Alltså du letade efter en pärla men det var ett lik!
Hoppas du får ordning på klåparfelen!
Så j#$%&a mycket merjobb med en bil som faktiskt är rätt ny!
T-Å:s andra S203 C180 Kompressor bruksbil
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
"Lik" är väl lite att ta i...
Är nog bara så att jag har lite högre krav och märker problem som inte svennebanan bryr sig om. Skulle nog vilja påstå att den är normalsliten för en bruksbil. Nio år och 19000 mil med enbart service på verkstad nån gång om året sätter sina spår.
Förre ägaren verkade vettig, men inte en bilentusiast som många här på forumet. Någon tidigare ägare verkar ju ha haft hål i huvet däremot.
Nu har jag hejdat lacksläppen i skärmarna, och stereomontaget är under kontroll om än inte optimalt ännu. Då är det egentligen bara följande kvar att åtgärda:
- SRS-lampan - nu när nya ratten är på plats är den klar att skicka på diagnos för detta till Walter.
- Termostaten - busenkel att byta.
- Väsande ljud när AC är på - får boka tid för läcksökning och fyllning, med lite tur är det inte förångaren som läcker utan nån pryl som är lätt att byta.
- Hög tomgång när AC är av - ska riva och inspektera slangarna till vevhusventilationen till att börja med
- Lacksläpp på bakluckan och två stenskott på huven.
Resten är bara kosmetika.
Sen var det faktiskt inte en pärla jag letade efter, utan en busbrukskombi som man kan göra lite sköna modifieringar på. Priset var också rätt okej till slut.
Är nog bara så att jag har lite högre krav och märker problem som inte svennebanan bryr sig om. Skulle nog vilja påstå att den är normalsliten för en bruksbil. Nio år och 19000 mil med enbart service på verkstad nån gång om året sätter sina spår.
Förre ägaren verkade vettig, men inte en bilentusiast som många här på forumet. Någon tidigare ägare verkar ju ha haft hål i huvet däremot.
Nu har jag hejdat lacksläppen i skärmarna, och stereomontaget är under kontroll om än inte optimalt ännu. Då är det egentligen bara följande kvar att åtgärda:
- SRS-lampan - nu när nya ratten är på plats är den klar att skicka på diagnos för detta till Walter.
- Termostaten - busenkel att byta.
- Väsande ljud när AC är på - får boka tid för läcksökning och fyllning, med lite tur är det inte förångaren som läcker utan nån pryl som är lätt att byta.
- Hög tomgång när AC är av - ska riva och inspektera slangarna till vevhusventilationen till att börja med
- Lacksläpp på bakluckan och två stenskott på huven.
Resten är bara kosmetika.
Sen var det faktiskt inte en pärla jag letade efter, utan en busbrukskombi som man kan göra lite sköna modifieringar på. Priset var också rätt okej till slut.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
torake wrote:"Lik" är väl lite att ta i...
Är nog bara så att jag har lite högre krav och märker problem som inte svennebanan bryr sig om. Skulle nog vilja påstå att den är normalsliten för en bruksbil. Nio år och 19000 mil med enbart service på verkstad nån gång om året sätter sina spår.
Förre ägaren verkade vettig, men inte en bilentusiast som många här på forumet. Någon tidigare ägare verkar ju ha haft hål i huvet däremot.
Nu har jag hejdat lacksläppen i skärmarna, och stereomontaget är under kontroll om än inte optimalt ännu. Då är det egentligen bara följande kvar att åtgärda:
- SRS-lampan - nu när nya ratten är på plats är den klar att skicka på diagnos för detta till Walter.
- Termostaten - busenkel att byta.
- Väsande ljud när AC är på - får boka tid för läcksökning och fyllning, med lite tur är det inte förångaren som läcker utan nån pryl som är lätt att byta.
- Hög tomgång när AC är av - ska riva och inspektera slangarna till vevhusventilationen till att börja med
- Lacksläpp på bakluckan och två stenskott på huven.
