S210

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: S210 renovering

Postby @ndreas » Mon 25 Feb, 2013 21:45

Kanonjobbat Pasi!

Sveriges mest rostfria sen? 8)

Keep it up!

Vänligen Andreas...

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 renovering

Postby pasi » Mon 25 Feb, 2013 21:46

aroncbds wrote:Snyggt! Vart köpte du gavelplåten för tröskeln och vad kostade den?


Hej! Tack :lol: Gavelplåtarna (har en till andra sidan med) köptes från tyskland på denna sida:
http://www.online-teile.com/mb/shopping_cart.php

Kommer inte ihåg exakt vad dom kostade men det var runt 20 euro styck :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 renovering

Postby pasi » Mon 25 Feb, 2013 21:49

@ndreas wrote:Kanonjobbat Pasi!

Sveriges mest rostfria sen? 8)

Keep it up!

Vänligen Andreas...


Hej! tack! Jag hoppas att den är i princip rostfri sen och sveriges rostfriaste 210:a iaf :lol: Kommer ta tag i dörrar och motorhuvens insida sen som en sista åtgärd mot rost. Alla dörrar kommer bli nerplockade på inredningspaneler för att kunna ta en titt på insidan och rostskydda dom där sen. Även trösklarnas ovansida som plastlistens pluggar går i (hålen där) kommer fixas till från rost.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: S210 renovering

Postby Van der Verhart » Mon 25 Feb, 2013 23:01

Har du fått bekräftat att ditt chassinr har problem med inv läckage i kylaren?
Såg din förstärkning av fjäderskålen nu,har för mig att Ambulanser hade förstärkta från fabrik,finns ju risk att det börjar rosta där du har svetsat. Lycka till.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 renovering

Postby pasi » Tue 26 Feb, 2013 07:57

Van der Verhart wrote:Har du fått bekräftat att ditt chassinr har problem med inv läckage i kylaren?
Såg din förstärkning av fjäderskålen nu,har för mig att Ambulanser hade förstärkta från fabrik,finns ju risk att det börjar rosta där du har svetsat. Lycka till.

Nej men jag byter kylare oavsett vad. Fjäderskålens förstärkning är primad innan svetsning där svetsen har stängt igen så att säga. Sen blir det på alla plåtytor 2lager syra och 2lager epoxygrund.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 renovering

Postby pasi » Tue 26 Feb, 2013 21:23

Tröskeln färdigsvetsad:
Image
undersidan..
Image
sprutpistol för att få in syran i tröskeln. (blir två lager syra, två lager epoxygrund och 2 lager rostskyddsmedel sen)
Image
syrabehandlad
Image
här ser man att syran redan har börjat verka, plåten har blivit matt..
Image
undersidan efter syrabehandling.
Image

Imorgon ska jag svetsa en egen konstruktion för att hindra vatten att rinna mellan skärm och tröskel, bilder kommer imorgon kväll :lol:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: S210 renovering

Postby aroncbds » Tue 26 Feb, 2013 21:56

pasi wrote:Tröskeln färdigsvetsad:
Image
undersidan..
Image
sprutpistol för att få in syran i tröskeln. (blir två lager syra, två lager epoxygrund och 2 lager rostskyddsmedel sen)
Image
syrabehandlad
Image
här ser man att syran redan har börjat verka, plåten har blivit matt..
Image
undersidan efter syrabehandling.
Image

Imorgon ska jag svetsa en egen konstruktion för att hindra vatten att rinna mellan skärm och tröskel, bilder kommer imorgon kväll :lol:
Mycket snyggt, Pasi! Förresten, hur får du bort syran efter att ha sprutat in den i tröskeln?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 renovering

Postby pasi » Tue 26 Feb, 2013 22:18

aroncbds wrote:
pasi wrote:Tröskeln färdigsvetsad:
Image
undersidan..
Image
sprutpistol för att få in syran i tröskeln. (blir två lager syra, två lager epoxygrund och 2 lager rostskyddsmedel sen)
Image
syrabehandlad
Image
här ser man att syran redan har börjat verka, plåten har blivit matt..
Image
undersidan efter syrabehandling.
Image

Imorgon ska jag svetsa en egen konstruktion för att hindra vatten att rinna mellan skärm och tröskel, bilder kommer imorgon kväll :lol:
Mycket snyggt, Pasi! Förresten, hur får du bort syran efter att ha sprutat in den i tröskeln?

