S210

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sat 05 Dec, 2015 19:52

Vet inte om jag vågar avslöja hur detta slutade :roll: :mrgreen:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: S210

Postby Mimmi » Sat 05 Dec, 2015 19:56

...har Du sagt A får Du säga B... :-) :wink:
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sat 05 Dec, 2015 20:03

Okej såhär:
Han va och tittade på bilen i torsdags och sa då till 99% säkerhet att han vill ha bilen, skulle återkomma under gårdagen. Samtidigt igår när jag gick upp till jobbet så hade jag en stark känsla av att kanske avvakta med att sälja, men jag tänkte att jag låter han återkomma till mig först. Innan detta inträffar så ringer min kompis Morgan som köpte w124:an av mig och säger att sälj inte denna bil, så mycket tid och pengar som är nerlagt så är det synd att sälja.

Samtidigt förklarade jag läget för han att den krånglar lite nu och jag får ingen ordning på den. Då säger han att han kommer och hjälper mig nästa vecka med denna för att hitta felet och att jag får låna hans 300:a under tiden som jag behöver fixa till den :-D Blev så lättad över detta att jag ringde till han som va och tittade på bilen (min arbetsledarens bror) och förklarade läget. Han sa att det är helt okej och att han förstår mig, men ska jag sälja den i framtiden så skulle jag ringa han först för han köper den på en gång isåfall. :mrgreen: :mrgreen:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: S210

Postby Mimmi » Sat 05 Dec, 2015 20:07

Hej!

Är det bilen eller Jonna Du är gift med? :-)
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: S210

Postby Hynboholm » Sat 05 Dec, 2015 20:25

Du är allt bra underlig du.
Först kan du inte ta ett eget beslut och ber därför om hjälp ett antal gånger.
Sedan lyssnar du inte på råden du får?
Veligt värre... :roll:

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sat 05 Dec, 2015 20:51

Ursäkta då att jag skriver här då, kommer gå ur forumet till nåt annat där man inte blir påhoppad för varenda grej man gör/skriver.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

koff
Expert
Expert
Posts: 532
Joined: Mon 03 Nov, 2003 01:00
Location: Metropolen i Sörmland

Re: S210

Postby koff » Sat 05 Dec, 2015 21:24

:? :? :? :?
Vito w447 114 CDI-15,Cls 350 Cdi -11 w218

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: S210

Postby kimsababy » Sat 05 Dec, 2015 21:36

pasi wrote:Ursäkta då att jag skriver här då, kommer gå ur forumet till nåt annat där man inte blir påhoppad för varenda grej man gör/skriver.


knäpp en bira och tare lugnt!!
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: S210

Postby Paco » Sat 05 Dec, 2015 21:38

pasi wrote:Ursäkta då att jag skriver här då, kommer gå ur forumet till nåt annat där man inte blir påhoppad för varenda grej man gör/skriver.

Eller så skiter du i vissas åsikter..

Jag gillar att läsa. ;)

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: S210

Postby V70tdi » Sat 05 Dec, 2015 21:41

Rätt gott att du behåller den i alla fall för du har lagt ned din själ och lite till i den bilen.
Jag har själv varit på väg att sälja bort 210án flera ggr men varenda gång har jag tänkt att nu kan det ju inte rasa något mer då så mycket är nytt och bytt men ta mig f.n så har det fortsatt år efter år och nu är det inget värde i bilen längre så den får nog gå tills bilprovningen tycker annat och skroten får ta över om jag nu inte skulle snubbla på någon som behöver drivlina pappar etc och köper bilen för en 8-10K. Orkar inte ens annonsera ut den för dom pengarna.
Lite kul att se hur fint reparationen som gjordes i Putin land har hållit efter påkörningen bakifrån i St.Petersburg.
Syns ingen tillstymmelse till rost etc var reparationen är gjord medans en dörr som är fixad i Sverige håller på att falla i bitar :-( Skulle fortfarande gå relativt lätt att få den att se bra ut igen med en ny dörr och lite lack på huven etc men jag orkar inte med den bilen.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: S210

Postby Marie » Sun 06 Dec, 2015 02:08

pasi wrote:Ursäkta då att jag skriver här då, kommer gå ur forumet till nåt annat där man inte blir påhoppad för varenda grej man gör/skriver.


Jag för min del hör ju till dem som inte gärna vill kritisera dina beslut, så länge de är dina och du är nöjd med dem!
Ingen annan än du själv kan känna vad du känner för din bil, och veta om du skall behålla eller sälja.

Det är lätt att ge nyktra råd om att en bil kostar mer än den är värd (ekonomiskt sett) och det är precis lika lätt att peppa dig att fortsätta laga in absurdum så att åtminstone en 210 får uppleva sin trettioårsdag, för många lär inte nå dit i vår del av världen.

Jag hör ju själv till de människor som gifter sig med sin bil, och värderar bilen högre än (vissa) människor, så vem vore jag att kasta sten i glashuset?

Jag känner mig priviligierad att ha fått följa dina vedermödor med 210n och dessutom fått träffa både den och dig irl.
Jag antar på vissa grunder att du inte "nyttjar", men du skulle vara väl värd att sätta dig ned med nå't gott att dricka och njuta av vilket beslut du än fattat!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Tue 08 Dec, 2015 18:23

Kan inte hålla mig härifrån :mrgreen:
Nån som vill fortsätta följa denna tråd/bil, om inte så kan jag lägga ner och inte uppdatera denna tråd bara..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: S210

Postby Cpt Tuttle » Tue 08 Dec, 2015 18:24

Klart det är intressant med någon som faktiskt GÖR något på sin bil... :roll:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Tue 08 Dec, 2015 18:34

Cpt Tuttle wrote:Klart det är intressant med någon som faktiskt GÖR något på sin bil... :roll:

:-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Tue 08 Dec, 2015 18:52

Tog lite bilder på underredet igår:
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Som syns så lyfte jag upp bilen med lyften och sänkte sen ner den på uppkörningsramperna för att ha hjulupphängningarna i körläge. Hittade då flera bultförband som satt aningen löst, ska gå igenom allt en gång till på lördag och dra åt.
Sen en fråga angående motorn, den upplever jag betydligt slöare på denna än på donatorbilen jag köpte för ett tag sen med samma motor. Provade att byta lmm från donatorn till denna men ingen skillnad. Bytt stift och luftfiltret är okej. Bilen har snart gått 30000mil, kan det vara spridarna som behöver syning? När jag bytte stiften så såg alla blöta ut, som att spridarna släpper igenom bränsle, kan jag prova dessa på nåt sätt och brukar spridare ge upp så? Tycker att bilen är slö&törstig mot vad den har varit innan.. Eller kan det vara igentäppta katalysatorer eller sliten motor? Kan ju ta komp.prov på den med vad är lämpligast att börja med?

Gummilukten jag har efter körning tror jag kommer från stödlagret till kardanen, får kolla upp det. Den är ju bytt hos Motorcentrum i Markaryd i våras till en mb original så den ska ju inte vara slut nu..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests