T-Å:s andra S203 C180 Kompressor bruksbil
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Kommer bli kanon det där! Riktigt kul tråd att följa.
Markus -88
MB C220 CDI AMG --13..
Tidigare MB:
E320 W211 -04
E240 W210 -00
C180 W202 -97
C180 W203 -01
E200K W211 -05
C32 AMG S203 -01
Vito 112 CDI -01
Vito 120 CDI -07
MB C220 CDI AMG --13..
Tidigare MB:
E320 W211 -04
E240 W210 -00
C180 W202 -97
C180 W203 -01
E200K W211 -05
C32 AMG S203 -01
Vito 112 CDI -01
Vito 120 CDI -07
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Mekarkväll igen, började med att riva bakluckan, innerklädseln skall av med typ 10 klips och lite våld, sen sitter en 8mm mutter på insidan av luckan mitt emot skattemärket (eller ja, där skattemärket satt en gång i tiden). Sen är det bara att bända bort plasten runt nummerplåten.
Om du har en S203:a GÖR DET NU innan rosten kommer ut och skämmer luckan.
Då ser det oftast ut så här:
Min lucka är värre än det ser ut på bilden, den har börjat släppa i punktsvetsarna
Men jag dremlar bort den brune djävulen, och så behandla med rostomvandlare enligt instruktionerna, sedan på med primer. Då ser det ut så här:
Notera att jag slant med dremeln
Om en timme ska jag ut och lägga på färg i bilens kulör. Jag använder små akvarellpenslar och målar bara där det behövs.
Gör man den här operationen innan rosten kryper ut så behöver man inte byta luckan, men låter man det gå så långt att det syns då är det nästan enklast att köpa en ny lucka och lacka om. Jag ska försöka rädda den här och linoljebehandla insidan.
Walter fick hem slangen jag beställde igår, så jag monterade ihop det jag rev i förrgår(?) och bytte en annan 1m lång 4mm vakuumslang som var i dåligt skick. Så här ser slangen ut och kostar 97kr:
Nu förväntar jag mig att bilen kommer att gå perfekt i morgon, för i morgon bitti skall jag till Walter på diagnos för SRS-problemet.
Och sen kan jag också kasta in att rutjäveln på den förbannade S210:an sprack i går morse på väg till jobbet, otroligt lägligt när nye ägarn ska ha bilen om en vecka
EDIT: Justja, glömde nämna att det ligger ett okänt paket på posten och väntar. Det är troligen något kosmetiskt. Inte missa!
Om du har en S203:a GÖR DET NU innan rosten kommer ut och skämmer luckan.
Då ser det oftast ut så här:
Min lucka är värre än det ser ut på bilden, den har börjat släppa i punktsvetsarna
Men jag dremlar bort den brune djävulen, och så behandla med rostomvandlare enligt instruktionerna, sedan på med primer. Då ser det ut så här:
Notera att jag slant med dremeln
Om en timme ska jag ut och lägga på färg i bilens kulör. Jag använder små akvarellpenslar och målar bara där det behövs.
Gör man den här operationen innan rosten kryper ut så behöver man inte byta luckan, men låter man det gå så långt att det syns då är det nästan enklast att köpa en ny lucka och lacka om. Jag ska försöka rädda den här och linoljebehandla insidan.
Walter fick hem slangen jag beställde igår, så jag monterade ihop det jag rev i förrgår(?) och bytte en annan 1m lång 4mm vakuumslang som var i dåligt skick. Så här ser slangen ut och kostar 97kr:
Nu förväntar jag mig att bilen kommer att gå perfekt i morgon, för i morgon bitti skall jag till Walter på diagnos för SRS-problemet.
Och sen kan jag också kasta in att rutjäveln på den förbannade S210:an sprack i går morse på väg till jobbet, otroligt lägligt när nye ägarn ska ha bilen om en vecka
EDIT: Justja, glömde nämna att det ligger ett okänt paket på posten och väntar. Det är troligen något kosmetiskt. Inte missa!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Tätt mellan uppdateringarna här, men detta är en kortis.
- Tomgången är perfekt c:a 800rpm, mission accomplished!
- Diagnosen hos Walter säger att något är vaj i kretsen till airbagen i höger bakdörr. Alltså inget allvarligt (läs dyrt).
- Tomgången är perfekt c:a 800rpm, mission accomplished!
- Diagnosen hos Walter säger att något är vaj i kretsen till airbagen i höger bakdörr. Alltså inget allvarligt (läs dyrt).
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Säg till om jag kan hjälpa på nått sätt...Har ju en del bra rabatter.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
- W123-Hasse
- Hedersmedlem
- Posts: 1935
- Joined: Thu 26 Feb, 2004 22:58
- Location: Dalarna Säter
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
torake wrote:Tätt mellan uppdateringarna här, men detta är en kortis.
- Tomgången är perfekt c:a 800rpm, mission accomplished!
- Diagnosen hos Walter säger att något är vaj i kretsen till airbagen i höger bakdörr. Alltså inget allvarligt (läs dyrt).
Airbag kan om du har tur bara vara någon kontakt som glappar eller lossnat?
