S210

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Diesellinus
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 305
Joined: Thu 02 Sep, 2010 08:16
Location: Bettna

Re: S210

Postby Diesellinus » Sun 13 Dec, 2015 20:38

Men inte måste bakvagnen ner för att byta dom där bussningarna? Bryta ut dom gamla och pressa i dom nya med två stora rörtänger kanske skulle funka. Jag har gjort så på w124 iaf :-)
Chevrolet k1500 Silverado 6,5td -95
Mercedes 220d -75
Mercedes 250td -93b
Mercedes 307d Om617 -81 Biltransport
Mercedes 300d lang Stt-Turbo -79
Cheva van g20 Roadstar -89
Mf 35, Ferguson Ted20 -54, Tea20 -47, Tea20 -53, Tea20 -50, Volvo N84 a-traktor, Volvo Starke Epa med hiabkran

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: S210

Postby Kjell Niklasson » Sun 13 Dec, 2015 20:42

Det skall vara spel mellan bakvagnsbryggan och karossen. Om det ligger imot helt, så gör ju bussningen ingen större nytta.

Jag skulle vilja påstå att glappet är rätt på din bil, men inte rätt på bilderna som 190-90 visat.

Däremot så tycker jag det ser ut som bussningen är felaktigt ipressad, så att undersidan är skadad.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sun 13 Dec, 2015 20:58

Kjell Niklasson wrote:Det skall vara spel mellan bakvagnsbryggan och karossen. Om det ligger imot helt, så gör ju bussningen ingen större nytta.

Jag skulle vilja påstå att glappet är rätt på din bil, men inte rätt på bilderna som 190-90 visat.

Däremot så tycker jag det ser ut som bussningen är felaktigt ipressad, så att undersidan är skadad.


Undersidan är skadad då hela bussningen har spruckit, den har jag pressat i med rätt pressverktyg och hylsor. Det där glappet ska väl inte vara där mellan kaross och balk?? Och när den står på hjulen så är det samma glipa där, det är inte normalt det vet jag med.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sun 13 Dec, 2015 20:59

Diesellinus wrote:Men inte måste bakvagnen ner för att byta dom där bussningarna? Bryta ut dom gamla och pressa i dom nya med två stora rörtänger kanske skulle funka. Jag har gjort så på w124 iaf :-)

Jag vill inte repa nåt runtomkring eller slinta med verktygen.. Kommer troligtvis byta ut alla stagen samtidigt också då piratdelar av billigare sort verkar vara skräp.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: S210

Postby Kjell Niklasson » Sun 13 Dec, 2015 21:43

Vad menas med "rätt" verktyg? Om det är ipressat med rund hylsa, så är det fel, risken är då stor att bussningen skadas vid inpressning. Kraften vid inpressning skall komma på sidan, på ytterdelen av bussningen. Jag hittade en bild på ett hemmagjort verktyg, där man ser ganska tydligt var man skall pressa: http://i765.photobucket.com/albums/xx29 ... 000601.jpg

När bilen står på hjulen, pressar fjädrarna bakvagnsbryggan neråt. Alltså, det blir större glapp imellan kaross och brygga när bilen står på hjulen, än när den är upphissad.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sun 13 Dec, 2015 21:51

Kjell Niklasson wrote:Vad menas med "rätt" verktyg? Om det är ipressat med rund hylsa, så är det fel, risken är då stor att bussningen skadas vid inpressning. Kraften vid inpressning skall komma på sidan, på ytterdelen av bussningen. Jag hittade en bild på ett hemmagjort verktyg, där man ser ganska tydligt var man skall pressa: http://i765.photobucket.com/albums/xx29 ... 000601.jpg

När bilen står på hjulen, pressar fjädrarna bakvagnsbryggan neråt. Alltså, det blir större glapp imellan kaross och brygga när bilen står på hjulen, än när den är upphissad.

Men när bilens vikt belastar fjädrarna så trycks dom ihop och nedåttrycket minskar och gapet ska minska,eller tänker jag fel? Och jag har pressat från ytterdelen!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: S210

Postby aroncbds » Sun 13 Dec, 2015 21:53

Konstigt att det har spruckit redan! :-o Hoppas att du får de ersatta.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Sun 13 Dec, 2015 22:13

aroncbds wrote:Konstigt att det har spruckit redan! :-o Hoppas att du får de ersatta.

Hur ser det ut på din? Ligger dom mot karossen?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: S210

Postby Marie » Sun 13 Dec, 2015 23:17

yunk55 wrote:Naturligtvis håller motorn mer än 29.000 mil. Den borde hålla för det dubbla minst.


Du måste betänka att Mercedes ottomotorer enligt uppgift är dimensionerade för att hålla 300.000 km........
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: S210

Postby Hynboholm » Mon 14 Dec, 2015 06:59

pasi wrote:
aroncbds wrote:Konstigt att det har spruckit redan! :-o Hoppas att du får de ersatta.

Hur ser det ut på din? Ligger dom mot karossen?


Hade inte du en extra bil? Du kanske kan kolla där?

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Mon 14 Dec, 2015 07:20

Hynboholm wrote:
pasi wrote:
aroncbds wrote:Konstigt att det har spruckit redan! :-o Hoppas att du får de ersatta.

Hur ser det ut på din? Ligger dom mot karossen?


Hade inte du en extra bil? Du kanske kan kolla där?

Ja,ska titta idag hur det är på den:)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Mon 14 Dec, 2015 11:52

Har nu beställt allt nytt till bakvagnen.. Alla stag och bussniningar..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: S210

Postby twostroke » Mon 14 Dec, 2015 15:50

original eller pirat?

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Mon 14 Dec, 2015 16:53

twostroke wrote:original eller pirat?

Pirat av bättre kvalite. Stagen blir Mapco och bakvagnsbussningar Febi.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Mon 14 Dec, 2015 20:07

Har nu tittat igen på bussningarna. Dom har spruckit runt metalldelen dvs ej där metallhylsan finns. Jämförde med donatorkombin och där så var det aningen mindre glipa.. hur gör jag?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 81 guests