S210

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: S210

Postby Cpt Tuttle » Sat 19 Apr, 2014 09:16

Jag har använt Biltemas maskeringsfilm med thinnerbaserad färg. Inga problem!
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sat 19 Apr, 2014 11:50

Cpt Tuttle wrote:Jag har använt Biltemas maskeringsfilm med thinnerbaserad färg. Inga problem!


tack, känns bra att nån redan provat detta :P
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sat 19 Apr, 2014 11:54

har nu fått på slipgrunden...här förardörrens insida:
Image
höger bakskärm
Image
förardörren
Image
vänster "hundben", fick bort repan jag orsakade förut..
Image
vänster bakskärm
Image
och så är maskeringen klar :
Image
Image
Image
Image

ska lackera på måndag eller tisdag :lol:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sun 20 Apr, 2014 19:44

värmen på i garaget nu, dags för lackering imorgon :lol:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: S210

Postby V70tdi » Sun 20 Apr, 2014 21:29

Önskar all lycka med lacken.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: S210

Postby aroncbds » Sun 20 Apr, 2014 22:02

Bra jobbat, kompis! Håller tummarna inför morgondagens lackering! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: S210

Postby Cpt Tuttle » Mon 21 Apr, 2014 07:06

Spännande, hoppas det blir bra! 8)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Mon 21 Apr, 2014 07:17

V70tdi wrote:Önskar all lycka med lacken.

Tackar :)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Mon 21 Apr, 2014 07:18

aroncbds wrote:Bra jobbat, kompis! Håller tummarna inför morgondagens lackering! :-)

Tackar :)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Mon 21 Apr, 2014 07:19

Cpt Tuttle wrote:Spännande, hoppas det blir bra! 8)

Tack :)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

jabbal
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1411
Joined: Sun 21 Mar, 2004 17:25
Location: Stockholm

Re: S210

Postby jabbal » Mon 21 Apr, 2014 18:35

pasi wrote:värmen på i garaget nu, dags för lackering imorgon :lol:

Hur har det gått idag? Håller tummarna!
FD; S320

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Mon 21 Apr, 2014 19:56

jabbal wrote:
pasi wrote:värmen på i garaget nu, dags för lackering imorgon :lol:

Hur har det gått idag? Håller tummarna!


Gick helt åt skogen idag.. det började med att sprutan inte fungerade som den skulle (mitt fel då jag slarvat förra gången med att rengöra den ordentligt, fixat nu), sen fick jag rinningar och det värsta jag får med vatten i luften till sprutan,trots vattenavskiljare vid kompressorn. ska man behöva ha en vid sprutan(precis innan) också? misstänker att det är själva slangen som samlat upp så mycket vatten pga fukten i garaget..

Så jag fick avsluta innan klarlacken, rensa bort tejparna som angränsar mot dom lackade ytorna för att dom inte ska fastna, ska väl slipas ner en gång till och läggas färg sen. gör om gör rätt helt enkelt, gissa om jag e lagom trött på detta nu..

Måste även köpa nya/starkare arbetslampor, var lite för svag belysning där vid skärmarna (var där jag fick rinningarna)..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: S210

Postby Lasse-SL-500 » Mon 21 Apr, 2014 20:33

pasi wrote:
jabbal wrote:
pasi wrote:värmen på i garaget nu, dags för lackering imorgon :lol:

Hur har det gått idag? Håller tummarna!


Gick helt åt skogen idag.. det började med att sprutan inte fungerade som den skulle (mitt fel då jag slarvat förra gången med att rengöra den ordentligt, fixat nu), sen fick jag rinningar och det värsta jag får med vatten i luften till sprutan,trots vattenavskiljare vid kompressorn. ska man behöva ha en vid sprutan(precis innan) också? misstänker att det är själva slangen som samlat upp så mycket vatten pga fukten i garaget..

Så jag fick avsluta innan klarlacken, rensa bort tejparna som angränsar mot dom lackade ytorna för att dom inte ska fastna, ska väl slipas ner en gång till och läggas färg sen. gör om gör rätt helt enkelt, gissa om jag e lagom trött på detta nu..

Måste även köpa nya/starkare arbetslampor, var lite för svag belysning där vid skärmarna (var där jag fick rinningarna)..


Tråkigt att höra. Men du får tänka som så att du är en erfarenhet och kunskap rikare. Det är av misstagen man lär sig, så på ett sätt är du en rikare person än igår. För du vet nu vad man ska undvika.

Duktigt av dig f.ö! Jag har kompisar som har lackverkstad och jag har lackat om sju av mina bilar hos honom. Har gjort allt jobb själv utom att lacka, skulle vara kul att pröva på det någon gång. Men handlaget, att få det bra trots att ytorna inte är horisontella (det är ju det lättaste, för då flyter lacken ut av sig själv, inga rinningar) -- det tar tid att lära sig.

Jag tror du ska träna på att lacka vertikalt på något annat, innan du ger dig på bilen igen, men det känner du bäst själv.

Vet att Stefan (min kompis) har ett särskilt tvättställ där han tvättar sprutorna. Det är väl vanlig förtunning antar jag, med några små borstar - och man får inte vänta med det, så det hinner härda.
Bra jobbat, nästa gång sätter du det!
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Mon 21 Apr, 2014 21:00

Gick helt åt skogen idag.. det började med att sprutan inte fungerade som den skulle (mitt fel då jag slarvat förra gången med att rengöra den ordentligt, fixat nu), sen fick jag rinningar och det värsta jag får med vatten i luften till sprutan,trots vattenavskiljare vid kompressorn. ska man behöva ha en vid sprutan(precis innan) också? misstänker att det är själva slangen som samlat upp så mycket vatten pga fukten i garaget..

Så jag fick avsluta innan klarlacken, rensa bort tejparna som angränsar mot dom lackade ytorna för att dom inte ska fastna, ska väl slipas ner en gång till och läggas färg sen. gör om gör rätt helt enkelt, gissa om jag e lagom trött på detta nu..

Måste även köpa nya/starkare arbetslampor, var lite för svag belysning där vid skärmarna (var där jag fick rinningarna)..[/quote]

Tråkigt att höra. Men du får tänka som så att du är en erfarenhet och kunskap rikare. Det är av misstagen man lär sig, så på ett sätt är du en rikare person än igår. För du vet nu vad man ska undvika.

Duktigt av dig f.ö! Jag har kompisar som har lackverkstad och jag har lackat om sju av mina bilar hos honom. Har gjort allt jobb själv utom att lacka, skulle vara kul att pröva på det någon gång. Men handlaget, att få det bra trots att ytorna inte är horisontella (det är ju det lättaste, för då flyter lacken ut av sig själv, inga rinningar) -- det tar tid att lära sig.

Jag tror du ska träna på att lacka vertikalt på något annat, innan du ger dig på bilen igen, men det känner du bäst själv.

Vet att Stefan (min kompis) har ett särskilt tvättställ där han tvättar sprutorna. Det är väl vanlig förtunning antar jag, med några små borstar - och man får inte vänta med det, så det hinner härda.
Bra jobbat, nästa gång sätter du det![/quote]

Tack! 8) Jag tror att det mesta berodde på den undermåliga belysningen.. men jag ska fixa vattenavskiljare som jag sätter precis innan sprutan också. Hur ser en sån tvättställ ut för sprutan, finns dom att köpa?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

AN
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Thu 28 Dec, 2006 23:19
Location: Säffle.

Re: S210

Postby AN » Mon 21 Apr, 2014 21:11

Jag skulle också vilja ha en tvätt, men de kostar, så det är nog blocket som gäller.
De jag sett kostar mellan 10000:- till 20000:-.

Tror man måste få sådana nederlag ibland för att lära sej. Jag har testat jag också. Men efter man hämtat sej, lägger man ner sej och tar reda på vad som gick fel, så vet man till nästa gång.
//AN


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 74 guests