Resten är bara kosmetika.
Sen var det faktiskt inte en pärla jag letade efter, utan en busbrukskombi som man kan göra lite sköna modifieringar på. Priset var också rätt okej till slut.
Ja LIK är taskigt.
Men bedrövligt det man sett hittills.
Jag hade nog inte köpt bilen med dessa fel om jag vetat från första början!
Men jag har iaf tillit till dej att du kommer få bilen i toppskick! bryt inte detta nu
Ja jag ser direkt fel på bilar iaf 124'ror! ganska sjukt, lite psykotiskt kanske hehe!
Last edited by Mr-sportline on Sat 03 Mar, 2012 01:18, edited 1 time in total.
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Airbag matchar dock inte så bra mot nya ratten..Alltid ett problem med polerade plast covers...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Chris Mbsca wrote:Airbag matchar dock inte så bra mot nya ratten..Alltid ett problem med polerade plast covers...
Ja men det har man ju sett på dina byggen med Chris.
Men nog duger det ju fint ändå, elr hur
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Beror lite på hur bilden är tagen åxå men tycker mig inte ha det problemet lika tydligt på mina byggen nej...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Chris Mbsca wrote:Beror lite på hur bilden är tagen åxå men tycker mig inte ha det problemet lika tydligt på mina byggen nej...
Klart du inte tycker, det ju dina byggen.
Nytt o gammalt så blire lite skillnad hur man än gör det.
O det får man ju ta, jag brukar då inte bry mej om sånt.
huvudsak att det är nytt o fint.
O andra sidan, känns ju alltid onödigt o köpa en helt nu airbag bara för att man bytt ratt!
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
torake wrote:Någon tidigare ägare verkar ju ha haft hål i huvet däremot.
Du tror inte att "rabiestugget" är spår efter en pundare som nallat bilstereon, och "reparationen" gjord av någon med mera vilja än kunskap, och dåligt försäkrat?
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Trevligt med läderratt, plast går fasen inte köra med....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Marie wrote:torake wrote:Någon tidigare ägare verkar ju ha haft hål i huvet däremot.
Du tror inte att "rabiestugget" är spår efter en pundare som nallat bilstereon, och "reparationen" gjord av någon med mera vilja än kunskap, och dåligt försäkrat?
Man skulle ju kunna tro det, MEN då är frågan vilken pundare som har tålamod att sitta och bågfila av orginalfästramen (3-4mm metallgjutgods) för att komma över en MB Audio 10?
Men mer vilja än kunskap är nog huvet på spiken!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Mr-sportline wrote:Chris Mbsca wrote:Beror lite på hur bilden är tagen åxå men tycker mig inte ha det problemet lika tydligt på mina byggen nej...
Klart du inte tycker, det ju dina byggen.
Ehh? Moget svar. Har väl inte å göra med att det "är mina" byggen. Sen va min kommentar inte ett påhopp utan bara ett konstaterande att det e lite synd att det blir sån skilldnad. Men du tolkar mina inlägg som vanligt å måste ge spydiga kommentare så fort jag säger nått. Förstår inte varför?
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Chris Mbsca wrote:Airbag matchar dock inte så bra mot nya ratten..Alltid ett problem med polerade plast covers...
Mr-sportline wrote:Nytt o gammalt så blire lite skillnad hur man än gör det.
O det får man ju ta, jag brukar då inte bry mej om sånt.
huvudsak att det är nytt o fint.
O andra sidan, känns ju alltid onödigt o köpa en helt nu airbag bara för att man bytt ratt!
Kul att ni engagerar er. Ratten är i matt läder och airbagen är plast som ägare polerat i omgångar. Färgen är densamma. Faktiskt så lika att jag när jag tagit bilden för ett ögonblick funderade på om det var värt besväret att byta kringlan, men då satte jag mig i bilen tog av mig handskarna och torrbröt lite i ratten - svaret är såklart JA.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Chris Mbsca wrote:Mr-sportline wrote:Chris Mbsca wrote:Beror lite på hur bilden är tagen åxå men tycker mig inte ha det problemet lika tydligt på mina byggen nej...
Klart du inte tycker, det ju dina byggen.
Ehh? Moget svar. Har väl inte å göra med att det "är mina" byggen. Sen va min kommentar inte ett påhopp utan bara ett konstaterande att det e lite synd att det blir sån skilldnad. Men du tolkar mina inlägg som vanligt å måste ge spydiga kommentare så fort jag säger nått. Förstår inte varför?
Hehe! moget!
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
torake wrote:Chris Mbsca wrote:Airbag matchar dock inte så bra mot nya ratten..Alltid ett problem med polerade plast covers...Mr-sportline wrote:Nytt o gammalt så blire lite skillnad hur man än gör det.
O det får man ju ta, jag brukar då inte bry mej om sånt.
huvudsak att det är nytt o fint.
O andra sidan, känns ju alltid onödigt o köpa en helt nu airbag bara för att man bytt ratt!
Kul att ni engagerar er. Ratten är i matt läder och airbagen är plast som ägare polerat i omgångar. Färgen är densamma. Faktiskt så lika att jag när jag tagit bilden för ett ögonblick funderade på om det var värt besväret att byta kringlan, men då satte jag mig i bilen tog av mig handskarna och torrbröt lite i ratten - svaret är såklart JA.
Precis det jag menade...Att den är så polerad av förra ägaren. Tror dock det finns nått medel du kan ta så dem går ner lite i glans.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Nu släpper vi tramset om plastens blankhet och går på lite riktiga grejer.
Här har jag skruvat bort lite grejer för att komma åt vevhusventslangen som går mellan blocket och kompressorn. Det är helt fullpackat med alla snorklar, boxar och slangar ovanför insuget. Och så en kompressor på det - det svarta remhjulet med en "pip" är kompressorns.
Direkt jag kände p åslangen insåg jag att den var slut som artist, och mycket riktigt, på undersidan är det ett hål, syns som ett litet vitt tvärgående streck på slangen närmast nippeln.
När jag fått loss slangen från backventilen som sitter mellan kompressorn och blocket hittar jag en lite större reva.
Blir ett telefonsamtal i morgon bitti till Walter, och sedan åka W210 till jobbet. Den behöver ju luftas den med... få se om jeppen hämtar den i helgen.
Och i brist på annat att göra, mer kosmetika - hämtade ut en ny träpanel på posten efter jobbet. När man har vanan inne så byter man den på 20 minuter, kanske ännu snabbare. Lägger in en liten före-bild också, för den som glömt.
Ligger lite efter i planeringen eftersom jag blev däckad av en förkylning i helgen, men nu är det full fart igen
Här har jag skruvat bort lite grejer för att komma åt vevhusventslangen som går mellan blocket och kompressorn. Det är helt fullpackat med alla snorklar, boxar och slangar ovanför insuget. Och så en kompressor på det - det svarta remhjulet med en "pip" är kompressorns.
Direkt jag kände p åslangen insåg jag att den var slut som artist, och mycket riktigt, på undersidan är det ett hål, syns som ett litet vitt tvärgående streck på slangen närmast nippeln.
När jag fått loss slangen från backventilen som sitter mellan kompressorn och blocket hittar jag en lite större reva.
Blir ett telefonsamtal i morgon bitti till Walter, och sedan åka W210 till jobbet. Den behöver ju luftas den med... få se om jeppen hämtar den i helgen.
Och i brist på annat att göra, mer kosmetika - hämtade ut en ny träpanel på posten efter jobbet. När man har vanan inne så byter man den på 20 minuter, kanske ännu snabbare. Lägger in en liten före-bild också, för den som glömt.
Ligger lite efter i planeringen eftersom jag blev däckad av en förkylning i helgen, men nu är det full fart igen
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 87 guests