, men det är ju inte fantastiskt skoj att laga rost. Jag tar allt som syns utifrån eller som har att göra med kupén eftersom inredningen är ur, undersidan är bra, men finns lite ytrost, får bli senare eller när bakaxeln åker ur.

aroncbds wrote:Man får ju lite goa flashbacks från tiden då man renoverade sitt eget objekt. :-) Keep up the good work!!!
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Mon 09 Mar, 2015 16:51

Dags att se till att ett hål försvinner i bakre högra hjulhuset, zinkad innanför och svetsprimer på:

Image

Lite inpassning och justering, sen dags för svetsning:

Image

Svetsad och grovslipad:

Image

Mer info:
http://longway.to/mb560sl/2015/02/23/ri ... heel-well/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby aroncbds » Mon 09 Mar, 2015 21:47

Snyggt!! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Fri 20 Mar, 2015 14:53

Golvet var ju i skapligt skick, men lite småhål på mer eller mindre bra ställen, tänkte fixa detta, gjorde en lite plåtbit:
Image

Tråkigt ställe:
Image

Svetsat, slipat och blästrat, fick även en mutter för värmeplåten underifrån, avskyr att MB använt plåtskruvar:
Image

Mer info finns här:
http://longway.to/mb560sl/2015/02/24/right-floor/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby aroncbds » Fri 20 Mar, 2015 15:02

Ja, det är helt värdelöst med plåtskruvar ur rostsynpunkt, så jag brukar själv med förkärlek byta dessa mot svetsade muttrar... :-(

Snyggt jobbat!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Fri 20 Mar, 2015 16:53

aroncbds wrote:Ja, det är helt värdelöst med plåtskruvar ur rostsynpunkt, så jag brukar själv med förkärlek byta dessa mot svetsade muttrar... :-(

Snyggt jobbat!!


Jag brukar ju dessutom byta till rostfria insex på allt som inte har någon direkt hållfasthetsberäkning...
Kanske inte helt ok, men gillar rostfritt...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby aroncbds » Fri 20 Mar, 2015 18:25

GUS wrote:
aroncbds wrote:Ja, det är helt värdelöst med plåtskruvar ur rostsynpunkt, så jag brukar själv med förkärlek byta dessa mot svetsade muttrar... :-(

Snyggt jobbat!!


Jag brukar ju dessutom byta till rostfria insex på allt som inte har någon direkt hållfasthetsberäkning...
Kanske inte helt ok, men gillar rostfritt...
Det låter klokt!

Edit: Brukar också lägga lite rostskyddsvax på skuvar och på hålkanterna för listhållarpluggar och dylikt för att hålla vätan borta. :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Fri 20 Mar, 2015 21:17

aroncbds wrote:
GUS wrote:
aroncbds wrote:Ja, det är helt värdelöst med plåtskruvar ur rostsynpunkt, så jag brukar själv med förkärlek byta dessa mot svetsade muttrar... :-(

Snyggt jobbat!!


Jag brukar ju dessutom byta till rostfria insex på allt som inte har någon direkt hållfasthetsberäkning...
Kanske inte helt ok, men gillar rostfritt...
Det låter klokt!

Edit: Brukar också lägga lite rostskyddsvax på skuvar och på hålkanterna för listhållarpluggar och dylikt för att hålla vätan borta. :-)


Samma här, fast jag råkar äga ett 30-40 år gammalt 100 liters fat med smörjfett, det använder jag i princip på allt som skall skruvas eller tryckas tillbaka...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby GUS » Sun 22 Mar, 2015 18:30

Började kolla lite på undersidan vad som måste göras:
Image

Ok, behövs lite rostlagning, men ingen katastrof, men tråkiga ställen:
Image

Skydds/stagplåtarna till växellådan väger väl 10 kg, får läs se om det går att göra nåt åt detta nån gång, aluminium eller kolfiber kanske?
Image

Mer bilder/text här:
http://longway.to/mb560sl/2015/02/25/ri ... underside/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 560SL, bil 2 i SL-samlingen

Postby pasi » Sun 22 Mar, 2015 21:07

Riktigt imponerad av ditt arbete! Hur ser planen ut, att bli klar till sommaren eller?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests