S210

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: S210

Postby kungen » Sun 18 Oct, 2015 17:22

Ser riktigt fin ut :-D
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sun 18 Oct, 2015 18:19

kungen wrote:Ser riktigt fin ut :-D

Ja den är fin:)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: S210

Postby Marie » Sun 18 Oct, 2015 20:52

Fin är väl bara förnamnet...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Fri 06 Nov, 2015 12:07

Nu blir denna min bruksbil, peugeoten har börjat krångla så den ska in på verkstad nästa fredag. Sen blir det att sälja den. Lessnat på att en relativt ny bil ska krångla,210:an kan jag greja med själv:)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: S210

Postby kimsababy » Fri 06 Nov, 2015 12:51

Bra pasi! Lessnade du lite på 210an?? De gjorde jag med min och sålde till min farsa.. Körde den ett halvår senare och fick suget tillbaka! Sjukt härlig bil att köra!!
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Fri 06 Nov, 2015 14:09

kimsababy wrote:Bra pasi! Lessnade du lite på 210an?? De gjorde jag med min och sålde till min farsa.. Körde den ett halvår senare och fick suget tillbaka! Sjukt härlig bil att köra!!

Nej jag har inte lessnat på 210:an,behöver utrymmet den står i och nu löser det sig när jag säljer peugeoten så..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Mercymercy
Medlem
Medlem
Posts: 57
Joined: Sat 23 Mar, 2013 07:34

Re: S210

Postby Mercymercy » Sat 07 Nov, 2015 08:04

Var det ingen som ville köpa 210:an för de 30000:- som du annonserade den för? Det måste kännas. :-)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sat 07 Nov, 2015 09:36

Mercymercy wrote:Var det ingen som ville köpa 210:an för de 30000:- som du annonserade den för? Det måste kännas. :-)

Måste kännas? Jag hade intressenter på bilen men det hann inte bli mer än så.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sat 07 Nov, 2015 18:59

Tur att ingen köpte bilen för nu är det laddnings/generator fel på bilen..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sun 08 Nov, 2015 17:49

Den laddar inte alls, har under 12volt när motorn är igång.. så frågan är, ska jag byta laddregulatorn med kolen eller hela generatorn? Sen så lever vattenpumpen på sista versen så den byter jag också och även spännrullen till remmen+en ny rem.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: S210

Postby Marie » Sun 08 Nov, 2015 18:09

Jag misstänker att generatorn är tämligen exakt livslängdsdimensionerad. På min M119 bytte jag regulator med kol 2013-11-20 förebyggande eftersom jag anade att kolen började sjunga på sista versen vid c:a 30.000 mil, och det var mycket riktigt inte mycket kvar.
Ett år senare började generatorlagren låta illa, och hela generatorn byttes 2014-11-27 ungefär 2000 mil senare.

Hade jag haft facit, så hade vi bytt hela generatorn redan 2013, eftersom det var i stort sett samma jobb. Du får själv dra slutsatsen om vilket jag skulle rekommendera... :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sun 08 Nov, 2015 18:31

Marie wrote:Jag misstänker att generatorn är tämligen exakt livslängdsdimensionerad. På min M119 bytte jag regulator med kol 2013-11-20 förebyggande eftersom jag anade att kolen började sjunga på sista versen vid c:a 30.000 mil, och det var mycket riktigt inte mycket kvar.
Ett år senare började generatorlagren låta illa, och hela generatorn byttes 2014-11-27 ungefär 2000 mil senare.

Hade jag haft facit, så hade vi bytt hela generatorn redan 2013, eftersom det var i stort sett samma jobb. Du får själv dra slutsatsen om vilket jag skulle rekommendera... :wink:

tack för tipset, då byter jag hela generatorn. Bilen har ju gått över 29000mil och förmodligen med samma generator så det är väl inte så konstigt att den ger upp... Har du lust att hjälpa med en sak till, min etc/wis fungerar inte då min windowsdator har kraschat och jag använder frugans Mac så den har inte möjlighet att öppna wis..
Skulle behöva mb nummer till följande delar också:

-Vattenpump
-Drivrem(multiribbrem)
-Spännrulle för remmen

Mitt chassinummer är: WDB2102621B280965
mvh Pasi
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Immelmann
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 177
Joined: Mon 21 Aug, 2006 15:37
Location: Halmstad

Re: S210

Postby Immelmann » Sun 08 Nov, 2015 18:43

pasi wrote:
Marie wrote:Jag misstänker att generatorn är tämligen exakt livslängdsdimensionerad. På min M119 bytte jag regulator med kol 2013-11-20 förebyggande eftersom jag anade att kolen började sjunga på sista versen vid c:a 30.000 mil, och det var mycket riktigt inte mycket kvar.
Ett år senare började generatorlagren låta illa, och hela generatorn byttes 2014-11-27 ungefär 2000 mil senare.

Hade jag haft facit, så hade vi bytt hela generatorn redan 2013, eftersom det var i stort sett samma jobb. Du får själv dra slutsatsen om vilket jag skulle rekommendera... :wink:

tack för tipset, då byter jag hela generatorn. Bilen har ju gått över 29000mil och förmodligen med samma generator så det är väl inte så konstigt att den ger upp... Har du lust att hjälpa med en sak till, min etc/wis fungerar inte då min windowsdator har kraschat och jag använder frugans Mac så den har inte möjlighet att öppna wis..
Skulle behöva mb nummer till följande delar också:

-Vattenpump
-Drivrem(multiribbrem)
-Spännrulle för remmen

Mitt chassinummer är: WDB2102621B280965
mvh Pasi


Jag bytte laddningsregulatorn på mil som har gått 8000 mil. Kolen var fina men regulatorn la av. Kostade 420:- på Hedin.
Vatten pump A1122001401
V-rem A0119979792
Spännrulle A1122000970
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sun 08 Nov, 2015 18:45

Immelmann wrote:
pasi wrote:
Marie wrote:Jag misstänker att generatorn är tämligen exakt livslängdsdimensionerad. På min M119 bytte jag regulator med kol 2013-11-20 förebyggande eftersom jag anade att kolen började sjunga på sista versen vid c:a 30.000 mil, och det var mycket riktigt inte mycket kvar.
Ett år senare började generatorlagren låta illa, och hela generatorn byttes 2014-11-27 ungefär 2000 mil senare.

Hade jag haft facit, så hade vi bytt hela generatorn redan 2013, eftersom det var i stort sett samma jobb. Du får själv dra slutsatsen om vilket jag skulle rekommendera... :wink:

tack för tipset, då byter jag hela generatorn. Bilen har ju gått över 29000mil och förmodligen med samma generator så det är väl inte så konstigt att den ger upp... Har du lust att hjälpa med en sak till, min etc/wis fungerar inte då min windowsdator har kraschat och jag använder frugans Mac så den har inte möjlighet att öppna wis..
Skulle behöva mb nummer till följande delar också:

-Vattenpump
-Drivrem(multiribbrem)
-Spännrulle för remmen

Mitt chassinummer är: WDB2102621B280965
mvh Pasi


Jag bytte laddningsregulatorn på mil som har gått 8000 mil. Kolen var fina men regulatorn la av. Kostade 420:- på Hedin.
Vatten pump A1122001401
V-rem A0119979792
Spännrulle A1122000970


Tusen tack för hjälpen! Uppskattas! :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sun 08 Nov, 2015 19:12

Då har jag beställt en ny generator,2st bromsskivor bak(för att få bort vibrationerna vid bromsning),multirem,vattenpump och remspännare :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests