T-Å:s andra S203 C180 Kompressor bruksbil

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
2_FAST
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1964
Joined: Mon 10 Oct, 2005 22:14
Location: Södertälje
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby 2_FAST » Wed 07 Mar, 2012 21:30

Kommer bli kanon det där! Riktigt kul tråd att följa. :-D
Markus -88
MB C220 CDI AMG --13..
Tidigare MB:
E320 W211 -04
E240 W210 -00
C180 W202 -97
C180 W203 -01
E200K W211 -05
C32 AMG S203 -01
Vito 112 CDI -01
Vito 120 CDI -07

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby torake » Thu 08 Mar, 2012 00:44

Mekarkväll igen, började med att riva bakluckan, innerklädseln skall av med typ 10 klips och lite våld, sen sitter en 8mm mutter på insidan av luckan mitt emot skattemärket (eller ja, där skattemärket satt en gång i tiden). Sen är det bara att bända bort plasten runt nummerplåten.

Om du har en S203:a GÖR DET NU innan rosten kommer ut och skämmer luckan.

Då ser det oftast ut så här:
Image

Min lucka är värre än det ser ut på bilden, den har börjat släppa i punktsvetsarna :x

Men jag dremlar bort den brune djävulen, och så behandla med rostomvandlare enligt instruktionerna, sedan på med primer. Då ser det ut så här:
Image
Notera att jag slant med dremeln :oops:

Om en timme ska jag ut och lägga på färg i bilens kulör. Jag använder små akvarellpenslar och målar bara där det behövs.
Gör man den här operationen innan rosten kryper ut så behöver man inte byta luckan, men låter man det gå så långt att det syns då är det nästan enklast att köpa en ny lucka och lacka om. Jag ska försöka rädda den här och linoljebehandla insidan.

Walter fick hem slangen jag beställde igår, så jag monterade ihop det jag rev i förrgår(?) och bytte en annan 1m lång 4mm vakuumslang som var i dåligt skick. Så här ser slangen ut och kostar 97kr:
Image
Nu förväntar jag mig att bilen kommer att gå perfekt i morgon, för i morgon bitti skall jag till Walter på diagnos för SRS-problemet.

Och sen kan jag också kasta in att rutjäveln på den förbannade S210:an sprack i går morse på väg till jobbet, otroligt lägligt när nye ägarn ska ha bilen om en vecka :cussing:

EDIT: Justja, glömde nämna att det ligger ett okänt paket på posten och väntar. Det är troligen något kosmetiskt. Inte missa! :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby torake » Thu 08 Mar, 2012 09:52

Tätt mellan uppdateringarna här, men detta är en kortis.

- Tomgången är perfekt c:a 800rpm, mission accomplished!
- Diagnosen hos Walter säger att något är vaj i kretsen till airbagen i höger bakdörr. Alltså inget allvarligt (läs dyrt).

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby Chris Mbsca » Thu 08 Mar, 2012 10:12

Säg till om jag kan hjälpa på nått sätt...Har ju en del bra rabatter. :wink:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
W123-Hasse
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1935
Joined: Thu 26 Feb, 2004 22:58
Location: Dalarna Säter
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby W123-Hasse » Thu 08 Mar, 2012 14:05

torake wrote:Tätt mellan uppdateringarna här, men detta är en kortis.

- Tomgången är perfekt c:a 800rpm, mission accomplished!
- Diagnosen hos Walter säger att något är vaj i kretsen till airbagen i höger bakdörr. Alltså inget allvarligt (läs dyrt).


Airbag kan om du har tur bara vara någon kontakt som glappar eller lossnat?
Image
200E -89: Skrotad
200 -85: "Veteranbilen". Mycket jobb men skam den som ger sig

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby Chris Mbsca » Thu 08 Mar, 2012 14:08

Om det inte löser sig så har jag relä åxå som du kan sätta dit så slipper du varningar. :wink:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby torake » Thu 08 Mar, 2012 15:04

Ja, ett är då säkert, jag tänker INTE köpa en ny airbag till bakdörren.

Men jag ska börja med att kolla kablaget och kontakterna mellan styrenheten och dörrbagen. Om det ser ok ut, så bångar jag i en för ändamålet avsedd resistor och så är det bra med det.

Får väl se till att sätta dom jag bryr mig extra mycket om på andra sidan i baksätet i så fall :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby torake » Sat 10 Mar, 2012 15:06

Liten update gällande SRS-felet, hittade ett servicedokument från 2004 som gäller W203. AF91.60-P-8060-A.

Tydligen är det så att om man får problem med resistansen i kretsarna till dörrarna skall man bygga om kabelhärvan lite - det finns kontaktstycken "separation point" under golvet till varje dörr, dessa skall elimineras, man tar helt enkelt bort kontaktstyckena och löder ihop kablaget. Antar att det är så från fabrik på senare bilar.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby pasi » Sat 10 Mar, 2012 22:14

hur blir det då, funkar airbagen i dörrarna ändå eller vad blir det för skillnad?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby torake » Sun 11 Mar, 2012 00:10

pasi wrote:hur blir det då, funkar airbagen i dörrarna ändå eller vad blir det för skillnad?

Den här "door separation point" är för att man skall kunna dela kabelhärvan smidigt, så att härvan kan sitta i dörren när man monterar på fabriken, är så på W210 också, men tändkretsen till bagen har så låg resistans, att lite ärg i kontaktstycket gör att resistansen blir alldeles för hög. Genom att då kasta kontaktstycket till skogs och löda kablarna istället så försvinner problemet och allt fungerar normalt.

Är tanken... :roll:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby torake » Sun 11 Mar, 2012 02:35

bling!
Image

Notera vita "lådan" i vindrutan, ni får gissa vad det är. Underlättar om man har en fru som är nagelfetischist... :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby Marie » Sun 11 Mar, 2012 02:54

torake wrote:Notera vita "lådan" i vindrutan, ni får gissa vad det är. Underlättar om man har en fru som är nagelfetischist... :wink:



Går bet!

Och ändå är det nog många som klassar mig som nagelfetischist (jag gör det inte själv)...
Och minst lika många undrar hur tusan jag kan skruva i bilar och motorcyklar med så långa "klor". På de flesta fingrarna når naglarna 5-8 mm över fingertoppen....

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby torake » Sun 11 Mar, 2012 03:02

Okej, låt mig specificera ytterligare: nagelFÖRLÄNGNINGSfetischist :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby Marie » Sun 11 Mar, 2012 03:09

Nån sorts UV-belysningshistoria för att härda plasten i förlängningsmassan????

Har besökt en nagelstudio EN gång (och det var minst tio år sedan). Hade spräckt en nagel lååångt ned (ajjjjj) i samband med uppröjning av stormfällda träd medelst motorsåg, och fick reparerat nageln med nån plastmassa....

Annars tycker jag inte att jag behöver förlänga naglarna, de växer förbaske mig av sig självt....

User avatar
bjornsam
Expert
Expert
Posts: 448
Joined: Mon 31 Aug, 2009 21:46
Location: Göteborg

Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]

Postby bjornsam » Sun 11 Mar, 2012 21:51

torake wrote:Mekarkväll igen, började med att riva bakluckan, innerklädseln skall av med typ 10 klips och lite våld, sen sitter en 8mm mutter på insidan av luckan mitt emot skattemärket (eller ja, där skattemärket satt en gång i tiden). Sen är det bara att bända bort plasten runt nummerplåten.

Om du har en S203:a GÖR DET NU innan rosten kommer ut och skämmer luckan.

Min lucka är värre än det ser ut på bilden, den har börjat släppa i punktsvetsarna :x

Men jag dremlar bort den brune djävulen, och så behandla med rostomvandlare enligt instruktionerna, sedan på med primer. Då ser det ut så här:
Notera att jag slant med dremeln :oops:

Om en timme ska jag ut och lägga på färg i bilens kulör. Jag använder små akvarellpenslar och målar bara där det behövs.
Gör man den här operationen innan rosten kryper ut så behöver man inte byta luckan, men låter man det gå så långt att det syns då är det nästan enklast att köpa en ny lucka och lacka om. Jag ska försöka rädda den här och linoljebehandla insidan.


Exakt likadant som på min 203:a... Kul å se att du tar väl hand om din pärla!

MvH Björn
Nuv.
E320 S211 2005

Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests