S210
-
- Halvexpert
- Posts: 305
- Joined: Thu 02 Sep, 2010 08:16
- Location: Bettna
Re: S210
Men inte måste bakvagnen ner för att byta dom där bussningarna? Bryta ut dom gamla och pressa i dom nya med två stora rörtänger kanske skulle funka. Jag har gjort så på w124 iaf
Chevrolet k1500 Silverado 6,5td -95
Mercedes 220d -75
Mercedes 250td -93b
Mercedes 307d Om617 -81 Biltransport
Mercedes 300d lang Stt-Turbo -79
Cheva van g20 Roadstar -89
Mf 35, Ferguson Ted20 -54, Tea20 -47, Tea20 -53, Tea20 -50, Volvo N84 a-traktor, Volvo Starke Epa med hiabkran
Mercedes 220d -75
Mercedes 250td -93b
Mercedes 307d Om617 -81 Biltransport
Mercedes 300d lang Stt-Turbo -79
Cheva van g20 Roadstar -89
Mf 35, Ferguson Ted20 -54, Tea20 -47, Tea20 -53, Tea20 -50, Volvo N84 a-traktor, Volvo Starke Epa med hiabkran
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: S210
Det skall vara spel mellan bakvagnsbryggan och karossen. Om det ligger imot helt, så gör ju bussningen ingen större nytta.
Jag skulle vilja påstå att glappet är rätt på din bil, men inte rätt på bilderna som 190-90 visat.
Däremot så tycker jag det ser ut som bussningen är felaktigt ipressad, så att undersidan är skadad.
Jag skulle vilja påstå att glappet är rätt på din bil, men inte rätt på bilderna som 190-90 visat.
Däremot så tycker jag det ser ut som bussningen är felaktigt ipressad, så att undersidan är skadad.
Re: S210
Kjell Niklasson wrote:Det skall vara spel mellan bakvagnsbryggan och karossen. Om det ligger imot helt, så gör ju bussningen ingen större nytta.
Jag skulle vilja påstå att glappet är rätt på din bil, men inte rätt på bilderna som 190-90 visat.
Däremot så tycker jag det ser ut som bussningen är felaktigt ipressad, så att undersidan är skadad.
Undersidan är skadad då hela bussningen har spruckit, den har jag pressat i med rätt pressverktyg och hylsor. Det där glappet ska väl inte vara där mellan kaross och balk?? Och när den står på hjulen så är det samma glipa där, det är inte normalt det vet jag med.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: S210
Diesellinus wrote:Men inte måste bakvagnen ner för att byta dom där bussningarna? Bryta ut dom gamla och pressa i dom nya med två stora rörtänger kanske skulle funka. Jag har gjort så på w124 iaf
Jag vill inte repa nåt runtomkring eller slinta med verktygen.. Kommer troligtvis byta ut alla stagen samtidigt också då piratdelar av billigare sort verkar vara skräp.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: S210
Vad menas med "rätt" verktyg? Om det är ipressat med rund hylsa, så är det fel, risken är då stor att bussningen skadas vid inpressning. Kraften vid inpressning skall komma på sidan, på ytterdelen av bussningen. Jag hittade en bild på ett hemmagjort verktyg, där man ser ganska tydligt var man skall pressa: http://i765.photobucket.com/albums/xx29 ... 000601.jpg
När bilen står på hjulen, pressar fjädrarna bakvagnsbryggan neråt. Alltså, det blir större glapp imellan kaross och brygga när bilen står på hjulen, än när den är upphissad.
När bilen står på hjulen, pressar fjädrarna bakvagnsbryggan neråt. Alltså, det blir större glapp imellan kaross och brygga när bilen står på hjulen, än när den är upphissad.
Re: S210
Kjell Niklasson wrote:Vad menas med "rätt" verktyg? Om det är ipressat med rund hylsa, så är det fel, risken är då stor att bussningen skadas vid inpressning. Kraften vid inpressning skall komma på sidan, på ytterdelen av bussningen. Jag hittade en bild på ett hemmagjort verktyg, där man ser ganska tydligt var man skall pressa: http://i765.photobucket.com/albums/xx29 ... 000601.jpg
När bilen står på hjulen, pressar fjädrarna bakvagnsbryggan neråt. Alltså, det blir större glapp imellan kaross och brygga när bilen står på hjulen, än när den är upphissad.
Men när bilens vikt belastar fjädrarna så trycks dom ihop och nedåttrycket minskar och gapet ska minska,eller tänker jag fel? Och jag har pressat från ytterdelen!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: S210
Konstigt att det har spruckit redan! Hoppas att du får de ersatta.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: S210
yunk55 wrote:Naturligtvis håller motorn mer än 29.000 mil. Den borde hålla för det dubbla minst.
Du måste betänka att Mercedes ottomotorer enligt uppgift är dimensionerade för att hålla 300.000 km........
Re: S210
Hynboholm wrote:pasi wrote:aroncbds wrote:Konstigt att det har spruckit redan! Hoppas att du får de ersatta.
Hur ser det ut på din? Ligger dom mot karossen?
Hade inte du en extra bil? Du kanske kan kolla där?
Ja,ska titta idag hur det är på den:)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: S210
Har nu tittat igen på bussningarna. Dom har spruckit runt metalldelen dvs ej där metallhylsan finns. Jämförde med donatorkombin och där så var det aningen mindre glipa.. hur gör jag?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 81 guests