200E -89: Skrotad
200 -85: "Veteranbilen". Mycket jobb men skam den som ger sig
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Om det inte löser sig så har jag relä åxå som du kan sätta dit så slipper du varningar.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Ja, ett är då säkert, jag tänker INTE köpa en ny airbag till bakdörren.
Men jag ska börja med att kolla kablaget och kontakterna mellan styrenheten och dörrbagen. Om det ser ok ut, så bångar jag i en för ändamålet avsedd resistor och så är det bra med det.
Får väl se till att sätta dom jag bryr mig extra mycket om på andra sidan i baksätet i så fall
Men jag ska börja med att kolla kablaget och kontakterna mellan styrenheten och dörrbagen. Om det ser ok ut, så bångar jag i en för ändamålet avsedd resistor och så är det bra med det.
Får väl se till att sätta dom jag bryr mig extra mycket om på andra sidan i baksätet i så fall
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Liten update gällande SRS-felet, hittade ett servicedokument från 2004 som gäller W203. AF91.60-P-8060-A.
Tydligen är det så att om man får problem med resistansen i kretsarna till dörrarna skall man bygga om kabelhärvan lite - det finns kontaktstycken "separation point" under golvet till varje dörr, dessa skall elimineras, man tar helt enkelt bort kontaktstyckena och löder ihop kablaget. Antar att det är så från fabrik på senare bilar.
Tydligen är det så att om man får problem med resistansen i kretsarna till dörrarna skall man bygga om kabelhärvan lite - det finns kontaktstycken "separation point" under golvet till varje dörr, dessa skall elimineras, man tar helt enkelt bort kontaktstyckena och löder ihop kablaget. Antar att det är så från fabrik på senare bilar.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
hur blir det då, funkar airbagen i dörrarna ändå eller vad blir det för skillnad?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
pasi wrote:hur blir det då, funkar airbagen i dörrarna ändå eller vad blir det för skillnad?
Den här "door separation point" är för att man skall kunna dela kabelhärvan smidigt, så att härvan kan sitta i dörren när man monterar på fabriken, är så på W210 också, men tändkretsen till bagen har så låg resistans, att lite ärg i kontaktstycket gör att resistansen blir alldeles för hög. Genom att då kasta kontaktstycket till skogs och löda kablarna istället så försvinner problemet och allt fungerar normalt.
Är tanken...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
bling!
Notera vita "lådan" i vindrutan, ni får gissa vad det är. Underlättar om man har en fru som är nagelfetischist...
Notera vita "lådan" i vindrutan, ni får gissa vad det är. Underlättar om man har en fru som är nagelfetischist...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
torake wrote:Notera vita "lådan" i vindrutan, ni får gissa vad det är. Underlättar om man har en fru som är nagelfetischist...
Går bet!
Och ändå är det nog många som klassar mig som nagelfetischist (jag gör det inte själv)...
Och minst lika många undrar hur tusan jag kan skruva i bilar och motorcyklar med så långa "klor". På de flesta fingrarna når naglarna 5-8 mm över fingertoppen....
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Okej, låt mig specificera ytterligare: nagelFÖRLÄNGNINGSfetischist
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Nån sorts UV-belysningshistoria för att härda plasten i förlängningsmassan????
Har besökt en nagelstudio EN gång (och det var minst tio år sedan). Hade spräckt en nagel lååångt ned (ajjjjj) i samband med uppröjning av stormfällda träd medelst motorsåg, och fick reparerat nageln med nån plastmassa....
Annars tycker jag inte att jag behöver förlänga naglarna, de växer förbaske mig av sig självt....
Har besökt en nagelstudio EN gång (och det var minst tio år sedan). Hade spräckt en nagel lååångt ned (ajjjjj) i samband med uppröjning av stormfällda träd medelst motorsåg, och fick reparerat nageln med nån plastmassa....
Annars tycker jag inte att jag behöver förlänga naglarna, de växer förbaske mig av sig självt....
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
torake wrote:Mekarkväll igen, började med att riva bakluckan, innerklädseln skall av med typ 10 klips och lite våld, sen sitter en 8mm mutter på insidan av luckan mitt emot skattemärket (eller ja, där skattemärket satt en gång i tiden). Sen är det bara att bända bort plasten runt nummerplåten.
Om du har en S203:a GÖR DET NU innan rosten kommer ut och skämmer luckan.
Min lucka är värre än det ser ut på bilden, den har börjat släppa i punktsvetsarna
Men jag dremlar bort den brune djävulen, och så behandla med rostomvandlare enligt instruktionerna, sedan på med primer. Då ser det ut så här:
Notera att jag slant med dremeln
Om en timme ska jag ut och lägga på färg i bilens kulör. Jag använder små akvarellpenslar och målar bara där det behövs.
Gör man den här operationen innan rosten kryper ut så behöver man inte byta luckan, men låter man det gå så långt att det syns då är det nästan enklast att köpa en ny lucka och lacka om. Jag ska försöka rädda den här och linoljebehandla insidan.
Exakt likadant som på min 203:a... Kul å se att du tar väl hand om din pärla!
MvH Björn
Nuv.
E320 S211 2005
Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002
E320 S211 2005
Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 31 guests