Hej.tack :-) syran torkar in efter ett par timmar. Men nu när det blir så mycket iochmed att jag sprutar in det i tröskeln så tar torkningen betydligt längre tid. Sen när den har torkat så tar jag tryckluftpistol och blåser fullt i tröskeln så att torkade syraflisor kommer ut. Det blir som typ mjäll av syran om man lägger det rikligt. Innan varje behandling så gör jag så. Utsidan borstar jag lite lätt innan nästa lager. Mvh pasi
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 renovering

Postby pasi » Tue 26 Feb, 2013 22:20

Kan tilläggas att vid dubbla lager syra på plåtytor så fungerar den som grund mot rost. Jag kör ändå 2lager epoxygrund på allt.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 renovering

Postby pasi » Wed 27 Feb, 2013 22:36

Svetsade egen dräneringsplåt för a-stolpen.. Nu rinner det inte vatten mellan skärmen och tröskeln, förutom det lilla som kan stänka från däcket då..Gapet mellan plåten och skärmen tätas med karosserikitt för att täta och förhindra att plåten skaver mot insidan av skärmen.
Image
underifrån:
Image
i sin helhet..
Image

Imorgon blir det att borsta rent alla svetsfogar och sen på med syra. Sen dags för högra= sista sidan :lol: Mycket jobb återstår men jag har som mål att under maj senast bli klar med bilen.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

kardanknuten
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 85
Joined: Mon 12 Jul, 2010 22:19

Re: S210 renovering

Postby kardanknuten » Thu 28 Feb, 2013 00:08

Vad fint det blir! :)

Praktikserade ett kort tag på plåtslagarfirma som var lejd av MB för att fixa rost på nyare Mercor.

Detta var 2008 och redan då fick man vara försiktig när man tog lös framskärmarna på w210orna så att inte hela infästningen följde med. (Eftersom det inte syndes när skärmen var på plats så gjorde man inget åt det..dom gick i konkurs nåt år senare.. :roll: )
Rockar Opel Ascona B -80

MBlös men går i Compakttankar.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 renovering

Postby pasi » Thu 28 Feb, 2013 07:55

Tack :-) jo det konstiga är hur dom har tänkt vissa grejer på bilen..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 renovering

Postby pasi » Thu 28 Feb, 2013 21:24

Har nu syrabehandlad all plåt på vänster sida. Blir ett andra lager på söndag sen. Har även beställt delar från mb tyskland. Beställde kylarbalken också då den har sett sina bästa dar :lol:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: S210 renovering

Postby Winis Mbsca » Fri 01 Mar, 2013 08:50

Shit Pasi, måste säga att jag är sjukt imponerad över allt jobb du lägger ner. Förstår samtidigt att har man väl börjat på det och lagt ner så mycket tid som du gjort, så ger man inte upp, det är bara att ta tag i det och fortsätta tills allt är klart.

Men vad jag inte kan förstå är hur en W210 kan rosta så j#$%&a? En sak är ju de klassiska dörrbågarna, där konstruktionsfel ligger bakom rostangreppen. Likaså fjäderskålarna, det är en dum konstruktion. Men allt annat? Jag menar, då din bil är det f-n inte många fläckar med rostfri plåt?
Tycker att om du har tid och lust när allt är klart, så sätt dig och skriv ner en krönika med alla bilder och skicka denna till MB för att verkligen visa dom hur illa W210 verkligen var.

Själv trodde jag inte att det var fullt så illa. Finns säkert bättre/sämre exemplar, men jag menar din är ju inte gravt misskött precis och ändå är den så illa angripen.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210 renovering

Postby pasi » Fri 01 Mar, 2013 09:59

Winis Mbsca wrote:Shit Pasi, måste säga att jag är sjukt imponerad över allt jobb du lägger ner. Förstår samtidigt att har man väl börjat på det och lagt ner så mycket tid som du gjort, så ger man inte upp, det är bara att ta tag i det och fortsätta tills allt är klart.

Men vad jag inte kan förstå är hur en W210 kan rosta så j#$%&a? En sak är ju de klassiska dörrbågarna, där konstruktionsfel ligger bakom rostangreppen. Likaså fjäderskålarna, det är en dum konstruktion. Men allt annat? Jag menar, då din bil är det f-n inte många fläckar med rostfri plåt?
Tycker att om du har tid och lust när allt är klart, så sätt dig och skriv ner en krönika med alla bilder och skicka denna till MB för att verkligen visa dom hur illa W210 verkligen var.

Själv trodde jag inte att det var fullt så illa. Finns säkert bättre/sämre exemplar, men jag menar din är ju inte gravt misskött precis och ändå är den så illa angripen.

Tack :-) nej det är inte mycket rostfria ytor.. Ska göra som du sa,skriva till mb och även klubbtidningen sen när jag e klar :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests